Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

hengstengedrag verminderen

 
Profiel   

Hallo,,


Vorig jaar hebben wij een huis gekocht met een weide en hier hebben we een paddock met ruime inloopstal gemaakt.

Ik heb sinds een half jaar een shetlandermerrie en die is voorheen nooit hengstig geweest. Nu heb ik sinds 2 maanden een muildierruin gekocht van 1,48m. Hij kon het gelijk goed vinden met mijn merrie. 2 weken nadat ik hem heb aangeschaft was mijn merrie hengstig en hij werd daar opgewonden van en probeerde op haar te klimmen. Ik ben me er bewust van dat dit erg gevaarlijk is omdat die 5x haar gewicht is. Na 1 week was dit ook weer weg en toen deed die het niet meer. 3 weken erna begon hetzelfde verhaaltje weer. En ook weer na een week was dit weer weg en kon ik ze weer bij elkaar zetten. Ik ben toen met puur hormoon begonnen in de hoop dat het gedrag zou verminderen. Helaas ook zonder resultaat.

Mijn muildier komt uit Spanje en is gecastreerd. Wanneer kan ik helaas niet achterhalen

Ik wil echt graag dat ze gewoon altijd samen kunnen staan en omdat die het niet doet als ze niet hengstig is heb ik er nog hoop in.

Aangezien ze aan huis staan kan ik ze niet ergens anders heen verplaatsen en een van de 2 weg doen is eigenlijk echt een no-go.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee of advies?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:08 



 
Profiel   

Monnikspeper voeren kan helpen, en misschien nog even voor de zekerheid laten voelen vóór een bal in de buik.. Spanjaarden willen die nog wel eens laten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:11 



 
Profiel   

Zou hem laten checken of hij geen klophengst is

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:13 



 
Profiel   

Is hij zeker compleet gecastreerd en geen klophengst?
Je zou daarvoor bloed kunnen laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:14 



 
Profiel   

Dekkende ruinen zijn op zich niets uitzonderlijks en doorgaans gaat dat ook niet weg.
Je kan het proberen met een poedertje maar de kans is groot dat ze gewoon niet samen kunnen bij hengstigheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 18:24 



 
Profiel   

Je muildier even bloed laten nemen voor testosteron, dan weet je in elk geval zeker dat er niet nog een bal is blijven zitten in buik of lieskanaal.
Supplementen gaan in dit geval vrees ik onvoldoende doen..

Met Regumate kun je zowel je merrie als je ruin behandelen en ongewest seksueel gedrag verminderen. In jouw geval is het goedkoper om je merrie te behandelen, aangezien die kleiner is en dus minder nodig heeft. Dit zul je dan wel het hele hengstigheidsseizoen moeten doen vrees ik.. Elke dag, de rest van hun leven (mits ze samen blijven staan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 14:57 



 
Profiel   

volgens mij worden paarden niet half gecastreerd?
dus of hij is hengst, of hij is ruin.

dat dekken kan hij zijn hele leven lang blijven doen.
maar is je merrie echt heel erg hengstig dan, dat ze hem echt wat uitdaagt?
misschien handig om haar dan wat te geven zodat dat minder word?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:03 



 
Profiel   

ellepel schreef
volgens mij worden paarden niet half gecastreerd?
dus of hij is hengst, of hij is ruin.


Jij bent nog nooit een klophengst tegen gekomen?

Het gebeurt (in Nederland) steeds minder, maar soms wordt een hengst gecastreerd en zit er maar 1 bal in het scrotum. De andere bal dwarrelt dan ergens in de buik of het lieskanaal, die is nooit goed ingedaald. Vruchtbaar zijn ze meestal niet zo erg, omdat de temperatuur voor het zaad te hoog is in de buik. Maar testosteron wordt gewoon geproduceerd en ze vertonen dus hengsten gedrag.

De oplossing is om de achtergebleven bal alsnog operatief te verwijderen, meestal via een kijkoperatie mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:22 



 
Profiel   

nee, nog nooit.
mijn eigen ruin sprong overal op en iedereen riep klophengst.
volgens veearts en kliniek echt uiterst zeldzaam.
heb hem laten testen en niks aan de hand.
heb zelf ook eens een hengst op de kliniek laten castreren omdat er eerst maar 1 bal zat,maar die andere kon onder narcose ook worden weggehaald.

dekken is eigenlijk wel natuurlijk gedrag.
nieuwe merries stellen zich onderdanig op in de groep en zodoende zijn er dan ruinen die dekken.
eens de groep gestabiliseerd is en de paarden hun plek weten houd het dekken vaak op.
niet altijd en dat is dan balen voor de eigenaars.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:45 



 
Profiel   

Ja maar die bal onder narcose er uithalen is duurder.
Er zijn wel van die malafide handelaren geweest die lieten 1 bal weghalen en verkochten als ruin. Was makkelijker in de handel.

Dit dier komt uit Spanje. Zou zomaar kunnen dat ze daar ook nog geen goede controle hebben wat dat betreft.

Maar idd er zijn ook ruinen die het blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 19:50 



 
Profiel   

Als hij enkel erop klimt bij hengstigheid vind ik klophengst eigenlijk behoorlijk vergezocht. Klophengsten zijn meestal in het algemeen wat hormoon overbeladen en niet de rest van de tijd braaf en lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 20:04 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Als hij enkel erop klimt bij hengstigheid vind ik klophengst eigenlijk behoorlijk vergezocht. Klophengsten zijn meestal in het algemeen wat hormoon overbeladen en niet de rest van de tijd braaf en lief.

Dit dus. Een klophengst is over het algemeen vele malen lastiger dan een normale hengst. Heel veel ruinen gaan dekken als ze bij een hengstige merrie staan. Dus er zal niks anders op zitten dan ze tijdens de hengstigheid uit elkaar te halen, zo erg is dat toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 21:34 



 
Profiel   

Ik verwacht dat een middel als puur hormoon ongeveer 6 a 8 weken nodig heeft om "goed" te gaan werken, dus dit lijkt me nog een beetje voorbarig om te zeggen dat dit niet werkt.
Wat wel zo is is dat vaak als en nieuw "koppel" gevormt word de merries heftiger hengstig worden dan normaal, dus er is een kleine kans dat binnen 2 a 3 maand de hengstigheid ook minder heftig word.

Voor zolang het een probleem is met dekken zou ik ze zeker uit elkaar halen voor dat moment, maar: er is imo ook een kans dat dit zich weer gaat settelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 21:47 



 
Profiel   

siskeh schreef
Ik verwacht dat een middel als puur hormoon ongeveer 6 a 8 weken nodig heeft om "goed" te gaan werken, dus dit lijkt me nog een beetje voorbarig om te zeggen dat dit niet werkt.
Wat wel zo is is dat vaak als en nieuw "koppel" gevormt word de merries heftiger hengstig worden dan normaal, dus er is een kleine kans dat binnen 2 a 3 maand de hengstigheid ook minder heftig word.

Voor zolang het een probleem is met dekken zou ik ze zeker uit elkaar halen voor dat moment, maar: er is imo ook een kans dat dit zich weer gaat settelen.



Oke bedankt. Dan ga ik het toch wat langer doorgeven. Mischien word het inderdaad minder heftig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 09:32 



 
Profiel   

https://www.paardendrogist.nl/kruiden-i ... nnikspeper volgens mij is puur hormoon ook monnikspeper, hier spreken ze zelfs over 4 a 6 maanden
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-07-21 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen