Wat te doen na droes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Wat te doen na droes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 19:51

Toch maar een topic openen want ik lees heel veel over droes zelf en ontdekken van droes maar weinig over erna.

Wat hebben jullie na de droes gedaan?

Heb je het paard laten testen? Wat voor test en wanneer? En getest op drager? Alle paarden of alleen zieke? En wat betaalde je ervoor?

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Wat te doen na droes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 19:56

Ik heb niks gedaan, die van kreeg het als 3 jarige, eerst koorts en op advies vd dierenarts het zelf laten uitzieken... Zodra het abces open geknapt was was ze direct ook weer fitter... Toen heeft ze nog 6 weken in quarantaine gestaan en daarna ben ik haar weer gaan oppakken en is ze ook weer meegegaan in de kudde.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:00

Wij hebben nooit getest. Was vrij duidelijk dat het om droes ging.
Daarna ook niet meer getest. Uit laten zieken en goed behandeld. Na een week of 4 (na net openen van de abces) weer heel rustig aan trainen en na 8-9 weken geloof ik bij de groep terug in, uit quarantaine.
Wij hebben bewust langen dan 6 weken gewacht omdat we ook nog 2 merries met veulens hadden

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Wat te doen na droes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:17

Waarom zou je het willen laten testen?
In principe zijn ze ook een paar jaar immuun voor droes nadat ze een infectie hebben gehad.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 20:20

J0anieke schreef:
Waarom zou je het willen laten testen?
In principe zijn ze ook een paar jaar immuun voor droes nadat ze een infectie hebben gehad.


Gaat niet altijd om willen :)


Heel erg bedankt voor jullie reacties alvast :j Mag ook privé trouwens als je liever niet hier neerzet :j

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat te doen na droes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:33

Als het op droes aankomt ben ik redelijk ervaringsdeskundige helaas.

Mijn paard begon zich niet zo lekker te voelen.
Slechte eetlust. Wat koortsig.
DA erbij. Even 2 dagen aankijken.

Paard had geen snotneus geen bulten.
2 dagen later nog steeds niet fit. DA heeft toen antibiotica gegeven.

Antibiotica is bij Droes niet handig.
2 dagen daarna had een ander paard op stal een bult en bleek dus droes te hebben.
Die van mij stond ondertussen met 41 graden koorts en 4 dikke benen op stal.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb de pech gehad dat er een bacterie in de bloedbaan terecht gekomen is en mijn paard echt 6 weken lang heeeeel erg ziek geweest is.

Wij hadden hem ondertussen wel thuis gezet in plaats van pension. Toen hij beter werd is hij weer terug naar pension gegaan waar ondertussen de Droes nog steeds verder leek te sluimeren onder de andere paarden.

Toen wilden ze op pension dat mijn paard getest werd of hij drager was. Want het ging maar niet over op stal.

( nee als je je besmette paarden in een paddock zet met aangrenzend een wei met gezonde paarden die kunnen snuffelen en zelfs elkaar over het hek kunnen groomen is dat ook niet gek)

Dus toen dacht ik basta… ik ben er klaar mee.
Paard naar huis gehaald en 2 weken ruim in quarantaine gezet en toen verhuisd naar een andere pensionstal.
Daar heeft hij 10 jaar gestaan zonder dat er ooit een paard Droes gehad heeft. Dus dat mijn paard drager zou zijn is bull oliebol.

J0anieke

Berichten: 4879
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 20:44

Oke, waarom moet het :')

Mijn merrie heeft droes gehad, jaren geleden. Ze stond toen in een vast weitje in kudde. Gezien de rest 24/7 contact met haar had hebben we geen maatregelen getroffen voor de andere paarden. Ze was overigens niet getest op droes, maar dit was wel overduidelijk. Vorig jaar ook een droes uitbraak gehad op stal. Zij heeft het gelukkig niet gehad. Op stal heeft iedereen gewoon zijn/haar zieke paard verzorgd, indien ze ziek waren en op stal gelaten. Zover ik weet heeft niemand nadien iets laten testen. Zodra de symptomen weg waren gingen ze ook gewoon de kudde weer in.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Wat te doen na droes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 22:42

Gaat er vooral om dat er dragers kunnen ontstaan na droes. Zo'n 10-15% van de paarden die droes krijgt is daarna drager thv de luchtzakken. Ze hebben er dan zelf ook geen last van. Maar ze kunnen het bv. gaan uitscheiden bij stress (als de weerstand wat zakt), zoals wanneer ze naar een nieuwe kudde gaan en verhuizen, of gewoon transport. Zo kunnen ze dus ook droes introduceren in een nieuwe kudde waar er helemaal geen weerstand is tegen droes.
Denk dat de enige manier om dit te testen een luchtzakspoeling is die onderzoekt of er nog een kiem in zit. Is je paard dan positief getest, dan kunnen ze gespoeld en behandeld worden in de luchtzakken.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 23:06

daantjuhhh schreef:
Als het op droes aankomt ben ik redelijk ervaringsdeskundige helaas.

Mijn paard begon zich niet zo lekker te voelen.
Slechte eetlust. Wat koortsig.
DA erbij. Even 2 dagen aankijken.

Paard had geen snotneus geen bulten.
2 dagen later nog steeds niet fit. DA heeft toen antibiotica gegeven.

Antibiotica is bij Droes niet handig.
2 dagen daarna had een ander paard op stal een bult en bleek dus droes te hebben.
Die van mij stond ondertussen met 41 graden koorts en 4 dikke benen op stal.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb de pech gehad dat er een bacterie in de bloedbaan terecht gekomen is en mijn paard echt 6 weken lang heeeeel erg ziek geweest is.

Wij hadden hem ondertussen wel thuis gezet in plaats van pension. Toen hij beter werd is hij weer terug naar pension gegaan waar ondertussen de Droes nog steeds verder leek te sluimeren onder de andere paarden.

Toen wilden ze op pension dat mijn paard getest werd of hij drager was. Want het ging maar niet over op stal.

( nee als je je besmette paarden in een paddock zet met aangrenzend een wei met gezonde paarden die kunnen snuffelen en zelfs elkaar over het hek kunnen groomen is dat ook niet gek)

Dus toen dacht ik basta… ik ben er klaar mee.
Paard naar huis gehaald en 2 weken ruim in quarantaine gezet en toen verhuisd naar een andere pensionstal.
Daar heeft hij 10 jaar gestaan zonder dat er ooit een paard Droes gehad heeft. Dus dat mijn paard drager zou zijn is bull oliebol.


Heftig! Y;( Gelukkig weer helemaal goed gekomen zo te lezen.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 23:46

Hier paard met droes 5 weken apart gehouden na laatste dag met koorts en toen weer bij de kudde gezet. Geen andere gevallen bijgekomen.

Op een andere stal kreeg een paard na 7 weken opnieuw droessymptomen, weer laten testen op droes en weer positief. Op advies DA naar de kliniek gegaan voor een luchtzakspoeling en dat bleek een drager te zijn geworden.

Er is een test om te kijken of paarden drager zijn, de ELISA test, maar die kan je pas na minimaal 6 maanden doen na besmetting. Tot die tijd is een luchtzakspoeling het enige alternatief.