Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 366 van de 431 [ 10759 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369 ... 431  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Cushing/PPID deel 2.

 
Profiel   

mandje schreef
Ik volg hier al een tijdje omdat ik het vermoeden had dat mijn haflinger (27 jaar) PPID heeft. Ongeveer 1,5 jaar geleden getest maar waardes waren normaal. Mijn gevoel zei toen al dat het niet klopte. Nu dat ze zo slecht in haar vacht zit, vaak lusteloos staan en spierverlies op de bovenlijn heb ik toch nog een test laten doen.

Ze is nu met waardes 378.0 pg/ml getest.
Ondanks dat ik het eigenlijk wel wist is het toch wel even schrikken.
Dierenarts zegt beginnen met 1 tablet Prascend per dag. Kom hier veel tegen dat jullie adviseren rustiger aan op te bouwen. Zat te denken om met 1/4de te beginnen. Hoe snel zouden jullie het opbouwen?


Als ze geen ernstige klachten heeft kan je rustig aan op bouwen. b.v. beginnen met 1/4 tablet, dat 10 dagen geven en bij geen bijwerkingen ophogen naar 1/2 tablet etc/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 18:06 



 
Profiel   

tine10 schreef
Prutogen zijn meer een verschijnsel van de ppid. Mijn pony is inmiddels bijna blind. Om zijn ogen zoveel mogelijk te beschermen heeft hij zomer en winter bij zonnig weer een vliegenmasker op. Niet vanwege de vliegen maar vanwege het felle licht



Het is geen prut, maar echt tranen, ze knijpt ze ook dicht, net alsof ze iets in haar oog gekregen heeft. Er is echter geen schade te zien en erg vreemd dat het 2 ogen zijn. Ze heeft dit eerder ook nooit gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 18:51 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft dit ook heel snel.
Ik kan er geen pijl op trekken. Soms met harde wind, maar andere dagen is het hartstikke mooi weer en dan alsnog mis. Soms is het in de avond goed en als ik dan in de ochtend kom voeren staat ze ineens met een dik tranend oog. Geen prut, geen pus, alleen maar tranen.
Soms gaat het weken goed, dan ineens is het 3 dagen het linker oog, dan 2 dagen goed, dan ineens het rechteroog.
Ik kan er echt geen pijl op trekken.

Ik hoop eigenlijk dat met de medicatie dat iets gaat weg trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 19:15 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
TSO_37 schreef
Is er toevallig iemand in dit topic die 10 tabletjes pergoquin wil verkopen?
Het ding is dat mijn pony maar
1/8 ste tabletje nodig heeft. De da verkoopt alleen de prascend en anders moet ik een doos afnemen. Dat is wat veel van het goede.
Puur vanwege het prijsverschil ( er zitten al 1000den euros dierenartskosten in) wil ik toch over op pergoquin.


Let wel op, die gedeelde tabletjes van Pergoquin zijn na opening van de verpakking maar 3 dagen goed.
Ik las het op de bijsluiter en vond dit ook bijzonder omdat dit er bij prascend niet staat volgens mij.
Ik wil je best wel 10 tabletten verkopen, maar grote kans dat die aan de grens door de douane tegengehouden worden. Dus misschien best iemand vanuit NL die je tabletjes kan opsturen :D


Ik weet niet vanuit welk land? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 06:32 



 
Profiel   

Ik woon in België :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 08:10 



 
Profiel   

Ik heb net de medicijnen opgehaald, 60 pillen... incl visite en bloedonderzoek 204,-, krijg de rekening nog, viel me dus mee als ik hier hoor wat de prascent kost overal.
Begin volgende week pas, morgen komt eerst de tandarts en zondag worden alle paarden ontwormt, in overleg met de da dat het verstandig is om daarna past te beginnen met opbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 11:00 



 
Profiel   

Ik heb mijn 22 jarige merrie gisteren laten testen. Ze heeft een waarde van 76. Ze vertoond in principe geen klachten/symptomen die erbij horen.

Ik spreek de dierenarts zo. Maar ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.

Wel medicatie, hypobalance proberen? Nog een half jaar aankijken en in het voorjaar nog eens testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 16:35 



 
Profiel   

Geen klachten is lekker aankijken voor mij. Wel even extra in de gaten houden op kleine symptomen. Die medicatie is ook niet zonder bijwerkingen :)
Ben benieuwd hoe je dierenarts er over denkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 19:00 



 
Profiel   

@Laura_ Hier zegt onze DA, onder de 50 is goedtussen de 50 en 100 kun je nog even aankijken voordat je met medicatie begint en boven de 100 is het advies om te beginnen met medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 19:33 



 
Profiel   

De dierenarts had twee opties. Geen medicatie en even aankijken en op een later moment nog eens testen.

Of starten met een lage dosis medicatie 1/4 pil, eventueel ophogen naar een halve en kijken hoe ze daar op reageert. Mocht ze daar heel down van worden, stoppen. Dan is het waarschijnlijk geen cushing.

Het enige waar ik over begon te twijfelen waren de peesproblemen. Ze heeft vorig jaar een blessure gehad aan ra, afgelopen zomer een zelfde peesblessure aan la en vandeweek was ra op dezelfde plek weer dikker. Dus wellicht is dat ook weer stuk. Echter kan een ontsteking vd pees ook weer de uitslag beïnvloeden, dusja...

Lastig verhaal. Stalgenootje haar paard had 455 en slechte vacht en recent bevangen geweest. Dan is het maar duidelijk denk ik dan.

@Corina, dat heeft deze ook gezegd inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 19:35 



 
Profiel   

Helaas heb ik mijn maatje van 27 moeten laten gaan!
Het doet ontzettend veel pijn en mis hem zo erg!

Ik heb nog 2 potten hypo balance staan die voor een klein prijsje overgenomen mogen worden. 1tje is net aangebroken en een klein beetje uit.
Mss dat iemand interesse heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:30 



 
Profiel   

Wat een verdrietig berichtje.
Veel sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:06 



 

Ach wat sneu tylando.....

Veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:38 



 
Profiel   

Sterkte <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:45 



 
Profiel   

Ach nee! Sterkte Y;(

Bij ojan is vanmorgen een tand getrokken, naast de cushing heeft hij nu ook nog eotrh...

Maar goed wat ik me nog afvroeg, is er een tijdstip dat je de pilletjes het beste kunt geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:48 



 
Profiel   

Ik heb altijd gehoord best tussen 18 en 20u. Omdat dan de cortisol stijging 's morgens zoveel mogelijk afgevlakt wordt.
Maar er zijn ook andere meningen.
Geen éénduidig antwoord dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 12:00 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Ik heb altijd gehoord best tussen 18 en 20u. Omdat dan de cortisol stijging 's morgens zoveel mogelijk afgevlakt wordt.
Maar er zijn ook andere meningen.
Geen éénduidig antwoord dus.

Oh ok! Hij krijht savonds rond 19.00 altijd zijn slobber, gooi ik het daar doorheen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 12:02 



 
Profiel   

saskiaojan schreef
Pandora2 schreef
Ik heb altijd gehoord best tussen 18 en 20u. Omdat dan de cortisol stijging 's morgens zoveel mogelijk afgevlakt wordt.
Maar er zijn ook andere meningen.
Geen éénduidig antwoord dus.

Oh ok! Hij krijht savonds rond 19.00 altijd zijn slobber, gooi ik het daar doorheen. :j


Euh, eigenlijk beter niet door het voer.
Er bestaat namelijk een kans dat ze door de prascend het voer niet meer willen eten. En dat houden ze dan ook echt maanden lang vol. Dus dan moet je telkens op zoek naar ander voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 13:44 



 
Profiel   

Die van vreet alles, maakt niet uit wat ik hem voorschotel _O- dus ik durf het aan.
Maar bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 14:46 



 
Profiel   

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 15:14 



 
Profiel   

tylando schreef
Helaas heb ik mijn maatje van 27 moeten laten gaan!
Het doet ontzettend veel pijn en mis hem zo erg!

Ik heb nog 2 potten hypo balance staan die voor een klein prijsje overgenomen mogen worden. 1tje is net aangebroken en een klein beetje uit.
Mss dat iemand interesse heeft?


Sterkte!!! Welke regio ben je van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 15:35 



 
Profiel   

Regio Etten-Leur, Breda

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:10 



 
Profiel   

Sterkte tylando

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 17:47 



 
Profiel   

Sterkte met het verlies! Heb je hem moeten laten gaan vanwege de cushing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 18:55 



 
Profiel   

Nee hij was week gekoot op beide achterbenen en voor kreeg hij blessure wat achter niet kon opvangen.
En volgens de dierenarts was het na tijd proberen onherstelbaar. Qua cushing was hij super eigenlijk. Die had ik echt goed onder controle.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 19:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 366 van de 431 [ 10759 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 363, 364, 365, 366, 367, 368, 369 ... 431  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen