Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 19:43

Mijn paard van is in december ingespoten in beide Si gewrichten en ra bij dr pees.
Dr pees is geïrriteerd en artrose in dr Si gewrichten links licht rechts matig.
Wij moeten stappen aan de hand en onder het zadel om en om. Dat ze een geïrriteerde pees heeft werkt niet mee.
In stap en draf loopt ze goed maar in de galop bunnyhopt ze.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 20:16

Vriendin moest idd ook eerst een week aan de hand stappen met haar paard en daarna is ze gestart met aquatraining. Dit was overigens op vraag van mijn vriendin of dit mocht.
Ze mocht het proberen mits beginnend in een klein laagje water. En hij wilde wel dat hij even op de hoogte gehouden werd wanneer ze er was zodat hij even kon komen kijken hoe ze erin liep.
In haar geval juist verbazend goed en kreeg ze samen met degene van de aquatrainer groen licht om hiermee opbouwend verder te gaan.
Het was best bijzonder dat ze hierdoor al redelijk snel herstelde en weer opbouwde.
Daarna was het een kwestie van verder opbouwen.
Nu wonen we niet zo heel gek ver van het strand (en de sessies in de aquatrainer zijn nu niet echt goedkoop) is ze gaan afwisselen tussen strand en de aquatrainer. OP het strand ook genoeg plek om in ondiep en wat dieper water te lopen. Haar paard is braaf en kan je met gemak het water in laten stappen.

For_Que
Berichten: 49
Geregistreerd: 06-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:46

Tessebes schreef:
Als ik het bewegingsadvies van de dierenarts had gevolgd, had ik mijn merrie waarschijnlijk al in laten slapen. Ik moet er wel bij vermelden dat zij meerdere problemen in de bovenlijn heeft. Ik ben nu circa een half jaar verder na bifosfonaat. Ze is duidelijk haar lichaam beter gaan gebruiken en kan nu met redelijke sprong galopperen, waar ze voorheen alleen maar woest aan het bokken en overspringen was. We doen aan de hand voornamelijk zijgangen, achterwaarts met hals boven schoft, schakelen in draf, enz. Van de DA moest ik er heel snel weer op, maar daar was mijn paard echt niet aan toe. Heel veel spanning, staak- en vluchtgedrag of juist niet durven lopen. Het is gewoon per geval verschillend en ik ben blij dat er af en toe iemand met me meekijkt, die kijkt wat er nodig om de beweging te verbeteren.

Mag ik vragen wat voor andere problemen er bij jouw paard in de bovenlijn zijn geconstateerd?

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:08

Schopje aan dit topic. Volgend mij kan ik mij hier helaas ook melden. Niet zozeer si problemen, maar wel in die regio en naar mijn idee vergelijkbaar. Er is bij mijn paard forse artrose geconstateerd bij de Lumbosacrale transversale gewricht, en aantasting van tussenwervelschijf tussen laatste lendenen en heiligbeen. Die diagnose halte er wel even in. Het is nu ingespoten onder echo geleide, maar alles is nog wat onzeker en ik vind het lastig om te bedenken wat de toekomst gaat zijn. Voor nu is het eerst onbelaste beweging dus we wandelen. Volgende week wordt ze behandeld door een osteo, het moet gemobiliseerd worden. En daarna opbouwen met stap en draf. Volgens mij onder het zadel maar dat voelt ergens een beetje naar om er met zulke forse artrose weer op te gaan zitten. Anderzijds moeten we het nu juist gaan trainen om de beweeglijkheid er iets in te houden en de spieren er omheen juist te trainen.

Ik vind dat wel spannend en ook geen idee hoe we dat moeten aanpakken en wat voor oefeningen... De tijd zal het uitwijzen.

Mochten er mensen tips e ervaringen hebben voor oefeningen en/of revalidatie lesgevers

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:36

Waar zit je in Zuid Holland?

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:57

Misschien is Astrid Hoppenbrouwers wat? Van horses in hands.

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 08:30

Wat vervelend zeg! Werken aan de hand is een goede manier om onbelast te trainen.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 13:19

Rainer schreef:
Misschien is Astrid Hoppenbrouwers wat? Van horses in hands.


Oh dat is niet ver van mij vandaan. Bedankt, ik zal haar eens contacteb. Ik zie dat ze ook aqua training hebben. Zou dat ook wat zijn of is dat te heftig? Zal het ook bij m'n osteopaat en DA voorleggen.


Tessebes schreef:
Waar zit je in Zuid Holland?


Paard staat in omgeving Alphen ad Rijn

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:33

Mijn paard heeft - ook met SI-problemen - op de aquatrainer gestaan bij Astrid. Wij hebben daar enkele maanden intern gestaan (voor een ander probleem trouwens, SI was secundair). Als ze twijfel hebben of je paard medisch gezien op de aquatrainer mag of niet laten ze eerst een DA dat beoordelen.

Mijn paard is er een stuk sterker uitgekomen. Zitten ook nog wel met onze strubbelingen, dus lees hier mee, maar hij is beduidend sterker dan voorheen.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 11:41

Fijn dar je wel goede ervaringen hebt en dat ze samenwerkt met een dierenarts. Morgan geloof ik toch? ik ben bij de Raaphorst geweest.

Iemand ervaring met balans pads? Daar Las ik ook iets over. Er zijn zoveel dingen.... :o

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:38

Met Morgan inderdaad. :j Mijn paard stond ook onder behandeling/staat onder controle bij de Raaphorst. Met balans pads geen ervaring helaas!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:56

Wellicht mag ik jullie wat vragen :)

Wat zijn hier nu de grootste symptomen geweest waardoor er
aan een probleem van het SI gewricht gedacht werd?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 12:56

En natuurlijk voor iedereen een dikke :(:) die met zijn/haar paard
momenteel aan het revalideren is.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:18

Bij mijn paard zag je bij het terugvallen in spier door een andere blessure een slag in het wiel ontstaan, zeg maar. En aanspringen werd moeilijk. Hij compenseerde vanuit spierkracht, dus toen dat wegviel kon hij niet goed meer aanspringen en werd hij er zelfs erg gestresst van.

Nu komen we weer terug van een andere blessure en hebben we weer hetzelfde probleem. SI weer ingespoten, maar aanspringen op zijn slechte kant blijft heel lastig. We leggen nu in overleg met instructie en de DA even de focus op het rechtrichten en kracht opbouwen, en galop trainen we vooral aan de longe nu even. We hopen dat het zo gaat lukken.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:04

Hier dus niet si maar Lumbosacrale wervels, vlakbij en symptomen vergelijkbaar.

Mijn paard wilde niet echt voorwaarts. Op slechte dagen stil staan zodra ik aanstalte maakte naar draf te gaan. Onder zadel en aan longe. In draf eerst heel langzaam en kort beginnen en pas na aantal rondes ruimer worden. Daarbij nukkig met voorwaarts vragen en regelmatig een mep met rechtsachter, daarna ging ze direct beter lopen. Achterwaarts schuin naar achteren. Galop moeizaam. Moe na arbeid, en laatste tijd afgevallen en wat opgetrokken. Buiten altijd voorwaarts en blij gebleven (adrenaline) maar merkte dat ook daar ze verkort werd eerste stuk en bij thuiskomst moe.

Nu met inspuiten zijn we alleen nog wezen stappen maar ik merk al een minder gespannen/opgetrokken buik lijkt het. We gaan het zien met het opbouwen qua beweging.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 16:34

Mijn paard moest heel goed opwarmen. Wilde niet graag wijken of achteruit gaan. Vond het heel moijlijk om de achterhand te activeren en onderzetten.

rensju

Berichten: 1593
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 19:43

Bokkerig doen in galop met staart zwiepen en daarbij wisselen. Dit begon in het M springen, daarvoor minder kracht op 1 achterbeen en slechter worden bij stilstaan. Achteruit kan ze dan weer wel. Het is een oude breuk door het SI en lelijk aangegroeid (artrose). Dit is overigens niet ingespoten

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:23

Hier ook met name in het begin erg stijf in de galop en vaak omspringen. Soms ook uithalen. Na een paar rondjes was er niks meer aan de hand. Inmiddels gaat het hier nog steeds erg goed! Helaas kreeg hij er van de zomer een peesblessure bij dus hield ik weer mijn hart vast hoe het zou gaan met opnieuw opbouwen. Hij leek even weer terug te vallen (een stuk of 3/4 slechte ritten gehad in ongeveer 4 weken tijd). Heb toen met een ultimatum (voor mijzelf) toch even doorgetraind omdat ik weet wat het probleem is en ook dat training de remedie moet gaan zijn. Gelukkig nu al maanden alsof er helemaal niks aan de hand is op dat gebied. Vorige week toevallig zelf les gehad van Astrid en die was met zijn verhaal (artrose SI + oude blessure knieband) onder de indruk dat hij het weer zo goed doet als rijpaard. Hopelijk krijgen we de komende maanden vaker de kans op bij haar te lessen en verder gericht te trainen.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:35

Ik vraag me soms af; onderschat ik de si srtrose.

Er zijn dierenartsen die zeggen; hoeft geen bemerking te zijn. Lopen ermee in de topsport. Goed management/fysio.

Ik hoor ook wel eens mensen; rijd je er nog mee? Is dat wel zo verstandig? Enz enz..

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 22:45

Het is wel echt werk om het goed te houden. Mijne moest ik in gang houden anders was ik de Sjaak de volgende dag. Uiteindelijk hebt ie toch een hoef problemen gekregen die kwam uit verkerd belasting.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 04:38

Geeen idee… Ik vind het ook lastig. Voor nu ben ik vooral gewoon blij dat het goed gaat. Maar over de toekomst durf ik echt geen uitspraken over te doen. Ik doe mijn best en geniet nu het kan. Enerzijds geloof ik echt wel dat de juiste manier van trainen heel belangrijk is, anderzijds zijn er nog 23 uur in de dag dus hoe groot de invloed van de training dan is?? Gevoelsmatig verwacht ik niet dat mijn paard probleemloos tot zijn 30e onder het zadel zal blijven, maar dat is oke.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:22

Saaams schreef:
Ik vraag me soms af; onderschat ik de si srtrose.

Er zijn dierenartsen die zeggen; hoeft geen bemerking te zijn. Lopen ermee in de topsport. Goed management/fysio.

Ik hoor ook wel eens mensen; rijd je er nog mee? Is dat wel zo verstandig? Enz enz..


Oh ik herken dit zo! Nu weet ik het nog maar een week maar ik dacht gelijk 'rijden is klaar'. Maar ik moet wel gaan opbouwen na de osteo (en dan onder het zadel volgens mij). Maar het voelt niet echt goed. De TA/DA die er vandaag was zei ook 'dus niet meer rijden' en dan versterkt mijn gevoel wel. Dat we op andere manier de beweging er in moeten gaan houden.

Maar ik vind het ook wel echt heel confronterend en plots. Ik heb we redelijk 'bewust' een laatste strandrit gemaakt laatst (toen liep ik er al meer dan de helft naast) l, maar toch best wel verdrietig als dit het was en zo plots. Anderzijds voelt het niet oké. Het is toch 70 kilo op de rug dat ze er dan bij krijgt....

Moeilijk hoor.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 20:54

Ik bouw zelf op aan de hand, je ziet de spieren steeds meer terug komen. Ruglijn blijft beter. Nou heeft die van mij wel meer uitdagingen dan alleen si.

HeyLia

Berichten: 23
Geregistreerd: 15-08-20

Re: Ingespoten SI gewricht, na hoe lang resultaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 22:17

Ik weet sinds januari dat mijn paard artrose heeft aan het SI gewricht na een paar dagen rust moest ik een weekje longeren en dan erop. Advies aan het werk met het paard prognose was goed.
Haar rug pijn was ook weg maar het idee dat het pijn zou doen nog niet. Elke keer als ik maar aanstalten maakt om in galop te gaan begon ze te hoppen. Om de confrontatie uit de weg te gaan ben ik over balkjes en hindernisjes gaan aanspringen want als ze eenmaal galoppeerde was het prima. na een week op 2 kon ik weer gewoon aangalopperen. Ik heb wel echt over de training nagedacht, balkjes schijnen heel goed te zijn in stap en draf dan moeten ze benen hoger optillen en het bekken kantelen. Daarnaast vindt mijn paard balkjes er leuk en ik miste wel motivatie bij mijn paard in de dressuur en de voorwaartse drang. Met balkjes ging dat veel beter.
Ik ben ook bij een revalidatie trainer wezen kijken maar dat viel me erg tegen wat zij deed kan ik zelf ook wel. Ze bleek de cursus van Karin Leibrandt te hebben gedaan maar ik kwam er achter dat dat 3 dagen is en deel 2 heeft ze niet afgemaakt. Dus check referenties en kennis.
Dus ik heb met mijn instructrice overlegd en we hebben vorige week heuveltraining gedaan van 1,5 uur. Wow wat was dat gaaf en leerzaam. Mijn paard had het spelletje snel door verzameld de heuvel af en heuvel op met neusje naar voren en door stappen. Na een half uur deed ze het vanzelf en ik voelde dat ze echt aan het werk was met haar achter hand. 19 maart gaan we weer mee en daar kijk ik erg naar uit.
Dan werk ik mijn paard vaak eerst aan de hand los voor ik opstap dat werkt heel goed van de grond kun je toch beter zien wat ze doet. En 1 x per week longeer ik met dubbele lijnen en ook dat gaat heel fijn.
Maar het gaat wel langzaam vooruit vandaag liep ze eindelijk weer lekker voorwaarts met rijden in de bak maar meestal is ze niet voor het been en moet ik daar de hele tijd aan werken. Ik heb met mezelf afgesproken in januari dat ik het 6 maanden geeft om terug te komen op het oude niveau en anders ga ik denk ik een veulentje met haar fokken.

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:27

Tessebes schreef:
Ik bouw zelf op aan de hand, je ziet de spieren steeds meer terug komen. Ruglijn blijft beter. Nou heeft die van mij wel meer uitdagingen dan alleen si.


Ik heb inmiddels mijn DA gesproken en die zei ook liever eerst aan de hand opbouwen voor je er weer op gaat. Ik moet zeggen dat het opbouwen aan de hand wel lastig is. Ze gaat 'uit' als we de bak in gaan/ aan het werk gaan en wilt duidelijk niet. Ik ben ook voorzichtiger misschien omdat ik weet wat er speelt, en omdat ik bang ben dat ze nog (veel) pijn heeft.

Met de DA een plan gemaakt om te kijken of we pijn kunnen uitsluiten/ aantonen, of dat het om afstomping gaat dat ze niet wilt in de bak. Ik ben benieuwd, en vind het oprecht heel lastig. Ik heb wel ook contact opgenomen met mijn oude lesgeefster, wellicht dat we bij haar ook kunnen proberen :) Zij heeft ervaring met dit soort problemen.