Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 369 van de 461 [ 11511 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372 ... 461  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Ik kom hier ook nog even binnen vallen hopend op advies.

Eind december heeft paard 1 kuur pepticure gehad en ik gaf al een tijdje Gastricomp van Phytonics. Veearts zei, als er binnen de eerste week geen verbetering is heeft hij ofwel geen maagzweren of ze zijn zo erg dat het nog niet aanslaat. Na 10 dagen geen verbetering dus gestopt.
Daarna besloten om zadelpasser en osteo af te vinken voor de zekerheid. Zadel moest minimaal breder gemaakt worden dus dat lijkt me geen oorzaak. Hij zat echter wel erg vast rond de schoft en lendenen. Ik mocht de eerste week erna niet rijden, maar het viel me wel op dat hij 'plots' terug stil kon staan op de poetsplek. Helaas na een 3tal weken is dat effect al weer weg. Veearts wil nog even checken op de symptomen minderen met meer vit E, longeren voor het rijden zodat de rug warm is en mogelijks extra magnesium en een tweede osteo sessie na 6 weken.

Maar gisteren waren alle symptomen zo erg tijdens het opzadelen dat ik zelfs afgezadeld heb en nu toch overweeg om gewoon de scopie te doen. Wat denken jullie?

Symptomen
- beginnen draaien bij poetsen rug
- kwaad bij opzadelen
- bijten op alles tijdens opzadelen/aansingelen
- gapen
- tong uitsteken (a la luchtzuigen) op de poetsplek

Verder is hij de voorbije twee maand eindelijk wat aangekomen met een nieuw voerbeleid en ziet hij er helemaal niet slecht uit.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:32 



 
Profiel   

Libbylove schreef
Ahh wat balen dat het overgrote deel hier weer een terugval heeft. Hier ook weer met mijn handen in het haar. Wilde paardlief weer gaan oppakken na mijn zwangerschap maar hij is totaal zichzelf niet. Ene dag totaal uit zijn dak, andere dag überhaupt niet willen lopen onder het zadel. Veel luchtzuigen en gapen dus vermoed dat hij weer last heeft of zelfs zweren..

Heb ook al 2 lange sessies ulcergold gegeven maar ga nu voor de Nexium, icm psyliumvezels en Ekygard of Mastic, daar twijfel ik net als vele hier tussen.

Lijkt toch ook wel echt de tijd van het jaar te zijn als ik het hier zo lees. Staan jullie paarden nog op de wei en kunnen ze nog grazen?


Nee die van mij staat de hele dag op de paddock met onbeperkt hooi. Wij zijn net van stal verhuisd. Hoe lang heb je ulcergold gegeven en hoe heb je het afgebouwd? Ik heb 6 weken pepticure gegeven, maar na een week halve dosering kwam het weer terug, dus ga nu elke week -50 doen denk ik.. :( Ik geef ook nog steeds Ekygard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:38 



 
Profiel   

IBD kan geloof ik de zweren in stand houden en visa versa. Ze waren destijds in ieder geval gelinkt en het was belangrijk om beide te behandelen om resultaat te zien. Op dat moment deed de orale omeprazole en sulcrafaat helemaal niets voor hem. Maar ik ben geen expert.

Balen voor alle paarden die een terugval hebben! Sterkte!

Supplementen weet ik weinig van omdat hier echt niets hielp (zelfs omeprazole niet). Maar vanuit kliniek en voor expert het volgende besloten:
- Alleen balancer op basis van soja (geen normale brok met zetmeel)
- Minimaal 1 kg pulp (circa 20% pectine = 200 gram pectine en ik begreep dat de meeste supplementen dat soort hoeveelheden niet halen)
- Geweekte luzernebrok (geen scherpe delen) voor calcium
- Onbeperkt ruwvoer

Samenvattend: hoog in vezels en eiwit.

Hier staan ze helaas niet meer op de weide, ze liepen het echt stuk. Hopelijk met 2 maanden weer.

Vasthouden lumbaal is hier ook symptoom van maag/buikpijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:48 



 
Profiel   

Ik wil even een ‘succesverhaal’ delen.

22 oktober was het weer mis. Althans ik had het vermoeden en zodoende een onderhoudsbeurt gestart van een halve tot 1/3 gastrogard een maand lang. Tot nu toe gaat het goed!

Mevrouw heeft vanaf die periode ook vakantie gehad. En dan echt vakantie. Ik heb haar tussendoor nu 3 keer een psyllium kuur gegeven en dat heeft volgensmij ook meehelpen met haar herstel. Tevens flink ontwormd want ze zat weer vol.

Sinds vorige week probeer ik haar op te pakken. Nu een enkele keer gelongeerd (gewoon aan het halster) en ze doet het verassend goed en liet gisteren flinke bokken zien. Haar stap is ook veel meer schrijdend en ze draagt haar staart ook losser. Tevens is ze inmiddels +80 kilo denk ik :)

Aan het voer is niets veranderd. 1/3 seniores priores, 1/3 hay nuggets en 1/3 fiberbeet (om 7:15, rond 17:00 en bij afvoeren) er een scheut maïsolie + wortels bij elke voerbeurt. Verder nog wat anti stress poeder en foenegriek door het voer om 17:00. Onbeperkt wikkelbaalhooi, ook buiten want buiten geen gras (van 8:00 tot rond half 5 ongeveer). Het is geen grote eter helaas, maar ik heb het nu aardig in de vingers hoe het werkt. Ik tel zelfs de poep in de stal om te zien of ze genoeg binnen heeft gekregen :+

Ik hoop zo dat ze dik blijft en blijft eten. Ik hoop dat ik haar kan oppakken en ik hoop dat ze zich zo goed blijft houden. Ik heb haar nu bijna een jaar maar hele kleine stapjes zijn nodig…

[ img ]


Laatst bijgewerkt door eenitraM op 27-01-22 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:51 



 
Profiel   

Wat fijn! Met gastrogard bedoel je omeprazol of iets anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:59 



 
Profiel   

Gezien hier velen zijn met ervaring. Ga ik de vraag eerst hier stellen.
Ik hoor mijn paard vaak een raar geluid uit haar keel maken. Gewoon tijdens het wandelen, tijdens het eten, als ze stil staat. Een soort luchtzuigend/brommend/knorrend geluid. Moeilijk te omschrijven.

Is dit als symptoom van maagzweer gezien een keer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 10:18 



 
Profiel   

Misschien eens nagaan of ze door de medicatie niet het probleem hebben dat ze afval stoffen niet kwijt kunnen.
Mogelijk kan een detoxkuur ook helpen. Mijn pony had ook wat klachten maar volgens de osteopaat was het de lever ipv de maag.
Dit heeft geholpen het is niet helemaal over maar hij is wel stuk relaxter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:16 



 
Profiel   

xLeticia schreef
Gezien hier velen zijn met ervaring. Ga ik de vraag eerst hier stellen.
Ik hoor mijn paard vaak een raar geluid uit haar keel maken. Gewoon tijdens het wandelen, tijdens het eten, als ze stil staat. Een soort luchtzuigend/brommend/knorrend geluid. Moeilijk te omschrijven.

Is dit als symptoom van maagzweer gezien een keer?


Ik herken dit persoonlijk niet. Klinkt mij meer als lichte corsage/stemband verlamming ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:09 



 
Profiel   

Die van mij wordt morgen gescoped. Woensdag avond gaskoliek en vanmiddag weer.
Hij knapte eerst wel op op de Nexium maar helaas onvoldoende hoop dat er nu wel meer duidelijk wordt.
Vind mega eng maar dit is ook ellende. Verzekering gebeld en die wilden wel vergoeden met attest en advisering van de arts

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 23:25 



 
Profiel   

He wat naar, sterkte, hopelijk vinden ze iets waar ze iets mee kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 08:50 



 
Profiel   

Spaikey schreef
Misschien eens nagaan of ze door de medicatie niet het probleem hebben dat ze afval stoffen niet kwijt kunnen.
Mogelijk kan een detoxkuur ook helpen. Mijn pony had ook wat klachten maar volgens de osteopaat was het de lever ipv de maag.
Dit heeft geholpen het is niet helemaal over maar hij is wel stuk relaxter.


Dat zei mijn osteopaat ook inderdaad. Ik ben nu Mariadistel erbij gaan geven in combinatie met de mastichorse. Door de maag kan de lever ook geïrriteerd raken. Die van mij is nu weer heel erg vrolijk. Ook in de paddock naar z’n paddock genootjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 10:43 



 
Profiel   

@horsetime heb ook Maria distel gegeven met detoxi van pure en mastic horse krijgt die van mij ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 11:11 



 
Profiel   

Hier zei osteopaat ook lever en maag. Na 2 detox kuren zit hij duidelijk beter in zijn vel, maar blijft hij toch staken onder het zadel. Dus de keuze gaat nu toch naar een gastroscopie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:54 



 
Profiel   

Hier begint paard na 4 dagen omeprazole weer met smaakt te eten *\o/* hopelijk is het met de omeprazole alleen opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 20:33 



 
Profiel   

Ik zie hier heel vaak Nexium voorbij komen, maar dit is een humaan middel toch? Geven jullie dat zelf of doen jullie dat in overleg met de da?

Hier helaas slecht nieuws. De kliniek heeft geen beelden opgeslagen van de scopie die gemaakt is. :( Plus na 2 a 3 weken geen contact te hebben gekregen, kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met mijn merrie.

Nu besloten eerst zandweg kuur te doen en te verhuizen en dan weer te kijken hoe nu verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 12:15 



 
Profiel   

Ik ben weer begonnen met nexium na de koliek en lang vasten. Bij de kliniek zeiden ze van start anders maar met omeprazole dan weet je het snel genoeg.

Geef nu ook lithothamnium bij https://www.adviesdrogisterij.nl/artike ... _gEALw_wcB kreeg van vriendin advies voor m’n eigen maag. Nu geef ik het Kaatje ook en zie veel verschil :D die kalkwier zit ook in veel dure maag supplementen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 12:21 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik ben weer begonnen met nexium na de koliek en lang vasten. Bij de kliniek zeiden ze van start anders maar met omeprazole dan weet je het snel genoeg.

Geef nu ook lithothamnium bij https://www.adviesdrogisterij.nl/artike ... _gEALw_wcB kreeg van vriendin advies voor m’n eigen maag. Nu geef ik het Kaatje ook en zie veel verschil :D die kalkwier zit ook in veel dure maag supplementen


O interessant, ken het niet. Merk je bij jezelf ook veel verschil? Hoeveel geef je Kaatje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 18:52 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik ben weer begonnen met nexium na de koliek en lang vasten. Bij de kliniek zeiden ze van start anders maar met omeprazole dan weet je het snel genoeg.

Geef nu ook lithothamnium bij https://www.adviesdrogisterij.nl/artike ... _gEALw_wcB kreeg van vriendin advies voor m’n eigen maag. Nu geef ik het Kaatje ook en zie veel verschil :D die kalkwier zit ook in veel dure maag supplementen


Interessant! Ben benieuwd hoeveel je geeft inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 02:53 



 
Profiel   

Ik had zelf omeprazole 40mg en die nam ik in de avond anders hele nacht wakker met maagpijn. Nu neem ik 1 van deze en geen omeprazole meer en ook geen maagklachten meer :D

Kaatje geef ik nu 3 in de ochtend en 3 in de avond. Ze had wat meer stress aangezien hier steeds van alles anders is op stal omdat we aan het verbouwen zijn. Merk dat ze meer speelt op de wei en verder is ze veel rustiger in dr gedrag. Zelfs m’n vriend zei dat sinds ze hier aan huis staat dat hij dr relaxter vind. En die heeft niks met paarden en vooral niet met kaatje _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 08:33 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Ik had zelf omeprazole 40mg en die nam ik in de avond anders hele nacht wakker met maagpijn. Nu neem ik 1 van deze en geen omeprazole meer en ook geen maagklachten meer :D

Kaatje geef ik nu 3 in de ochtend en 3 in de avond. Ze had wat meer stress aangezien hier steeds van alles anders is op stal omdat we aan het verbouwen zijn. Merk dat ze meer speelt op de wei en verder is ze veel rustiger in dr gedrag. Zelfs m’n vriend zei dat sinds ze hier aan huis staat dat hij dr relaxter vind. En die heeft niks met paarden en vooral niet met kaatje _O-


Wat fijn! Mooi dat je zonder omeprazol kan, voor beiden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 10:09 



 
Profiel   

Chesss schreef
Die van mij wordt morgen gescoped. Woensdag avond gaskoliek en vanmiddag weer.
Hij knapte eerst wel op op de Nexium maar helaas onvoldoende hoop dat er nu wel meer duidelijk wordt.
Vind mega eng maar dit is ook ellende. Verzekering gebeld en die wilden wel vergoeden met attest en advisering van de arts


Afgelopen vrijdag was dan de dag. Uitslag was verbazingwekkend maar ook heel verhelderend.
Mensen die ons al langer kennen weten dat wij te maken hebben met terugkerende problematiek. Water bij de mest, dunne mest, koliek en een koliek operatie. Daarnaast rugproblemen en si problemen als gevolg.
De arts heeft mij de film laten zien, en hij heeft een probleem in het legen van zijn maag richting de 12 vingergewricht darm. Daar lag ondanks dat hij al meerdere uren niet gegeten had een bal met voer ( slobber en hooi) die voor de uitgang lag te verzuren.

Het probleem zit hem erin dat hij dat niet verwerkt krijgt en dat hoopt zich op. Oplossing is dus paraffine bijvoeren om een soort van glijbaan te creëren.

Hij is nu mee naar huis en eet gelukkig de paraffine door de slobber.

Voor de geïnteresseerden ik had net een voorraad Nexium aangeschaft dus die is ter overname. (Ik heb dan nog genoeg om mee af te bouwen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:04 



 
Profiel   

Dat klinkt helaas heel bekend…
Die van ons het precies hetzelfde probleem…
Die hebben ze 3x moeten scopen met uren ertussen voor alles eruit was…
Echt zo zielig…

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:46 



 
Profiel   

Wat een drama Chess. Fijn dat je eindelijk weet wat er aan de hand is maar ook een pittige diagnose. Paraffine geven is dus de behandeling voor de toekomst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 10:56 



 
Profiel   

henshem schreef
Wat een drama Chess. Fijn dat je eindelijk weet wat er aan de hand is maar ook een pittige diagnose. Paraffine geven is dus de behandeling voor de toekomst?


Ja klopt. Maar ergens ook berusting en zoveel duidelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 11:10 



 
Profiel   

Mijn paard krijgt nu donderdag een gastroscopie. Hopelijk geeft dit eindelijk duidelijkheid op de vage klachten, maar vooral het staken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-22 12:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 369 van de 461 [ 11511 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 366, 367, 368, 369, 370, 371, 372 ... 461  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen