Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rijden met zware ademhaling.

 
Profiel   

Wij hebben sinds een half jaar een leuke pony. Het was een beetje een opknapper achteraf. We merkten al snel een kuchje dus de da is geweest en heeft respulmin voorgeschreven. Kuurtje netjes afgemaakt en het gaf wel iets verbetering. Echt aan het werk is ze nog niet geweest bij ons overigens. Een paar weken geleden zagen we haar op het land ook zwaar ademen. De da is wederom geweest en heeft een prednison kuur gegeven. Kuur is klaar ademhaling is met fases normaal en soms ook versneld. Ik heb contact gehad met een voormalig bijrijder die bevestigd het probleem met de longen maar verteld erbij dat hun da destijds heeft geadviseerd om gewoon aan het werk te gaan met haar. En dat het daarna ook verbeterd is. Wat is jullie ervaring hiermee? Kan de ademhaling verbeteren door gewoon aan het werk te gaan?

Wat we nu er zelf nog aan doen is:

Volledig buiten.
Nat hooi
Stoffige plekken houden we redelijk nat met de sproeiers zodat ze niet constant in het stof staat.

Ik hoor het graag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 05:56 



 
Profiel   

Ik zou vooral eens naar de kliniek gaan voor een bronchoscopie. Het is toch belangrijk om de oorzaak te kennen voor je allerlei medicatie geeft en weer gaat rijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 07:42 



 
Profiel   

Zonder diagnose zou ik ook niet meer knutselen aan de pony. Eerst weten wat er aan de hand is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:05 



 
Profiel   

Ik merk idd dat een goede conditie erg helpt bij zwakkere longen.
Wij hebben vroeger een dampige pony nog jaren "goed" kunnen houden met allerlei maatregelen: nat hooi of kuil,in een buitenstal op zaagsel of vlas, zoveel mogelijk buiten, fenegriek, afentoe ventipulmin en 2x een prednisonspuit (risicovol, maar werkte toen perfect).
Ook eiwitten kunnen ondersteunen, ivm het snellere herstel van de spieren.

Ook nu hebben we een paard met copd, kon echt niet binnen staan helaas.
Maar nu 24/7 buiten met nat hooi én in conditie gaat het écht heel goed!
Van de 10x trainen zal ze +/- 1x een kuch geven, en ze hoest meer wanneer ze haar conditie minder is.
Wel goed opletten dat je het paard niet overwerkt, niet teveel in het zweet rijd en veel stapt tussendoor.

Overigens hebben we de 1e pony naar Utrecht gebracht voor onderzoek, en bleek nog maar zo'n 30% longcapaciteit te hebben, maar heeft met goed management nog jaren gewerkt.
Omdat we daar al ervaring mee hadden, zagen we al snel dat ons huidige paard hetzelfde verhaal was (Gelukkig in veel mindere mate!!) En hebben we daar dus gelijk actie op ondernomen.

Een onderzoek kan nooit kwaad, en wellicht heeft jullie pony ergens anders last van (pollen, allergie etc)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:13 



 
Profiel   

Dan lijkt het alsof ze dampig is/COPD heeft. Dat kan in meerdere gradaties voorkomen maar het betekent wel dat de inspanning daar op aangepast moet worden. Medicijnen kunnen wat verlichting geven maar zijn geen wondermiddel want het zal niet overgaan/volledig genezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:32 



 
Profiel   

rien10 schreef
Zonder diagnose zou ik ook niet meer knutselen aan de pony. Eerst weten wat er aan de hand is.



Zeker waar. Wel is het zo dat de dierenarts meerdere keren naar haar longen heeft geluisterd en daar eigenlijk geen hele bijzondere dingen hoort. Mocht er niet snel iets verbeteren gaan we uiteraard eens verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 08:51 



 
Profiel   

HarryM schreef
rien10 schreef
Zonder diagnose zou ik ook niet meer knutselen aan de pony. Eerst weten wat er aan de hand is.



Zeker waar. Wel is het zo dat de dierenarts meerdere keren naar haar longen heeft geluisterd en daar eigenlijk geen hele bijzondere dingen hoort. Mocht er niet snel iets verbeteren gaan we uiteraard eens verder kijken.



Cornage is uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 09:50 



 
Profiel   

Hoe is het gewicht?
Er zijn ook best veel paarden (vooral sobere) die kortademig worden als ze te dik zijn. Dat zou dan passen bij het advies om er mee te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 09:52 



 
Profiel   

Heeft ze geen stofallergie?

Heb ooit een merrie gekend die dus op stof reageerde.

Op stal op vlas, hooi nat zoals jullie al doen en aleen rijden in een natte piste of niet stoffige omgeving.

Ging je bvb stal ernaast opstrooien, of was het wat zanderig in de weide, stond ze gelijk weer te puffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 10:14 



 
Profiel   

Luisteren zegt vrij weinig, als de dierenarts iets begint te horen bij het luisteren dan zijn ze meestal al ver heen. Ik zou wel een bronchoscopie eventueel in combinatie met een BAL spoeling aanraden om te kijken wat er aan de basis ligt. That being said, mijn paard heeft (naast uiteraard aangepast management) er inderdaad erg veel baat bij om goed in conditie gehouden te worden, dan heeft hij ook tijdens de moeilijkere periodes een stuk minder last. In het begin kan opbouwen ook heel goed door veel te stappen, eventueel aan de hand als ze erg veel last hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 15:52 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden. Of cornage uitgesloten is weet ik niet. Ik ga in ieder geval nog even medisch door. Als we een diagnose hebben dan gaan we gericht aanpassen/oplossen. Wat betreft het gewicht speelt geen rol. Het is een tinker maar was veel te mager bij aankomst hier. Ze is nu eigenlijk perfect op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 21:13 



 
Profiel   

Cornage zou heel goed kunnen maar kan je alleen aantonen met endoscopie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 22:10 



 
Profiel   

HarryM schreef
rien10 schreef
Zonder diagnose zou ik ook niet meer knutselen aan de pony. Eerst weten wat er aan de hand is.



Zeker waar. Wel is het zo dat de dierenarts meerdere keren naar haar longen heeft geluisterd en daar eigenlijk geen hele bijzondere dingen hoort. Mocht er niet snel iets verbeteren gaan we uiteraard eens verder kijken.


Luisteren is eigenlijk niet genoeg als de klachten aanhouden. Het kan van alles zijn, dus zoals eerder benoemd een scopie en als daar geen oorzaak wordt gevonden verder onderzoek. Misschien is het geen probleem met de longen (maar allergie/ hart/ noem maar op) maar het is wel de meest logische stap om te starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-22 23:03 



 
Profiel   

Fangio schreef
Ik zou wel een bronchoscopie eventueel in combinatie met een BAL spoeling aanraden om te kijken wat er aan de basis ligt.


Zo'n BAL spoeling is echt een heel naar onderzoek voor je paard. Ze komen er doorgaans nog slechter uit ook. Dat onderzoek is echt iets wat ik mijn dieren nooit weer laat ondergaan.

Bovendien: wat maakt het uit? De uitkomst is exact hetzelfde als zonder onderzoek: je moet het (stal)management op het dampe paard aanpassen.

Bespaar je de kosten van dure onderzoeken maar in deze. Lees je in over het managen van paarden met copd en leer hoe je het dampe paard nog wat goed kunt houden. Hopelijk gaat ie dan nog een tijdje mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-22 01:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen