[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:29

Tijdje niet hier geweest ivm super druk met werk. De uitslagen van het microbioom onderzoek zijn binnen, maar zijn behoorlijk afwijkend, dus daar zijn ze nu mee bezig. Hoe we dat weer op de rit gaan krijgen. Ik weet niet precies wat er gevonden is, maar ze heeft veel methaan producerende bacteriën leven en er bijna een monopoly van 1 soort ook. Dus daar is zeker winst te behalen.

Mone staat nu zonder deken. Maar wel op de prednison. Ze is nu jeuk vrij en blij. Het is niet ideaal, maar het ging eigenlijk niet echt en ze is nu zo happy dat ik het even zo laat voor nu. Tot de ergste warmte/zomer voorbij is. Inmiddels staat ze sinds 2 juli op de prednison. Wisselende doseringen en bij de laagste dosering ging ze weer jeuken.
Ik geef haar nu elke ochtend voor 200 kilo paard prednison. En dat gaat tot nu toe goed, geen bijwerkingen en de huid geneest zo mooi! En ze staat ze lekker bloot…

Het is echt niet ideaal, maar ik heb liever dat ze iets minder oud wordt zonder jeuk dan heel oud met heel veel jeuk.

Tot het microbioom helemaal klaar is qua analyse en we iets hebben om die balans te herstellen doe ik het even zo.
Hier genieten we allebei zo van! En lekker douchen en rollen en rennen gaat zoveel makkelijker zonder die zware jurk altijd.
Dus wordt vervolgd
Afbeelding

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:49

Humpiedumpie schreef:
Ik geef 4 druppeltjes per dag. Soms sla ik een paar dagen over, weet niet of je het zo lang kan geven.

Het is deze zonder alcohol en zo min mogelijk meuk. En het kost de hoofdprijs niet dus sws de moeite waard om te proberen.

https://www.drogist.nl/bee-health-propo ... FtEALw_wcB

Laatst was iemand bij mij door rode mieren gebeten en ik smeerde er wat propolis op en de jeuk was meteen over. Het is voor heel veel kwaaltjes helpend. Mijn moeder smeert het op haar jicht en Day helpt ook
Ik ben enorme fan!


Bedankt! Zinvolle tip

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:30

eileen, kun je wat meer info geven over die uitslagen van het microbioom onderzoek?
ik vind dat super interessant namelijk.
kun je dat opvragen , eventueel via pb met mij delen?
krijgt je pony dan nu de prednison om eventuele darmonstekingen aan te pakken?
met dat op de rit te krijgen begin je pas na de prednison kuur denk ik, anders weet je ook niet wat geholpen heeft.
oh ik heb veel te veel vragen haha :')
darmproblemen en huidproblemen gaan heel vaak samen helaas.

valt bij ons op dat we nu de weilanden dicht zijn omdat er geen gras is er geen enkel paard is met jeuk.
mijn merrie heeft eigenlijk altijd zomers wel boven op haar staart jeuk en onder de manen door het gras.
maar nu niks.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:32

eilleen333 schreef:
Tijdje niet hier geweest ivm super druk met werk. De uitslagen van het microbioom onderzoek zijn binnen, maar zijn behoorlijk afwijkend, dus daar zijn ze nu mee bezig. Hoe we dat weer op de rit gaan krijgen. Ik weet niet precies wat er gevonden is, maar ze heeft veel methaan producerende bacteriën leven en er bijna een monopoly van 1 soort ook. Dus daar is zeker winst te behalen.

Mone staat nu zonder deken. Maar wel op de prednison. Ze is nu jeuk vrij en blij. Het is niet ideaal, maar het ging eigenlijk niet echt en ze is nu zo happy dat ik het even zo laat voor nu. Tot de ergste warmte/zomer voorbij is. Inmiddels staat ze sinds 2 juli op de prednison. Wisselende doseringen en bij de laagste dosering ging ze weer jeuken.
Ik geef haar nu elke ochtend voor 200 kilo paard prednison. En dat gaat tot nu toe goed, geen bijwerkingen en de huid geneest zo mooi! En ze staat ze lekker bloot…

Het is echt niet ideaal, maar ik heb liever dat ze iets minder oud wordt zonder jeuk dan heel oud met heel veel jeuk.

Tot het microbioom helemaal klaar is qua analyse en we iets hebben om die balans te herstellen doe ik het even zo.
Hier genieten we allebei zo van! En lekker douchen en rollen en rennen gaat zoveel makkelijker zonder die zware jurk altijd.
Dus wordt vervolgd
[ [url=m/K0BOOY.png]Afbeelding[/url] ]


Was dat een darmmicrobioom test die je hebt laten doen? en in hoeverre is die dysbiose de oorzaak van ZE? Ik dacht altijd dat ZE erfelijk was...

Zoveel jeuk is echt afschuwelijk triest ja...dus begrijpelijke overwegingen. |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:49

Elisa2 schreef:
Ik dacht altijd dat ZE erfelijk was...

(


Ik weet niet of dit zo is om eerlijk te zijn. Mocht dit zo zijn zou ik het wel apart vinden dat ze, iig in de ijslanderwereld, ermee blijven fokken. Daar zijn ze heel streng op exterieur en karakter en cijfertjes op papier, maar er wordt wel gefokt met eczemers. Zou eigenlijk niet moeten mogen..

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:14

Door de weersomstandigheden op IJsland, hebben de paarden daar vaak geen last van jeuk. Pas als ze in Europa komen, onstaan de problemen. Dit kan ook gewoon een flinke over gevoeligheid zijn. Door het weer, maar ook door weidebeheer, stalklimaat, voeding, etc. In praktijk blijkt wel dat de veulens die uit deze import geboren worden, of de veulens daar weer van, de jeuk nagenoeg altijd weg is. Bloedlijnen die generaties lang jeuk hebben, zouden idd geschrapt mogen worden in mijn ogen.

Al is dat in praktijk zo lastig. Mijn merrie loopt altijd zonder deken, maar is wel gevoeliger dan de andere paarden van de kudde. Nu heeft haar tante, een halfzus van haar moeder, hetzelfde. Terwijl de moeder van mijn paard, en ook haar dochter, de gevoeligheid niet hebben. En de merrie waar ze allemaal van af stammen, had ook nergens last van. Dus zeg het maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:18

Caily schreef:
Door de weersomstandigheden op IJsland, hebben de paarden daar vaak geen last van jeuk. Pas als ze in Europa komen, onstaan de problemen. Dit kan ook gewoon een flinke over gevoeligheid zijn. Door het weer, maar ook door weidebeheer, stalklimaat, voeding, etc. In praktijk blijkt wel dat de veulens die uit deze import geboren worden, of de veulens daar weer van, de jeuk nagenoeg altijd weg is. Bloedlijnen die generaties lang jeuk hebben, zouden idd geschrapt mogen worden in mijn ogen.

Al is dat in praktijk zo lastig. Mijn merrie loopt altijd zonder deken, maar is wel gevoeliger dan de andere paarden van de kudde. Nu heeft haar tante, een halfzus van haar moeder, hetzelfde. Terwijl de moeder van mijn paard, en ook haar dochter, de gevoeligheid niet hebben. En de merrie waar ze allemaal van af stammen, had ook nergens last van. Dus zeg het maar...


Bij mij om de hoek staat een dekhengst die ieder jaar een paar merries dekt en zelf van top tot teen ingepakt. Dit vind ik fan niet kunnen.
Dat ze op IJsland geen eczeem hebben en dan hier in Nederland dat wel ontwikkelen dat weet ik, en dat telt dan ook niet perse mee ;).

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:03

kan ook ingepakt staan omdat ie uit z’n plaat gaat door vliegen/dazen natuurlijk. de mijne kan ook wel behoorlijk idioot doen als ze zonder deken staat en er zijn veel dazen.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:01

Wat is van top tot teen ingepakt? Hier staat alles onder een vliegendeken met masker. Gewoon, voor de vliegen, want die zijn er veel dit jaar rond de paarden. Mijne is de enige met eczeem, maar er staan 8 ingepakte paarden in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:32

prugelpiet schreef:
Wat is van top tot teen ingepakt? Hier staat alles onder een vliegendeken met masker. Gewoon, voor de vliegen, want die zijn er veel dit jaar rond de paarden. Mijne is de enige met eczeem, maar er staan 8 ingepakte paarden in de wei.


Nee deze heeft echt eczeem, goed te zien ook aan de staart en manen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:54

Ben eigenlijk nog mest verbaast dat er merriehouders zijn die daar voor kiezen

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:53

Hele zomer aardig goed gegaan, maar helaas |o
Ik denk een beetje een combinatie van alles bij elkaar.

Maar goed, het irriteert, dus het moet anders. Ik denk dat ik een lycra masker ga proberen. Maar dan moet de hoodie van de rsih deken erover, blijven de oren er dan een beetje netjes in? Of valt het hoedje dan steeds af? Haar halster heeft ze nu vaak om, maar die wil ik ook graag af doen. Dus dat houd dan niks tegen :+

Afbeelding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:57

ellepel schreef:
eileen, kun je wat meer info geven over die uitslagen van het microbioom onderzoek?
ik vind dat super interessant namelijk.
kun je dat opvragen , eventueel via pb met mij delen?
krijgt je pony dan nu de prednison om eventuele darmonstekingen aan te pakken?
met dat op de rit te krijgen begin je pas na de prednison kuur denk ik, anders weet je ook niet wat geholpen heeft.
oh ik heb veel te veel vragen haha :')
darmproblemen en huidproblemen gaan heel vaak samen helaas.

valt bij ons op dat we nu de weilanden dicht zijn omdat er geen gras is er geen enkel paard is met jeuk.
mijn merrie heeft eigenlijk altijd zomers wel boven op haar staart jeuk en onder de manen door het gras.
maar nu niks.


Ik heb die uitslagen nog niet op schrift. Het is nog een hoop uitzoekwerk geloof ik omdat het ook nog een beetje in de kinderschoenen staat, ook niet alles was binnen. Maar als ik meer details heb post ik ze hier.
Want zij wil echt online gaan met het bedrijf en hoe gaaf zou het zijn als we ZE konden genezen?

De prednison is puur jeuk onderdrukker. Dus niet specifiek voor het bioom. Maar kan wel dat het daar positief op werkt natuurlijk. Maar het is nu vooral om de jeuk weg te halen.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:01

prugelpiet schreef:
Hele zomer aardig goed gegaan, maar helaas |o
Ik denk een beetje een combinatie van alles bij elkaar.

Maar goed, het irriteert, dus het moet anders. Ik denk dat ik een lycra masker ga proberen. Maar dan moet de hoodie van de rsih deken erover, blijven de oren er dan een beetje netjes in? Of valt het hoedje dan steeds af? Haar halster heeft ze nu vaak om, maar die wil ik ook graag af doen. Dus dat houd dan niks tegen :+

[ [url=m/Uwyhq4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan je de hoodie niet onder de vliegenkap doen? Dat is hier in ieder geval wel de oplossing... erover gaat die veel te makkelijk af.

Welke lycra vliegenkap ga je proberen?

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:04

ApplePapple schreef:
prugelpiet schreef:
Hele zomer aardig goed gegaan, maar helaas |o
Ik denk een beetje een combinatie van alles bij elkaar.

Maar goed, het irriteert, dus het moet anders. Ik denk dat ik een lycra masker ga proberen. Maar dan moet de hoodie van de rsih deken erover, blijven de oren er dan een beetje netjes in? Of valt het hoedje dan steeds af? Haar halster heeft ze nu vaak om, maar die wil ik ook graag af doen. Dus dat houd dan niks tegen :+

[ [url=m/Uwyhq4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan je de hoodie niet onder de vliegenkap doen? Dat is hier in ieder geval wel de oplossing... erover gaat die veel te makkelijk af.

Welke lycra vliegenkap ga je proberen?


Dat heb ik nu inderdaad, dus hij is eigenlijk nooit af, maar met een lycra zit dat niet zo prettig denk ik.

Ik heb nog geen idee welke ik wil, ik moet even het topic doorlezen :D sowieso eentje met iets van een rits sluiting.

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 00:06

prugelpiet schreef:
Hele zomer aardig goed gegaan, maar helaas |o
Ik denk een beetje een combinatie van alles bij elkaar.

Maar goed, het irriteert, dus het moet anders. Ik denk dat ik een lycra masker ga proberen. Maar dan moet de hoodie van de rsih deken erover, blijven de oren er dan een beetje netjes in? Of valt het hoedje dan steeds af? Haar halster heeft ze nu vaak om, maar die wil ik ook graag af doen. Dus dat houd dan niks tegen :+

[ [url=m/Uwyhq4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het eczeemmasker van Kramer is voor mij echt de oplossing! Loopt ook nog een stuk door achter de oren, waardoor het niet uit maakt dat de oren van de rsih niet blijven zitten.
Mijn pony had zijn oren aan de binnen en buitenkant kaal en open, rondom zijn ogen en op zijn voorhoofd. Na een heleboel vliegenmaskers geprobeerd te hebben is dit de enige die werkt. Ik ben zo blij dat ik eindelijk een oplossing heb gevonden!

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 00:23

DayDream21 schreef:
prugelpiet schreef:
Hele zomer aardig goed gegaan, maar helaas |o
Ik denk een beetje een combinatie van alles bij elkaar.

Maar goed, het irriteert, dus het moet anders. Ik denk dat ik een lycra masker ga proberen. Maar dan moet de hoodie van de rsih deken erover, blijven de oren er dan een beetje netjes in? Of valt het hoedje dan steeds af? Haar halster heeft ze nu vaak om, maar die wil ik ook graag af doen. Dus dat houd dan niks tegen :+

[ [url=m/Uwyhq4.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het eczeemmasker van Kramer is voor mij echt de oplossing! Loopt ook nog een stuk door achter de oren, waardoor het niet uit maakt dat de oren van de rsih niet blijven zitten.
Mijn pony had zijn oren aan de binnen en buitenkant kaal en open, rondom zijn ogen en op zijn voorhoofd. Na een heleboel vliegenmaskers geprobeerd te hebben is dit de enige die werkt. Ik ben zo blij dat ik eindelijk een oplossing heb gevonden!


Kan die helemaal open? Of is het een vrij strak iets wat je over het hoofd moet trekken?

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:24

Ik heb die ook van kramer en die kan helemaal open. Is ook get eerste masker dat tot nu toe een geel seizoen heel blijft.

Elisa2

Berichten: 37139
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 08:29

Humpiedumpie schreef:
Elisa2 schreef:
Ik dacht altijd dat ZE erfelijk was...

(


Ik weet niet of dit zo is om eerlijk te zijn. Mocht dit zo zijn zou ik het wel apart vinden dat ze, iig in de ijslanderwereld, ermee blijven fokken. Daar zijn ze heel streng op exterieur en karakter en cijfertjes op papier, maar er wordt wel gefokt met eczemers. Zou eigenlijk niet moeten mogen..


In combinatie met andere ZE uitlokkende factoren denk ik, maar ik ben het helemaal met je eens. Niet fokken met ZE..hoe goed de merrie of hengst ook is.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:01

@prugelpiet voor mijn jaarling heb ik deze van Kentucky. Fijn lycra stofje, met rits. Loopt ook best ver door naar achteren vind ik. Helaas past die bij mijn eczemer niet lekker dus daarvoor zoek ik nog een andere.

Afbeelding

Ps, Een fatsoenlijke foto waar ze haar hoofd stil heeft is heel moeilijk :=

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:05

Humpiedumpie schreef:
Ik geef 4 druppeltjes per dag. Soms sla ik een paar dagen over, weet niet of je het zo lang kan geven.

Het is deze zonder alcohol en zo min mogelijk meuk. En het kost de hoofdprijs niet dus sws de moeite waard om te proberen.

https://www.drogist.nl/bee-health-propo ... FtEALw_wcB

Laatst was iemand bij mij door rode mieren gebeten en ik smeerde er wat propolis op en de jeuk was meteen over. Het is voor heel veel kwaaltjes helpend. Mijn moeder smeert het op haar jicht en Day helpt ook
Ik ben enorme fan!


Ik ben vandaag ook begonnen met deze. Eerst maar twee druppels, want hars klinkt alsof het vies is. Dat at hij gelukkig van een broodje op :D
Hoe snel merkte jij verschil?
De Puur culico even mee gestopt en de Puur Apis verhoogd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:29

Slmt9 schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ik geef 4 druppeltjes per dag. Soms sla ik een paar dagen over, weet niet of je het zo lang kan geven.

Het is deze zonder alcohol en zo min mogelijk meuk. En het kost de hoofdprijs niet dus sws de moeite waard om te proberen.

https://www.drogist.nl/bee-health-propo ... FtEALw_wcB

Laatst was iemand bij mij door rode mieren gebeten en ik smeerde er wat propolis op en de jeuk was meteen over. Het is voor heel veel kwaaltjes helpend. Mijn moeder smeert het op haar jicht en Day helpt ook
Ik ben enorme fan!


Ik ben vandaag ook begonnen met deze. Eerst maar twee druppels, want hars klinkt alsof het vies is. Dat at hij gelukkig van een broodje op :D
Hoe snel merkte jij verschil?
De Puur culico even mee gestopt en de Puur Apis verhoogd.


Oh tof! Ben heel benieuwd of het bij jouw paard ook zo goed werkt.
Ik ben er begin juni geloof ik mee begonnen en toen had hij nog geen extreme last. Ik denk dat het onder controle blijft zo met de druppels.
Laat je het weten?
Je kan het zelf ook eens proeven, tis idd vies en scherpe smaak. Mijnes eten het zonder problemen op over de brokjes gelukkig

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:01

Mijn paard ging ook heel goed op alleen de Apis en Culico van puur. Zo goed dat ik had gedacht dat hij zonder deken kon. Maar is nu toch weer een tijdje meer zn staart aan het schuren.

Ben benieuwd.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:45

Sinds ik mijn paard geen brood meer voer is het schuren beduidend minder geworden. Ze is er niet helemaal mee opgehouden hoor, maar ik zie dat je de druppels op brood voert en dacht daarom, ik meld het toch even.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:54

Thx! Die houd ik even in mn achterhoofd!