Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

 
Profiel   

Het ligt er een beetje aan of de diagnose mal alignment is. De halswervels liggen niet in een lijn, soms doordat ze iets groter of kleiner zijn (een "step" hebben). Of malformatie en dan ligt het eraan hoe erg dat is of er artrose aanwezig is, etc.
Met mal alignment heb ik t idee dat dat met een goede training en goed in de spieren goed te managen is. Een stalgenote van mij heeft een paard dat dat heeft. En dat gaat heel goed nu.
Met malformatie is die kans dat het met training op te lossen is, minder groot.

Ik hoor het nu best veel (te vaak), wat mij betreft koop ik nooit meer een paard zonder hals/rug foto's. (Zelf 1 ervaring met een paard met een aangeboren schoftafwijking)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 16:53 



 
Profiel   

Die van mij heeft het helaas allebei. Malformatie en malalignment. Bij een volgend paard laat ik ook zeker foto's van C6 maken. Het stomme is dat ik bij aankoop heel graag foto's van de nek en hals wilde laten maken, maar dat een dierenarts uit de omgeving die ik voor de keuring had ingeschakeld me daarvan af heeft gepraat. Volgens hem was het niet nodig en was er bij jonge paarden toch nooit iets op te zien. Helaas erg veel geleerd de afgelopen jaren |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 17:02 



 
Profiel   

Trouwens - bij kliniek 1 kreeg ik te horen dat er een zeer milld malalignment op flexie-extensie foto's te zien was. Niets gehoord over malformatie of ECVM, ik wist niet eens van het bestaan af. Maanden later bij kliniek 2 bleek C6-C7 malformatie. Misschien goed voor mensen om te weten dat tenzij ECVM expliciet bekeken en uitgesloten is, alleen een gevonden malalignment niet persé betekent dat er niet ook malformatie zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 17:09 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Die van mij heeft het helaas allebei. Malformatie en malalignment. Bij een volgend paard laat ik ook zeker foto's van C6 maken. Het stomme is dat ik bij aankoop heel graag foto's van de nek en hals wilde laten maken, maar dat een dierenarts uit de omgeving die ik voor de keuring had ingeschakeld me daarvan af heeft gepraat. Volgens hem was het niet nodig en was er bij jonge paarden toch nooit iets op te zien. Helaas erg veel geleerd de afgelopen jaren |(


Nou inderdaad. Juist heel veel veulens vallen om die reden af. Niet alleen om erfelijke afwijkingen, maar soms ook omdat ze wel eens over de kop zijn geslagen. Er is geen veulen die dat niet een keertje is overkomen. En soms helaas heeft dat gevolgen. De veulens gaan vaak met een jaar op de foto, maar alleen voor ocd's/afwijkingen in de benen/knieen Hals foto's worden niet standaard gemaakt, dat zou eigenlijk wel moeten. Rug is minder belangrijk dan de hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 17:22 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Trouwens - bij kliniek 1 kreeg ik te horen dat er een zeer milld malalignment op flexie-extensie foto's te zien was. Niets gehoord over malformatie of ECVM, ik wist niet eens van het bestaan af. Maanden later bij kliniek 2 bleek C6-C7 malformatie. Misschien goed voor mensen om te weten dat tenzij ECVM expliciet bekeken en uitgesloten is, alleen een gevonden malalignment niet persé betekent dat er niet ook malformatie zit.


Vreselijk eigenlijk.. Je moet zelf een halve dierenarts zijn om te kunnen beoordelen wat de dierenarts je vertelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 17:23 



 
Profiel   

Inderdaad. Ik verwijt de eerste kliniek trouwens niets hoor, ik kwam met zo'n waslijst aan ellende dat ik ook wel begrijp dat ze ergens moesten beginnen. Ik ben bij beide klinieken erg goed geholpen, de wisseling had met een verhuizing te maken. Wat ik zeker weet is dat ik een toekomstig paard in ieder geval niet meer laat keuren door de plaatselijke dierenarts ofzo, naar de kliniek of anders geen koop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-22 17:45 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Wat vervelend jsofie. Wat voor symptomen heeft jouw paard? En hoe oud is hij? Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd wat je dierenarts er over te zeggen had? Ik moest de diagnose er zelf een beetje uittrekken tijdens de uitleg. Werd me ook verteld dat er nog niet echt consensus is in de dierenartswereld over hoe relevant het is klinisch gezien. Wat ik zelf trouwens absoluut niet begrijp... Als een paard scheef is en nooit recht zal worden lijkt het me niet meer dan logisch dat dit uiteindelijk ongemak en pijn door compensaties oplevert. Ondanks dat ik blij ben dat ik nu weet wat er aan de hand is, is het al met al heel verdrietig... want wat moet je ermee? Ik zag hem vandaag weer licht onregelmatig in stap door de wei lopen, en dan vraag ik me af of het paardwaardig is.


Ik ben naar de kliniek gegaan met klachten over de rijdbaarheid. Die was sinds een jaar heel wisselend. Met vlagen moeilijk nageven, scheef, moeite met overgang stap galop links. Maargoed paard was 5 en liep m2 dus had ook zoiets van.. ik vraag misschien wat veel.
Ik ben van zadel gewisseld en die bleek een gebroken boom te hebben. Toen heeft hij een paar maanden rust gehad en ben wat meer gaan springen. Toen werd hij stakerig in de galop. Maar ook springzadel paste niet meer goed dus die ook gewisseld. Daar deed hij het prima op.
Toen het dressuurzadel terug kwam liep hij als een zonnetje. Voor een maand. En toen ineens weer niet nageven, narrig en niet fijn.
Met dit verhaal naar smdc gegaan. Uit foto’s en echo’s kwam:


[ img ]

[ img ]

Hij is toen ingespoten op de ontsteking en heeft meso therapie gehad.
Vervolgens opbouwen aan de longe met bijzet. Dit gaf niet het gewenste beeld dus in overleg met fysio en kliniek besloten om er op te gaan. Dat gang wisselend maar over het algemeen nam hij gewoon geen aanleuning aan. Zodra hij wel mooi zakte kreeg hij een dronkemansgang.

Van de week terug voor controle en hij liep klinisch top! Ze wilden eigenlijk voorstellen om op te bouwen. Maar mijn onderbuikgevoel was niet goed en had daar geen vertrouwen in. Daarom alsnog besloten om een mri te doen.

Daar is het volgende uit gekomen:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Sja. En nu dan? Dat is heel paard afhankelijk en ze kunnen (en mogen volgens mij ook niet?) of inslapen het meest humane is.

Ik weet het in ieder geval nog niet.
Er staat een heel fit paard voor mijn neus. Maarja wel met een kapot stuur en verminderde coördinatie. Hij struikelt veel (steeds meer de laatste 3 maanden) en kan alleen maar met en lange teugel gereden worden.
het is progressief dus zal verergeren.

Ik ga de komende maand in ieder geval goed nadenken en stapritjes maken.
[ img ]
Gisteren in ieder nog even samen genoten met een mooie rit in het bos.

Paard is nu 6 en heb hem gekregen toen hij 3 was ik ken hem vanaf veulen en heb toen besloten niet te keuren. Stom achteraf. Maargoed dit was ook niet uit een reguliere keuring of halsfotos gekomen. Je moet heel specifiek de hals vanuit een bepaalde hoek fotograferen. En het speelt vaak ook pas op tussen 6 en 9 jaar ivm de groei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 08:23 



 
Profiel   

Wat een k$#@t uitslag zeg! Hebben ze ook gezegd wat de ataxi veroorzaakt? (Vermoedelijk het fragment op C7/T1)?. Daar komt meestal Wobler vandaan. Is het niet operabel?
Wat heb jij een ontzettend braaf paard dan ook. (En mooi paard trouwens).

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:02 



 
Profiel   

Babootje schreef
Wat een k$#@t uitslag zeg! Hebben ze ook gezegd wat de ataxi veroorzaakt? (Vermoedelijk het fragment op C7/T1)?. Daar komt meestal Wobler vandaan. Is het niet operabel?
Wat heb jij een ontzettend braaf paard dan ook. (En mooi paard trouwens).


Ja echt zo rot.. klopt de vernauwing (en het fragment denk ik ook wel) bij c7/t1.
Geen idee of dit operabel is? Ik heb het niet gevraagd maar ze zijn er ook niet mee gekomen toen ik vroeg, wat nu?

Leo is MEGA braaf en welwillend gebleken. Augustus liep hij nog springconcours en was hij z1 klaar. Het doet mij pijn om te bedenken wat de paarden allemaal doen voor ons:-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 09:18 



 
Profiel   

Triest hè, als je ziet hoeveel ze door pijn heen doen. Mijn paard was met rijden ook erg scheef, had moeite met galop, en vertoonde uiteindelijk extreem staakgedrag. Hij heeft nooit meer dan een goed uit te zitten bokje gedaan. Je zou denken dat ze je van hun rug zouden trappen |(

Zijn er bij jouw paard naast de rijdbaarheid ook gedragsveranderingen/problemen, of helemaal niet? Mijn paard is over het algemeen snel gestresst, schrikachtig, lomp en niet zo aardig naar andere paarden. Ook heeft hij voernijd. Genoeg signalen die op ongemak/pijn kunnen duiden, maar ik ken hem niet anders dus vind het lastig om te bepalen wat karakter is en wat door pijn komt.

Interessant trouwens dat er op de röntgenfoto's bij jouw paard al ECVM gevonden was, maar dat ze dat blijkbaar niet reden genoeg vinden om daar dan conclusies aan te verbinden. Ik ben zelf tot aan een CT scan gegaan. Ik wilde persé antwoorden hebben, ondanks dat ik al wel wist dat het niets meer zou worden. Je laat een jong paard ook niet zomaar gaan. Wat voor antwoord heb je trouwens gekregen op je 'wat nu' vraag? Ik heb dat niet zo specifiek gevraagd, was allang blij dat hij niet ter plekke ingeslapen hoefde te worden bij wijze van spreken. Hij is nog behandeld, dus het is een soort 'kijk maar hoe het de komende maanden gaat' geworden. Ondertussen is me wel duidelijk dat dit nooit meer goed gaat worden en zit ik nu eigenlijk toch wel met de vraag, wat nu? Dat ik hem uiteindelijk in zal moeten laten slapen is duidelijk, wanneer dat nou echt aan de orde is niet.

Ik heb eerst ook nog erg getwijfeld of ik er weer op zou gaan, ik kan nog wel plezier beleven aan stapritjes door het bos. Toch heb ik besloten het niet meer te doen. Ik heb hem twee keer flink onderuit zien gaan. Vol onderuit op z'n rug gerold zonder dat het glad was ofzo. Hij leek er zelf verbaasd van. Anders had ik het misschien nog wel overwogen, hoewel dat misschien egoïstisch geweest zou zijn. Ethisch gezien vind ik het lastig, je weet dat een paard pijn heeft, anders zou je wel normaal kunnen rijden. Moet je er dan nog op willen zitten? Aan de andere kant hebben ze misschien toch al de hele dag door pijn en is een bosritje nog een leuke afleiding. Maar dan is het natuurlijk weer zo dat als ze de hele dag (zenuw)pijn hebben ze misschien wel helemaal niet meer rond horen te lopen.

Al met al is het zo verdrietig, prachtige jonge paarden met al zoveel problemen. Ik hoop dat er meer aandacht voor komt, en misschien genetische testen, zodat paarden en eigenaren dit bespaard kan blijven.

@ Babootje - heb jij ook een ECVM paard (gehad) of van dichtbij meegemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 11:23 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
@ Babootje - heb jij ook een ECVM paard (gehad) of van dichtbij meegemaakt?


Een stalgenootje van mij heeft een ECVM paard. Het is mij duidelijk dat ECVM zich in veel vormen kan voordoen. Haar paard heeft een milde vorm, waardoor dit met het ontwikkelen van de spieren in de hals kan verbeteren. De bespiering houdt de halswervels beter op zn plek, om het zo te zeggen.
Een tijdje geleden heb ik het topic gevolgd van Pattypaard, over haar paard met ECVM.

En verder heb ik altijd veel interesse bij diagnostiek. Fijn dus dat je het deelt jsofie. SDMC is een superkliniek wat dat betreft. Kost wat, maar je weet ook gelijk wat er precies aan de hand is.
Zo'n diagnose isniet altijd goed leesbaar is voor de leek. En ook al krijg je het uitgelegd, gaat vaak de helft ervan langs je heen.
Bij de diagnose van het paard van jsofie is onderstaande informatie heel bruikbaar. Je kunt daardoor zien, waar de sclerose (botverdichting) en de
https://quizlet.com/327607952/axis-vert ... t-diagram/

Ik moet heel voorzichtig zijn bij wat ik zeg, want ik ben natuurlijk geen veearts. Dus slag om de arm.
De veearts leek o.b.v. foto's en echo nog niet zo negatief toch? Ik ben wel benieuwd naar wat zij als oorzaak zien van de ataxi.

Zoals ik het lees heeft haar paard deels EVCM en deels OC(D? het fragment lijkt los, maar kan ik niet goed beoordelen) op een heel vervelende plek. Het kan heel goed zijn dat het botfragment de ataxi veroorzaakt. Het fragment zit in het gewricht bij de laatste halswervel C7/overgang naar de eerste borstwervel T1. De cyste is ook duidelijk te zien, maar is denk ik niet het grote probleem.
De vernauwing van de linker intervertebral foramen door de sclerose/verdikking van het bot van het facetgewricht C6/7 is matig en dat geldt eigenlijk voor de andere bevindingen ook. Belangrijk is dat er voldoende ruimte is in de vertebral foramen want daar lopen de zenuwbanen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 12:36 



 
Profiel   

Ik vind het inderdaad ook heel interessant hoor, heel fijn dat je het deelt ja jsofie. Babootje hoe oud is het paard van je stagenootje, en weet je wat het paard precies heeft? Ik vraag me af in hoeverre ECVM mild kan zijn, bilateraal C6 in plaats van unilateraal C6, C7 (en eventueel T1/T2) erbij? Zodat het minder scheefheid oplevert? Of mild in de zin dat het (nog) geen duidelijk zichtbare problemen oplevert?

Ik weet dat er mensen zijn die hun paard nog een hele tijd goed genoeg houden met trainen. Ondanks dat vraag ik me eerlijk gezegd wel af of ze dan écht goed en pijnvrij zijn. Omdat het soms toch moeilijk te beoordelen is of een paard pijn heeft of niet. En ECVM voor zover ik nu begrijp toch altijd voor scheefheid en compensaties zorgt. De diagnose ECVM is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen dus ik neem aan dat er dan wel duidelijke symptomen waren.

De veearts leek niet zo negatief doordat het klinische beeld op dat moment goed was toch, maar dat was nog voor de CT scan? Is er na de CT scan nog iets door de dierenartsen gezegd wat betreft prognose? Ik merk zelf trouwens heel erg dat mijn paard goede en slechte dagen heeft. Op een goede dag zouden veel mensen er ook weinig aan zien gok ik. Blijft dus wel een beetje een momentopname.

Ik ben ook geen veearts :D maar ik lees het rapport toch iets minder positief hoor Babootje. Ik zou denken dat een intra-articular fragment van een facet gewricht van een nekwervel niet te opereren is als je dat al zou willen. Bij mensen is het ook al zo dat als je geopereerd wordt in een gewricht de kans op artrose op die plek later toeneemt. Verder maak ik er ook niet uit op dat er daadwerkelijk nog voldoende ruimte is in de vertebral foramen aangezien het rapport 'moderate to marked stenosis' van C6 tot T1 links zegt. Een klein beetje vernauwing kan ook al klachten geven. In hoeverre zenuwen bekneld zijn kun je denk ik alleen maar op een MRI te zien is, maar wat ik hier zie zijn CT scans. Hoewel deze stenosis denk ik geen ataxie veroorzaakt zou me wel afvragen of mijn paard misschien toch zenuwpijn zou hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 14:28 



 
Profiel   

Na de ct scan was de dierenarts inderdaad een stuk minder positief. De radioloog had al een tijdje niet meer zo een heftig beeld gezien zei ze. De gevonden afwijkingen waren ook dermate slecht dat ze niet meer met contrast vloeistof hoefden te kijken.

Ik zit niet dusdanig in deze terminologie om het goed uit te kunnen leggen. Maar ik begreep dat de vernauwing dusdanig is dat het zijn beweging en coördinatie beïnvloed. De vergroeiing zou ook richting het ruggenmerg gaan. Hij is ook niet echt rijdbaar op dit moment. Slaat zijn voorbeen (links) elke stap tegen rechts en struikelt veel. Loopt heel gespannen met zijn hoofd zo hoog mogelijk. Ijzers liggen er non stop af.
Met lange teugel rondstappen gaat dus prima. Maar draf, galop, teugels aannemen gaat dus niet. Dus hoe houdt je hem dan in conditie en mooi in zijn spieren?

Op de vraag wat nu is als antwoord gekomen: kijk naar je paard en weet dat het progressief is dus zal verslechteren. Door op rust te zetten zou het ook erger worden door het wegvallen van de spieren in de hals.

Ik ga nog een keer met smdc en mijn eigen lokale dierenarts bellen over wat paardwaardig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 15:31 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Ik ben ook geen veearts :D maar ik lees het rapport toch iets minder positief hoor Babootje. Ik zou denken dat een intra-articular fragment van een facet gewricht van een nekwervel niet te opereren is als je dat al zou willen. Bij mensen is het ook al zo dat als je geopereerd wordt in een gewricht de kans op artrose op die plek later toeneemt. Verder maak ik er ook niet uit op dat er daadwerkelijk nog voldoende ruimte is in de vertebral foramen aangezien het rapport 'moderate to marked stenosis' van C6 tot T1 links zegt. Een klein beetje vernauwing kan ook al klachten geven. In hoeverre zenuwen bekneld zijn kun je denk ik alleen maar op een MRI te zien is, maar wat ik hier zie zijn CT scans. Hoewel deze stenosis denk ik geen ataxie veroorzaakt zou me wel afvragen of mijn paard misschien toch zenuwpijn zou hebben.


Geen nekwervel. Het fragment zit ook op C7/T1. Dus ik was even benieuwd wat er eventueel nog te behandelen was.
Het lijkt erop dat de EVCM zelf toch al zo ernstig is dat behandelen niet meer zinvol is.
Zoals jij het vertelt hoe hij nu is Jsofie zou voor mij voldoende zijn om de stekker eruit te trekken, hoe vreselijk dat al is. Los van de pijn, maar zo functioneren moet voor het dier ook vreselijk zijn. Instinctief is het een vluchtdier natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:05 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Ik vind het inderdaad ook heel interessant hoor, heel fijn dat je het deelt ja jsofie. Babootje hoe oud is het paard van je stagenootje, en weet je wat het paard precies heeft? Ik vraag me af in hoeverre ECVM mild kan zijn, bilateraal C6 in plaats van unilateraal C6, C7 (en eventueel T1/T2) erbij? Zodat het minder scheefheid oplevert? Of mild in de zin dat het (nog) geen duidelijk zichtbare problemen oplevert?

Uit haar verhaal begreep ik dat de malformatie m.n. in de vorm van de wervel aanwezig is, waardoor de hals niet stabiel was, maar dat er niet specifiek een vernauwing van het vertebrale foramen deel was. Daardoor kon er wel een zenuwbeknelling optreden, maar door de bespiering gaat dit nu al een hele tijd goed.
Hoe de prognose op de lange termijn is, weet ik niet hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 16:21 



 
Profiel   

Oh dat klinkt wel heftig jsofie. Ik weet niet hoe die van mij onder het zadel zou zijn nu, ik doe alleen nog maar dressuuroefeningen vanaf de grond. Op die manier blijft de bespiering wel ok, maar het voelt zo doelloos ofzo, en ik word er een beetje moedeloos van. Misschien dat hij nog net iets langer mee kan op deze manier, maar echt goed lijkt het op het moment ook niet te gaan. Vandaar dat ik me zo bezig hou met de vraag of de kwaliteit van leven goed genoeg is zo. Het is altijd lastig om dieren te laten gaan hè... ik geef die van mij sowieso nog een paar maanden om het eens goed te kunnen observeren.

Fijn dat er ook nog een positief verhaal is Babootje. Gelukkig uit het zich niet hetzelfde bij alle paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 17:50 



 
Profiel   

Ik volg jullie helemaal en vind het heel interessant allemaal maar ben te moe om inhoudelijk mee te reageren dus zet even zo een verhaaltje neer.

Ik las volgens mij bij babootje dat ze sprak over ecvm en ocd, ecvm valt onder de ocd groep als afwijking. Dit is wat de Amerikaanse mevrouw mij vertelde. Dus als je denkt zot er ook ocd? Ja wss wel. Ik zit nu in een fb groep en die is mega interessant. Helaas veel in het Duits en niet altijd een beetje vertaling. Zo gaat bijv pssm vaak samen met deze afwijking, wist dit dus echt niet en is in Nederland ook nergens te vinden. Vervelende is dat artsen hier praktisch niks van erkennen of je een kwaliteit van leven idee meegeven. Toevallig laatst in een topic tegen iemand met problemen op c6-c7 gewezen op ecvm, dat was het volgens haar niet maar er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat ze last krijgen er van.. ik hen het verder gelaten maar dat is toch een bord voor je kop hebben? Je heb een probleem en ketst iets af omdat het niet wetenschappelijk is.. maargoed, ik denk daar na mijn ervaring gewoon anders over. In Duitsland schijnen ze ook operatief meer te doen en verder te zijn. Andere kant bij ecvm is het bot opzich zelf gewoon al van slecht kwaliteit, het bot is vaak de helft lichter als een gezond zelfde bot. Ik vraag mij daarom af of het daadwerkelijk een goed idee is om te opereren.

Als ik op het kosten plaatje terrecht kom, zou ik ooit nog zoveel doen aan een paard met ecvm? Antwoord is heel kort, nee. Ik heb voor een tiktok trend even gekeken wat mijn paard in zeer korte tijd gekost heeft en schrok er eigenlijk heel erg van. Ik heb bij de da €10.235 gepind, dus dan praat ik niet over een aardig bedrag contant of alle andere therapieën en supplementen buiten de DA om. Het probleem is vaak dat ecvm niet de schuld krijgt van allerlei klachten maar dat het wel de veroorzaker is. Even als simpele: ijzers veelvuldig aftrappen krijgt altijd de smid de schuld van waarop die krapper en krapper gaat zetten, waarop er weer andere gevolgen zijn. Misschien zie ik het allemaal erg negatief maar mijn ervaring is gewoon heel slecht. Echt mijn merrie kon zoooooo lief zijn en die kon binnen 0.005 sec om slaan naar de ergste psycho die maar kon bedenken. Dit was zowel naar mens als paard en weetje wst iedereen dan tegen mij zei? Aach zure k*'t merrie, je moet der op der donder geven. Even het besef dat dat dier als ik een kus geluidje maakte een perfect zacht kusje op mijn mond gaf. Als ik na ga hoe lief ze met rijden was dan mag je dankbaar zijn en eeuwig dankbaar dat je niet verlamd in een rolstoel zit. Terwijl half paardenland tegen mij zei je moet gewoon consequent zijn met voorwaarts rijden, oftewel als ze terug valt mep der maar naar voren.
[ img ]
Dit is de fb pagina

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-22 23:51 



 
Profiel   

Bedankt voor het delen Tirza.
Ik ben normaal niet zo van alles online gooien maar vind het goed als hier meer over bekend wordt.

Ik heb leo vanaf zadelmak gereden dus sommige dingen vielen niet gelijk op.
Maar achteraf kan je wel dingen plaatsen:
-als veulen en jong paard was hij erg schrikachtig
-vanaf zadelmak maken was de aanleuning onrustig.
-Bij aannemen teugel in stap linker voorbeen tegen rechter been tikken. (Dit is in visdonk bekeken toen hij 4 was en een vage kreupelheid had. Eenmaal daar was er niets te zien en te vinden en er kwam niets uit de buigproeven. Daarom toen geen verder onderzoek gedaan)hij heeft verder ook niet kreupel gelopen.
-Heeft altijd instabiel op onregelmatige ondergronden zoals de berm of het bos gevoeld.
-is lomp en kijkt niet waar hij loopt
-trapt ijzers vaak af
-kan uit het niets paarden aanvallen op stal, poetsplaats of wei.
-linkergalop heeft altijd wat anders aangevoeld dan rechts
-heel onrustig in de aanleuning. Loopt altijd met een wiebel in het lijf. (Maar hij heeft een sterke achterhand dus wij dachten altijd dat hij moeite had de kracht van zijn achterbenen voor op de kunnen vangen( door leeftijd en dus nog geen optimale balans)
-met balkjes lopen stapt hij bijna overal op. Het lerend vermogen om de afstanden te gaan zien bleef uit. (Gewoon er geen oog voor hebben dacht ik).
-met springen is hij steeds minder voorzichtig geworden. Het kon hem niet schelen dat hij die balken op z’n benen kreeg.
-het gebeurde vaak dat hij met rijden echt mega liep. Even stappen en lange teugel. Daarna oppakken was er ineens veel overtuiging voor nodig om weer ‘gewoon aan het werk te gaan’
- ik kan mij nog een voorval herinneren op een springwedstrijd. Hij deed erg tegendraads, hield zich vast en maakte geen tempo. Sprong ook raar met lostijden. Eenmaal in de ring was hij erg tegen het been. Totdat hij schrikt van een tractor en binnen 2 seconden was hij weer fris, scherp en sprong super. Ik heb begrepen dat dit ermee te maken hebben dat door adrenaline de symptomen kunnen wegvallen?

Hoop dat dit lijstje leerzaam kan zijn voor anderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 08:59 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Ik volg jullie helemaal en vind het heel interessant allemaal maar ben te moe om inhoudelijk mee te reageren dus zet even zo een verhaaltje neer.

Ik las volgens mij bij babootje dat ze sprak over ecvm en ocd, ecvm valt onder de ocd groep als afwijking. Dit is wat de Amerikaanse mevrouw mij vertelde. Dus als je denkt zot er ook ocd? Ja wss wel. Ik zit nu in een fb groep en die is mega interessant. Helaas veel in het Duits en niet altijd een beetje vertaling. Zo gaat bijv pssm vaak samen met deze afwijking, wist dit dus echt niet en is in Nederland ook nergens te vinden. Vervelende is dat artsen hier praktisch niks van erkennen of je een kwaliteit van leven idee meegeven. Toevallig laatst in een topic tegen iemand met problemen op c6-c7 gewezen op ecvm, dat was het volgens haar niet maar er is nog geen wetenschappelijk bewijs dat ze last krijgen er van.. ik hen het verder gelaten maar dat is toch een bord voor je kop hebben? Je heb een probleem en ketst iets af omdat het niet wetenschappelijk is.. maargoed, ik denk daar na mijn ervaring gewoon anders over. In Duitsland schijnen ze ook operatief meer te doen en verder te zijn. Andere kant bij ecvm is het bot opzich zelf gewoon al van slecht kwaliteit, het bot is vaak de helft lichter als een gezond zelfde bot. Ik vraag mij daarom af of het daadwerkelijk een goed idee is om te opereren.

Als ik op het kosten plaatje terrecht kom, zou ik ooit nog zoveel doen aan een paard met ecvm? Antwoord is heel kort, nee. Ik heb voor een tiktok trend even gekeken wat mijn paard in zeer korte tijd gekost heeft en schrok er eigenlijk heel erg van. Ik heb bij de da €10.235 gepind, dus dan praat ik niet over een aardig bedrag contant of alle andere therapieën en supplementen buiten de DA om. Het probleem is vaak dat ecvm niet de schuld krijgt van allerlei klachten maar dat het wel de veroorzaker is. Even als simpele: ijzers veelvuldig aftrappen krijgt altijd de smid de schuld van waarop die krapper en krapper gaat zetten, waarop er weer andere gevolgen zijn. Misschien zie ik het allemaal erg negatief maar mijn ervaring is gewoon heel slecht. Echt mijn merrie kon zoooooo lief zijn en die kon binnen 0.005 sec om slaan naar de ergste psycho die maar kon bedenken. Dit was zowel naar mens als paard en weetje wst iedereen dan tegen mij zei? Aach zure k*'t merrie, je moet der op der donder geven. Even het besef dat dat dier als ik een kus geluidje maakte een perfect zacht kusje op mijn mond gaf. Als ik na ga hoe lief ze met rijden was dan mag je dankbaar zijn en eeuwig dankbaar dat je niet verlamd in een rolstoel zit. Terwijl half paardenland tegen mij zei je moet gewoon consequent zijn met voorwaarts rijden, oftewel als ze terug valt mep der maar naar voren.
[ [url=m/OytXzP.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is de fb pagina


Wat interessant, heb je wellicht het onderzoek waar ECVM wordt gezien als OCD? Mijn tweejarige is gediagnosticeerd met forse OCD op facetgewrichten C5-7. Er lijkt ook sprake te zijn van ECVM. Echter is het een toevalsbevinding geweest, hij is klinisch gewoon (nog) goed.

Verder mensen nog klinieken die hierin gespecialiseerd zijn? Equitom ken ik. Ik wil hem met 3 jaar sowieso nog eens op de foto zetten, om te zien hoe het zich verder ontwikkelt.

Wellicht iemand met ervaring met MRI? Mocht iemand willen delen hoeveel de kosten waren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 10:06 



 
Profiel   

@ tirzasarah10 Dat vind ik inderdaad ook echt een bord voor je kop hebben! Sneu voor het paard, maar dan zou ik denken prima, ga je er toch lekker op tot je er zelf een keer onder ligt. Wetenschappelijk bewezen of niet, ik zou niet vrolijk op een ECVM paard gaan zitten om te rijden. En voor het paard, tsja als je weet wat ECVM aan anatomische veranderingen geeft in de rest van het lichaam (daar valt niet tegenaan te opereren) kan het niet anders dan dat ze er in meer of mindere mate last van hebben of na verloop van tijd krijgen. Maar mensen moeten het paard ook wel heel erg goed kunnen en vooral ook willen observeren. Ik ben daar zelf ook geen expert in en denk dus ook dat er heel veel paarden rondlopen met ECVM die echt wel (pijn)signalen laten zien die niet opgepikt worden. Hoe vaak ik met mijn paard wel niet te horen gekregen heb dat hij gewoon vervelend en dominant is en een paar goede tikken moet hebben...

Ik heb net voor de grap ook eens mijn dierenartsfacturen tevoorschijn gehaald. Ik tik net de 10.000 niet aan maar kom rond 9800 euro uit. Inderdaad exclusief alle andere ECVM gerelateerde extra's, want dan kom ik er ook ruim boven uit. Alleen al een jaar pensionstalling terwijl je niets met je paard kunt. Osteopaten, chiropractors, fysio's. En er is inderdaad een periode geweest dat hij op speciaal beslag stond en er iedere twee weken een ijzer af lag. Toen mocht hij geen ijzers meer van me :D, het hielp toch allemaal niet.

Ik heb nog steeds alles voor hem over wat betreft dagelijkse verzorging, voer etc, maar stel dat hij nu koliek krijgt ofzo is het einde verhaal. Ik zou ook nooit meer zoveel doen voor een paard met ECVM. Hele punt is dat dat me ook niet meer gaat gebeuren natuurlijk, want ik koop geen paard meer zonder het te checken. Maar het is zo'n dure les met zoveel verdriet dat je het andere mensen inderdaad wil besparen. En met een paar relatief goedkope röntgenfoto's te checken |(

Heb je de dochter van je merrie ondertussen laten checken tirzasarah10? Is zij wel goed of heeft ze het ook?

Oei biancaaa, als ik nu een veulen met ECVM zou hebben weet ik niet wat ik zou doen. Ik zou het moeilijk vinden om niet bij voorbaat al gigantisch negatief te zijn, maar dat komt natuurlijk door mijn eigen ervaringen. Alle tijd, moeite en geld die er nog in gaat met een grote kans dat je nooit echt lekker vooruitgang boekt en het veel te vroeg ophoudt... lastig hoor. Moet ik steeds denken aan iets wat Sharon May-Davis op de webinar zegt die op YouTube staat, van 'they never had a chance'...

Als je toch al weet dat het ECVM is weet ik niet hoeveel meer er op een MRI te vinden gaat zijn, en of dat het geld waard is. Misschien iets in de zin van zenuwbeknellingen, maar als ze nog geen symptomen heeft is dat misschien ook zinloos nu. Je gaat ook niet iedere paar jaar een MRI maken. Lijkt me helaas dat de kans groot is dat er wel symptomen tevoorschijn gaan komen als hij bereden gaat worden. Mijn paard heeft geen MRI gehad dus ik kan niets over de kosten zeggen. Ik weet dat Henk van der Veen van de Lingehoeve ervaring heeft met ECVM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 11:12 



 
Profiel   

Hier een geïnteresseerde meelezer. Ik vermoed dat ECVM vaker voorkomt dat we denken, helaas. Het is denk ik wel lastig om een kliniek te vinden die de hals goed kan beoordelen bij aankoopkeuringen. Wat zijn jullie ervaringen met klinieken? Mag ook via pb hoor....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 12:19 



 
Profiel   

CitrusBliss schreef
Oei biancaaa, als ik nu een veulen met ECVM zou hebben weet ik niet wat ik zou doen. Ik zou het moeilijk vinden om niet bij voorbaat al gigantisch negatief te zijn, maar dat komt natuurlijk door mijn eigen ervaringen. Alle tijd, moeite en geld die er nog in gaat met een grote kans dat je nooit echt lekker vooruitgang boekt en het veel te vroeg ophoudt... lastig hoor. Moet ik steeds denken aan iets wat Sharon May-Davis op de webinar zegt die op YouTube staat, van 'they never had a chance'...

Als je toch al weet dat het ECVM is weet ik niet hoeveel meer er op een MRI te vinden gaat zijn, en of dat het geld waard is. Misschien iets in de zin van zenuwbeknellingen, maar als ze nog geen symptomen heeft is dat misschien ook zinloos nu. Je gaat ook niet iedere paar jaar een MRI maken. Lijkt me helaas dat de kans groot is dat er wel symptomen tevoorschijn gaan komen als hij bereden gaat worden. Mijn paard heeft geen MRI gehad dus ik kan niets over de kosten zeggen. Ik weet dat Henk van der Veen van de Lingehoeve ervaring heeft met ECVM.


De MRI zou zijn om volledig beeld van de afwijkingen en de impact op de zenuwbanen te krijgen.

We hebben hem als veulen gekocht en hij is nu gewoon onderdeel van “ons huishouden”. Al wordt hij niet oud of nooit bereden is dat prima. We zijn ook nu als weide-decoratie heel blij met hem.

Echter omdat hij zo jong gediagnosticeerd is, zonder klachten, ben ik aan het zoeken en informeren wat nou de juiste weg voor hem is. Ik heb ook dierenartsen gesproken die aangeven dat grootste deel van de paarden met afwijkingen nooit gediagnosticeerd wordt, dat ze voornamelijk de paarden met problemen tegen komen. Ook dierenarts die aangaf dat neurologische problemen met rustig belasten verbeteren. Ook professionals die afraden er nog verdere tijd of moeite in te steken.

Ik vind dat ze in Nederland op dit gebied nog niet heel ver zijn. Ik zou hem het liefste onder controle hebben bij een dierenarts veel ervaring heeft met dit soort patiënten (liefst ook zonder ernstige/duidelijke klachten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 12:20 



 
Profiel   

Ik lees met interesse met jullie mee.
In mijn zoektocht naar een nieuw paard enige tijd geleden zijn er meerdere afgekeurd op problemen rond C6-7. Het paard dat ik uiteindelijk heb gekocht, heeft op het rapport ook 'vergrote facetgewichten C6-7', echter was dit volgens de keuringsarts (keurt ook voor verzekeringen) geen reden tot negatief aankoopadvies.
Weten jullie of 'vergroot' op hetzelfde neerkomt als malformatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:59 



 
Profiel   

FCSA schreef
Ik lees met interesse met jullie mee.
In mijn zoektocht naar een nieuw paard enige tijd geleden zijn er meerdere afgekeurd op problemen rond C6-7. Het paard dat ik uiteindelijk heb gekocht, heeft op het rapport ook 'vergrote facetgewichten C6-7', echter was dit volgens de keuringsarts (keurt ook voor verzekeringen) geen reden tot negatief aankoopadvies.
Weten jullie of 'vergroot' op hetzelfde neerkomt als malformatie?


Heb je je paard ook verzekerd? En is de verzekering ook akkoord gegaan?
Zo niet, heb je op de foto's ook een 2nd opinion gevraagd?
Was de keuringsarts je eigen arts?
Wellicht is het geen bezwaar hoor, dat kan. Maar zelf zou ik over zo'n bemerking wat meer zekerheid willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 14:47 



 
Profiel   

biancaaaa schreef
Wellicht iemand met ervaring met MRI? Mocht iemand willen delen hoeveel de kosten waren?


Ik denk dat wat nu MRI wordt genoemd eigenlijk een CT scan is. Het is een iets andere techniek met hetzelfde resultaat en (ik denk) dezelfde prijs.
Ik heb een CT scan laten doen gedaan van de kogel bij mijn paard en dat fors aan de prijs. Uit mijn hoofd gezegd iets meer dan 2000,-- Gelukkig ben ik voor het grootste deel verzekerd. En was de uitkomst goed te behandelen.
Als de OCD operabel is, zou ik dat altijd proberen. Zeker omdat er nu neurologisch nog een problemen zijn. Is er een prognose/advies gegeven door de veearts of was dat een "kijk maar hoe lang het duurt"?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 14:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 10 [ 237 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen