PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim_97

Berichten: 931
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 23:46

Ondanks dat ik weet dat je altijd je eigen gevoel moet volgen en ik dat de afgelopen jaren (wat betreft de PSSM) ook heb gedaan, wil ik toch graag iets delen.

Begin oktober heeft Vrouwke (N/P1 & N/P2) na 1,5 jaar weer PSSM-aanval gehad. Zonder duidelijke oorzaak. :(
Ze leek in eerste instantie snel te herstellen. Vervolgens bleef ze toch 'anders dan anders' ... het verhaal van: 'voor een ander niks aan de hand, maar jij weet dat je paard niet zichzelf is.' Besloten om haar 2 weken rust te geven, met de gedachte dat de PSSM-aanval meer schade had veroorzaakt dan zichtbaar was. Na die 2 weken leek ze alleen maar slechter te worden. Doormiddel van een meting met de Lecher is een wormenbesmetting ontdekt. Hiervoor behandeld met een wormenkuur in combintie met kruiden/druppels. Dat leek de eerste dagen een heel goed resultaat te geven!

Een week later is de beschrijving 'voor een ander niks aan de hand, maar jij weet dat je paard niet zichzelf is.' Toch weer aan de orde.

Ik weet het even niet meer.... :( Heeft die PSSM-aanval toch nog altijd meer gedaan dan gedacht... is rust (dagen, weken, maanden) geven het beste? Voor een PSSM2'er wellicht wel? Maar een PSSM1'er heeft juist beweging nodig. Ze staat op mijn eigen PaddockParadise, dus misschien is die beweging wel al voldoende?
De periode qua weer zit uiteraard ook niet mee voor een PSSM'er. Moet ik dan besluiten dat ik alleen in de lente-/zomermaanden wat van haar vraag? We werkte sowieso alleen nog maar aan de hand, maar wanneer besluit je dat dat zelfs teveel is?

Allemaal gedachtes die door mij heen gaan.. wat is het doel van dit bericht? Geen idee. Mijn verhaal delen met mensen die PSSM begrijpen is al fijn! :)

Edit: typfout

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:06

Slmt9 schreef:
Dank je wel voor deze tip. Dit was een gamechanger.
5000iu vd vit E van Inge + 3.5mg selenium en mijn paard zn rug blijft zacht. Binnen twee dagen merkte ik verschil. Helaas is hij ook weer rillerig, dus vrees dat dat toch vd vit E komt.
Het is ook de eerste winter dat ik hem als PSSM’er voer en ook de eerste winter dat hij zo lang zonder deken kan staan. Nu wordt het ook nu pas echt koud en met lange regenval krijgt hij nog steeds een deken. Maar wat een winst!

Ben ook erg content met de recuptex. De laatste knoopjes masseer ik er 3-4x per week zelf uit, na een uurtje recuptex hetzelfde effect :D
Met de ionic of fedimax lukken dat alleen met de zomervacht.


Oh, dat is fijn! *\o/* Het is soms erg lastig en het blijft puzzelen, maar je moet soms wel weten waar je wat kunt veranderen. En als je denkt dat je goed zit.... Soms is het handig om er even samen naar te kijken. Voor mij was de mangaan echt een gamechanger. En ik was niet uit mijzelf 3x gaan overdoseren. En toch maakte dit voor mijn paard het grote verschil.

Kun je nog een beetje tweaken nog met de hoeveelheid? Omdat paarden toch ook nog iets kunnen opslaan? Wat het weer niet makkelijker maakt om een juiste hoeveelheid te vinden :') Of die Seleen en vitamine E weglaten? Ik voerde die voorheen ook maar ben ermee gestopt. Ik dacht ook dat ik het moest voeren, maar ons hooi heeft genoeg er in en het seleen in de bloedwaardes zijn prima.

Esperanza

Berichten: 3280
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:40

Kim_97 schreef:
Allemaal gedachtes die door mij heen gaan.. wat is het doel van dit bericht? Geen idee. Mijn verhaal delen met mensen die PSSM begrijpen is al fijn! :)


Daarvoor zijn we hier toch? :o

Mijn paard heeft een spierbevangen aanval (dec 2020) gehad en was daarna nog lang niet rad, zeer humeurig en wilde niet graag bewegen. Het herstel heeft lang geduurd. Natuurlijk kwam ik door deze aanval 'uit het niets' pas achter PSSM. Dus eer dat je het dieet enzo op orde hebt. Ik denk dus dat de Mangaan de gamechanger was waardoor hij weer rad werd, het laatste stukje verbeteren zeg maar. Hij is getest, maar hij blijkt n/n. Toch ga ik uit van PSSM2 een variant die nog niet bekend is? Hij loopt mee in de studie naar nieuwe varianten.

De mijne gaat sinds dien goed en is denk ik een jaar na deze aanval weer echt aan het werk gezet. Nu heb ik een instructrice die echt weet hoe een training goed opgebouwd, niet te veel enz. Alles op verbeteren van de beweging van het paard gericht.

Nu had ik eind juli ineens een verdwijnende spieren in de bovenlijn probleem. Voor mijn gevoel in 2 dagen alles foetsie. zwabberende passen achter bij het werk aan de hand. Toch maar ontwormd ondanks dat de test slechts een geringe besmetting aangaf. Flink voer er in en hij leek weer iets bij te komen, maar langzaam. Zijn energielevel was nog altijd goed, maar hij had natuurlijk moeite met bijvoorbeeld aandraven. Als ik hem over de rug liet aandraven ontspande hij al gauw en dan was het goed. Verdere arbeid echt alleen op ontspannen bewegen teruggeschroefd natuurlijk.

Ik denk dus na dat dit gebeurde hij in die negatieve stikstofbalans is gekomen, dus hup, eiwitten nog meer verhoogd. Op dit punt leek de fut er ook uit. Mijn paard krijgt normaal 150 gram eiwitten (mijn gezonde 30 gram :'), maar ik ben in deze periode verhoogd naar 280 gram. Pas bij meer kreeg ik stinkende mest. Dus op die 280 blijven zitten tot ook weer mest begint te stinken en langzaam afbouwen.

Wat nu bij mijn paard de oorzaak is geweest? Geen idee. Ik was dus zo stom om met de mangaan te stoppen (doet het wel wat?), was het de verharing, temperaturen of alles bij elkaar? Kijk in geval van spierverlies schakel ik de arbeid natuurlijk terug, maar ik probeer zo constant mogelijk te blijven. Valt niet altijd mee en als echt alles pijn doet is het lastig, maar bewegen helpt naar mijn idee iedereen.

Werk aan de hand doe ik ook, altijd voordat ik er op stap. Je kunt goed kijken naar je paard en zien of iets moeilijker gaat dan normaal. Ik heb, toen we hem weer gingen opbouwen, ook vaak gedacht, kan dit wel, is het niet te veel? Maar ik kon op mijn instructrice terugvallen en het heeft hem wel weer naar een betere plek gebracht. Want je moet af en toe even doorduwen om stappen vooruit te maken, maar je wilt niets fout doen. En met PSSM erbij..... nog lastiger. Maar ook mensen met een spierziekte verbeteren van training, alleen een paard kan niet praten dus daar moet je het maar bij gissen.

Ik denk dat je wel moet blijven bewegen en soms ook grenzen moet blijven opduwen. Voorzicht en met beleid, maar niets doen? Is het denk ik ook niet. En heb jij wel eens mangaan uitgeprobeerd? Jij hebt ook P2 en daarvan zeggen ze op de Duitse groepen dat Mangaan veel kan doen. Bij mij maakt het echt het verschil, ik stop er nooooooit meer mee :')


Ik heb geprobeerd het kort te houden, samengevat weet je wel? :') Lukt niet met PSSM geloof ik :D :D :D

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:06

Esperanza schreef:
Oh, dat is fijn! *\o/* Het is soms erg lastig en het blijft puzzelen, maar je moet soms wel weten waar je wat kunt veranderen. En als je denkt dat je goed zit.... Soms is het handig om er even samen naar te kijken. Voor mij was de mangaan echt een gamechanger. En ik was niet uit mijzelf 3x gaan overdoseren. En toch maakte dit voor mijn paard het grote verschil.

Kun je nog een beetje tweaken nog met de hoeveelheid? Omdat paarden toch ook nog iets kunnen opslaan? Wat het weer niet makkelijker maakt om een juiste hoeveelheid te vinden :') Of die Seleen en vitamine E weglaten? Ik voerde die voorheen ook maar ben ermee gestopt. Ik dacht ook dat ik het moest voeren, maar ons hooi heeft genoeg er in en het seleen in de bloedwaardes zijn prima.


Met 4600IU blijft hij vast zitten in zn spieren en was hij ook al ril, dus ik denk dat me dat weinig mogelijkheid biedt. Selenium heeft mijn paard een tekort aan gehad in zn bloed. Toen ik dat weer wilde gaan afbouwen merkte ik dat ook gelijk aan zn spieren, dus die laat ik ook gewoon zo :)

Het rille is niet constant en ik probeer er dmv training van Warwick Schiller hem er beter mee om te leren gaan.

Zijn er hier meer paarden die zoveel baat hebben bij therapie dekens? Vandaag weer de recuptex op en mijn paard kan zo goed zn spanning af laten vloeien en zn spieren loslaten. Echt zo fijn.

_Chimene
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 19:36

Na een 1,5 jaar kreupelheidsproblemen zijn we er eindelijk achter dat mijn pony pssm2 heeft. Hij heeft n/p4 en n/px. Dit is helemaal nieuw voor mij dus ik heb de afgelopen weken enorm veel opgezocht en gelezen. Dit topic is zo lang dat ik hier nog niet alles heb kunnen lezen. Inmiddels krijgt hij vitamine e bij en ben ik van plan marstall myocare muesli voor hem te kopen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Andere tips zijn ook welkom :)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:06

Jep, mijn merrie staat nu 4 maanden op alleen de myocare. Verder helemaal niks, naast onverpakt hooi. Ze rent weer, ze ligt weer te slapen en is weer vrolijk. Daarvoor een jaar op uitgekiend dieet, waarmee ik amper resultaat zag. Ze krijgt de aanbevolen hoeveelheid. Kost me ca 75 euro per maand.

maartje0987
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-10-21

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:19

Myocare heb ik me nooit zo in verdiept omdat ik hem vrij duur vind. Voor px is extra zout en magnesium belangrijk. Die van mij krijgt 2 El zout en een volle El magnesium oxide. Volgens de Duitse Facebook groep kan mangaan nog iets doen bij px. En px moet je suikerarm voeren. Verder natuurlijke vita E, amino's (maar die zullen wel in de Myocare zitten). En extra eiwit als die niet genoeg in de Myocare zitten. Ik weet niet hoe je je paard houdt, maar onbelaste vrije beweging dus geen stal en een deken zijn ook een pre voor de spieren.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 10:26

MyChoice schreef:
Jep, mijn merrie staat nu 4 maanden op alleen de myocare. Verder helemaal niks, naast onverpakt hooi. Ze rent weer, ze ligt weer te slapen en is weer vrolijk. Daarvoor een jaar op uitgekiend dieet, waarmee ik amper resultaat zag. Ze krijgt de aanbevolen hoeveelheid. Kost me ca 75 euro per maand.


Oh dat klinkt zalig, niets er naast hoeven geven!
Wordt ‘t goed gegeten? Vraag ik namens een moeilijke eter ;)

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:00

Mijn merrie is ook een moeilijke eter en vindt dit heerlijk.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:30

Heb het even in mn analysetabel gezet. Maar qua eiwitten, selenium en vitamine E kom ik er dan niet. Ik ga er lig vanuit dat het de synthetische vitamine E is.

Die van mij heeft echt wel 5000iu natuurlijke vitamine E nodig en 3,5 selenium per dag. Met minder merk ik gelijk in zn spieren. Jij hoeft echt niets meer bij te voeren?

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:58

Nope, voer helemaal niks bij. Paard loopt 24:7 buiten, 1 x per week half uurtje dressuur en 1 x per week een bosritje van een uur tot anderhalf uur. Ze voelt fijner dan ooit. In de zin van, sinds ze klachten kreeg.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 17:24

Nou dat is mooi om te horen zeg. Ik hou het even in mn achterhoofd. Het gaat op dit 'recept' eindelijk goed, dus ik durf nog niet zo gauw te wisselen :o

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:49

Pff...

Even van mij afschrijven...
26 Oktober dan toch verhuisd naar een plekje op een paddock. Wel individueel met 2 paardjes naast haar. Onbeperkt hooi. Op mijn initiatief dagelijks (de mijne sowieso van 's morgens tot 's avonds) maar nu ook overdag toch met zijn 3e in de rijbak (aangrenzend aan de paddocks) voor sociaal contact. Bail werd na enkele dagen al veel vrolijker, meer geintresseerd in de omgeving, uiteindelijk minder rillerig op aanraking, ging vééééééél beter lopen, veel minder stijf. Al met al keek veel gelukkiger uit haar ogen.

Masseur laten komen om dit bovenstaande te bevestigen. Ze had geen pijnpunten meer, alles was zooooveel beter. Konden rustig vanaf de grond gaan werken. Langzaamaan conditie en beetje spieren opbouwen.

Eergister gelongeerd... loopt in draf nagenoeg kats kreupel! Maar in stap niks te zien. Het is geen stijf "PSSM loopje" wat ik inmiddels herken bij haar... contact genomen met de masseur en dit voorgelegd. Ze heeft het al 2 keer eerder over artrose gehad... 1 "paarden communicator" ookal vorig jaar, maar dat beeld pastte er toen niet bij.

Heb je je paard weer goed herstellende van haar hele PSSM1 ellende afgelopen jaar, dieet goed gemanaged, goede supplementen. Heeft je paard eindelijk geen pijn meer, kun je supplementen af gaan bouwen, mag je dr rustig op de grond weer oppakken met het verhaal als ze zo goed blijft gaan kun je dr in t voorjaar weer oppakken onde rhet zadel... krijg je dit.

Hier toevallig mensen met PSSM1+Artrose ervaring? Kreeg de tip om t rustig aan te kijken en als t niet verbeterde of het verslechterd dan toch mee naar de dierenarts te gaan. Wanneer houd t op. :(

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:02

geen pssm1+ Artrose maar wel pssm2+artrose in de hals.
Ben er pas afgelopen maand achter gekomen en nadat de dierenarts het behandeld heeft met cortisone (als ik het zo goed spel), is het niet beter geworden maar lijkt zelfs slechter te gaan even.
ik ben afgelopen week begonnen met heel licht academisch grondwerk voor 10/15 minuutjes en durf nog geen draf te vragen.

Hier ook te horen gekregen dat het voorlopig geen rijden wordt maar misschien volgend jaar weer, ik moet het nog gaan zien :(
het hele rustige grondwerk lijkt haar wel goed te doen, ze komt nu ook weer vanuit de wei naar mij toe om mee te gaan. heeft ze een tijdje niet meer gedaan.

wij zijn in 2 weken tijd van 20-25km buitenritjes naar stappen aan de hand gegaan..

Zo mega balen! denk je eindelijk goed te zitten en dan dit weer.

Ik kan je dus helaas geen tips of iets geven, maar ik voel wel met je mee.

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:16

Ja ze had in tijden niet meer zo goed gelopen als eergister. Was uit zichzelf actief (en dát voor een tinker!), goed aan de hulpen (ondanks de laatste keer aan de longe maaaanden geleden was), had haar aandacht mooi bij mij (is altijd met alles en niets bezig). Het was gewoon zó prettig, dat ik dacht we proberen het! Nou tranen rolde nog net niet over mijn wangen toen ik de draf zag. Ben ook vrijwel meteen gestopt met draven omdat het niet goed voelde door te gaan. Maar zou dat dus eigelijk wel moeten doen omdat ze nadat ze langer lopen soepeler zouden moeten worden. Zondag maar eens proberen.

Wat een ellende is jouw verhaal ook zeg. Je was zo lekker bezig met de buitenritjes. En nu dit weer. En precies wat je zegt; denk je eindelijk goed te zitten, dient het volgende zich weer aan. Hadden al Astma voor de kiezen gekregen -> PSSM1 en nu misschien artrose eroverheen. Wordt nog wat.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:29

Wat ik afgelopen tijd met die van mij heb gedaan toen alles nog goed ging, was eerst 10 minuten stappen en dan voorzichtig paar pasjes draf en weer terug stappen. en dat dan een aantal keer tot ze uiteindelijk zelf in een mooi tempo aandraaft en dan kijken of ik haar weer na 1 rondje laat stappen of dat ik haar heel even laat draven. Dat ging best goed en leek eigenlijk ook wel echt verschil te maken voor haar om zo rustig te starten in de draf.

ik vind het ook enorm lastig om er doorheen te pushen als ze zelf aangeeft liever niet te willen. het is ook echt gokken of je dan beter kan stoppen of toch proberen door te gaan en je merkt vaak de volgende dag pas of dat het een goede keuze was.

net ook weer alle kosten op een rijtje gezet. is gewoon niet leuk meer. 63 euro voor 5 kg erwteneiwitisolaat! en daar doe ik dan 12 dagen mee. %)
ga denk ik toch maar eens die myocare van Marstall proberen, gezien er steeds meer goede verhalen over komen.

astma + pssm1 + artrose is ook behoorlijk wat :( als je eenmaal dingen herkent bij je paard lijkt het nest alsof het lijstje niet meer ophoud soms.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:43

Ik weet niet waar de artrose zit, maar heb je de recuptex al eens overwogen?
Normaliter masseer ik mijn paard zn bovenlijn dagelijks los waar hij vast zit. Door de hoeveelheid vit E en selenium is dat al geminimaliseerd. Maar na 30-60 minuten de recuptex op is de bovenlijn echt als boter. Ik zie mijn paard nu ook weer meer spelen in de kudde en met name ook weer mee doen met de gekke uurtjes rond in galop. Dat heeft hij heel lang niet gedaan. In het bos laatst wilde hij ook hard, harder, hardst. En dat met dit koude weer.

Heb wel met jullie te doen. Het zijn serieuze aandoeningen en je hebt er naast veel geld ook veel kopzorgen van.
Het is zoveel waard om je gewoon onbevangen naar je paard toe te kunnen en je niet zorgen hoeft te maken of wat er nu weer is.
Been there :(:). Sterkte!

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:53

Ik heb wel eens van de recuptex gehoord ja, alleen is het advies om deze 2 uur op te doen ofso?
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is om die gewoon standaard onder de winterdeken van je paard te doen. Ik heb bijvoorbeeld niet altijd de mogelijkheid om deze eerst 2 uur om te doen voordat ik iets met haar ga doen.
Ik zie dat er ook een 300grams outdoordeken van te koop is, dus zou je haast denken dat het wel moet kunnen om de gewone dunnere therapiedeken onder een gewone deken te doen toch?

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:09

Je hebt een cooler en meshdeken. De bovenlijn is dan recuptex. Deze worden ook als onderdekens gebruikt, maar dan moet je het geluk hebben dat je paard bucas past. Het merendeel past die niet goed en dan krijg je plekken op de schoft en of schouders.

Ik heb om die reden de stof in een staldeken van Rambo genaaid. Die kan ik als onderdeken gebruiken. Echter heeft mijn paard dit jaar nog geen deken nodig gehad. Dan gebruik ik hem als ik er ben. 30-60 min is bij mijn paard voldoende. Maar in geval van artrose kan ik me voorstellen dat je hem als onderdeken wil gebruiken.

Dit is mijn deken geworden. Ze hebben nu bij hypostore volgens mij 20% of 25% korting op Bucas.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:26

dat is inderdaad ook een heel goed idee! als het niet goed past dan op een deken laten zetten dat wel goed past :)

Denk dat ik dan toch maar de gok ga wagen, als mijn paard hier profijt van heeft dan is dat het geld meer dan waard.
Hypostore heeft inderdaad korting momenteel, dankjewel! Ik ga het gewoon s proberen voor d'r.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:32

Ik heb bijna alle therapiedekens wel getest en dit is de enige die ook met wintervacht zo goed werkt.
Ik vind het zn geld echt waard. Ik ben minder valide en het scheelt mij zo dat ik mn paard niet meer zelf hoef los te maken.
Ook in zn koppie is hij een stuk relaxter en laat makkelijker spanning los bij de Masterson methode (weet niet of je dat kent?).

Hopelijk heeft jouw paard er net zoveel baat bij. Is de artrose al zeker?
Mijn paard is inmiddels 20 en krijgt pure glucosamine bij. Ja, wel een extra poeder. Maar wellicht het overwegen waard.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 00:40

wel heel fijn om te horen dat het zo goed werkt!

Ja de artrose is vastgesteld door röntgenfoto's en echo. bij de echo was ook een lichte ontsteking te zien die toen is ingespoten met cortisone. naar mijn idee tot nu toe nog geen succes.

De masterson methode ken ik inderdaad! gebruik ik ook met regelmaat bij haar :)
die van mij is 12, ik had ook al mangaan voorbij zien komen dat dat eventueel ook iets extra's kan doen voor een paard met Px. hoefsmid raadde ook laatst weer iets aan vanwege wat dunne zolen. het is even zoeken allemaal waar ik goed aan doe.
eerst maar eens deze deken gaan testen en het voer van marstal myocare gaan proberen. dan zien we wel weer verder wat we gaan veranderen als dat nog nodig is. 1 ding tegelijk :)
Ik heb die recuptex in ieder geval besteld en hij is op voorraad, dus hopelijk is die er gauw ook gelijk het halsdeel mee besteld gezien haar artrose in de hals zit.

Slmt9

Berichten: 4787
Geregistreerd: 25-11-12

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 05:10

Groot gelijk dat je niet alles te gelijk gaat proberen. Houd je ons op de hoogte?

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 10:21

Ja ga ik doen!
Als het goed is zou de deken er over ong 3 dagen kunnen zijn.
Twijfel dus even om haar of onder de 200grams te houden of toch onder een 300grams te zetten met dit weer. Sinds het onder de 10 graden blijft redelijk staat ze al onder de 200grams. Staat 24/7 buiten, koud doet haar niet zo goed maar stal doet haar nog veel slechter qua stress en niet meer eten.
Ik houd ook alles qua voer, temperatuur,gewicht en prestatie bij op de app happie horse.
Super handig, dus dan kan ik ook goed zien over een tijdje wat voor veranderingen er precies zijn met eerst :) toch net wat handiger om alles ergens bij te kunnen houden ipv te moeten onthouden.

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:05

Ik zou de recuptex wel even opbouwen. dus eerst 1 uur en dan een paar uur voordat je hem er permanent onder zet. Verder niets dan goede ervaringen mee, dus sluit me aan bij de rest.

Ook nooit problemen gehad met niet passen trouwens. Gebruik zowel op KWPN als Fries als pony's.