[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 21:39

Heeft iemand ervaring met een paard dat juist tijdens het uitstappen hoest? Tijdens het rijden en met aandraven is er niks aan de hand. Ook tussentijds met stappen niet maar zodra ze door krijgt dat we klaar zijn en gaan uitstappen begint ze na enkele rondjes 2/3 keer te hoesten. Maakt niet uit hoe intensief ik gereden heb. Of dit enkele rondjes stap en draf aan de lange teugel is of dat we echt getraind hebben. Voorheen hoestte ze altijd bij het aandraven. Da is geweest en constateerde stofallergie maar haar longen klonken goed en schoon. Bal spoeling gedaan en er zou ergens een allergie voor zijn. Paard is daarna ineens gestopt met hoesten maar hoest nu juist tijdens het uitstappen.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:36

LV19952 schreef:
Heeft iemand ervaring met een paard dat juist tijdens het uitstappen hoest? Tijdens het rijden en met aandraven is er niks aan de hand. Ook tussentijds met stappen niet maar zodra ze door krijgt dat we klaar zijn en gaan uitstappen begint ze na enkele rondjes 2/3 keer te hoesten. Maakt niet uit hoe intensief ik gereden heb. Of dit enkele rondjes stap en draf aan de lange teugel is of dat we echt getraind hebben. Voorheen hoestte ze altijd bij het aandraven. Da is geweest en constateerde stofallergie maar haar longen klonken goed en schoon. Bal spoeling gedaan en er zou ergens een allergie voor zijn. Paard is daarna ineens gestopt met hoesten maar hoest nu juist tijdens het uitstappen.


Nee dat niet maar wel na het galop werk als ik dan stap of draaf hoest hij.
Galop is natuurlijk ook wel de grootste belasting voor de longen.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 18:41

Nou hier heb ik vandaag de arts gesproken.
Omdat er niks uit de balspoeling is gekomen maar hij dus wel zo blijft hoesten in het werk willen ze hem dus op de prednison hebben, ben hier niet geheel blij mee eigenlijk….

Zijn hier mensen die ook prednison hebben voorgeschreven gekregen???

Vernevelen moest ik even mee stoppen wegens uitdrogen slijmvliezen en geïrriteerde luchtpijp.

Ik vernevelde veel met nacl en bij slechte dagen budesonide.

Naar mijn idee vindt ik de prednison wel gelijk hoog gegrepen maar het is ook niet de eerste beste arts dus mag hopen dat ze het bij het rechte eind hebben.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:33

racinggirl schreef:
Nou hier heb ik vandaag de arts gesproken.
Omdat er niks uit de balspoeling is gekomen maar hij dus wel zo blijft hoesten in het werk willen ze hem dus op de prednison hebben, ben hier niet geheel blij mee eigenlijk….

Zijn hier mensen die ook prednison hebben voorgeschreven gekregen???

Vernevelen moest ik even mee stoppen wegens uitdrogen slijmvliezen en geïrriteerde luchtpijp.

Ik vernevelde veel met nacl en bij slechte dagen budesonide.

Naar mijn idee vindt ik de prednison wel gelijk hoog gegrepen maar het is ook niet de eerste beste arts dus mag hopen dat ze het bij het rechte eind hebben.

Als je paard niet bekend is met hoefbevangenheden, ppid of zulk soort dingen zou het in de praktijk geen probleem moeten zijn mits je het voor 09:00u sochtends geeft.

Ik wist niet dat vernevelen van zout of dergelijks de slijmvliezen uitdroogd. Vandaar dat vernevelen hier dus ook niet werkt :+

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 19:38

Hieperdi schreef:
racinggirl schreef:
Nou hier heb ik vandaag de arts gesproken.
Omdat er niks uit de balspoeling is gekomen maar hij dus wel zo blijft hoesten in het werk willen ze hem dus op de prednison hebben, ben hier niet geheel blij mee eigenlijk….

Zijn hier mensen die ook prednison hebben voorgeschreven gekregen???

Vernevelen moest ik even mee stoppen wegens uitdrogen slijmvliezen en geïrriteerde luchtpijp.

Ik vernevelde veel met nacl en bij slechte dagen budesonide.

Naar mijn idee vindt ik de prednison wel gelijk hoog gegrepen maar het is ook niet de eerste beste arts dus mag hopen dat ze het bij het rechte eind hebben.

Als je paard niet bekend is met hoefbevangenheden, ppid of zulk soort dingen zou het in de praktijk geen probleem moeten zijn mits je het voor 09:00u sochtends geeft.

Ik wist niet dat vernevelen van zout of dergelijks de slijmvliezen uitdroogd. Vandaar dat vernevelen hier dus ook niet werkt :+


Nee dat wist ik dus ook niet

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 20:11

En vernevelen met corticosteroïden ipv prednison oraal, dat geen optie?
Dan heb je geen risico op hoefbevangenheid

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 21:33

_Margarita_ schreef:
En vernevelen met corticosteroïden ipv prednison oraal, dat geen optie?
Dan heb je geen risico op hoefbevangenheid

Inderdaad ik zou dat ook verkiezen boven prednison

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 21:37

Zout onttrekt vocht dus ergens wel logica.
Voor paarden met veel slijm fijn. Welke DA ben je geweest racinggirl?

Ik heb namelijk ook een paard waarbij er geen slijm aanwezig was maar wel irritatie

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 21:54

Hallo ik hoop dat iemand mij info kan geven.
Mijn friese ruin 15 jaar heeft astma en stofallergie. Helaas heeft hij het erg lastig op dit moment. Nu gaf de da aan dat de dampkamer op de faculteit mogelijk kan helpen. Mijn vraag is wat zijn de kosten hiervan ongeveer en wat is de tijd dat ze daar moeten zijn een dag week langer? En hoelang heeft het effect. Dank alvast.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:20

racinggirl schreef:
Nou hier heb ik vandaag de arts gesproken.
Omdat er niks uit de balspoeling is gekomen maar hij dus wel zo blijft hoesten in het werk willen ze hem dus op de prednison hebben, ben hier niet geheel blij mee eigenlijk….

Zijn hier mensen die ook prednison hebben voorgeschreven gekregen???

Vernevelen moest ik even mee stoppen wegens uitdrogen slijmvliezen en geïrriteerde luchtpijp.

Ik vernevelde veel met nacl en bij slechte dagen budesonide.

Naar mijn idee vindt ik de prednison wel gelijk hoog gegrepen maar het is ook niet de eerste beste arts dus mag hopen dat ze het bij het rechte eind hebben.


Zolang je met 0,9 % Na CL vernevel, zouden de slijmvliezen niet moeten uitdrogen omdat dit in balans is met het lichaam. Mijn dierenarts waarschuwt me wel voor hogere concentraties wat sommigen adviseren, dat kan zeker de slijmvliezen uitdrogen.

Bij mij deed budesonide eigenlijk niets meer en was de volgende stap ook Prednisolon. Maar ik ben van de zomer een paard verloren, die was ook nog nooit bevangen geweest, was voor iets anders in de kliniek, kreeg prednisolin en stond twee dagen later bevangen aan vier benen. Ik ben er bang van.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:38

Hieperdi schreef:
Zout onttrekt vocht dus ergens wel logica.
Voor paarden met veel slijm fijn. Welke DA ben je geweest racinggirl?

Ik heb namelijk ook een paard waarbij er geen slijm aanwezig was maar wel irritatie


dap Bodegraven

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:38

sunny43 schreef:
racinggirl schreef:
Nou hier heb ik vandaag de arts gesproken.
Omdat er niks uit de balspoeling is gekomen maar hij dus wel zo blijft hoesten in het werk willen ze hem dus op de prednison hebben, ben hier niet geheel blij mee eigenlijk….

Zijn hier mensen die ook prednison hebben voorgeschreven gekregen???

Vernevelen moest ik even mee stoppen wegens uitdrogen slijmvliezen en geïrriteerde luchtpijp.

Ik vernevelde veel met nacl en bij slechte dagen budesonide.

Naar mijn idee vindt ik de prednison wel gelijk hoog gegrepen maar het is ook niet de eerste beste arts dus mag hopen dat ze het bij het rechte eind hebben.


Zolang je met 0,9 % Na CL vernevel, zouden de slijmvliezen niet moeten uitdrogen omdat dit in balans is met het lichaam. Mijn dierenarts waarschuwt me wel voor hogere concentraties wat sommigen adviseren, dat kan zeker de slijmvliezen uitdrogen.

Bij mij deed budesonide eigenlijk niets meer en was de volgende stap ook Prednisolon. Maar ik ben van de zomer een paard verloren, die was ook nog nooit bevangen geweest, was voor iets anders in de kliniek, kreeg prednisolin en stond twee dagen later bevangen aan vier benen. Ik ben er bang van.

Ja dat is zo! Maar die van mij heeft al een droge keel. Oh wat heftig! Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt of gezien met prednison

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 09:41

sunny43 schreef:
racinggirl schreef:
Nou hier heb ik vandaag de arts gesproken.
Omdat er niks uit de balspoeling is gekomen maar hij dus wel zo blijft hoesten in het werk willen ze hem dus op de prednison hebben, ben hier niet geheel blij mee eigenlijk….

Zijn hier mensen die ook prednison hebben voorgeschreven gekregen???

Vernevelen moest ik even mee stoppen wegens uitdrogen slijmvliezen en geïrriteerde luchtpijp.

Ik vernevelde veel met nacl en bij slechte dagen budesonide.

Naar mijn idee vindt ik de prednison wel gelijk hoog gegrepen maar het is ook niet de eerste beste arts dus mag hopen dat ze het bij het rechte eind hebben.


Zolang je met 0,9 % Na CL vernevel, zouden de slijmvliezen niet moeten uitdrogen omdat dit in balans is met het lichaam. Mijn dierenarts waarschuwt me wel voor hogere concentraties wat sommigen adviseren, dat kan zeker de slijmvliezen uitdrogen.

Bij mij deed budesonide eigenlijk niets meer en was de volgende stap ook Prednisolon. Maar ik ben van de zomer een paard verloren, die was ook nog nooit bevangen geweest, was voor iets anders in de kliniek, kreeg prednisolin en stond twee dagen later bevangen aan vier benen. Ik ben er bang van.


Jeetje wat heftig zeg!!

Hier doet budesonide ook niks dus vandaar prednison helaas..

Maar het resultaat uit de bal spoeling klopt niet met zijn symptomen.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:29

Ik probeer de prednisolon nog zo lang mogelijk uit te stellen. Morgen een bloedafname om uit het serum allergieen te testen. Jaar geleden allergietest op de huid gedaan en nu een jaar bezig met Immunotherapie. Ik rij hem wel iedere dag maar vernevel ook dagelijk met NaCl 0,9 % en doe al het management er omheen om het onder controle te krijgen/houden.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 10:33

Mijn paard heeft ruim een maand probleemloos op orale prednison gestaan (nadat vernevelen daarmee niet hielp). Of het nou de oplossing was weet ik niet, de afspraak in Utrecht en haar verblijf daar met de dampbox kwamen ook in die periode. Overigens schrijven ze in Utrecht geen pred voor en was het ook even een puntje om te zorgen dat ze het daar wel nog door kreeg (ik vond cold turkey stoppen nou ook niet het beste plan).

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:02

Princesj schreef:
Mijn paard heeft ruim een maand probleemloos op orale prednison gestaan (nadat vernevelen daarmee niet hielp). Of het nou de oplossing was weet ik niet, de afspraak in Utrecht en haar verblijf daar met de dampbox kwamen ook in die periode. Overigens schrijven ze in Utrecht geen pred voor en was het ook even een puntje om te zorgen dat ze het daar wel nog door kreeg (ik vond cold turkey stoppen nou ook niet het beste plan).


Is het nu onder controle of?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:11

Tot nu toe is ze hoestvrij (afkloppen!) *\o/* enige wat ik preventief doe is minimaal 4x per week de Equissage gebruiken, ik merk dat het daardoor bij wat briezen blijft i.p.v. hoesten. Ze staat gewoon in het werk en gaat weer mee op wedstrijden en les.

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:07

Princesj schreef:
Mijn paard heeft ruim een maand probleemloos op orale prednison gestaan (nadat vernevelen daarmee niet hielp). Of het nou de oplossing was weet ik niet, de afspraak in Utrecht en haar verblijf daar met de dampbox kwamen ook in die periode. Overigens schrijven ze in Utrecht geen pred voor en was het ook even een puntje om te zorgen dat ze het daar wel nog door kreeg (ik vond cold turkey stoppen nou ook niet het beste plan).


Wat waren de resultaten na de dampkamer?

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:41

De luchtpijp en longen waren nagenoeg schoon, maar uiteraard nog niet irritatie vrij. Direct daarna was het hoesten iets minder, nog niet geheel weg. In overleg met de arts pred afgebouwd en belasting opgebouwd binnen haar mogelijkheden (wel rekening houdend met het hoesten dus). Hoesten mocht, mits het binnen de perken bleef. Na 2 maanden was ze geheel hoest vrij.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 20:56

Princesj schreef:
De luchtpijp en longen waren nagenoeg schoon, maar uiteraard nog niet irritatie vrij. Direct daarna was het hoesten iets minder, nog niet geheel weg. In overleg met de arts pred afgebouwd en belasting opgebouwd binnen haar mogelijkheden (wel rekening houdend met het hoesten dus). Hoesten mocht, mits het binnen de perken bleef. Na 2 maanden was ze geheel hoest vrij.



Vernevel je niet regelmatig? Wat was het grootste probleem van je paard, het hoesten? (bij mij overmatige snotvorming....)

En wat is Equissage? Wat doet het?

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:23

Princesj schreef:
De luchtpijp en longen waren nagenoeg schoon, maar uiteraard nog niet irritatie vrij. Direct daarna was het hoesten iets minder, nog niet geheel weg. In overleg met de arts pred afgebouwd en belasting opgebouwd binnen haar mogelijkheden (wel rekening houdend met het hoesten dus). Hoesten mocht, mits het binnen de perken bleef. Na 2 maanden was ze geheel hoest vrij.


Dank voor je bericht. Morgen krijgt mijn ruin een scopie en hopelijk geeft dat duidelijkheid want nu is hij enorm aan het knijpen tijdens de ademhaling ondanks de prednison en Ventipulmin.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:37

Laura1982 schreef:
Princesj schreef:
De luchtpijp en longen waren nagenoeg schoon, maar uiteraard nog niet irritatie vrij. Direct daarna was het hoesten iets minder, nog niet geheel weg. In overleg met de arts pred afgebouwd en belasting opgebouwd binnen haar mogelijkheden (wel rekening houdend met het hoesten dus). Hoesten mocht, mits het binnen de perken bleef. Na 2 maanden was ze geheel hoest vrij.


Dank voor je bericht. Morgen krijgt mijn ruin een scopie en hopelijk geeft dat duidelijkheid want nu is hij enorm aan het knijpen tijdens de ademhaling ondanks de prednison en Ventipulmin.


Succes!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:09

sunny43 schreef:
Princesj schreef:
De luchtpijp en longen waren nagenoeg schoon, maar uiteraard nog niet irritatie vrij. Direct daarna was het hoesten iets minder, nog niet geheel weg. In overleg met de arts pred afgebouwd en belasting opgebouwd binnen haar mogelijkheden (wel rekening houdend met het hoesten dus). Hoesten mocht, mits het binnen de perken bleef. Na 2 maanden was ze geheel hoest vrij.



Vernevel je niet regelmatig? Wat was het grootste probleem van je paard, het hoesten? (bij mij overmatige snotvorming....)

En wat is Equissage? Wat doet het?


Ik vernevelde op dat moment 2 uur per dag (2x 1uur), enige wat ze deed was hoesten zonder uitvloeiing.
De Equissage is een soort massage apparaat, de vriendin van mijn hoefsmid wees me erop omdat het een ander paard erg had geholpen met luchtwegklachten. Voor ons is het de oplossing, ze staat er minimaal 4x per week 20 minuutjes mee en geen gehoest meer.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:55

Princesj schreef:
Ik vernevelde op dat moment 2 uur per dag (2x 1uur), enige wat ze deed was hoesten zonder uitvloeiing.
De Equissage is een soort massage apparaat, de vriendin van mijn hoefsmid wees me erop omdat het een ander paard erg had geholpen met luchtwegklachten. Voor ons is het de oplossing, ze staat er minimaal 4x per week 20 minuutjes mee en geen gehoest meer.


Ik net terug van de kliniek voor bloedafname - gaan ze nog een keer een allergie onderzoek op basis van bloedserum doen (jaar geleden op de huid gedaan en nu een jaar immunotherapie van Nextmune). Knijpt iets na, hij hoorde geen rare dingen in de ademhaling. Ik heb vooral slijmuitvloeiing overmatig. Vlgs de dierenarts heb je bij astma 3 dingen: slijm, verdikte slijmvliezen en nog iets, vergeten. Waarschijnlijk omdat mijn paard zo goed functioneert alleen op dit moment overmatig slijm.

BAL is gedaan in oktober 2022 en in oktober 2023 - klassieke astma redelijk onder controle was de uitslag.

Ik vernevel dus 2x daags 20 minuten - zou langer kunnen geen idee of dat goed is, daar komt natuulrijk ook vocht door in de longen. En rij dagelijks 30 - 60 minuten op tempo (10 km/ uur) daarna giga loopneus - komt het snot los.

Die massage die jij geeft... geef ik dan waarschijnlijk door intensief rijden.

Capriootje

Berichten: 6752
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:09

Ik zou hier ook graag nog even om advies vragen. Begin volgende week spreek ik de dierenarts nog even maar ik zit zo met de zorgen en dilemma waar ik goed aan doe dat het fijn is om het even te bespreken met anderen.

Ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden met alle info.
Situatie: jong paard (4 in mei) verhuisd van kleinschalige stal, hele dagen buiten, buiten box in de nacht met vlas en verpakt hooi.
Naar: grote sport stal, 6 uur buiten, binnen box op stro en onverpakt (mooi! Droog hooi).
Hij werd 2 weken na de verhuizing ziek, enorme koorts (40,3). Koortsremmers gekregen en was onder controle. Een week erna begon hij te hoesten en snot. Via dierenarts respulmin en slijm oplossers gekregen en een week 2x per dag gegeven. Werd niet beter helaas, na een week niks nog een zelfde kuur. Ook dit gaf geen verbetering dus naar de kliniek gegaan. Diagnose; bronchitis. Antibiotica kuur mee en sterkere slijm oplossers en advies voor nat hooi. Kuur was tot afgelopen dinsdag. Nat hooi wilde hij slecht eten dus in overleg met da naar voor droog gegaan ipv het droge hooi van stal.
Situatie nu: paard hoest nog steeds, snot is wel weg.

Hij staat nog steeds in een binnenbox op stro, dit kan helaas niet anders. Maar dus wel op voor droog ruwvoer . Hij hoest bij inspanning en zo’n 2/3 keer met 20 min longeren. Als ik er even op ga stappen hoest hij meer en trekt aan de teugels dus niet doe ik absoluut niet meer. Mocht wel van de da.

Nu kan ik hem (zsm) terug verhuizen naar zijn oude stal. Heeft niet mijn persoonlijke voorkeur want ben niet voor niks weggegaan. Maaaar als het beter is voor zijn gezondheid zodat hij goed kan herstellen of niet tegen het nieuwe management kan doe ik dit voor hem uiteraard.
De nieuwe stal probeert mee te denken binnen hun mogelijkheden dus wil ze ook niet voor het hoofd stoten maar het gaat wel om mij en mijn paard natuurlijk.
Ben benieuwd wat jullie zouden doen in deze situatie. Nogmaals, dinsdag heb ik even contact met de kliniek en zal ik dit uiteraard ook bespreken. Maar ik maak mij echt zorgen ;(