Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maandag 34 graden

Profiel   

Goeenavond,

Misschien is de titel een beetje kortaf, maar ik denk wel duidelijk.
Ik vind het altijd zo naar als het zo ontzettend heet wordt. Mijn paard staat op een paddock paradise waar schaduw is (3 hele grote inloopstallen/overkappingen) en zelfs twee plekken met vernevelaars. Maar op de één of andere manier blijft zij altijd in de zon staan.
We hebben al een aantal keer samen naar de schaduw gelopen. Dat vindt ze even prima, maar gaat altijd weer terug naar de zon.
Er staan veel hooiruiven, dus met haar hoofd staat ze wel vaak in de schaduw. Er zijn veel waterpunten en een soort wadi/vijver. Maar ik maak mij dan toch wel zorgen.
Hoe staan jullie paarden erbij? Nemen jullie extra maatregelen?
Ik ga sowieso op de dag naar stal om even af te spoelen en door haar voer doe ik extra elektrolyten.
Extra tips zijn altijd welkom.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 21:53 

Profiel   

Bij die extreme hitte spuit ik weleens de vliegendekens helemaal nat om ze koeler te houden. Verder rustig aan doen, als ze schaduw hebben en water dan komt het wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:03 

Profiel   

Mijn pony's mogen kiezen waar ze staan. Schaduwplekken genoeg en ze wisselen af. Al staan ze t liefst in de zon te eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:08 

Profiel   

Wij gaan zwemmen bij warm weer, meertjes genoeg in het bos. Verder doe ik niets.
Zolang je dier schaduw en schoon water heeft is het goed, :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:10 

Profiel   

Ik sproei hem meerdere malen per dag af met vliegen deken en al. Hij kan zijn stal in met overdekt voor stukje, ik doe de weide open waar schaduw is van bomen en vers schoon water ( dat heeft ie elke dag )

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:14 

Profiel   

Het klinkt of je paard een geweldige plek heeft met beschutting, vernevelaar en een vijvertje. Zou me daar niet zo'n zorgen over maken. Sommige paarden vinden die zon ook gewoon heerlijk.

Als je paard zo'n fijne plek heeft zou ik niet teveel eraan doen. Opletten of ze overmatig gaan zweten en eventueel een slobbertje aanbieden voor wat extra vocht als het echt 30+ graden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:34 

Profiel   

Ik snap je wel, zou me toch ook wel zorgen maken met een paard dat zo in de hete zon blijft staan, niet elk paard is zo slim om oververhitting te voorkomen (als er keuze is). Maar ja, als ze nog nooit eerder oververhit geraakt is zal het wel goed gaan zou ik dan maar denken.

De mijne blijven gelukkig uit zichzelf zowat de hele dag rustig in de schaduw en liever nog in de schuilstal staan, dus hier gelukkig geen zorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:58 

Profiel   

Ik douche mijn paarden 1 of 2 keer per dag op hete dagen. Vinden ze vaak erg prettig. Verder gewoon hooi binnen/onder afdak aanbieden en verder laten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 00:12 

Profiel   

Die van mij gaat bij heet weer overdag vaak in de uitloopstal staan.
Ik ben zelf niet thuis maandag, maar ga mijn ouders wel even vragen om hem overdag een keertje lekker af te spuiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 08:07 

Profiel   

Hier ook,soms staan ze in de schaduw,maar meest toch op een plekje met wat wind.
Ik gok dat in de schaduw van de bomen toch teveel vliegjes zitten.
Ik maak me er eigenlijk geen zorgen om, zelfs mijn 31 jarige merrie kan prima tegen de warmte.

Ik check wel of er genoeg gedronken word, dat vind ik wel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 08:58 

Profiel   

Waterton vol tot het randje.

Hooi voeren in de hooibak met de meeste schaduw, hooi voeren in de stal waar schaduw is en waarschijnlijk niet op het land omdat dat direct in de volle zon is en layka met graasmasker op het land moet.
En ik het sneu vind qua ademen als ze de graasmasker om hebben en het extreem warm is

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:00 

Profiel   

Ik denk dat ik twee keer naar haar toe ga om lekker af te spuiten. Voor zover ik weet heeft ze nog nooit last van overhitting gehad. Soms begrijp ik haar keuzes niet denk ik:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:13 

Profiel   

ik zou me hier dus totaal geen druk om maken.
zo te lezen heeft ze keuze voldoende.
de onze kunnen kiezen en staan wel vaak in de schaduw buiten of in de inloopstal waar het doorheen trekt. maar ze liggen ook overdag te bakken in de zon. ze maken zelf hun keuze wel wat ze op dat moment willen.
en je ziet ze denk ik ook geen 24u per dag dus dikke kans dat ze die verkoeling echt wel opzoekt.

als ik mijn paarden af wil hozen met water moet ik eerst versterking inroepen want daar hebben ze pas ECHT een hekel aan, daar doe ik ze echt geen plezier mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:23 

Profiel   

Ik zie ze hier wel wat vaker in de schaduw staan dan anders.
Maar mijn ruin het minste. Maar die kan er zo enorm goed tegen.
Mijn merrie moet ik vooral in de gaten houden in de lente bij de eerste dagen van een graadje of 24. Daar heeft ze al eens last van gehad en ik in eerste instantie helemaal niet begreep dat het door de warmte kwam.
Nu is het hier al een paar keer boven de 30 geweest en gaat het best prima.

Vliegendekens doe ik juist af, want dat vind ik wel te heet.
Nu heb ik geen eczemers maar doe het op tegen de dazen.
Al kijken die nu ook weg?

Afspuiten vin mijn ruin nog wel lekker, mijn merrie heeft er een hekel aan, ook als ik lauw afspuit

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:25 

Profiel   

Dazentijd loopt tot ongeveer half juli, daarna is er nog een enkele verdwaalde te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:28 

Profiel   

hoogendroog schreef
Dazentijd loopt tot ongeveer half juli, daarna is er nog een enkele verdwaalde te zien.

Die dazen zijn dan allemaal hier verdwaald geraakt.
---

Maar met zo'n plek en zoveel keus , zal ik mij niet heel veel zorgen maken. Sommige paarden kunnen er ook gewoon echt goed tegen. Hier staan ze ook op een plek waar afdoende schaduw is. En krijgen ze een op de schaduw plekken. Toch zoeken ze zelf nog veel de zon op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:40 

Profiel   

Ik zet ze maandag een aantal uren binnen. M'n shet eerder, die staat op zand op de paddock en daar is ook wat minder wind, plus die is wat gevoeliger. M'n grote komt boven de 30 graden even paar uur op stal. Helemaal als het volledig zonnig is maandag, even uit de zon te tegen zichzelf beschermen. Want ze staat dan toch teveel vol in de zon ondanks een schaduwdoek. En heb er al eens een hitte bevangen gehad.

Hier ook nog veel dazen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:43 

Profiel   

hoogendroog schreef

hier normaal tot en met de eerste week van september

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:43 

Profiel   

Ik sta ook op die stal en maak je geen zorgen. Ze kunnen kiezen en weten echt wel wat ze moeten doen. En anders gewoon lekker afspuiten dat doe ik ook.

Max staat wel eens onder de vernevelaar mijn oudste niet (wel in schaduw) maar ook gerust in de brandende zon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 09:46 

Profiel   

Hier geen extra maatregelen
Ik hou alleen veulens extra in de gaten, de rest red zich wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 10:01 

Profiel   

Ik ga die van mij even afspoelen in de ochtend en avond. Ben in de middag helaas werken. Zolang ze schaduw hebben en genoeg water, redden ze zich echt wel. Het is ook maar 1 dag zo heet, geen hele week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 10:21 

Profiel   

Komende maandag ben ik vrij en voorspellen ze voor hier 29 graden, voor dinsdag staat het nu op 32. Heb de paarden aan huis en was van plan ze heel vroeg op de wei te zetten en dan tegen een uur of tien verplicht de bak in. Daar is vrijwel de hele dag wel schaduw. En dan eind van de middag weer de wei in, dan is daar ook weer schaduw.

Mijn oudste paard heeft de vorige hete periode wel last gehad van de warmte, vier dikke benen die lastig afzakten, dus hou hem even extra in de gaten. Heb gelukkig de mogelijkheid om af te spuiten. Dinsdag ben ik weer aan het werk, ook thuis (als mijn internet het dan weer doet tenminste, dat viel gistermiddag uit en is nog niet weer aan de praat. Zonder internet moet ik naar kantoor ), dus dan doe ik maar hetzelfde. Beetje afhankelijk van wat het weer gaat doen met de voorspelde buien. Jammer genoeg is de bestrating nog niet klaar, want dan hadden ze gebruik kunnen maken van de overkapping en zelf kunnen kiezen of ze in de stal of buiten willen staan.

Hier momenteel weinig dazen meer, wel enorm irritante horzels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 10:41 

Profiel   

Op stal is er schaduw maar op de paddock niet, ik hang altijd een groot zeil op zo dat hij in de schaduw zijn hooinet kan leeg eten. Hij heeft astma dus ik hou hem goed in de gaten, afspuiten daar komen vaak weer vliegen op af dus ik maak alleen de hoeven nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 11:01 

Profiel   

Soms verbaas ik me erover waar ze bij heet weer gaan staan, maar ga ik er zelf even staan dan merk ik vaak toch dat precies daar een briesje waait, zodat ze wel wat zweten maar tegelijk afkoelen. Ze zoeken het zelf wel uit als ze maar de kans krijgen en niet op een weiland of paddock zonder beschutting staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 12:33 

Profiel   

Lindsey_99 schreef
Soms verbaas ik me erover waar ze bij heet weer gaan staan, maar ga ik er zelf even staan dan merk ik vaak toch dat precies daar een briesje waait, zodat ze wel wat zweten maar tegelijk afkoelen. Ze zoeken het zelf wel uit als ze maar de kans krijgen en niet op een weiland of paddock zonder beschutting staan.
idd zorgen dat ze voldoende water hebben en keuze uit zon en schaduw en dan moeten ze maar zien de ene houd meer van warmte als de ander net mensen.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 13:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen