Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 280 van de 289 [ 7219 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283 ... 289  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Profiel   

Grietje toch wel een aantal maanden. Hans in totaal 4 weken. Maar ze hadden wel altijd een net graszaadhooi hangen zodat ze altijd wat konden knabbelen.

Zorg dat je goede professionals om je heen hebt en mensen waarmee je kan sparren. Die kunnen met je mee kijken hoelang het nog paardwaardig is. Zolang dat het geval is, is het heel logisch dat je nog dingen wil proberen. Je voelt zelf wel wanneer het genoeg is, maar ik vond het wel fijn om dat ook te bespreken met de smid en dierenarts van de kliniek en met m'n eigen dierenarts.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-24 20:47 

Profiel   

De e PPiD waardes opnieuw laten testen, kan zijn dat ze een hogere dosis nodig heeft. Het is een progressieve ziekte

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-24 21:05 

Profiel   

@Speirs, mijn shet is vorig jaar flink hoefbevangen geweest.
Heeft maanden op pijnstilling gestaan.
Eerste 2 maanden op bute, daarna gewisseld ivm kans op maagklachten.
Na 2 weken zou ik mij daar nog niet zo heel veel zorgen over maken.

Hoop dat je shet snel opknapt! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-24 22:54 

Profiel   

Niet dat ik wil dat ze zou lang pijn lijdt, maar ik ben wel blij om te horen dat het toch wel langere tijd gegeven kán worden. Het is momenteel wel vreselijk om te zien hoor, vooral als ze ligt. Maar ik weet ook dat het herstel van deze ellende een lange adem nodig heeft.

Dank jullie wel voor de berichten hoor! Fijn om het te kunnen delen met ervaringsdeskundigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-24 23:05 

Profiel   

Mijn mini shet heeft doordat er een paard op zijn rug was gesprongen hoefbevangenheid gekregen. Doordat hij heel erg compenseerde.Hij heeft een aantal maanden op de buut gestaan. Ben de buut in capsules gaan doen, zo kon ik het beter doseren en makkelijker afbouwen. In die maanden dat hij buut kreeg heb ik een aantal keer afgebouwd maar doordat er weer iets gebeurde weer opgehoogd. Nu gelukkig er eindelijk vanaf door heel langzaam afbouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-24 23:28 

Profiel   

Speirs schreef
Als maagbeschermer kreeg ze bij de start van de buut al omeprazol bij. Maar ik begreep dat dat de darmen niet beschermt. Fijn om te lezen dat het bij jou goed ging, dat klinkt hoopvol! Hoe lang hebben die van jou op buut gestaan?

Dat het op een gegeven moment klaar is, dat is zo. Dat zit natuurlijk ook wel ergens als mogelijke uitkomst in m'n achterhoofd. Maar klaar is het nu iig nog niet.

Die van mij heeft reeds een maand op buut gestaan.
Ze had nergens last van, en het deed echt wonderen qua pijn.

Waar ze eerst geen stap wilde zetten, liep ze na een week zo mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-24 15:51 

Profiel   

Danilon is Bute met maagbeschermer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-24 18:06 

Profiel   

Hallo allemaal, mag ik me hier ook melden? Mijn welshje van 30+ stond begin juli ook onverwachts en voor het eerst sinds hij bij mij is hoefbevangen (ik denk door uitbreken en gras gegeten waar mijn man eerder die dag had gemaaid). hij heeft een ruime week bute gehad volgens een schema waarbij we op dag 3 alweer begonnen met afbouwen. Hij lijkt het nu weer goed te doen, maar nu loop ik tegen een ander probleem aan....
Door zijn leeftijd en een verleden van luchtzuigen heeft hij erg slechte tanden, enmet een combi van seniores, merriebrok en gras had ik hem. heel mooi op gewicht.
Vanwege de bevangenheid nu natuurlijk geen gras meer en sinds die tijd heb ik ook geen brok meer gegeven. Ik vind hem nu echter te mager worden en ik ben op zoek naar wat ik kan doen om hem weer op gewicht te krijgen. Hebben jullie nog suggesties hoe ik dit aan kan pakken?
Het gaat om een a/b pony, ruin van ruim 30 jaar welke enkele kiezen mist en eigenlijk geen voortanden meer heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-24 20:24 

Profiel   

Hallo ik kreeg een reactie dat ik hier misschien mensen kon vinden die mij kunnen helpen bij me voer vraag vandaar dit bericht:

Ik heb een vraagje mijn pony is vorig jaar dec heel erg hoefbevangen geweest. Nu is hij hier gelukkig weer helemaal boven op gekomen!
Nu wil ík brokjes voor hem kopen die gezond zijn en zo min mogelijk suiker.
Ik ben naar 2 soorten brokjes aan het kijken waarvan ik van beide ook een voeradvies heb gehad:
1. Metazoa - daar raadde ze mij :
FitRight Timothee; vitaminen en mineralen brok.

Aanbevolen hoeveelheid per dag: 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

2. Equilin- De Balancer en de Basic brokken.

Je gaat in een week opbouwen naar 350 gram basic en dat geef je 3 weken en daarna 200 gram per dag. En daar geef je 100 gram balancer bij per dag.

Ik geef mijn pony nu agrobs naturmineral met daarbij van horseflex - vitamine e en msm.
Daarom ging mijn voorkeur naar de brokken van Equilin omdat daar alles al in zit wat ik nu ook geef.

Ps hij heeft ook een beetje bloedarmoede laats is de dierenarts geweest en een bloedonderzoek laten doen, hiervoor geef ik hem Hemobooster.

Maar nu ben ik benieuwd naar jullie mening wat ik het beste kan doen. Want ik kom er zelf even niet uit.

Andere opties zijn natuurlijk ook welkom !

Mvg

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 14:33 

Profiel   

Wat is je doel van het bijvoeren? Is ie te dun?

Ik voer zelf al jaren Marshall force. Ik zou sowieso voor een vitamine korrel gaan als hij netjes op gewicht is. Daar voer je in verhouding heel weinig van

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 14:51 

Profiel   

capopjekop schreef
Wat is je doel van het bijvoeren? Is ie te dun?

Ik voer zelf al jaren Marshall force. Ik zou sowieso voor een vitamine korrel gaan als hij netjes op gewicht is. Daar voer je in verhouding heel weinig van

Ik wil overstappen op een andere brok, hij moet zoizo nog afvallen niet heel veel meer maar mis nog 5 kilo, en ik wil gewoon dat hij voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt.
Ik voer nu ook nog vitamine e en msm maar in sommige brokjes zit dit al daarom mijn vraag wat ik het beste kan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-24 14:54 

Profiel   

Iemand advies mbt hoefschoenen?

Mijn merrie gaat echt wel vooruit: bute is weer metacam, hoefjes zijn rustig. Op het zachte loopt ze goed.
Ze staat in een dubbele box, tot nu toe nog echt op boxrust omdat ze bij mij over een verhard pad naar de paddock moeten.
Nu liep ze van de week mijn kruiwagen om ver om toch snel naar de paddock te lopen, op de paddock loopt ze goed, het verharde pad echter echt niet.
Dagen erna ging ze eigenlijk sneller vooruit, wat mij doet geloven dat ze wel aan wat vrije beweging toe kan zijn.
Ik ben dus opzoek naar hoefschoenen, zodat ze wel zelf zou kunnen scharrelen zonder veel last te hebben van het harde. Ik verzand alleen in alle opties :=. Ik zie de easyboot cloud, alleen kwa pasvorm vrees ik dat ze net niet fijn zijn ( hoeven zijn lengte 15, breedte 14, waarmee ze net tussen maten komt).
Lees de Equine fusion all terrain ultra (slim) die zou kwa maat perfect kunnen passen, maar is niet perse die echte demping heb ik het idee?
Ik zou heel graag in een winkel gewoon eens verschillende naast elkaar zien, maar divoza en epplejeck hier in de buurt hebben zeer beperkt assortiment.

Donderdag komt iemand bloedzuigertherapie doen bij haar, tot die tijd wil ik niet teveel aanpassen. Van de dierenarts mocht ze met aanpassingen als ze van de bute af was wel langzaam wat bewegen ( zelf, niet " gedwongen").

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 13:00 

Profiel   

Zit klaas feuth niet in de buurt?

Die equi fusions deden voor m'n shet niks. Hele dunne zooltjes ook en ze kreeg er snel schaafplekken in de koten van. En voor hans heb ik nog easyclouds gehad.

Maar het meest tevreden was ik over de soft rides. Wel dure schoenen, maar grietje heeft zonder probleem maanden op deze schoenen gelopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 13:39 

Profiel   

Easyboot clouds zijn echt super voor bevangen paarden, rubber zool en een dik zacht pad er in. Ik heb er echt heel veel goede dingen van gezien!
Equine fusions hebben 'alleen maar' een rubber zool.
Heb je de lengte echt juist gemeten? Mijn ervaring is dat die vaak te lang gemeten word.
Maatje 3 zou ik wel aan durven met deze maat denk ik (maar durf daar pas meer over te zeggen als ik de voetjes gezien heb).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 13:49 

Profiel   

klaas feuth zit op een kleine 2 uur rijden, helaas niet in de buurt.
Ik kan zo even foto's van haar voeten maken. Het is een e pony van 1.55 en een kleine 400kg. Ik moet zeggen dat ik de maat 3 het proberen waard vind, het zit hem vooral in de lengte dat ik twijfel of ze ze past

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 14:29 

Profiel   

Ik wil wel even mee kijken als je foto van de onderkant van haar voeten maak.
Liefst zelfs met een rolmaat van teen naar hiel (liever niet andersom) er overheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 14:48 

Profiel   

Ik dacht echt dat een foto maken niet zo lastig was, maar schijnbaar ben ik niet in staat om een rolmaat op de juiste plek te houden en een foto te maken tegelijk :=. Merrie vond het allemaal wel best.
Een voordeel, ze valt toch duidelijk aan de binnenkant van 15 cm. Ik durf maat 3 geloof ik wel aan :D.
Zal morgen vriendlief even lief aankijken om de foto te maken, ik ben nu allen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:10 

Profiel   

Haha, zeker met zere voeten is het lastig.
Je moet echt meten waar de hoef de grond raakt, niet de straal of hoefballen mee meten.
Als hoefschoenen passer en verkoper kom ik dat regelmatig tegen dat straal of zelfs hoefballen mee gemeten worden. Daarom wil ik altijd foto's met rolmaat en ga ik niet uit van wat een klant zegt.
Breedte is natuurlijk niet zo ingewikkeld te meten, dat is gewoon het breedste punt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 22:38 

Profiel   

JillAthos92 schreef
Hallo ik kreeg een reactie dat ik hier misschien mensen kon vinden die mij kunnen helpen bij me voer vraag vandaar dit bericht:

Ik heb een vraagje mijn pony is vorig jaar dec heel erg hoefbevangen geweest. Nu is hij hier gelukkig weer helemaal boven op gekomen!
Nu wil ík brokjes voor hem kopen die gezond zijn en zo min mogelijk suiker.
Ik ben naar 2 soorten brokjes aan het kijken waarvan ik van beide ook een voeradvies heb gehad:
1. Metazoa - daar raadde ze mij :
FitRight Timothee; vitaminen en mineralen brok.

Aanbevolen hoeveelheid per dag: 50 gram per 100 kg lichaamsgewicht.

2. Equilin- De Balancer en de Basic brokken.

Je gaat in een week opbouwen naar 350 gram basic en dat geef je 3 weken en daarna 200 gram per dag. En daar geef je 100 gram balancer bij per dag.

Ik geef mijn pony nu agrobs naturmineral met daarbij van horseflex - vitamine e en msm.
Daarom ging mijn voorkeur naar de brokken van Equilin omdat daar alles al in zit wat ik nu ook geef.

Ps hij heeft ook een beetje bloedarmoede laats is de dierenarts geweest en een bloedonderzoek laten doen, hiervoor geef ik hem Hemobooster.

Maar nu ben ik benieuwd naar jullie mening wat ik het beste kan doen. Want ik kom er zelf even niet uit.

Andere opties zijn natuurlijk ook welkom !

Mvg

Over Equilin was ik zelf ook best tevreden. Nu we meer met onze pony doen. Hij loopt in de sport en gaat ook regelmatig mee het bos op. Merkte we dat hij wat traag werd. Om hem iets extra’s te geven zijn wij overgestapt op Pavo ease excel. Ik vind het laag in suiker en zetmeel. Daarnaast krijgt hij er 2 handjes Luzerne van Vitalbix bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-24 23:18 

Profiel   

Ik heb een paar Floating Boots MW3 XL te koop. Qua maat komen de hoeven aardig overeen. 1 keer gedragen maar helaas gebonden aan ijzers nu. Weet niet of die specifiek voor hb paarden zijn, ben geen expert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 11:55 

Profiel   

Citaat
Polysaccharid Storage Myopathy (PSSM) Typ I - PCR
Result: Genotype N/N
Interpretation: The examined animal is homozygous for the wildtype-allele. It does not carry the causative
mutation for polysaccharid storage myopathy in the GYS1-gene.
Trait of inheritance: autosomal-dominant
The current result is only valid for the sample submitted to our laboratory. The sender is responsible for the
correct information regarding the sample material.The laboratory can not be made liable. Furthermore, any
obligation for compensation is limited to the value of the tests performed.
There is a possibility that other mutations may have caused the disease/phenotype. The analysis was
performed according to the latest knowledge and technology.

de uitslag van de bloedtest. Mijn engels is niet geweldig. Maar als ik het goed begrijp zijn pssm en IR (is dat hetzelfde als PCR?) uitgesloten.

kennelijk was de test voor pssm en niet voor ppid. Dat moeten we dus later nog een keer doen.

Ik ben inmiddels overgestapt op buut, en dat lijkt wel beter te helpen, alhoewel het heel lastig is om de poeder te laten eten. in appelmoes wil ze inmiddels ook niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 12:37 

Profiel   

Ik deed de bute en aspirine met een beetje slurpfruit en water in een spuit. Dat ging 5 weken prima, erna werd het steeds moeilijker.
Dat heeft meegeholpen dat ik weer terug op de metacam ging :$
Grote 60ml spuit, spuitmondje stuk afsnijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 15:41 

Profiel   

juval schreef
de uitslag van de bloedtest. Mijn engels is niet geweldig. Maar als ik het goed begrijp zijn pssm

kennelijk was de test voor pssm en niet voor ppid. Dat moeten we dus later nog een keer doen.

Ik ben inmiddels overgestapt op buut, en dat lijkt wel beter te helpen, alhoewel het heel lastig is om de poeder te laten eten. in appelmoes wil ze inmiddels ook niet meer.

Alleen pssm1 ( dus pssm2 kan nog) is uitgesloten, pcr is een testmethode. IR is hier niet getest, kan ook niet met haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 16:11 

Profiel   

Nou mijn adhd brein had het even over genomen. Ik zag een paar easyboot cloud's niet gek verweg voor een mooi prijsje dus dacht haal ze gewoon op := .
Even schoon gemaakt en te drogen gehangen, toen had ponylief besloten uit te breken dus die vond ik terug in de paddock. Gelijk maar proberen, schoenen om, even onwennig maar liep rap tempo terug naar stal *\%/*

Passen net, links iets krap op de hoefballen, maar het is oké. Ze hoeft er ook geen 24 uur per dag mee te gaan lopen.
Dank Dennis voor het mee denken, dat gaf toch wel de doorslag denk ik en heeft vandaag mooi uitgepakt := alsof die stomme paarden soms ruiken wat je doet :+.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-24 19:11 

Profiel   

Ik mag mezelf hier helaas ook melden -O- Tenminste, de DA vermoedt hoefbevangen.

Merrie is dinsdag bekapt, liep woensdagochtend matig en woensdagmiddag slecht. Woensdagmiddag was de DA er ook, conclusie was licht bevangen. Metacam erin gespoten en een grote fles mee gekregen.

Nu zijn we enkele dagen verder en op het zachte zou je niet zeggen dat er iets aan de hand is: ze stapt makkelijk, is vrolijk en heeft praatjes zat. Op het harde is ze wat voorzichtig maar niet meer kreupel. Morgen stond er sowieso al overleg met de DA ingepland, maar ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaring. Kan het echt zo snel zo veel beter gaan als ze hoefbevangen zijn?

Ze heeft CPL en staat dus als op een hoefbevangen-proof dieet: graasmasker, ‘s nachts op stal, aangepast rantsoen, glucose support van Horseflex. Manenkam is nooit hard geweest, hoeven hoogstens iets warm. Nu ook niet meer warm.

Ik heb zelf geen ervaring met hoefbevangenheid, dus weet niet goed hoe het traject qua herstel er uit ziet. Ben natuurlijk heel blij dat het zo snel zo goed gaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-24 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 280 van de 289 [ 7219 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283 ... 289  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen