Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard plotseling boos poetsen

Profiel   

Vriendelijke 8 jarige ruin, 4 jaar in mijn bezit. Nooit problemen gehad met poetsen of zadelen. Hij is al een tijdje soms wat gevoelig op de flanken met poetsen. 3 weken geleden osteopaat laten komen, dit ook aangegeven. Wel wat dingetjes gevonden maar geen gekke dingen en sowieso niks bij de organen.

Woensdag hoorde ik dat hij wat onrustig geweest was met liggen en staan maar toen ik er was leek er niks aan de hand. Ook geen koliek symptomen. Rustig gereden en was prima. Donderdag vrij gehad, ook niks geks gezien. Vrijdag wilde ik gaan rijden maar werd hij heel boos met poetsen. Oren plat, knarsen, weg draaien of je juist weg duwen en schrapen. Begon al bij het poetsen van de nek, singelplek en flank. Singel op z'n rug/kont gelegd, toen werd hij ook erg boos. Ook wat gevoelt en geduwd maar dan geen reactie. Dus niet gereden maar aan een halster gelongeerd, niks te zien. Daarna nog eens getest met een borstel, toen wilde hij echt bijten. Verder eet, drinkt, plast en poept hij goed, niks aan te zien. Vandaag hoopte ik een wat beter beeld te zien maar helaas. Los laten staan om goed te beoordelen maar hij wil echt bijten, ook met een zachte borstel en hele zachte aanraking. Wederom niks geks te zien, met de hand aanraken is prima.

Ga maandag sowieso mijn osteo bellen, hij is ook dierenarts. Dacht zelf aan de darmen maar dat verklaard het probleem in de nek niet. Iemand enig idee?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 16:52 

Profiel   

Eerste gok: maagzweren. Hoewel een paard in principe geen reflux zou moeten kunnen hebben, zou de slokdarm toch op één of andere manier ook geirriteerd kunnen zijn, wat de reactie op de hals zou kunnen verklaren. Rest van de symptomen is typisch maagzweren. Vaag koliekachtig, gevoelig op flank en singelplek, allemaal bekende uitingen van maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 17:02 

Profiel   

Ibbel schreef
Eerste gok: maagzweren. Hoewel een paard in principe geen reflux zou moeten kunnen hebben, zou de slokdarm toch op één of andere manier ook geirriteerd kunnen zijn, wat de reactie op de hals zou kunnen verklaren. Rest van de symptomen is typisch maagzweren. Vaag koliekachtig, gevoelig op flank en singelplek, allemaal bekende uitingen van maagzweren.

Zou ook mijn gok zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 17:09 

Profiel   

Mijn gok is ook maagzweren
Scopie laten doen om het vast te stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 17:27 

Profiel   

Ibbel schreef

Was ook mijn eerste idee.

Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Is hij gasserig? Is er iets veranderd qua voer of management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 18:41 

Profiel   

Maagzweren verklaard een probleem in de nek wel. Als er rek op vlies rond de maag komt te staan wordt dit geregistreerd door een zenuw die laag in de nek uittreedt en daar voor spanning en negatieve prikkeling kan zorgen. En tevens dus problemen in de schoft regio en voorste ribben net achter het voorbeen. De singelplek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 19:15 

Profiel   

Er is niks veranderd in zijn management maar het kan natuurlijk altijd ontstaan. Ook "ineens" zo heftig? Sluimert dan al een tijdje. 3 jaar geleden heb ik een scopie laten doen, toen niks aan de hand gelukkig

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-24 20:34 

Profiel   

Mijn merrie heeft dit ook gehad en bij haar was het inderdaad een maagzweeer. Wij zijn om die reden ook verhuisd naar een stal met een ander voermanagement

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 09:55 

Profiel   

Exact het beeld wat mijn paard gaf. Die had maagzweren die zelfs al de darm in gingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 10:30 

Profiel   

Zo einde weideseizoen zou ik zand in de darmen zeker niet uitsluiten. Met deze symptomen zou ik toch wel snel actie nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 10:34 

Profiel   

Morgen komt de dierenarts, benieuwd wat hun gedachten is maar zal sowieso vragen om een scopie. Sta nu 9 maanden bij iemand privé op stal, juist veel buiten en voldoende ruwvoer. Veelzijdig voedingspatroon. Ben bij iemand anders gaan trainen, pakt hij heel goed op. Nog paardvriendelijker, loopt L2 dus er ligt nauwelijks druk op hem. Eigenlijk is er verder niks veranderd voor hem en oogt hij normaal in zijn dagelijkse doen en laten. Jammer eigenlijk dan kun je de oorzaak ook moeilijker achterhalen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 15:20 

Profiel   

Sim schreef
Exact het beeld wat mijn paard gaf. Die had maagzweren die zelfs al de darm in gingen.

Met omeprazol weer goed gekomen? Heb je wat veranderd aan zijn management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 15:29 

Profiel   

Babootje schreef
Zo einde weideseizoen zou ik zand in de darmen zeker niet uitsluiten. Met deze symptomen zou ik toch wel snel actie nemen

Ik dacht inderdaad ook aan zand. Ik ben benieuwd wat de dierenarts morgen zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 15:30 

Profiel   

[ img ]
Maagzweer.
Gastro-Best Liquid werkt goed.
equine-dental-care.de heeft het spul.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 16:32 

Profiel   

Mijn merrie had soort gelijke klachten.
Ik gebruik sinds dien Maag support van de paardendrogist.
En is behoorlijk relaxter geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 19:05 

Profiel   

Geef je toevallig duivelsklauw?
Mijn merrie deed dit toen ze al langere tijd duivelsklauw kreeg.
Schijnt dat dat dan irriterend kan zijn bij langer gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 19:11 

Profiel   

Mijn merrie begon ook van de een op andere dag met boos doen op poetsen/deken op doen en opzadelen en die had ook een flinke maagzweer helaas. Ik zou zeker aanraden een scopie te laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 19:12 

Profiel   

Connaisseur schreef
Sim schreef

Met omeprazol weer goed gekomen? Heb je wat veranderd aan zijn management?

Helaas niet meer goedgekomen, hij is op de kliniek overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 19:17 

Profiel   

Wat erg Sim, vreselijk!
Ik ga niet zomaar supplementen geven zonder een oorzaak te weten. Weet dat een scopie ook belastend is maar dan kun je wel gericht gaan behandelen of verder zoeken naar een andere oorzaak.

Duivelsklauw krijgt hij niet. Wel luzerne maar dat krijgt hij dus al ruim 9 maanden. Geen idee of het er zolang over doet om tot uiting te komen.

Het is wel een binnenvetter en luchtzuiger. Toen ik hem net had scopie laten doen maar zijn maag zag er goed uit, daar was ik dus bang voor ivm luchtzuigen. Hij is nu eigenlijk heel relax en echt voor 80% van het luchtzuigen af. Allemaal tegenstrijdigheden, hopelijk vinden we wat en kan de scopie snel gedaan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-24 20:20 

Profiel   

Luchtzuigers hebben sowieso al vaker sneller maag en darmproblemen. Luzerne kan te scherp/ stekelig zijn. Ik weet niet welk voer je geeft, maar mijn destijds luchtzuiger deed het fantastisch op de Gastro + van Havens gecombineerd met bietenpulp.

Hoewel het goed is om het allemaal uit te sluiten wat je gelukkig ook van plan bent. Ben ik nog even out of the box aan het denken. Past het zadel nog wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 08:52 

Profiel   

Wat Elisa2 zegt klopt, mijn luchtzuiger reageerde ook heel erg slecht op luzerne. Het is scherp en zuur. Alfalfa is al beter, maar ik had zelf de beste resultaten met Pavo daily plus. Deze is zacht en hebben toevoegingen die de zuurgraad omlaag brengen. Appels en peren reageerde hij ook extreem slecht op.

Maat ik zou inderdaad eerst uitzoeken wat het is. Scopie is inderdaad belastend, maar bij de mijne was het daarna wel meteen duidelijk waarom hij zoog en vaak opgetrokken stond/heftig reageerde op hals en borstbeen (singel) hij had in zijn gehele maag en zelfs begin van slokdarm zweren. Ik heb hem na jaren puzzelen zelfs bijna geheel luchtzuig vrij gekregen. (Op bepaalde stressmomenten iswm krachtvoer na) Met stal/voermanagement, en een dagelijkse onderhoudsdosering omeprazole granules.
Hij deed het eerst 24/7 stond met een band om voordat hij van mij was, later slechts enkele momenten per maand. En de band is er direct af gegaan.

Zand kan je dmw echo ook uitsluiten als je eenmaal op de kliniek bent. Zandtest in een zak/handschoen kan je vooraf doen, maar geven niet altijd uitsluitsel als het zich in bepaalde onderdelen van de darmen bevindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 12:02 

Profiel   

Laat luzerne weg, dat prikt veel te erg. En met da overleg over medicatie voor maagzweer. Daarnaast zelf even mest onderzoeken op zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 12:07 

Profiel   

Denk vooral ook eens aan horzel larven in de maag. Mijn merrie had dezelfde symptomen en haar maag bleek vol te zitten met horzel larven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 12:10 

Profiel   

voor luchtzuigers is luzerner niet goed, geef grof ruw hooi zodat het meer moet kauwen, langer bezig zijn met kauwen is weer goed voor het aanmaken van speeksel/de maagsappen. dat geeft weer een betere stofwissling wat kan leiden tot een minder gevoelig paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 12:20 

Profiel   

Heb hem vanochtend naar de kliniek gebracht, morgenochtend krijgt hij de maagscopie. DA vond hem niet typisch genoeg om zonder scoop medicijnen te geven, had ik ook niet gewild. Maar geeft wel aan dat het nog wat vaag is allemaal. Klachten in de hals komen niet perse overeen met de maag. Dus gaan het zien morgen.

Van luzerne wist ik, maar omdat hij nauwelijks nog zuigt en het al maanden goed gaat heb ik dat zo gelaten. Eerst morgen maar afwachten en dan kijken wat er moet veranderen.

Meteen ook mest achtergelaten voor onderzoek op wormen en zand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-24 20:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen