Forums » Over Paarden » [PW] Paardenwelzijn |
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp | |
Pagina 318 van de 318 [ 7949 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 314, 315, 316, 317, 318 |
|
Plaats een nieuw onderwerp |
[INFO] paarden met overgewicht |
---|
MarjanB | |
Denk dat t al hooi was voor ze gingen maaien.. is dit jaar wel vaker geweest. Erg arm hooi wat heel grof is.
Ik heb hier tussen 8 en 10% dacht ik en die van mij moet ook afvallen maar door verandering van plek (meer vrije beweging) en beweging ohz valt hij goed af |
Laatste bericht |
Geplaatst: 09-09-24 08:12 |
Daihyo | |
XladyX schreef Ohja dat kan ook nog, maar merk dat het hier niet veel voordeel oplevert. Ze eten dan alleen het hooi eruit en eindig met een laag stro op de bodem van de bak of op de grond. Heb wel altijd een net of meerdere met alleen maar stro hangen voor afwisseling Het remt wel het eettempo en als je minder hooi geeft en dat aanvult met stro, geef je alsnog minder suiker in totaal per dag. Eiwit vind ik wel belangrijk. Liefst heb ik hooi met laag suiker en gemiddeld tot hoog eiwit. Heeft mijn hooi dit niet, dan haal ik een paar baaltjes luzernehooi voor de winter. Daar krijgen ze dan 1 of 2 plakken van bij. Dat meng ik dan met het gewone hooi. Verder hebben ze bij mij ook altijd weidegang. Variërend van 6-8 uur in de zomer (en dan halveer ik het hooi) tot 1-2 uur per dag in de winter. Geen problemen met energie hier. Maar goed, die van mij werken dan ook nauwelijks |
Geplaatst: 09-09-24 08:15 |
manzano | |
MarjanB schreef Denk dat t al hooi was voor ze gingen maaien.. is dit jaar wel vaker geweest. Erg arm hooi wat heel grof is. Ik heb hier tussen 8 en 10% dacht ik en die van mij moet ook afvallen maar door verandering van plek (meer vrije beweging) en beweging ohz valt hij goed af Dat maakt niet uit. Hooi moet weken afsterven. In een pak heb je altijd fermentatie en dus geen hooi. Droogte (DS) heeft er niks mee te maken of iets wel of geen hooi is. |
Geplaatst: 09-09-24 08:16 |
MarjanB | |
manzano schreef MarjanB schreef Denk dat t al hooi was voor ze gingen maaien.. is dit jaar wel vaker geweest. Erg arm hooi wat heel grof is. Ik heb hier tussen 8 en 10% dacht ik en die van mij moet ook afvallen maar door verandering van plek (meer vrije beweging) en beweging ohz valt hij goed af Dat maakt niet uit. Hooi moet weken afsterven. In een pak heb je altijd fermentatie en dus geen hooi. Droogte (DS) heeft er niks mee te maken of iets wel of geen hooi is. Antwoord was niet op verpakt of onverpakt maar meer op het suiker/voedingsgehalte van het hooi. |
Geplaatst: 09-09-24 09:55 |
manzano | |
Oh zo. Maar dat was vorig jaar ook. Super droog door het weer, kwam al gedroogd uit de maaier, maar vorig jaar zat het hooi record hoog in suiker.
|
Geplaatst: 09-09-24 10:35 |
Daihyo | |
Ja maar dat kwam omdat het een langere tijd echt droog is geweest en het gras daardoor gestresst was. Plus koudere nachten in het voorjaar, waardoor er suikeropslag in het gras was.
Dat is dit jaar anders. Nachten waren in het voorjaar milder en het was een stuk natter. Minder stress en dus minder suiker. Hier heeft mijn hooiboer momenteel alleen maar hooi met suiker onder de 10%. Allemaal eerste snede van eind juni en juli. Vind ik niet erg |
Geplaatst: 09-09-24 11:11 |
chery | |
Dat willen we graag!!!
|
Geplaatst: 09-09-24 11:51 |
manzano | |
Daihyo schreef Ja maar dat kwam omdat het een langere tijd echt droog is geweest en het gras daardoor gestresst was. Plus koudere nachten in het voorjaar, waardoor er suikeropslag in het gras was. Dat is dit jaar anders. Nachten waren in het voorjaar milder en het was een stuk natter. Minder stress en dus minder suiker. Hier heeft mijn hooiboer momenteel alleen maar hooi met suiker onder de 10%. Allemaal eerste snede van eind juni en juli. Vind ik niet erg Klopt, maar hoe droog het van het land af komt zegt dus niks. Ik had hiervoor hooi van natuurland. Mag niet worden bemest ivm subsidies etc. Maar dat wordt ook elk jaar hoger in suiker omdat het te weinig voedingsstoffen krijgt. Zo veel factoren. Dat maakt het zo lastig. |
Geplaatst: 09-09-24 12:11 |
Daihyo | |
Ja klopt. Onbemest is ook niet altijd beter. Gras heeft toch iets nodig om te groeien.
|
Geplaatst: 09-09-24 12:19 |
Pally | |
manzano schreef Verpakt is sowieso geen hooi. Dat weet ik, maar het is zo droog dat ik het wel hooi noem. Mijn paard is en blijft te dik, dus hoe minder suikers hoe beter. Hij krijgt de Oerbalans van Vitalstyle om wel de nodige vitaminen en mineralen binnen te krijgen. |
Geplaatst: 09-09-24 14:38 |
Karin_deB | |
Ik kom graag meekletsen als dat mag?
Dit is mijn 9 jarige ruin (arabier x ijslander). Ik had hem best aardig op de rit al zeg ik het zelf maar toen werd het vakantie en heeft hij even wat rust gehad en dat in combi met dat er iets te goed voor hem gezorgd is tijdens mijn vakantie ( ) maakt dat we weer even aan de bak moeten. Afgelopen 3 weken al 2cm in omvang verloren maar er is nog genoeg winst te behalen! Foto's van vandaag na het longeren, hij kan zo lekker zielig kijken |
Geplaatst: 09-09-24 17:36 |
MarjanB | |
Ben sinds vorige week dinsdag aan het meten gegaan. Volgens het lint is hij van 498 naar 483 (2cm) gegaan. Ik weet dat ie op de weegschaal vorig jaar 560 woog en daarna nog flink is aangekomen. Dus gewicht klopt niet… maar cm geven goede indicatie denk ik.
Toen hij kwam Week later En vandaag (niet storen tijdens serieuze dingen ) |
Geplaatst: 09-09-24 19:44 |
vikawiek | |
Hier het process van mijn fjord
25 maart 1 juli Eigenlijk alleen door inname beperking. Ze staat overdag op de wei met strookbegrazing en een graasmasker. 's nachts op stal met afgewogen hooi (ik doe 2,5 kilo à 3 kilo) Vind het op de eerste foto meevallen, in het echt had ze duidelijke vetpockets |
Geplaatst: 09-09-24 20:47 |
MarjanB | |
Die is aardig afgevallen vilawiek!
Hier een maandje verschil, vind t zo lastig allemaal of ik het wel goed doe. Maar lijkt goed te gaan zo |
Geplaatst: 16-09-24 20:55 |
sallinara | |
Ik heb nu ongeveer anderhalve week mijn merrie, ze is gisteravond gescand en blijkt gewoon dik te zijn.
Ze heeft heel lang stilgestaan en is zo dik geworden. Iemand tips? |
Geplaatst: 17-09-24 16:00 |
manzano | |
Mijn pony is veel te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit.
Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken |
Geplaatst: 26-09-24 13:40 |
puppy1128 | |
manzano schreef Mijn pony is veel te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit. Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken Zijn er geen tekorten? Die van mij krijgt o.a. zout en eiwit flink bij, als ik dat niet/nauwelijks bijvoer is het (onder andere) net alsof na een half uur (of zelfs eerder) de benzine op is. Terwijl als ik het voldoende aanvul (samen met genoeg andere voedingstoffen natuurlijk) dan loopt ie zonder problemen heel wat kilometers af, ook in een hogere tempo dan stap. Oh, en scheren helpt rond deze tijd ook. Ik heb nu onderkant hals, borst en buik geschoren. Snik heet hebben en hard werken gaat ook niet echt samen. Geef ik hem geen ongelijk in. Hier weer even een update. Elano staat inmiddels al een poosje zonder graasmasker en zijn hooi iets omhoog geschroefd. Licht werk, nouja vergeleken met wat we eerst deden dan. En zijn gewicht lijkt nu stabiel te blijven. In oktober mogen we weer hele dagen over het strand dus dan kunnen we met een beetje knap weer, weer lekker wat km maken voor hopelijk de laatste restjes. Daarna mag ie weer opgeschroefd worden in het hooi. Helemaal blij mee. Elano is zowel lichamelijk als mentaal erg opgeknapt in korte tijd. 5 juli, 2 september en vandaag. 30 juni en vandaag. |
Geplaatst: 26-09-24 14:02 |
manzano | |
Zo dat is heel verschil! Knap hoor!!
Hij heeft non stop toegang tot een zoutsteen die hij wel dagelijks gebruikt ook. Eiwit is dus even de vraag of dat de oplossing is. Dat zit idd in mijn achterhoofd. Wat voer jij bij en hoeveel? Hij mag geen luzerne iig. |
Geplaatst: 26-09-24 14:21 |
MarjanB | |
Puppy, mooi resultaat!
Heb hier inderdaad ook het idee dat eiwitten helpen met het ontwikkelen van conditie en uithoudingsvermogen. Ik voer inshape bij maar daar zit dacht ik wel luzerne in Lando is volgens het meetlint nu 30 kilo kwijt. En moet ook nodig verder geschoren worden maar vind t nu net lastig qua weer. Te warm voor een deken als je deels wil scheren.. |
Geplaatst: 26-09-24 14:39 |
puppy1128 | |
manzano schreef Zo dat is heel verschil! Knap hoor!! Hij heeft non stop toegang tot een zoutsteen die hij wel dagelijks gebruikt ook. Eiwit is dus even de vraag of dat de oplossing is. Dat zit idd in mijn achterhoofd. Wat voer jij bij en hoeveel? Hij mag geen luzerne iig. Zoutsteen kan nog onvoldoende zijn. Ik geef zout/natrium deels via het voer maar ook los door het voer bij. Eiwit doe ik ook via brok, grote hoeveelheden poeders als pap door een beetje eten hoeft die van mij niet. Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, wel het minste aan extra energie. Die van mij kan wel tegen luzerne en soja, dat scheelt. Maar er zijn ook vrije varianten van. Los sojaschroot is ook te koop, mocht je paard er tegen kunnen. MarjanB schreef Puppy, mooi resultaat! Heb hier inderdaad ook het idee dat eiwitten helpen met het ontwikkelen van conditie en uithoudingsvermogen. Ik voer inshape bij maar daar zit dacht ik wel luzerne in Lando is volgens het meetlint nu 30 kilo kwijt. En moet ook nodig verder geschoren worden maar vind t nu net lastig qua weer. Te warm voor een deken als je deels wil scheren.. [ Afbeelding ] Op de foto zie je het niet, maar ik heb Elano onderkant hals, borst en buik geschoren. Uiteindelijk wil ik een lage Irish clip/deken model achtig iets scheren. Zonder deken, wel nacht op stal. Dus hij kan wel warm en droog liggen. En buiten veel bomen en bosjes, dus kan straks ook deels uit de wind staan. Of ie dat ook doet, is iets anders. |
Geplaatst: 26-09-24 14:45 |
manzano | |
Mijne heeft nog weinig vacht moet ik zeggen. Zweet ook niet bijzonder veel.
|
Geplaatst: 26-09-24 14:47 |
xxxmh | |
puppy1128 schreef manzano schreef Mijn pony is veel te zwaar, dus hij krijgt geen brok, alleen een balancer met ruwvoermix voor het kauwen en hooi <10% suiker. Hooi is ook laag in energie en eiwit. Nu ben ik met hem aan het rijden en ik wil zeker geen heet paard (integendeel), maar ik merk wel dat hij wat pit/energie mist in het rijden. Weinig kooplust zeg maar. Dat zal natuurlijk komen door het overgewicht, dan ben je sneller moe, maar wat zou hem kunnen ondersteunen want het trainen is nu voor ons beiden wel heel hard werken Zijn er geen tekorten? Die van mij krijgt o.a. zout en eiwit flink bij, als ik dat niet/nauwelijks bijvoer is het (onder andere) net alsof na een half uur (of zelfs eerder) de benzine op is. Terwijl als ik het voldoende aanvul (samen met genoeg andere voedingstoffen natuurlijk) dan loopt ie zonder problemen heel wat kilometers af, ook in een hogere tempo dan stap. Oh, en scheren helpt rond deze tijd ook. Ik heb nu onderkant hals, borst en buik geschoren. Snik heet hebben en hard werken gaat ook niet echt samen. Geef ik hem geen ongelijk in. Hier weer even een update. Elano staat inmiddels al een poosje zonder graasmasker en zijn hooi iets omhoog geschroefd. Licht werk, nouja vergeleken met wat we eerst deden dan. En zijn gewicht lijkt nu stabiel te blijven. In oktober mogen we weer hele dagen over het strand dus dan kunnen we met een beetje knap weer, weer lekker wat km maken voor hopelijk de laatste restjes. Daarna mag ie weer opgeschroefd worden in het hooi. Helemaal blij mee. Elano is zowel lichamelijk als mentaal erg opgeknapt in korte tijd. 5 juli, 2 september en vandaag. [ Afbeelding ] 30 juni en vandaag. [ Afbeelding ] Wow knap! Wat is jullie geheim? |
Geplaatst: 26-09-24 18:09 |
puppy1128 | |
xxxmh schreef puppy1128 schreef Zijn er geen tekorten? Die van mij krijgt o.a. zout en eiwit flink bij, als ik dat niet/nauwelijks bijvoer is het (onder andere) net alsof na een half uur (of zelfs eerder) de benzine op is. Terwijl als ik het voldoende aanvul (samen met genoeg andere voedingstoffen natuurlijk) dan loopt ie zonder problemen heel wat kilometers af, ook in een hogere tempo dan stap. Oh, en scheren helpt rond deze tijd ook. Ik heb nu onderkant hals, borst en buik geschoren. Snik heet hebben en hard werken gaat ook niet echt samen. Geef ik hem geen ongelijk in. Hier weer even een update. Elano staat inmiddels al een poosje zonder graasmasker en zijn hooi iets omhoog geschroefd. Licht werk, nouja vergeleken met wat we eerst deden dan. En zijn gewicht lijkt nu stabiel te blijven. In oktober mogen we weer hele dagen over het strand dus dan kunnen we met een beetje knap weer, weer lekker wat km maken voor hopelijk de laatste restjes. Daarna mag ie weer opgeschroefd worden in het hooi. Helemaal blij mee. Elano is zowel lichamelijk als mentaal erg opgeknapt in korte tijd. 5 juli, 2 september en vandaag. [ Afbeelding ] 30 juni en vandaag. [ Afbeelding ] Wow knap! Wat is jullie geheim? Geen grammetje eten geven natuurlijk. En elke dag 10 uur laten lopen! Grapje uiteraard. Op de vorige stal kreeg ie te veel binnen van te rijk voordroog, stond 24/7 met graasmasker. Maarja, als de rest van de kudde een pauze of 30 nemen en hij staat etend zijn pauze te houden, dan schiet het nog niet op. Er viel ook niet tegenop te rijden. Hij bewoog amper in zijn vrije tijd, het liefst pas als het net leeg was. Ik heb ook heel lang het idee dat er bij hem in de hormonen of iets fout gaat als hij teveel eten binnen krijgt, waardoor alles alleen maar van kwaad tot erger wordt met het door eten. Toen appart gezet met beperkt, was ie het duidelijk niet mee eens en brak continu uit. Extra draad e.d. of in de kudde met beperkt eten zou kunnen, maar op lange termijn niet echt een optie gezien die kudde uiteindelijk nachten op stal gaat en hij dan alleen achter zou blijven. Krijg je hetzelfde probleem. Dus toen gekeken voor een andere plek. Beperkt arm hooi op het land, stal regel ik zelf hoeveel ik geef. En dat werkt. Geen stres meer met kilometers moeten maken, gewoon weer lol met je knol en als het langzamer gaat, nouja dan is dat maar zo. En zelfs nu is het rap gegaan. Wel meer werk aan, maar ach. Als ik zie hoe goed hij het doet. En nu ik hem blij zonder graasmasker zie en dan zie kroelen met de andere paarden.. Ohh! Hij eet ook een stuk rustiger het hooi op, laat nog wel eens wat liggen (ookal krijgt ie dus veel minder) voor later en op het land is er nog wat gras, struiken en bomen voor de knabbel. Hij loopt overdag aardig wat af. Als ie 2x heen en weer zou lopen heeft ie ongeveer een kilometer erop zitten en ze lopen een aantal keren heen en weer. Dus dat tikt ook lekker aan samen met de beweging die hij van mij krijgt. Hij heeft nog aardig wat vrije dagen gehad afgelopen 2 maanden, omdat ie zelf nu veel meer loopt. Ik ben in elk geval heel blij dat we deze kans hebben gekregen! |
Geplaatst: 26-09-24 19:54 |
Karin_deB | |
@puppy, wauw wat een mooi resultaat zeg!!
Ik moet zeggen dat ik het best lastig vindt. Hij staat aan huis dus ik staar er hele dagen naar (bij wijze van ) Volgens meetlint is er nu 2-3cm af. Dit was 9 sept En dit was vandaag: |
Omhoog |
Geplaatst: 03-10-24 22:20 |
Plaats een nieuw onderwerp | Plaats een reactie |
Pagina 318 van de 318 [ 7949 berichten ]
Ga naar pagina Vorige 1 ... 314, 315, 316, 317, 318 |
|
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp |
Forums » Over Paarden » [PW] Paardenwelzijn |
Inloggen |