Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 73 van de 74 [ 1850 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 70, 71, 72, 73, 74  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Profiel   

Snap ik hoor Symke, zo zag ik het eerst ook. Gelukkig blijkt het in de praktijk toch anders.

Hoe vast het zit zegt idd niet alles. Door de rontgen wisten we ook al dat onder nog niet aangetast was. Wij kwamen voor de keuze te staan om dan volledig onder narcose te doen of eerst af te wachten hoe het verder zou verlopen met ook de gedachte dat het zou stagneren. Alles afwegend hebben we daarom gekozen voor het laatste. Als de tanden niet zo vast hadden gezeten had ik onder er overigens ook uit laten halen.
Jammer genoeg is het niet zo zwart-wit als je soms wil dat het is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-24 15:21 

Profiel   

Heeft 1 van jullie ervaring met een grasmasker als ze geen snijtanden meer hebben. Onze pony heeft al 2 jaar geen voortanden meer. Grazen ect gaat prima, maar inmiddels wat te prima. Gezien ik 2 pony's heb met verschillende voerbehoeftes zat ik te denken aan een graasmasker voor hem. Maar geen idee of dat kan en dan welke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-24 09:17 

Profiel   

Vandaag was mijn paard aan de beurt. Heel erg tegenop gezien maar t viel in zijn geval heel erg mee. Uiteindelijk maar 1 snijtand getrokken. Vraag is of er echt sprake is van EOTRH, of dat toch ook wel beetje de leeftijd is. Foto s zagen er volgens de dierenarts eigenlijk niet heel erg spannend uit. Voor nu geen reden om meer tanden te trekken. En volgens de dierenarts zo bij een paar tanden prima op stal te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-24 10:56 

Profiel   

Hoi ik kom hier ook even binnen vallen in het topic ondertussen al wel wat berichtjes gelezen maar nog niet alles mijn mooie 23 jarige merrie heeft nu sinds afgelopen dinsdag geen snijtanden meer [img]
[ img ]
[/img].
Na een bezoek aan de tandarts is het eigenlijk best snel gegaan de tandarts aangegeven dat er bovenin onder haar lip best dikke bult zat en nadat hij gekeken was had hij meteen al een sterk vermoeden dat het eorth zou wezen en dat alles er waarschijnlijk uit zou moeten. Nou vond ik mijn merrie het laatste half jaar al wat rustig en had ik toch wel ergens het vermoeden dat er wat aan de hand was maar kon er echt mijn vinger niet opleggen. Nou foto laten maken en idd het hoge woord kwam eruit alle tanden moesten eruit Na de schok ook maar gelijk actie ondernomen en afspraak gemaakt . Ze heeft in totaal 2 nachtjes in de kliniek gestaan voornamelijk omdat ik dat ook graag wilde want wou wel zeker weten dat dat het eten goed zou gaan . Reuze blij dat ik haar weer op mocht halen maar ook wel echt geschrokken van de gaten die er zitten . Nu sinds vandaag zonder pijnstiller en hooi en geplukt gras gaat er best in maar merk dat ze de slobber wel echt lastig vind en daar liever geen moeite voor doet . Voor nu laat ik het maar even gaan we hebben gelukkig lekker hooi . Hier nog even een foto van de aangedane tanden gelukkig [img]
[ img ]schoongemaakt door mijn eigen dierenarts .
Was wel echt even schrikken ze heeft vast veel pijn gehad wat zijn paarden dan toch eigenlijk wel bikkels , mochten jullie nog tips hebben om het slobber eten makkelijker te laten gaan hou ik me erg aanbevolen gr nanny en Rana

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-24 20:32 

Profiel   

De slobber is vloeibaar neem ik aan? Misschien tijdelijk even met iets extra lekkers mengen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-24 21:17 

Profiel   

Ja moest zacht voer geven dus ieder geval gekweekt voer maar heb het idee dat ze dat te moeilijk vind en dat ze er daarom maar gewoon niet aan begint heb het goed nat en wat droger gehouden maar na een paar happen zegt ze nee terwijl ze het voor die tijd altijd met smaak heeft gegeten heb ook al een grotere bak geprobeerd maar das dan niet haar eten dus probeert het te laten staan geef haar nu onbeperkt hooi en dat eet ze super maar zou het wel fijn vinden als ze weer wat anders ook gaat proberen vooral omdat ze eigenlijk weer graag bij de andere wil staan en dan staat ze wat lager in rang als de meeste dus niet altijd de gelegenheid om te eten als ze zou willen er is wel altijd aan het eind van de dag nog over hoor ! Maar ze is erg selectief naast zie ze wil staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-24 22:16 

Profiel   

Wij zijn vrij snel weer brok gaan geven.
Dat pakken ze met hun lippen en malen ze met de kiezen en geeft minder troep in de gaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-24 22:22 

Profiel   

Bedankt voor de tip zal morgen de kliniek even bellen of dat een optie !

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-24 22:25 

Profiel   

Op zoek naar ervaringen rondom eotrh kwam ik dit topic tegen, wat al even meegaat, zo te zien.
Van achter naar voren al wat teruggelezen.

Bij mijn paard zijn recent 4 tanden verwijderd op basis van de foto's en het klinische beeld. Hij is nu aan het herstellen, dus ik ben erg benieuwd naar het verloop hiervan en eventuele gedragsveranderingen.

Twee zaken houden we wel bezig. Wat is nu beter: alles eruit of toch behouden wat goed genoeg lijkt? Overige tanden zijn namelijk niet zonder enige tekenen van eotrh. Er lijken echt 2 visies naast elkaar bestaan hier tussen zsm alles eruit en in fasen met behoud van tanden waar dit kan. Dit zou ook de kiezen minder (ineens) extra belasten en daar secundaire problemen voorkomen. Ik ben dus nu via de experts die ons traject begeleiden uiteindelijk in de 2e categorie belandt.

En.. wel of geen paddestoelenmix ter ondersteuning/ vertraging? Ook hier zijn de meningen zo verdeeld en ik mis wetenschappelijk bewijs. Die specifieke onderzoeken zijn er naar mijn weten simpelweg nog niet.
Ook in 'baat het niet dan schaadt het niet' ben ik voorzichtig. Met dat motto kan ik 100 supplementen in mijn paard gooien en hopen de loterij te winnen. En dat schaadt iig met portemonnee

Meer recente ervaringen/inzichten van mede-bokkers zijn zeker welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 17:29 

Profiel   

Ik begrijp even niet wat het behoudt van snijtanden te maken heeft met het extra belasten van de kiezen? Een paard kauwt niet met de snijtanden. Als de paarden al veel last hebben dan gebruiken ze de snijtanden vaak ook al niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 18:00 

Profiel   

Het ging bij dit argument om niet alles ineens te verwijderen niet om tijdens het kauwen, maar met name in rust. Dierenarts gaf aan dat als de tanden niet meer op elkaar kunnen rusten, de kiezen ook die druk moeten overnemen.
Tanden moeten dan uiteraard wel nog goed genoeg zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 18:29 

Profiel   

Hier zijn alleen de aangetaste tanden verwijderd. De dierenarts gaf aan dat alles in één keer verwijderen achterhaald was

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 20:00 

Profiel   

Ik snap hem! Hier werd het argument juist aangedragen dat het de druk van de snijtanden afhaalt en dus de pijn afneemt, juist ook wanneer je niet alle snijtanden verwijdert (bv als alleen boven alles verwijdert wordt zoals in mijn paard zn geval).
Het voordeel van tanden laten zitten kan zijn dat ze er met hun tong tegenaan leunen zodat die niet uit de mond gaat. Hier gaat hij overigens nog steeds uit de mond. Bij mijn stalgenoot haar paard is recent alles verwijdert, die houdt zn tong wel gewoon binnen boord.
Bij mijn paard is het al 2,5 jaar gestagneerd, dat kan ook nog.
Dus ik zou zelf nu eerder kiezen voor boven alles weghalen en beneden alles of alleen wat aangetast is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-24 20:05 

Profiel   

Dank voor het delen van jouw ervaringen. Bij mijn paard waren dus de buitenste tanden boven en onder duidelijk aangetast, dus die zijn er nu uit.
Ik hoop ook dat de rest nog even goed genoeg blijft. We gaan iig nu half jaarlijks naar de tandarts en einde van dit jaar weer foto's, zodat we kunnen vergelijken met de eerste foto's.

Hoe meer ik lees/luister of eotrh hoe meer me duidelijk wordt dat er nog veel verschil in visie is over de beste aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-24 08:34 

Profiel   

Bij mijn paard zijn in december 2021 alle snijtanden boven en onder getrokken. Ze was toen 21 jaar. Er waren 4 tanden boven en 3 tanden onder aangetast (oplossen van de wortel). Dat was te zien op de rontgenfoto's, die vooraf aan de behandeling zijn gemaakt. In overleg met de DA bewust gekozen om alles te trekken. Merrie was nog goed te vervoeren, en je weet niet doe dat over 2 jaar zou zijn.
Inmiddels is ze 24 jaar, enorm opgeknapt, heel tevreden, rustiger, komt beter door het verharen, dunnere benen. Pijn in de tanden heeft een groot effect op het hele paard, en het is echt een opluchting als de pijn weg is.
Ik heb een maand lang slobber moeten geven, naast hooi. Dat ging goed. Daarna ook weer muesli en vitaminebrok. Je kan ook je muesli goed weken, als je paard dat liever eet dan slobber.

De tong hangt meestal in de onderlip, alleen als ze heel ontspannen is, komt er een klein stukje naar buiten. Het hangt waarschijnlijk erg af van de bouw van het hoofd en de lippen.

Voor wat betreft graasmaskers: mijn paard is snel aan de zware kant. Voor het tanden trekken stond ze altijd met een graasmasker. Haar maatje is een minishet, die ook niet teveel mag eten. Ze staan nu in de ochtend 2-2,5 uur op het land, mini met graasmasker en mijn paard zonder graasmasker. De rest van de dag hooi, in afgepaste porties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-24 09:45 

Profiel   

Bij mijn paard moeten er helaas ook wat tanden uit.
Bij welke kliniek zijn jullie geweest en hoe was de ervaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-24 08:53 

Profiel   

Mijne staat onder behandeling van Marco van Schie. Zowel toen hij nog bij de Lingehoeve werkte, als nu bij MSDC.
Ik hoor echter ook goede verhalen over Jan Kroes, welke bij DAP Krommerijnstreek werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-24 09:03 

Profiel   

Emmeloord, zeer tevreden, zowel wat zorg betreft als de communicatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-24 09:42 

Profiel   

Hier ook bij Marco van Schie van SMDC

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-24 07:18 

Profiel   

Bedankt voor de input.
Ik heb een afspraak gemaakt bij Krommerijnstreek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 15:44 

Profiel   

Hier worden bij mijn pony zeer binnenkort 4 snijtanden verwijderd.
De rest mag nog blijven zitten en houden we in de gaten.
Kan iemand mij hier vertellen wat jullie ervaring is met het missen van meerdere snijtanden en eten uit slowfeeders (kleine Maas 3cm bijv)
En iemand ervaring met graasmaskers na het weg halen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 00:18 

Profiel   

Hier een paard waarbij alle snijtanden zijn verwijderd en die eet prima uit slowfeeders, ook kleine mazen. Uiteraard in het begin wel los hooi gehad.
Met een graas masker heeft hij geen ervaring.

Andere vraag. Wanneer de tandarts komt krijgt mijn tandeloze paard die metalen klem in, maar dat zit dan direct op z’n tandvlees. Hij is ondanks verdoving altijd nogal onrustig en dat maakt dan dus dat z’n tandvlees vaak open gaat of beschadigd raakt.. Iemand daar tips tegen? Het ziet er zo zielig en pijnlijk uit :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 06:34 

Profiel   

xTammyy schreef
Hier een paard waarbij alle snijtanden zijn verwijderd en die eet prima uit slowfeeders, ook kleine mazen. Uiteraard in het begin wel los hooi gehad.

Andere vraag. Wanneer de tandarts komt krijgt mijn tandeloze paard die metalen klem in, maar dat zit dan direct op z’n tandvlees. Hij is ondanks verdoving altijd nogal onrustig en dat maakt dan dus dat z’n tandvlees vaak open gaat of beschadigd raakt.. Iemand daar tips tegen? Het ziet er zo zielig en pijnlijk uit :-(

Dat is ook zielig! onze paarden tandarts wikkelt het metaal eerst helemaal dik in met soort vet wrap zodat het zachter is

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 07:35 

Profiel   

Sanniej_ schreef
Hier worden bij mijn pony zeer binnenkort 4 snijtanden verwijderd.
De rest mag nog blijven zitten en houden we in de gaten.
Kan iemand mij hier vertellen wat jullie ervaring is met het missen van meerdere snijtanden en eten uit slowfeeders (kleine Maas 3cm bijv)
En iemand ervaring met graasmaskers na het weg halen ?

Hier zonder snijtanden prima uit net, heb wel maas 4,5 vgl.mij

Graas masker geen ervaring mee. Ons paard kan geen echt kort gras afknippen zonder tanden maar dat heeft jouw pony niet. Ik zou nadat de wonden goed dicht zijn hem eerst proberen precies zo te houden als je al deed. Waarschijnlijk merk je niks aan je pony qua handigheid met eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 07:38 

Profiel   

Symke schreef
xTammyy schreef

Dat is ook zielig! onze paarden tandarts wikkelt het metaal eerst helemaal dik in met soort vet wrap zodat het zachter is

Dat doet mijn tandarts ook. Dat helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 08:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 73 van de 74 [ 1850 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 70, 71, 72, 73, 74  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen