Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 289 van de 291 [ 7273 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Profiel   

Er staan wel meerdere paarden rond hem gelukkig. Stond zonder enige beperking op de wei dus dat is wel een verklaring.
De paddock wordt de komende week opgeruimd door de vorige eigenaars, dit is gewoon aan de overkant van zijn vorige wei. Wij moeten dan nog wat stenen ruimen en dan kan hij de paddock op in principe.
Zijn vorige weidemaatje was absoluut geen goede compagnon, super dominant waardoor de mijne schrik had en door de draad liep, dus die komt er sowieso niet meer bij. Mogelijk heeft hij binnekort een nieuw maatje, daar zijn we nu mee bezig
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 08:44 

Profiel   

Karin_deB schreef
Mijn shet moest ook apart in het begin.
Beweging beperken om lostrekken van de hoornwand te voorkomen/beperken.
Ik heb voor haar een klein stukje afgezet in de paddock. Stond ze toch bij de rest maar met beperkte beweging.

Bij mij ook idd. Stond echt maar op een klein stukje zodat ze zo min mogelijk hoefde te lopen voor te drinken en eten.
Ik heb ze ook alleen laten staan zodat ze ook niet opgejaagd kon worden. Haar vriendinnen staan aan de overkant, die kan ze gewoon zien.
Ze staat nu nog steeds op de paddock en mag per dag weer 2 uurtjes op de wei. Hele dagen durf ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 08:47 

Profiel   

Ik heb het net als Capopjekop, een stukje van het weiland waar hier en daar een verdwaald sprietje groeit.

Hier moest mijn paard wel echt op stalrust in een kleine box, inderdaad om het losraken van de hoornwand te voorkomen.
Ik had toen nog geen boxen en heb een stukje in de stal afgezet van zo'n 2,5 bij 7 meter, maar er trad verslechtering op.
Dus zo snel mogelijk boxen neer gezet en pas toen werd het langzaam maar zeker beter.

Momenteel gaat het hier prima, de symptomen zijn zo goed als weg.
Maar ik laat ze voorlopig nog in het kleine gedeelte lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-24 09:09 

Profiel   

Hoe gaat het nu bij jullie paarden?

Hier lopen ze tot nu toe goed, geen onregelmatigheid meer.
Pijnstilling is een tijdje terug al helemaal afgebouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 12:09 

Profiel   

Iro staat super hevig haha, en heeft ook echt wel honger maar denk dat dat ook te maken heeft met de plotse daling van temperatuur dus heb een deken opgedaan dat hij daar niet teveel energie aan verspeelt.. nog een dikke week en we mogen terug evalueren. Dinsdag halen we zijn ijzers eraf

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 12:52 

Profiel   

Ik ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 13:06 

Profiel   

Hier ook goed nieuws gekregen. Hij is klinisch nog steeds goed, we mogen nu het draven opbouwen en over 2 weken een filmpje sturen. Hij vond hem goed afgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-24 14:35 

Profiel   

Ik heb net de test van purehorse gedaan om zelf het suiker in mijn hooi te meten. Ik heb 2 verschillende soorten op de moment. 1 hiervan zijn nog balen van vorig jaar, en bevat rond de 10% suiker. De andere balen zijn van dit jaar, en zitten rond de 5% volgens de meting. De balen van vorig jaar zijn ook korter afgesneden en de nieuwe zijn veel langer en stengeliger, ik weet niet of dat het verschil maakt? Ook is het nieuwe hooi veel later gemaaid

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-24 19:48 

Profiel   

evilginger schreef
Ik heb net de test van purehorse gedaan om zelf het suiker in mijn hooi te meten. Ik heb 2 verschillende soorten op de moment. 1 hiervan zijn nog balen van vorig jaar, en bevat rond de 10% suiker. De andere balen zijn van dit jaar, en zitten rond de 5% volgens de meting. De balen van vorig jaar zijn ook korter afgesneden en de nieuwe zijn veel langer en stengeliger, ik weet niet of dat het verschil maakt? Ook is het nieuwe hooi veel later gemaaid

Ja, kort gras kan meer suiker bevatten.
Ja, later en dus langer hooi kan minder suiker bevatten doordat het bijvoorbeeld uitgebloeid is.

Maar daarnaast zijn er nog 1001 andere factoren die mee kunnen spelen in het percentage suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-24 20:47 

Profiel   

Tuurlijk, ik ga de meting sowieso nog eens opnieuw doen de komende week, maar hopelijk kan hij binnekort dan terug gewoon op hooi en niet meer geweekt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-24 21:38 

Profiel   

Voor degene die al eens van de hoefbevangenheid zijn afgeweest of (hopelijk) nog altijd stabiele paarden hebben. Letten jullie speciaal op welk type hooi jullie geven?
Ik hoop het hooi niet meer te moeten weken, maar wil Iro uiteraard eerst nog laten testen op insulineresistentie. Indien hij hier negatief op test, kan ik dan nog gewoon standaard hooi geven zonder te weken?
Ik weet dat velen graszaadhooi kiezen, maar de mijne is helaas heel kieskeurig waardoor ik niet denk dat dit succes zal hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 11:51 

Profiel   

Ik kies inderdaad wel voor hooi met weinig suiker, maar ik heb hier zelf een stuk land voor ingezaaid, dus dat is makkelijk gezegd.
In Nederland is het geloof ik ook echt nog uitzonderlijk om het hooi te laten analyseren, dus het is dan echt gokken wat er in zit.
Zelf zou ik het wel aandurven om standaard hooi te geven, grofstengelig en dan echt te zorgen dat de porties juist zijn.

Al blijf ik erbij dat ik het erg tegennatuurlijk vind om ze zo weinig te geven als ze nu krijgen. :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 12:17 

Profiel   

Ik heb nooit geweekt hooi gegeven, behalve in de acute fase. Nu hooi met analyse. Dat is vaak duurder dan de gemiddelde hooiboer vraagt, maar dat is mij meer waard dan opnieuw een bevangen paard.

En goed afwegen inderdaad. Hoe ga je straks meerdere keren per dag aanbieden als je paard op de paddock alleen staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 12:20 

Profiel   

Niet haha, dus dan moet er sowieso een manier gevonden worden om het hooi aan te bieden zonder dat hij terug hoefbevangen staat. Ik kan wel zelf nu het suiker ongeveer meten in het hooi. Ik wil hem wel echt eens terug proberen op gewoon hooi als hij terug mag bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 12:50 

Profiel   

Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw paard een minimale portie hooi per 24 u dusdanig goed verdeeld eet dat hij niet te lang zonder staat?

Ik denk dat verdeeld voeren misschien nog wel belangrijker is dan onbeperkt en dan weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 13:03 

Profiel   

Blue_flower schreef
Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw paard een minimale portie hooi per 24 u dusdanig goed verdeeld eet dat hij niet te lang zonder staat?

Ik denk dat verdeeld voeren misschien nog wel belangrijker is dan onbeperkt en dan weken.

Onbeperkt is sowieso niet meer de bedoeling. ‘s Nachts staat hij op stal wegens nachtblindheid dus dan krijgt hij max 2,5kg, dit is nu ook zo. Ik wil het wel overdag terug wat meer opbouwen als hij meer beweegt, maar sowieso met slowfeeders

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 13:53 

Profiel   

Die van mij kreeg na de HB afgemeten hooi in slowfeeders, later toen ze daarmee voldoende was afgevallen en we de beweging weer konden oppakken, ben ik de hoeveelheid hooi langzaamaan wel op gaan voeren. Ze staat zeker wel eens een uurtje zonder, maar zo min mogelijk.

Wel laat ik altijd een partij hooi analyseren en bij een analyse met suiker onder de 100g/kg DS te houden, de partij die ik nu heb zit wel te laag in eiwitten maar dat kan je makkelijk aanvullen.

Nu is die van mij na de HB fase goed afgevallen en bleek ze 3 jaar later PPID te hebben, daardoor komt ze nu niet meer (teveel) aan, mits ik dus hooi geef die niet te hoog in suikers zit, goede vitamines en mineralen ed bij geef en let op dat ze voldoende eiwitten krijgt. Want eiwitten verzadigd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 14:10 

Profiel   

evilginger schreef
Blue_flower schreef

Onbeperkt is sowieso niet meer de bedoeling. ‘s Nachts staat hij op stal wegens nachtblindheid dus dan krijgt hij max 2,5kg, dit is nu ook zo. Ik wil het wel overdag terug wat meer opbouwen als hij meer beweegt, maar sowieso met slowfeeders

Oh maar dan krijgt hij dus al 2x een portie. Dat is al beter dan 1x per dag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 15:01 

Profiel   

Ja sowieso! Er gaan sowieso ook dagen zijn dat hij pas in de namiddag buiten kan en dan is het ‘s ochtends een beetje hooi, ‘s namiddags dan op de paddock en ‘s nachts dan de rest, dus eigenlijk zowat als nu

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 15:38 

Profiel   

Morgen komt de hoefsmid trouwens voor Iro en gaan we bekijken of de ijzers er af kunnen en eventueel iets anders nodig is of dat hij beter is zonder. Ben heel benieuwd, over een week mogen we ook weer evalueren en ik hoop echt dat de gevoeligheid weg is! Zijn hoeven staan de laatste dagen echt heel goed koel, dus dat is positief.

Helaas vandaag wel een paard van een vriendin ontdekt met dezelfde symptomen als Iro in het begin, dus direct mijn tips gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-24 22:21 

Profiel   

Wij hebben eindelijk na een jaar een goede balans gevonden voor onze pony. Hij krijgt Pavo Ease excel met daar doorheen magnesium, vitamine e en Glucobalance. Met de Glucobalance zijn we aan het afbouwen en stoppen we deze dagen mee. Hij staat bijna hele dag op de wei zonder grasmasker. Hij krijgt daarnaast 3x per dag hooi op stal 07:00-17:00-21:00. Nu we dit een tijdje doen ziet hij er echt top uit. Hij is mooi in balans en shape. Door de Pavo Ease excel heeft hij ook weer meer energie en glimt hij enorm.
Enige nadeel is dat we van de pavo best veel moeten voeren. Maar aan de andere kant, hij duwt er dan wel wat langer over. Voorheen kreeg hij zo weinig krachtvoer, een hap en het was al op. Dat vond ik soms wat sneu

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-24 09:34 

Profiel   

Hoefsmid heeft net gekeken en hij denkt geen hoefbevangenheid. Totaal niet gevoelig op zijn zool, dus dat vindt hij niet kloppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-24 09:41 

Profiel   

Glucobalance heeft hier echt 0,0 gedaan en ik had echt een flinke voorraad ingeslagen, vanwege de verzendkosten.
Heel dom achteraf.

Xritt, hoe lang doet jouw paard of 1 (hooi)voerbeurt?

Evilginger, dat is apart? Had je dat verwacht?

Hier gaat alles echt prima. Er zijn geen terugvallen meer geweest.
Ik voer nu 4x per dag en ze doen ongeveer een half uur met een hooinet, dus daar voel ik me niet goed over.
Maar dit lijkt de enige manier te zijn om hun klachten te managen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-24 12:03 

Profiel   

Ergens wel aangezien er niet heel veel typische symptomen waren van HB, maar ik zag het ook niet als onmogelijk. Ik zet momenteel de behandeling gewoon verder, dus bute tot en met vrijdag en maandag evalueren

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-24 12:05 

Profiel   

Ik hoop op een goede uitkomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-24 12:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 289 van de 291 [ 7273 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen