Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Lastig diagnose stellen..maagzweer of toch iets anders?

Profiel   

3 weken geleden wou ik, ivm de warmte, vroeg gaan rijden.
Na 10 min had ik een paard wat liever niet meer wou lopen, stond te hijgen en droop van het zweet.
Mijn eerste gedachte was spierbevangen maar, na afzadelen was ze relaxed en draafde naar de wei.
Geen spoed dus. Wel in de gaten houden.

De dagen erna viel me op dat ze zwaarder ademde, minder mestte en opgetrokken stond(aan beide kanten even veel).
Ze heeft equine astma dus vernevelen opgestart, dit deed niets.
Het vermoeden ontstond dat het niet haar longen waren maar haar darmen.
Wederom contact met de DA: minderen in krachtvoer, vocht toevoegen en olie.
Nu geen reden tot visite omdat het klinische beeld niet verkeerd is(goede eetlust,mesten, geen koliek symptomen en geen koorts).
De dagen erna ging ze iets vaker mesten, rest vd symptomen bleef en ze begon vaker te gapen.
Hmmmm, misschien dan maag?
Vorige week naar de kliniek, 36 uur vasten en maagscopie.
3 kleine/beginnende zweren van graad 0.5 tot 1, direct pepticure en gastrovet opgestart. Op volledige weiderust samen met haar shetlander vriendin.
Van het krachtvoer af en voor de zekerheid ook een zandkuur gestart ondanks weinig tot geen zand in de mest (staat ook niet op het zand).

Inmiddels 8 dagen na start medicatie verder.
Ik zie een redelijk relaxed paard met perfecte mest(10 drollen per 24 uur met goede consistentie), super eetlust en alert.
Het scherpe op de flank blijft echter.
Is het ademhaling? Is het wat anders?
Niemand ziet er 'wat aan' maar het blijft mij niet lekker zitten.

Volgende week vrijdag komt de DA weer voor scannen andere merrie en gebitten, uiteraard staat ze hier direct op de dam wanneer het spoed betreft.
Het gaat hier om een 23 jarige quarter merrie die uitermate hard is voor zichzelf en slecht toont.
Afgelopen december heeft ze een heftige krampkoliek gehad, waarschijnlijk getriggerd door de hengstigheid, waarbij ze met een hartslag van 175 verder geen teken gaf. Dat maakt dit ook zo lastig, mijn gevoel zegt dat er iets is maar het klinische beeld spreekt dat min of meer tegen.
Ik wil volgende week iig bloed laten trekken om daar ook nog zaken in uit te kunnen sluiten.

Wie herkent dit wellicht of heeft suggesties?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 18:54 

Profiel   

Is ze getest op PSSM?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 19:19 

Profiel   

Is er iets verandert in haar rantsoen? Kan het zijn dat ze iets giftigs binnengekregen heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 19:24 

Profiel   

@captain ja pssm1 vrij en ik heb een pssm2 paard gehad en daar herken ik niets in om eerlijk te zijn.

@lijsken, heb ik ook al aan gedacht maar praktisch onmogelijk + de overige 3 pony's hebben nergens last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 19:28 

Profiel   

Oudere paarden kunnen soms slechter tegen erge warmte en kou .En ze is al wat ouder dat kan ook mee spelen .
Ze kan ook verbrand zijn als ze een lichte vacht kleur heeft trouwens daar voelen ze zich ook naar door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 21:23 

Profiel   

Heeft ze ppid? Dit is namelijk wel de tijd van het jaar dat dit opspeelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-24 21:29 

Profiel   

Elisa2 schreef

Nog niet getest, staat wel op mijn lijstje maar qua symptomen herken ik haar er niet 123 in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 08:17 

Profiel   

zie je een lijn van buik thv de knie, schuin naar voren naar de rug lopen? Bedoel je dat met scherpe van de flank?
Heb je overlegd met de kliniek, hoe snel alle symptomen weg moeten zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 08:25 

Profiel   

Wildgirl schreef
Elisa2 schreef

Nog niet getest, staat wel op mijn lijstje maar qua symptomen herken ik haar er niet 123 in.

Snap ik, ik moest er aan denken omdat de ademhaling niet helemaal goed is. Van PPID kunnen ze ook benauwd worden, afhankelijk van waar het tot uiting komt.

Is het hart gecontroleerd? Door hartproblemen kunnen ze ook benauwd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 08:38 

Profiel   

Juut schreef
zie je een lijn van buik thv de knie, schuin naar voren naar de rug lopen? Bedoel je dat met scherpe van de flank?
Heb je overlegd met de kliniek, hoe snel alle symptomen weg moeten zijn?

Nee het is echt de onderkant van haar buik die overgaat naar haar flank(dus voor heup, die dwarrel in de vacht zeg maar).
Ik sta in nauw contact met haar behandelend arts, vandaag weer bellen.
Mijn twijfel zit hem denk ik vooral in of het überhaupt de maagzweren zijn die dit veroorzaken of toch iets anders.

@Elisa, hart is nog niet gecontroleerd, gaat ook op de lijst en als volgende week toch bloed trekken kan ppid mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 08:42 

Profiel   

Ze lijkt dus een beetje te knijpen qua ademhaling.

Allergieen en dampigheid kunnen daar ook nog een rol in spelen.

Ben benieuwd, het is wel lastig maar het enige wat je kunt doen is denk ik gaan werken via uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 08:51 

Profiel   

Elisa2 schreef
Ze lijkt dus een beetje te knijpen qua ademhaling.

Allergieen en dampigheid kunnen daar ook nog een rol in spelen.

Ben benieuwd, het is wel lastig maar het enige wat je kunt doen is denk ik gaan werken via uitsluiten.

Ja waarbij ik dus niet duidelijk krijg of het haar ademhaling is of haar darm/iets. Ze is verder niet benauwd en ook een week intensief vernevelen met de flexineb gaf geen effect(terwijl ze daar normaal van opknapt als ze benauwd is).
Vanmorgen weer met de DA gesproken en besloten stap voor stap te onderzoeken, we geven dit eerst tot volgende week vrijdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 15:03 

Profiel   

Dat lijkt me verstandig. Misschien ook goed om te kijken hoe het is na de medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 16:39 

Profiel   

Ik heb vanmiddag even een foto gemaakt
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-24 20:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen