Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 66 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hulp bij Stressgevoelig veulen

Profiel   

Gisteren even shrik gehad met koliek van mijn veulen van 6 maand.

Ze is weer in orde en de vraag was of ik kan helpen in stressgevoelige momenten ?

We vermoeden dat de koliek kwam door overhang gras naar hooi en het weer. (Besproken met da.) Ze had met de eerste ontworming nog eens lichte koliek/buikpijn gehad door ontworming. Bij de 2de ontworming was er niets mis.

Ik heb al online wat rondgelezen wat je kan doen tegen stressmomenten. Alleen de meeste artikelen gelden voor paarden.

Of is ze gewoon gevoelig aan veranderingen? Verandering van eten? Alleen daar merkte ik niets van toen ik van brok naar muesli ging (van die lactose start brok naar de gewone muesli brok)

De veulens waarmee ze staat vertonen geen last of stress.

Ik ga zowiezo een onderzoek laten doen en bloed trekken. Is dit een goed plan ? Of liever toch afwachten?
Moeder en vader hebben geen rare klachten gehad vroeger tor hoevere ik weet. Vader heeft meerdere veulens waar niets mis mee is. Dit is mama's eerste veulen.

Ik wil niets verkeerds doen en maak me dus wat zorgen. Dit is mn eerste veulen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 16:01 

Profiel   

Waarom ga je van stress uit?
Waarom zou advies voor paarden mbt stress anders zijn dan voor veulens?

Is zand uitgesloten? Zijn wormen uitgesloten?
Overgang van gras (nat voer) naar hooi (droog) is een plausibele reden voor verstoppingskoliek. Was het verstoppingskoliek?
Is je veulen met de overgang van gras naar hooi ook ('s nachts) op stal of in een paddock gekomen? Maw, is er ook nog eens minder beweging geweest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:13 

Profiel   

We vermoeden stress omdat ze van de wei naar de paddock gekomen is. En omdat er 1 van de veulens waar ze bijstond verkocht is en deze hebben ze vlak na verhuis opgehaald. En omdat dr andere waar ze bij staat geen stress of koliek verschijnselen aantonen. Daarom gaan we ervanuit dat het stress is, of het simpele wisselen van voer.

Ze kan nog genoeg bewegen in de paddock en ik kijk haar regelmatig na (eens los laten in de bak, voetjes geven, brok apart geven van de anderen) maar dit is elke keer maar 10 tot 30 minuten.

Ze is ook snachts in de paddock momenteel. De weide ligt er slecht bij door het weer (gaten en modder dus ook niet meer veilig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:19 

Profiel   

Het advies gaat elke keer over paarden, de ene artikel zegt voer probiotica bij de ander zegt doe dit niet. De andere zegt dan weer voer kruiden bij de andere spreekt dit dan weer tegen.

Mogen veulens dit zelfs ? Al die kruiden en suplementen. Is dit ergens slecht of niet ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:22 

Profiel   

Ik zou eerder uitgaan van of wisseling voer of stress door het verhuizen van een kudde genoot. Niet stress door het voer.

Vaak staat op een middel wel vanaf welke leeftijd ze het mogen hebben. Of veulens zo elk product mogen hebben is niet te zeggen, dat ligt aan het product. Je kan ook altijd de verkoper of fabrikant een bericht sturen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:27 

Profiel   

Normaal gesproken is het beter om voer niet abrupt te wijzigen maar een paar dagen te mengen zodat de darmflora zich kan aanpassen. Dus op de wei alvast (bij voorkeur onverpakt getest) hooi voeren.
Voordroog, als je dat geeft, kan wel problemen opleveren, dat is gefermenteerd en verarmd de darmflora.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:28 

Profiel   

99 van de 100 keer zijn supplementen niet nodig en rustgevende kruidenmengsels onzin. Ook voor volwassen paarden. Dus dergelijk advies kan je sowieso beter naast je neerleggen. Enige die daar beter van wordt is de verkoper, en het doet bij jou vooral pijn in je portemonnee.

Paarden zijn vluchtdieren. Stress is dus normaal voor een paard. Zonder stress overleef je als paard niet lang. Stress is dus niet gek bij verandering, en ook niet verontrustend. Zolang een paard er na verloop van tijd maar mee overweg kan.

Ik denk dat je ervan uit kunt gaan dat het de overgang van gras naar hooi in combinatie met minder bewegen was (een paddock is nu eenmaal geen groot weiland, dus ze bewegen er over het algemeen écht significant minder in). Als-ie iedere week koliek blijkt te hebben is het vroeg genoeg voor paniek en nader onderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:30 

Profiel   

Lindsey_99 schreef
Normaal gesproken is het beter om voer niet abrupt te wijzigen maar een paar dagen te mengen zodat de darmflora zich kan aanpassen. Dus op de wei alvast (bij voorkeur onverpakt getest) hooi voeren.
Voordroog, als je dat geeft, kan wel problemen opleveren, dat is gefermenteerd en verarmd de darmflora.

Het was vrij laat doorgegeven dat ze moesten verhuizen anders was dit wel gedaan. Het bijvoeren in de weide bedoel ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-24 17:39 

Profiel   

Net bericht dat ze weer koliek heeft ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 10:06 

Profiel   

Jeee.... hopelijk gaat het snel beter.

Waar ik aan dacht, drinkt ze nu wel genoeg?
In gras zit in deze tijd van het jaar veel vocht.
Hooi uiteraard niet.
Die overgang is echt groot.
Geen idee hoe de watervoorziening is, bakken, of een lepel in drukken, wat ze misschien spannend vind.
Soms ook dat de ene waterbak daarbij geluid maakt en een ander niet

Nou hopelijk eerst weer snel goed nieuws :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 10:10 

Profiel   

Ze weet hoe ze uit zo een lepeldrinkbak moet drinken. Maar misschien is deze die ze nu moet gebruiken te sterk om tegen te duwen ?

Ik ga vragen of er een waterbak bij kan. En gewoon even geen hooi of hooi en op een grasweide ipv paddock.

Zaterdag had ze medicines gekregen voor een paard van 400kg. Dus best sterk spul. Het was echt een blokade deze was er zondagvoormiddag pas weg.

Ik ga nu toch gewoon bloed laten trekken. Ik wil niet riskeren dat ze mss toch wormen heeft, of eender wat. Kan nooit kwaad, alleen voor de portemonee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 10:47 

Profiel   

Ja en soms iets onbenuligs als meer geluid maken oid kan al zijn dat ze niet durven drinken, of zo minimaal mogelijk. En daar zit per bak soms echt verschil in. Terwijl het voor ons hetzelfde lijkt.
Dat heb ik namelijk eens gezien.

Toen ik 2 veulentjes kocht heb ik een vlotterbak gehangen, past gewoon op dezelfde leiding.
Geen gedoe met kan niet :)

Keer bloed trekken kan idd geen kwaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 11:12 

Profiel   

Is de ontworming sowieso wel voldoende geweest? Niet alleen voor bloedworm, maar ook zeker spoelwormen.
Die drinkbak is een goede inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 11:26 

Profiel   

Ze is ontwormd voor al die wormen als ik me niet vergis. De 1ste keer vermoeden we dat niet gewerkt heeft 2de keer wel.

DA zei dat het wss wel is van overhang weide naar hooi. Dat er teveel suiker en eiwit in zit.

Want zo kort op elkaar is niet normaal. Als ze tegen 18u terug slecht is moest ik terug bellen

Ik geef wel een kleine bodem pavo voer bij en ik kreeg verwijt dat het dat was, DA zei dat dat zeker niet de oorzaak is. Kan geen kwaad om wat voer bij te geven. Dit voer krijgt ze al vanaf dat ze enkele maanden oud was. En ze at ook al mee van de moeder. Dus dat kan echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 12:01 

Profiel   

2x ontwormd?

Die van mij is 5 maanden en heeft al 4 ontworming gehad, en niet 4x dezelde.

Zou wormen dus zeker niet uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 12:49 

Profiel   

Ladygiroc schreef
2x ontwormd?

Die van mij is 5 maanden en heeft al 4 ontworming gehad, en niet 4x dezelde.

Zou wormen dus zeker niet uitsluiten.

Ze is net 2 weken geleden ontwormt
Ik moest wachten na de eerste keer omdat het nog te vlug was toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 12:53 

Profiel   

Met welke middelen is ze ontwormd?
En heb je na de eerste koliek al iets veranderd aan het voermanagement? Ik denk dan bv aan eten nat maken om meer vocht binnen te laten krijgen. En heeft ze constante toegang tot hooi?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-24 21:42 

Profiel   

Met wat moet ik even nakijken. De 1ste keer heb ik geen idee ... dat was gegeven zonder mijn toestemming...
De 2de keer moet ik even nakijken het doodje ligt thuis.

Ik heb niets veranderd na de ontworming. Ze kreeg sinds dat ze op de wei staat geen hooi meer.

Maar het is blijkbaar voordroog en geen hooi. Maar nochtans heeft ze dat altijd gegeten. Is wel verse voordroog.

DA zei dat er enorm veel eiwitten en suikers zitten in voordroog. Dst wist ik niet, heb ook online liggen zoeken naar het verschil maar niets gevonden hierover ?

Ze krijgt nu oud hooi van ons. Hooi van vorig jaar. Daar zit wel minder suiker in. ( er loopt een paardje rondt die niet tegen suiker kan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 08:04 

Profiel   

Suikers en eiwitten kunnen in hooi net zo hoog zijn als in voordroog.
Altijd zo raar dat dit word beweerd.
Dat ligt aan bemesting tijdstip van maaien en dat soort dingen. Niet aan de droogtijd.
Dat is meten met een test.

Wel is het zo dat hooi en voordroog anders zijn na het pakken. Hooi droogt verder uit, voordroog fermenteert.
En dat laatste kunnen niet alle paarden tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 08:17 

Profiel   

En je zegt vers. Wanneer is dit gemaaid dan? Heeft het wel lang genoeg gelegen voor het gevoerd is?
En hoe droog is het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 08:26 

Profiel   

Daihyo schreef
En je zegt vers. Wanneer is dit gemaaid dan? Heeft het wel lang genoeg gelegen voor het gevoerd is?
En hoe droog is het?

De pakken verschillen echt enorm. De ene pak is nat de ander pak is droog de ander is beschimmeld. Het verschilt erg. Ik voer ze smorgens zelf niet, dat doet de stal zelf.

Maar ik vermoed dat het van dit jaar is ? Mss nog enkele pakken van vorig jaar. Dit moet ik navragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 10:03 

Profiel   

DuoPenotti schreef
Suikers en eiwitten kunnen in hooi net zo hoog zijn als in voordroog.
Altijd zo raar dat dit word beweerd.
Dat ligt aan bemesting tijdstip van maaien en dat soort dingen. Niet aan de droogtijd.
Dat is meten met een test.

Wel is het zo dat hooi en voordroog anders zijn na het pakken. Hooi droogt verder uit, voordroog fermenteert.
En dat laatste kunnen niet alle paarden tegen.

Ik kon niet aan suikerarm hooi geraken gisteren. Dus dit was de beste oplossing.

Wat kan ik ze wel voeren buiten gras en brok dan ? Welke soorten hooi hebben niet zoveel suiker ? Ik weet dat je hooi kunt testen enz.

Want ja voordroog kan ik ze zowiezo niet geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 10:05 

Profiel   

Ik zou gewoon hooi geven, dus niet in plastic verpakt.

De suikers zou ik bij een paard in de groei me eigenlijk helemaal niet druk om maken.
Misschien denkt Daihyo daar anders over, zij heeft er voor geleerd en ik niet. :)

Maar ik praat alleen uit ervaring en heb zelf nog nooit rare dingen gehad bij gezonde dieren in de groei betreft de suikers in gras en hooi.
Dat werd enkel een probleem als ze uitgegroeid waren en het niet meer verbruikte.
Paarden die weinig gereden worden en het niet gebruiken.
En voor de sobere rassen merk je dat sneller.
En uiteraard de paarden met Pssm oid , dus de niet gezonden paarden.

Voor nu zou ik persoonlijk het me niet te moeilijk maken maar gaan voor goed hooi.

En ook dat hoort niet elke baal anders te zijn en schimmel al helemaal nooit, bij geen enkel voer.
En dat vind ik erg verontrustend klinken. Dat er beschimmeld hooi/ voordroog gevoerd word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 10:13 

Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik zou gewoon hooi geven, dus niet in plastic verpakt.

De suikers zou ik bij een paard in de groei me eigenlijk helemaal niet druk om maken.
Misschien denkt Daihyo daar anders over, zij heeft er voor geleerd en ik niet. :)

Maar ik praat alleen uit ervaring en heb zelf nog nooit rare dingen gehad bij gezonde dieren in de groei betreft de suikers in gras en hooi.
Dat werd enkel een probleem als ze uitgegroeid waren en het niet meer verbruikte.
Paarden die weinig gereden worden en het niet gebruiken.
En voor de sobere rassen merk je dat sneller.
En uiteraard de paarden met Pssm oid , dus de niet gezonden paarden.

Voor nu zou ik persoonlijk het me niet te moeilijk maken maar gaan voor goed hooi.

En ook dat hoort niet elke baal anders te zijn en schimmel al helemaal nooit, bij geen enkel voer.
En dat vind ik erg verontrustend klinken. Dat er beschimmeld hooi/ voordroog gevoerd word.

Niet perse gevoerd. Maar als we de balen zelf opendoen als die er gezet worden. Als we dat melden wordt deze baal weggehaald hoor :D

Dan moet ik gewoon even zien waar ik een baal hooi kan krijgen. Momenteel heb ik dat oud hooi.

Maar normaal moet ze ook greoon gezond zijn. Het zal een te vlugge overgang geweest zijn. Mama krijgt hetzelfde voer als zij nu krijgt op de stal dus ze zou daar moeten tegen kunnen. Ik ga het langzaam opbouwen anders staat ze maar alleen. En dat is het ook niet voor een veulen.

Nu moest ze terug op stal omdat ze zeker geen voordroog of stro mocht eten. (Zaterdag ook toen mocht ze ook even niets meer hebben)

Ik weet ook echt niet veel over veulens. Dit is mn eerste en we hebben al 3x koliek gehad. Nochtans krijgt ze hetzelfde voer als al de anderen. De anderen waren niet gevoellig voor de plotselinge verandering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 12:07 

Profiel   

Hoe lang heeft ze bij de merrie gestaan en hoe is ze afgespeend?

Suiker is (tot op zekere hoogte uiteraard) helemaal niet erg, dat hebben ze gewoon nodig. Alles met mate maar een veulen suiker en eiwit arm voeren lijkt me niet helemaal nodig. Voordroog kan, mits het wel echt voordroog is en geen kuil. Dat laatste is natter en zuurder en niet geschikt voor paarden. Hooi is wel beter zeker gezien ze dus al gevoelig is.

En wat al genoemd is en echt je allergrootste prioriteit zou moeten zijn nu is het ontwormen! Veulens moeten goed, op tijd en met de juiste middelen want een worminfectie kan desastreuze gevolgen hebben. Als dat niet in orde is, is alles wat je verder qua voer en management doet echt dweilen met de kraan (in dit geval, de brandslang!) open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 12:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 66 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen