Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruwvoer vervanger voor pony met slecht gebit

Profiel   

Mijn oude pony van 28 is al jaren bekend met een slecht gebit. Dit was al een toen ik haar kreeg toen ze 15 was. Met 2x per jaar tandarts controle was het eten voor haar toch prima te doen en bleef ze goed op gewicht.

De afgelopen tijd viel ze af en ik heb de dierenarts & tandarts in een laten komen voor een check.

Conclusie is dat ze kern gezond is alleen haar gebit is echt een groot probleem aan het worden. Ze mist meer dan de helft aan kiezen. Hooi krijgt ze bijna tot niet weg en het gras op de wei gaat redelijk maar ze maakt natuurlijk proppen omdat ze zoveel kiezen mist.

Ze staat op een stal waar ze overdag buiten staat op een goed onderhouden wei en wisselt om de 2 a 3 maanden van wei zodat de andere kan bijkomen. Ze de paarden staan apart van elkaar. Ze staat dus het hele jaar op het gras waar ze heel de dag op kan knabbelen ze gaan rond 9 uur S ochtends de wei op en ze gaan naar binnen wanneer het donker wordt. Dus in de winter staan ze echt al rond 5 uur op stal. Dan moet ze dus best een lange tijd overbruggen op stal.

De dierenarts raadde aan om een senioren slobber te gaan geven zodat ze in haar stal ook wat heeft. Ik heb nu seniores priores van Subli gehaald maar deze kan je max 12 uur bewaren.

Nu woon ik best ver van stal af en is het voor mij niet mogelijk om iedere dag een emmer slobber te brengen. En ze staat dan ook te lang zonder ruwvoer lijkt mij. De dierenarts zei hier niks over en dat ben ik vergeten te vragen. :(

Nu ben ik op zoek naar iets wat ik haar snachts op stal kan geven. Iets wat ze weg krijgt, waar ze genoeg aan heeft voor de nacht en iets wat ik op stal kan zetten zodat de eigenaar van stal dit aan haar kan geven dus eigenlijk niet iets wat geweekt moet worden.

Ik heb al gegoogeld naar ruwvoer vervangers maar ik zie door het bos de bomen niet meer, er is zoveel op de markt.

Wat zijn jullie ervaringen met ruwvoervervangers?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-24 23:05 

Profiel   

Mijn ervaring is dat het per pony wisselt wat ze lekker vinden en wat ze nog weg kunnen krijgen.
Mijn merrie wilde de hartog senior en Marstall Wiesen fasern. Veel andere stengels waren voor haar te hard (luzerne, grasmix etc).

Wat betreft de seniores: kun je emmers klaarzetten waar de stalhouder alleen nog water bij hoeft te doen? Of juist een emmer water klaarzetten met daar een bakje op met droge SP?
Als ze dat bij het buitenzetten bij elkaar gooien, kunnen ze het ‘s avonds voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 05:02 

Profiel   

Hier geef ik altijd hartog senior bij. Af en toe krijgt hij ook seniores maar dan vergeet ik het weer of is er teveel tijd tussen. De hartog is gewoon droog, lijkt op een grasmix/lucernemix maar is veel fijner, korter en zachter. Als ze gras nog wegkrijgt, zou dit ook wel moeten kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 05:08 

Profiel   

Mijn oudje zonder noemenswaardige kiezen krijgt de Hartog senior ook nog redelijk weg. Hij krijgt er voor de nacht een flinke emmer van en ook nog een schep ongeweekte Vitalstyle Senior & balance muesli door, dat gaat ook goed.
Die seniorenmuesli kun je zowel droog als geweekt geven. Het is een ruwvoervervanger zonder bietenpulp en hoeft maar 15 minuten te weken, het is alleen geen volledig voer zoals de seniores.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 05:34 

Profiel   

Ik maak de seniores priores altijd een dag van tevoren, nog nooit gehoord dat het niet langer dan 12 uur mag staan. Je moet het wel koel houden anders wordt het snel zuur. Ik maak porties aan met koud water en zet het in de koelkast (als het weer kouder wordt in herfst/winter is dat trouwens niet meer nodig). Dan is het rul tegen de tijd de stalhouder het pakt en hoeft er alleen nog wat heet water bij voor het lekkere, anders is het zo'n koude hap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 06:46 

Profiel   

Hier was het voor mijn oudje snachts die grasbrokken van Pavo.

Die weken heel snel ook met koud water.
Ik had een speciekuib in zijn box.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 07:08 

Profiel   

Ik denk dat je toch moet gaan kijken naar een grasbrok er bij :j

Voor vervanger van de seniores priores kun je kijken naar masters senior slobber brok.
Die is in een kwartier klaar en heeft net wat meer voeding.

https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... brok-20-kg

Zij bezorgen trouwens ook

En dan mengen met fibernuggets,of wiesencobs van Marstall.
Zijn wat groffe grasbrokken, en die vullen heel mooi wat vezels aan die in de seniores en de masters naar mijn idee toch wat missen.

Ik geef zelf ook die combi,heb er een van 31 met ook een drama gebit.
Die krijgt voor de nacht dan twee of drie emmers van die mix en dat gaat goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 07:10 

Profiel   

Mijn oudje deed het heel goed op een combinatie van geweekt voer (ik mixte zelf pulp, zemelen, grasbrok en seniorenmuesli in een bepaalde verhouding, in de winter liep de voerbehoefte wel op tot 3 grote porties van dat spul per dag) en daarnaast altijd toegang tot een gehakkeld ruwvoer.
Ik ben begonnen met baaltjes Compact Gras, toen dat ze stug werd (dus toen het gebit nog slechter werd) overgegaan op Grasmix, af en toe afgewisseld met baaltjes gehakseld ruwvoer van Mijten en de Senior Care.

Hartog heeft een heel ruim aanbod aan gehakselde ruwvoeren.

Maar ik vrees dat je er niet aan gaat ontkomen om ook geweekt ruwvoer te gaan verstrekken, omdat dat geconcentreerder is en nog makkelijker weg gekregen wordt dan gehakseld ruwvoer.
Ik zag het gehakselde ruwvoer echt als aanvulling, om ook in zijn kauwbehoefte te voorzien en ok er isd voor te zorgen dat er tussen de voerbeurten met geweekt voer door nog wat was waar hij op kon knabbelen.

Mijn oudje is overigens bijna 33 geworden, gestart met geweekt voer toen hij een jaar of 28 was.

Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 09-10-24 07:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 07:19 

Profiel   

[PW] Tandeloze opa, hoe doe ik dat ‘s nachts? dit Topic was niet heel lang geleden met eenzelfde soort vraag.

Je kan evt contact opnemen met Marinka Pilon van https://www.natuurlijkepaardenvoedingne ... nze-missie

Haar oude paard heeft een tijdje bij mij op stal gestaan en had ook geen/weinig tanden meer maar is daardoor dit bedrijf begonnen. Zij kan je zeker verder helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 07:23 

Profiel   

Shalimar schreef
Ik maak de seniores priores altijd een dag van tevoren, nog nooit gehoord dat het niet langer dan 12 uur mag staan. Je moet het wel koel houden anders wordt het snel zuur. Ik maak porties aan met koud water en zet het in de koelkast (als het weer kouder wordt in herfst/winter is dat trouwens niet meer nodig). Dan is het rul tegen de tijd de stalhouder het pakt en hoeft er alleen nog wat heet water bij voor het lekkere, anders is het zo'n koude hap.

Zelfde hier inderdaad. Wij zetten seniores priores ook max 24 uur van te voren klaar (alleen s winters) en dat eten ze prima.

Wat iemand eerder schreef is ook een idee om te bespreken met je staleigenaar.
Paar emmers afgemeten water klaar zetten naast je voerton met seniores priores. Hoeft de eigenaar het alleen maar s ochtends bij elkaar te gooien in de box. Alvast voor de avond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 08:48 

Profiel   

De mijne krijgt geen gras en hooi meer weg en staat volledig op seniores priores. Dit wordt voor 24 uur klaar gemaakt en krijgt hij verspreid over de dag in 4 rondes .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 20:00 

Profiel   

Hou jij je dier daarmee goed op gewicht?
Ik had de masters op en moest over op seniores omdat dat vlakbij te koop is.maar met dik 6 scheppen en nog op het gras viel mijn merrie wel enorm snel weer af.
Hoeveel geef jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 20:02 

Profiel   

Ik vond Seniores priores geen fijn voer.
Mijn altijd alles etende haflinger vond het ook niet echt lekker.

Ik mengde zelf pulp van de lokale coöperatie met grasbrok, zemelen, Pavo 28plus muesli en voerde hem dat.

Dat ging altijd tot de bodem leeg, de seniores niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 20:18 

Profiel   

Mijn stal eigenaar is 84 nu geloof ik. Ik wil hem niet te veel belasten met extra dingen voor mijn pony omdat ik ver weg ben gaan wonen en niet dagelijks kan komen. Zou het ook evt aan stadgenoten kunnen vragen maar ik vind het zo banketstaaf dat ik niks terug kan doen :\

Daarom zoek ik iets wat droog gevoerd kan worden of iets wat ik 2 a 3 dagen kan laten staan?
Is dat mogelijk met grasbrok? Want die weken in snel toch? Dan kan ik bakjes maken en zeggen tot hier moet de emmer vol met water dan hoeft ie niet sochtends er aan te denken voor het eten voor savonds.

Voor degenen die de hartog senior geven, maken jullie paarden hier ook proppen van?

Ik zit er nu aan te denken om de hartog senior te geven, kijken hoe ze het daar op gaat doen.

Ik had opgezocht op google hoelang je de seniores priores kan bewaren als het geweekt is. Toen las ik een bericht op facebook van Subli dat je hem geweekt max 12 uur kan bewaren omdat ie dan zuur wordt. Maar ik geloof jullie wel dat als je hem goed koel bewaard ook wel 24 uur houdbaar is. Eigenaar van stal zei ook 24 uur.

De dierenarts raadt lucerne inderdaad ook af omdat dat te hard is.

Bedankt alvast voor jullie ervaringen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 21:38 

Profiel   

Nee hier geen proppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 21:53 

Profiel   

Als een paard niet meer kan eten is dat een hele goede reden om het in te laten slapen.Zeker als je zelf niet een paar keer per dag kan komen bijvoeren. Dat is diervriendelijker als het dier langzaam laten verhongeren vind ik.Eten en bewegen is het allerbelangrijkste als dat niet meer kan houd het op .

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-24 22:16 

Profiel   

Mijn oudje doet het erg goed op subli senior in combinatie met hartog grasmix of senior.
Hartog kun je droog voeren.
Voor de Subli zou ik toch proberen om met een stalgenootje wat af te spreken. Kun je misschien met iemand regelen dat jullie om en om voeren, zodat je maar 3 of 4 keer per week hoeft te komen? Staan er geen andere paarden die elke dag speciaal voer of supplementen nodig hebben? Dan is zo iemand misschien ook blij met minder werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-24 06:26 

Profiel   

Dieselpip schreef
omdat ik ver weg ben gaan wonen en niet dagelijks kan komen. Zou het ook evt aan stadgenoten kunnen vragen maar ik vind het zo banketstaaf dat ik niks terug kan doen :

Ja daar sluit ik me bij aan. Hoe vaak kan jij naar stal? Vragen staat vrij! Weet niet hoe je contact is met je stalgenoten maar stel je de situatie andersom eens voor. Zou jij een ander willen helpen? Het is niet dat het erg veel werk is. Als jij zorgt voor ruim voldoende emmers met een deksel en bakjes met SP klaarzet hoeven ze ook niks schoon te maken alleen te vullen. Koop of bak jij af en toe wat leuks of lekkers voor je oude stables of je stalgenoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-24 06:49 

Profiel   

Ja vraag je stalgenoten?
Elk geweekt voer moet gewoon niet te lang staan, dan gaat het raar ruiken en eten ze het niet meer.
bij ons op stal helpen we elkaar ook regelmatig met slobbers en je moet het gewoon wel vragen.
Of misschien wil iemand het tegen een kleine betaling doen op de dagen dat je niet kunt?

Of misschien toch kijken naar een optie om de pony dichterbij te stallen waar het wel makkelijker gevoerd kan worden….

Hartog senior kan die van mij niet eten, maakt ze ook proppen van.
Maak ik dat nat dan kan ze het wel wat makkelijker weg krijgen..je moet wat gaan uitproberen nu wat werkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-24 08:01 

Profiel   

Drie keer per dag voeren lukte mij ook alleen met inzet van stalgenoten.

Ik woon wel dichtbij maar werk maakte dat ik niet 3x per dag naar stal kan.
Ik zette s middags of s avonds twee emmers klaar, 1 voor de volgende ochtend en 1 of voor dezelfde avond nog, of voor de volgende middage en ik had altijd een emmer met een portie voer thuis staan, als ik daar thuis heet water op gooide, dan kon ik het voeren als ik op stal aankwam.

En of de middag ronde voerde ik zelf of de avondronde, in de ochtend gaf de stalbaas de klaarstaande emmer en met hulp van stalgenoten gaf dus of in de middag of in de avond iemand ook nog een emmer aan hem.

In Coronatijd was het nog erger, toen mocht ik zelf niet naar stal voor 2 weken vanwege quarantaine.

Maar in mijn eentje was het gewone voeren dus ook niet gelukt zonder hulp.
Mijn pony had wel veel vrienden onder stalgenoten, het heeft me nooit moeite gekost om om hulp te vragen, het werd me ook heel vaak aangeboden, toen ze eenmaal wisten hoeveel werk het was om hem voldoende te laten eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-24 08:36 

Profiel   

Die van mij krijgt hooi en gras niet meer weg. Kauwt erop en gooit het er als een prop uit. Hartig senior krijgt hij ook niet weg en is me ook afgeraden door de dierenarts. Die had al een aantal dieren met slecht gebit met slokdarmverstopping gehad. Gewoon omdat ze het niet goed konden kauwen.

Mijn pony staat volledig op seniores priores. 6 kg (klaar gemaakt) op een dag icm met olie en soja schroot. De laatste 2 kunnen er ook voor zorgen dat je paardje iets aan komt.

De mijne krijgt de slobber verspreid over een aantal voerbeurten. Het wordt voor 24 uur klaar gemaakt. Is soms alleen jn de zomer een probleem bij warm weer. Dan wordt het snel zuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-24 10:12 

Profiel   

Mijn (vorige) oude paard kreeg s avonds laat altijd een portie geweekte grasbrok. Ik zette dat smiddags klaar en degene die de laatste avondronde deed hoefde alleen maar de prut in de bak te gooien. Het was net spinaziesoep maar daar hield ik haar wel mee op gewicht.
En ik denk dat er best stalgenoten zijn die jouw pony willen voeren als ze er toch zijn. Je moet het alleen wel vragen. En zorgen dat het klaar staat zodat ze het alleen maar hoeven te voeren. Het voelt best vervelend dat je niks terug kan doen, maar er is vast wel iets wat jij voor hun kan doen. Ik spring ook regelmatig bij voor stalgenoten. Prima. Ik hoef er niks voor, ik ben er tenslotte toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-24 10:25 

Profiel   

office schreef
Als een paard niet meer kan eten is dat een hele goede reden om het in te laten slapen.Zeker als je zelf niet een paar keer per dag kan komen bijvoeren. Dat is diervriendelijker als het dier langzaam laten verhongeren vind ik.Eten en bewegen is het allerbelangrijkste als dat niet meer kan houd het op .

Dit is nog niet nodig op dit moment, daar is ze echt nog te goed voor. Zo ziet ze er nu uit.

[ img ]

Ik zet voor nu de dagen dat ik niet kan de seniores priores klaar in bakjes met de juiste hoeveelheid water in de emmer. En ik ga de hartog senior proberen of ze dat goed weg krijgt.

Bedankt voor jullie tips!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-24 20:24 

Profiel   

Ik heb sinds een half jaar Havens Senior Crumbs voor ons oudje (arabier van 32), en dat bevalt goed! Die moeten wel met water 1:1 geweekt worden maar is na twee minuten al klaar om te voeren! :j Hoef je dus in principe alleen het water bij te doen en terwijl je de stal openmaakt/de emmer wegzet is het al klaar.. Linkje.
Ons oudje was altijd een redelijk lastige eter, maar hier doet ze echt een moord voor :') Ze rent nog net niet de stal in haha :D
Ze schijnen ook een soort vezelrijke brok te hebben die je erbij zou kunnen weken (Fibre Dice) maar daar heb ik nog geen ervaring mee, staan hier wel op het lijstje om deze winter uit te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-24 20:58 

Profiel   

Hier heeft de pony helemaal geen kiezen meer dus hooi,gras,luzerne etc etc kan ze allemaal niet meer eten. Krachtvoer kan wel, maar zonder ruwvoer wordt dit niet opgenomen en werd ze dus brood en broodmager. Nu krijgt ze dagelijks een flinke emmer senior priores met grasbrok. Dit maak ik in de ochtend met het buitenzetten klaar en krijgt ze dus in de nacht. Sinds ze dit krijgt is ze weer hardstikke goed eraan. [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-24 21:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen