Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 182 van de 184 [ 4592 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 179, 180, 181, 182, 183, 184  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Profiel   

Herkennen zelf nog niet, maar ook nog niet lang genoeg bekend ermee om verschil gezien te hebben. Maar lees het wel dat idd entingen, stressmomenten wel even een knauw kunnen geven. Meer vitamine E tijdelijk geven las ik er het meeste bij.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-24 09:10 

Profiel   

15% korting bij genetio

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-24 14:28 

Profiel   

Bij een meting kwam naar voren dat mijn pssm paard vooral zere halsspieren heeft.
Hij staat nu onder een gewone deken. Hebben jullie kou gevoelige paarden al een halsje op, of overdrijf ik nu echt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-24 18:44 

Profiel   

Al weken onder deken met hals. Afhankelijk van de temperatuur 50-300 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-24 19:57 

Profiel   

Ik heb alleen een hals aan de deken met veel regen en wind. Dus de afgelopen winter heeft ze bijna de hele winter een hals gehad. Of in de zomer tegen de vliegen. Nu staat ze lekker zonder. Maar eigenlijk maakt het niet uit wat de rest doet. Als het jouw paard helpt dan vooral lekker doen! Voor de mijne maakt in de winter de hals niet zo heel veel uit. Warm ingepakt op de rug (en dan met dekens met gladde binnenkant dus geen schuur weerstand en een goed merk deken die beduidend lichter zijn van gewicht dan de goedkope merken) maakt dan weer wel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-24 21:46 

Profiel   

Rosiewozie schreef
Hoi hoi ik kom hier even binnenvallen.
Is een terugval/aanval na verdoving (tandarts) iets wat jullie herkennen? Past dat binnen de symptomen van een pssm paard?
Krijg het niet echt goed gevonden maar kan me met een stofwisselings ziekte zomaar voorstellen. Ook omdat ik lees dat sommigen heel gevoelig reageren op entingen kan ik het me zomaar voorstellen.

Ik weet niet precies wat je aan je paard ziet, maar de druk op de kaakspieren van de klem is wat bij PSSMers ook voor problemen kan zorgen.
Toen mijn tandarts spierverslappers bij is gaan spuiten heb ik nooit meer problemen gehad na tandartsbehandelingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-24 20:13 

Profiel   

Wie van jullie herkent dit?

Nu voor de 3de keer tref ik mijn paard aan met dikke benen. De eerste en tweede keer (voor en na diagnose PSSM2 n/Px) stond hij op gras. Ik dacht dat dit hiermee te maken had, het trok na een dag ook weer weg.

Maar nu vanochtend heeft mijn vriendin hem weer met dikke benen gevonden. Linksachter is erg dik, de 2 voorbenen licht gezwollen en rechtsachter lijkt redelijk normaal. Wat ik nu vreemd vind is dat hij niet op gras staat maar gewoon op hooi in de paddock.
We zijn gisteren gaan rijden, ik denk zo'n 35 minuten in het bos. We hebben enkel gestapt en een paar minuten gedraafd.

De supplementen zijn niet gewijzigd, behalve dat ik nu sinds 2 weken kurkuma voer omdat ik een kleine sarcoid ontdekt heb. De eerste en 2de keer dikke benen gaf ik dit nog niet, ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 10:13 

Mac schreef
Rosiewozie schreef
Hoi hoi ik kom hier even binnenvallen.
Is een terugval/aanval na verdoving (tandarts) iets wat jullie herkennen? Past dat binnen de symptomen van een pssm paard?
Krijg het niet echt goed gevonden maar kan me met een stofwisselings ziekte zomaar voorstellen. Ook omdat ik lees dat sommigen heel gevoelig reageren op entingen kan ik het me zomaar voorstellen.

Ik weet niet precies wat je aan je paard ziet, maar de druk op de kaakspieren van de klem is wat bij PSSMers ook voor problemen kan zorgen.
Toen mijn tandarts spierverslappers bij is gaan spuiten heb ik nooit meer problemen gehad na tandartsbehandelingen.

Goede tip van de spierverslappers!
Die van mij stond te knarsetanden de dag nadat de tandarts was geweest. Hij werd toen wel opvallend slechter ook.

Ik baal trouwens, ik dacht dat ik m'n paard goed op de rit had. Maar door vakantie heeft hij nog niet eens een week stilgestaan en hij loopt nu meteen weer niet goed. Hij heeft netjes z'n supplementen gehad, maar dit was 6 dagen vrij en z'n achterhand komt weer niet goed mee en z'n uitdrukking was ook weer minder vrolijk. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 17:14 

Profiel   

En hoe doen jullie de warming up in de herfst/winter?
Met dek op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 19:24 

Profiel   

Ik laat eigenlijk de hele training de deken op. Tenzij het overdag is en het zonnetje schijnt en het wind stil is. Ik heb alleen een buitenbak en met een geschoren paard is elk kleine beetje wind soms al te veel merk ik bij die van mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-24 20:26 

Profiel   

Ik laat ook de hele training de deken erop. Tenzij zon en goede temperatuur idd.

Hier gisteren de PSSM test van generatio met de korting besteld. Vandaag of morgen de haren plukken. 60-80, in mijn herinnering heb ik 3 jaar geleden bij mn andere merrie een stuk minder haren hoeven plukken. Ben benieuwd wat de prinses vindt van dat getrek aan dr manen. En bleh, spannende wachttijd. Vermoeden vanuit mij is P2. En ik hoop dat het idd maar 1 soort zal zijn. M’n stalgenootje gaat ook deze week manen plukken. Van haar paard hebben we het vermoeden dat ze px icm nog een andere versie heeft. Niet leuk spannend dit voor ons en de paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 05:27 

Profiel   

Ik twijfel nog om het te doen. Ik wil het al heel lang maar ik weet het zeker dat ze het heeft en ze is goed gemanaged nu. Ze had het al ver voor de testen beschikbaar waren Dus het is eigenlijk alleen maar om het zeker te weten. Daarvoor blijft het wel een hoop geld. Zelfs met korting. Mn vriend zegt laat het lekker zitten het gaat goed nu en er verandert niks. Bij mij kriebelt het wel.

Wow.. 60 tot 80 haren? Dat zijn bijna al dr manen. Ze heeft bijna niks ;) en als je dan trekt dan moet je nog maar hopen dat die wortel ook goed meekomt anders heb je nog niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 06:38 

Profiel   

Ik wil het ook enkel ter bevestiging. Ze gaat nu super goed gelukkig. Ze zit prachtig in haar vacht en spieren. Kan haar de hele dag wel aaien, zo zacht is ze <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:19 

Profiel   

Maar de test is niet gevalideerd en zegt dus eigenlijk niks dus waar zou je het voor doen?

Als je je verdiept in waarom die niet gevalideerd is zul je ook zien dat het komt omdat ze maar niet kunnen aantonen dat de genmutatie zorgt voor de klachten zoals bij pssm 1.

De pssm 2 test is geldklopperij en je hebt er niks aan. Je kan een negatieve test krijgen en je paard heeft het toch of een positieve test en je paard heeft het niet. Er is niet bewezen dat de klachten komen door het gendefet. Dat proberen ze nu al jaren aan te tonen maar is ze nog nooit gelukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:29 

Profiel   

Ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar bij m’n andere paard had ik sterk het gevoel dat zij P3 zou hebben, en dat kwam er ook uit. En bij meerdere paarden waar ik vooraf een gevoel had over welke die zou hebben kwam dat ook uit de test. Voor mijzelf wil ik het gewoon getest hebben. Ik geloof namelijk wel in die test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:35 

Profiel   

Precies dat is dus waarom ik het nog niet gedaan heb zegmaar.. ik heb er door de jaren heen zoveel over geleerd qua management dat ik echt wel weet waar ik het over heb in het dagelijkse leven. Maar tegelijk nemen mensen je niet serieus omdat je geen bewijs hebt. Maar hoe valide is het? Niet.. en toch geloven mensen liever een niet valide test dan geen testresultaten zegmaar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:35 

Profiel   

MyChoice schreef
Ja, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar bij m’n andere paard had ik sterk het gevoel dat zij P3 zou hebben, en dat kwam er ook uit. En bij meerdere paarden waar ik vooraf een gevoel had over welke die zou hebben kwam dat ook uit de test. Voor mijzelf wil ik het gewoon getest hebben. Ik geloof namelijk wel in die test.

Wetenschap is geen mening he misschien goed om dat te bedenken.

Je kunt geen conclusies aan die test hangen omdat het niet gevalideerd is. Dat is een erg essentieel onderdeel in de Wetenschap. Overigens geven ze dat zelf ook aan dat je geen conclusies er aan kan hangen.

Het enige wat het zegt is of ze afwijking op het dna gevonden hebben. Of die afwijking leidt tot pssm klachten hebben ze geen enkel bewijs van ze weten niet eens of dit überhaupt het gen is dat klachten veroorzaken kan. Daar ligt die test op vast en komen ze ook niet verder mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:38 

Profiel   

pluisje88 schreef
Precies dat is dus waarom ik het nog niet gedaan heb zegmaar.. ik heb er door de jaren heen zoveel over geleerd qua management dat ik echt wel weet waar ik het over heb in het dagelijkse leven. Maar tegelijk nemen mensen je niet serieus omdat je geen bewijs hebt. Maar hoe valide is het? Niet.. en toch geloven mensen liever een niet valide test dan geen testresultaten zegmaar..

Lekker zo doordoen. Jij luistert naar je paard. En die test zegt gewoon niks. Geldklopperij is het waar mensen intrappen voor valse houvast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:41 

Profiel   

Mwah, ik zie het niet als houvast. Ik weet dat ze PSSM 2 heeft, of ja MIM zoals het nu heet, en krijg haar goed gemanaged met het aangepaste dieet. Maar ik wil gewoon graag die test gedaan hebben als bevestiging van mijn vermoeden. Ik heb het geld ervoor (over), dus doe het gewoon. En daarbij heb ik zelf niet zoveel met de wetenschap. Al eerder een discussie gehad met Utrecht over leverbot. Twee paarden met alle symptomen die daarop wezen. Leverwaarde verhoogd in het bloed, aanwezigheid van wormen kwam ook uit het bloed. Maar nee, dat komt maar voor bij 0,0000000000047% van de paarden, wetenschappelijk aangetoond. Dus daar geven we geen medicatie voor, want jouw paarden hebben dat niet. Bloedwaarden naar Steffi van de Laarse gestuurd met de vraag wat zij dacht wat het kon zijn. Leverbot! Kom maar fasinex halen. Na de kuur waren beide paarden weer zichzelf. Verder zit ik, en niemand anders hier waarschijnlijk, te wachten op een discussie over of de test betrouwbaar is of niet. Je doet hem wel, of je doet hem niet. Ik kies voor wel :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 07:59 

Profiel   

Ik ben heel blij met de wetenschap. Daardoor heb ik tenminste zelf ook een fatsoenlijke kans op genezing van mijn kanker:=

Maargoed dat is een hele andere discussie. Feit blijft dat de beperkingen er liggen en de test niet betrouwbaar is. En ik vind er wat van dat dit nog altijd aangeboden wordt voor veel geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-24 08:02 

Profiel   

Hoi hoi bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-24 21:23 

Profiel   

Hi zijn er mensen met PSSM2 bij een koudbloed? Waren de symptomen vooral een stijve achterhand met periodes waarin het soms lijkt alsof je paard net wel net niet een onregelmatige stap maakt, maar niet kreupel loopt. En is dit weggegaan na een gericht dieet? PSSM2 test is in ieder geval besteld met de korting :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-24 22:28 

Profiel   

Loesjexo schreef
Hi zijn er mensen met PSSM2 bij een koudbloed? Waren de symptomen vooral een stijve achterhand met periodes waarin het soms lijkt alsof je paard net wel net niet een onregelmatige stap maakt, maar niet kreupel loopt. En is dit weggegaan na een gericht dieet? PSSM2 test is in ieder geval besteld met de korting :D

Nee wel een trekpaard met p1/p1 en artrose in de achterhand. Belast op de volte 1 achterbeen afwijkend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-24 08:57 

Profiel   

Hoi, ik meld mij hier ook.

Onze zelf gefokte 5 jarige kwpn merrie is in het afgelopen 1,5 jaar 3x spierbevangen geweest. Getest op PSSM1, dat heeft ze niet. Dat ze gevoelig is voor suikers was ik al achter ivm hele erge jeuk. Dus ondanks dat ze op een suiker arm dieet staat. Werd ze het alsnog. Dierenartsen wisten het niet precies. Te hard gewerkt? Toch iets verkeerds gegeten? Te koud geworden. De waardes in het bloed waren hoog, maar niet mega hoog. Advies was boxrust met metacam. Helaas kreeg ze 2 dagen daarna koliek. Zo erg dat ze uiteindelijk naar de kliniek moest. Gelukkig mocht ze na 4 dagen mee naar huis. Maar hoe nu verder?
Ze wilde graag een spier biopt nemen maar wilde ik nu niet omdat ze nog herstellende was van de koliek. Advies voor nu is om haar te behandelen als PSSM2 paard.
Ik kreeg als tips;
Elke dag minimaal 20 min werken
Zo min mogelijk suiker
Energie eventueel aanvullen met olie
Eiwit aanvullen met Soja
Elke dag 2000 ie vitamine E

Wat vinden jullie hier van?
Zal ik haar alsnog laten testen?
Hebben jullie nog andere tips?
Vanaf welke temperatuur doen jullie iets met dekens?

Alvast bedankt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-24 07:45 

Profiel   

Loesjexo schreef

Mijn tinker heeft pssm2.
Zn achterhand word steeds een stukje minder sterk, hij is begin van wandeling/rit aktijd erg stijf maar na kwartiertje word ie soepeler.
Op voor is hij wel regelmatig onregelmatig, maar heeft ook botwoekering daarin.
Met suplementen allemaal verbeterd maar vaak terug val, nu cbd olie erbij en lijkt echt wat te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-24 08:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 182 van de 184 [ 4592 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 179, 180, 181, 182, 183, 184  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen