Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Na vijand nummer 1 volgd vijand nummer 2

 
Profiel   

Ik heb altijd een gebrokwn been en koliek als de vijand gezien.
Zoals bekend bij vele overwon pebbels enige jaren geleden tegen ieders verwachting in een gebroken been.

We hebben uiteraard nog wel hier en daar een kleine blessure gehad maar dat waren niet echt noemenswaardige dingen.

Vorige week trof ik haar aan met een flinke jaap in d'r lip.
Dierenarts erbij en een tetanus serum erin, wond schoon gemaakt want voor hechten was het inmiddels te laat.
Opgelucht haalde ik adem, als dit het ergste is van 2017 dan hebben we hem weer goed volbracht.

En dan vanmorgen, ik word wakker en zie 4 gemiste oproepen van een stalgenoot %)
En dan hoor je de woorden: ik denk dat ze koliek heeft.
Ik weet dat mijn stalgenoten niet voor kleine dingen bellen en het dus serieus moet zijn |(
Snel gooi ik drinken, eten en sigaretten in mijn tas met de wetenschap dat ik de komende uren niet thuis zal zijn.

Mijn stalgenoten waren begonnen met stappen en er was 2 keer mest vanaf gekomen.
Ze knapt zo wel op dacht ik, maar na een half uur besloot ik dat dit niet vanzelf over zou gaan :(:)
De dierenarts heeft haar darmen beluisterd en veel geluid is er niet.
Bij opvoelen blijkt de darm verschoven te zijn,maar er zit geen knik in.
Darmontspanner en pijnstiller erin en advies om hele natte slobber met olie te geven na een half uur.
De dierenarts zegt nog; ga even naar huis en check haar om 2-3 uur.
Mijn stalgenoten weten het al, ik ga niet naar huis maar wacht en observeer haar.
Slobber, dat heb ik niet voor mijn chronische te dikke oude dame van inmiddels 20 jaar.
Een stalgenoot bied aan om dit voor mij te halen zodat ik kan blijven stappen met haar.

Inmiddels half 2 en ik heb haar niet meer zien liggen.
Dat is positief, maar toch vind ik haar niet d'r zelf.
Ze is gek van eten en ieder sprietje dat ze tegen komt moet van haar zijn.
Nu interesseert het haar allemaal niet zo.
De slobber heeft ze gegeten maar niet helemaal op....

Ik leef een beetje tussen hoop en vrees momenteel |(

[ img ]


[ img ]


Laatst bijgewerkt door moyra op 18-11-17 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:40 



 
Profiel   

Daan ik heb je een tijdje niet gesproken maar zag t net op Facebook, ik hoop zó dat Pebbels weer even een beroep kan doen op haar beschermengeltjes :(:)
Mn duimen maken overuren voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:44 



 
Profiel   

als je het niet vertrouwt dan zou ik gewoon de DA weer laten komen, beter nu dan vanavond om 22uur als het niet meer gaat. Nu kun je nog iets regelen zoals vervoer naar kliniek e.d.
Waarom heeft hij geen parafinne opgegoten ? is er bloed afgenomen ? Buscopan werkt een uur of 3-4 en de pijnstiller 6 uur, dus ze zou nu nog beter moeten zijn.

Sterkte, weet helaas hoe dat voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 13:48 



 
Profiel   

Dierenarts komt weer terug.
Ik weet niet waarom hij geen parafine heeft gegoten, ik denk dat hij dat zo wel zal doen.
Haar pols was 50 dus die was wel netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 14:32 



 
Profiel   

Heey,

Wil je niet ongerust maken, maar ik zou er toch over gaan denken om richting kliniek te gaan.
Verschoven darm en een pols van 50 maken mij wel ongerust. Zeker voor een haflinger want die types zijn net als fjorden en Friezen keihard.. daarnaast zie je op de foto dat ze duidelijk pijn heeft.

Is er gesondeerd? Bloed gecheckt?
Buscopan werkt maar 20 minuten dus dat is al lang uitgewerkt. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren dat, afhankelijk van welke pijnstiller er gegeven is, dit ook een hoop aan pijn en verergeringen kan maskeren.

Ik hoop dat je dierenarts jullie kan helpen en jullie anders doorstuurt.
Hoop dat het snel beter gaat met je paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 15:02 



 
Profiel   

Duim duim duim voor Pebbles

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 15:12 



 
Profiel   

Hoop dat het straks beter gaat. Heel veel sterkte met alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 15:24 



 
Profiel   

Noooh het is ook echt niet mee hé Daan :(

Ik duim voor je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:00 



 
Profiel   

Oog bah, ik duim voor jouw en Pebbles!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:22 



 
Profiel   

Jeetje ik kan me inderdaad nog haar verhaal herinneren van haar botbreuk.
En nu de koliek!
Ik duim mee dat ze hier ook weer overheen komt.

Veel sterkte met haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:29 



 
Profiel   

Hoe is het nu met Pebbles?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:33 



 
Profiel   

Ze heeft net weer buscopan gekregen en knapte daar enorm van op. Klinisch vond de da haar beter, meer darm geluiden links.
Ben nu heel even thuis en rond 7 uur ga ik haar even checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 16:51 



 
Profiel   

put jezelf niet uit he, als het rond 19u niet beter gaat insturen naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:05 



 
Profiel   

Mijn duimen draaien voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:10 



 
Profiel   

Wat zielig. Beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 18:41 



 
Profiel   

oliebol nee he!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:24 



 
Profiel   

:(

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:29 



 
Profiel   

Heeft ze nu al gemest sinds vanmorgen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:45 



 
Profiel   

Net weer terug.
Er zijn positieve ontwikkelingen.
Ze stond mij vrolijk op te wachten en hinnekte weer zachtjes.
Haar slobber vloog ze op af maar na 1 hap trok ze een gatverdamme hoofdje en was het klaar.
Zodra ze het ruikt begint ze ook direct te flemen.
Ik vond haar hier en daar wel wat matjes, maar ze scharrelde al weer wat met haar neus over de grond voor etenswaar.
Dit doet ze altijd maar dan een stuk fanatieker.
Haar ogen zat ook weer glans in alleen het orenspel was nog wat mat.

Kortom positieve ontwikkelingen.
Nog geen mest in de stal maar de da voelde ook geen verstopping vanmiddag.
Misschien heeft ze na mijn vertrek vanmiddag wel gemest in de paddock maar daar is het aarde donker dus dat kan ik niet zien.

https://youtu.be/7Jnr-JawJEg

https://youtu.be/AjpK7AjpELY

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 19:51 



 
Profiel   

het spijt me dat ik dit moet zeggen maar ik vind dit dus geen positieve ontwikkeling. Door de pijnstillers wordt het gemaskeerd maar dat flemen bij de emmer slobber is echt geen goed teken, ik zou zo echt de nacht niet in willen gaan.

het is ook echt zaak om bij te houden hoeveel ze mest, al is het met een zaklamp in het donker. Je kan daar ook veel aanwijzingen uit halen als er mest is, zand bv. Daarbij snap ik werkelijk niet waarom er nog geen parafinne is gegeven, met slobber ga je een verstopping echt niet weg krijgen.

Ik duim wel voor jullie natuurlijk maar ik krijg het idee dat jouw DA dit niet serieus neemt (of niet weet wat hij moet doen...sorry maar die indruk krijg ik)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 20:20 



 
Profiel   

Ik weet van haar dat ze in het verleden ook slobber weigerde te eten en bij de emmer stond te flemen.

Om te kijken of ze gebrek aan eetlust had of de slobber het probleem is heb ik haar 2 korrels biks aangeboden en deze at ze gretig op.

Er waren vanmiddag meer darmgeluiden te horen dan vanmorgen.
Ik heb het met de da ook gehad over opname in een kliniek en hij gaf aan dat de zware koliekers door de pijnstillers heen breken.

Deze dierenarts heb ik niet eerder gehad maar staat absoluut niet aangeschreven als laks.
Zo kwam hij ook zeker niet op mij over.

Uiteraard voelt ze zich beter door de pijnstillers.
Dit hou ik ook zeker wel in mijn achterhoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 20:45 



 
Profiel   

brokjes in een laag water strooien wordt het ook slobber van

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 21:04 



 
Profiel   

Bij een paard dat een verstopping heeft volgens de DA zou ik er uberhaupt geen voer in willen gooien maar juist parafinne, en al helemaal niet als ze onder de pijnstillers staan...dan loop je het risico dat de maag overbeladen wordt.

Ze heeft deze morgen het meeste van de slobber opgegeten, geen mest (of nauwelijks iig) en nu wil ze weer niet eten ondanks dat ze zich wat beter voelt (dankzij de pijnstilers), wat mij zegt dat de maag dus nog vol zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 21:08 



 
Profiel   

Ik vind het positief.

Paarden zijn voorzichtig als ze de eerste keer in dit geval slobber krijgen. (Iets nieuws eten.)
Vervolgens vraagt het dier zich af 'hoe voel ik me/ is dit goed spul voor mij?'

Voer dat een dier voor het eerst at toen ze pijn had, daar valt ze niet acuut dezelfde dag op aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 21:43 



 
Profiel   

Hoe is het gegaan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-17 09:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen