Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 13:34

Popstra schreef:
Misschien moet je niet eens steeds je verhalen verdraaien zoals nu weer van 8 hectare naar strook begrazing. Kunnen wij ook niet weten he.
Daar komt bij je erg onbeschoft reageerd en kan mij voorstellen menigeen wel een beetje klaar is met een type als jou die altijd in de sh*t zit!!

Jij bent ook grof. Jij mag dat dan wel? Altijd in de sh#t, ok, weer iemand die haar kent.
Door wie ben ik in de sh#t geraakt in de eerste plaats, had ze eerlijker geweest was ik niet naar Tsjechië getrokken en zat ik niet in de sh#t, maar had ik al lang een opkossing in België zoals we daar nu aan aan het werken zijn. Binnenkort heb ik mijn eigen grond.
En als je me zo goed kent, en er klaar mee bent, reageer dan niet, kan ik ook niets aan doen dat ik brute pech gehad heb, ik verzorg tenminste mijn dieren.

BigOne
Berichten: 38581
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 13:59

Mijn vraag was oprecht en wanneer jij meteen met allerlei sneren komt: denkt zelfs eens na, verzorg je dieren .
Helaas dan hebben de mensen die hier reageren toch gelijk.
Een natuurgebied van 8 hectare daar zet je geen omheiningen in, mag zelfs vaak niet. Op serieuze vragen is het meteen in de aanval en tja, er valt gewoon geen normale discussie met u te voeren. Succes verder , hoop dat je dieren herstellen en je zelf hulp gaat zoeken.

genja
Berichten: 3948
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:04

Cambiar schreef:
Popstra schreef:
Misschien moet je niet eens steeds je verhalen verdraaien zoals nu weer van 8 hectare naar strook begrazing. Kunnen wij ook niet weten he.
Daar komt bij je erg onbeschoft reageerd en kan mij voorstellen menigeen wel een beetje klaar is met een type als jou die altijd in de sh*t zit!!

Jij bent ook grof. Jij mag dat dan wel? Altijd in de sh#t, ok, weer iemand die haar kent.
Door wie ben ik in de sh#t geraakt in de eerste plaats, had ze eerlijker geweest was ik niet naar Tsjechië getrokken en zat ik niet in de sh#t, maar had ik al lang een opkossing in België zoals we daar nu aan aan het werken zijn. Binnenkort heb ik mijn eigen grond.
En als je me zo goed kent, en er klaar mee bent, reageer dan niet, kan ik ook niets aan doen dat ik brute pech gehad heb, ik verzorg tenminste mijn dieren.



Uiteindelijk heb je zelf de keuze gemaakt daar heen te gaan volgens mij.
Welk verstandig mens laadt zijn kudde van 8 paarden op om half Europa door te gaan. Naar een plek die niet van jezelf is, je geen fatsoenlijk inkomen hebt en waar je voor alles afhankelijk bent van een ander??? Sorry maar een kan niemand opnoemen die zo keuze maakt.
En dan terug in België is iedereen schuldig behalve jijzelf.
Ts neem volledig je verantwoordelijk heid en misschien is dat wel iets wat je zelf echt niet wilt.
Een gedeelte van de kudde verkopen? Sorry maar ik zie je in de toestand waarin je nu bent en dat baseer ik dan op je reacties in dit topic niet gaan werken om inkomen te gegeren.
Hoe moet je dan fatsoenlijk de paarden onderhouden en jezelf en je schulden af betalen?
Weet niet hoe het met uitkeringen zit in België maar een uitkering is er niet om 8 paarden te onderhouden

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 14:15

Ik denk dat we nu wel hebben gezien dat er heel weinig feedback hier door TS word geaccepteerd. Denk dat hiermee doorgaan geen zin heeft. Dan heeft TS snel door dat er niemand meer is om op haar post te reageren

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:29

Je hengstje ziet er goed je merrie zit nog onder de wormen....

Hannanas
Berichten: 13044
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:10

Ik dacht ook meteen..die mag wel een golfkarretje aanschaffen om hectares poepvrij te houden. Ook een kaalgevreten stuk van 8 hectare is een monster-dagtaak.

Daarnaast is het naïef om te denken dat suppletie niet zou werken, en je verbaasd staat dat vitaminen/mineralen bijvoeren je hengstje er beter uit heeft laten zien. Natuurlijk! Ik sta verbaasd dat je er voorheen weinig zin in zag met zoveel jaren ervaring en een grote kudde.. menig paard haalt niet genoeg uit een stuk wei/natuurgebied. Laat staan paarden na/tijdens een verhuizing en een wormbesmetting. Daarnaast is het altijd heftig als een paard ver verplaatst wordt, het gras/hooi/land/bodem is dermate anders dat er een behoorlijke stabilisatie periode voorbij gaat. Dus goed dat je dat bent gaan voeren aan je hengst, maar geef je het ook aan de anderen?

Ik zou er nu strak bovenop blijven dmv:
- houd het stuk land klein en verplaatsbaar (dus bijv met je 8 hectare: zet ze op 1 hectare en verplaats ze na wederom weer ontwormen totaal naar een andere hectare op je 8 hectare tellende stuk) (edit: dus misschien dan zelf voorzien in een mager hectare ipv strookbegrazing)
- zeer secuur schoonhouden
- zeer intensief vitamine en mineralen beleid (bloedonderzoek en alle paarden op een multisupplement zoals victorious secret 200 of jepaardgezondenfit etc en redcell voor degenen met bloedarmoede etc)
- bloed en mestonderzoek

Succes!
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 12-04-19 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas
Berichten: 13044
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:13

Ah en nog iets.. ik vind het juist zinvol om te blijven reageren. Als we allemaal ons ego niet laten vlammen kunnen we prima ts nog van advies voorzien, we zijn immers allemaal paardenliefhebbers die het beste voor hebben met hun gezondheid.

BigOne
Berichten: 38581
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:36

Hannanas schreef:
Ah en nog iets.. ik vind het juist zinvol om te blijven reageren. Als we allemaal ons ego niet laten vlammen kunnen we prima ts nog van advies voorzien, we zijn immers allemaal paardenliefhebbers die het beste voor hebben met hun gezondheid.

Hier heb je gelijk in maar sorry hoor, ik laat me door het stellen van een normale vraag niet uitmaken voor een niet nadenkend persoon. Ts heeft overduidelijk meer issues dan alleen haar paarden. Heb er juist op gelet om het zo gewoon mogelijk, zonder aanvallend te zijn te vragen. Wanneer je op een discussieforum de meeste reacties afdoet in de taal die ts bezigt dan ben je toch wel erg apart bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:47

Cambiar schreef:
Ja tuurlijk, dat ontwormen in eerste plaats.
Iemand zei me PB dat mijn weide nu ook besmet is, klopt, maar ik verwijder de mest elke dag (dat is een must) en waar ze nu zitten was een tijdelijke oplossing zoals ik al zei.
Volgende maand gaan ze op 8 ha natuurland en daar ga ik ook altijd de mest weghalen.


Misschien dat jullie in Belgie andere natuurgebieden hebben, maar in Nederland wordt onder natuurgebied een stuk grond verstaan dat zo wild mogelijk gehouden wordt. Dus geen rondreizend circus aan prikpaaltjes. Daarmee maak je namelijk alles kapot wat groeit en bloeit op dat stukje rondreizende paddock omdat dat veel te zwaar belopen en begraasd wordt. Weet je natuurbeheerder (de eigenaar van de grond of de overkoepelende instantie die het het predicaat 'natuurland' hebben verleend wel dat je dit van plan bent?
Hier krijgen boeren ook premies voor het laten verwilderen van sommige percelen - maar dan is het dus uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je daar nog steeds elke dag je melkkoeien op laat grazen, lopen en poepen.

En verder betekent 'mijn paarden gaan volgende maand op 8 hectare natuurgebied' in Nederland dat je paarden volgende maand op 8 hectare natuurgebied gaan lopen. Niet 'in een afgezet stukje strookbegrazing op een perceel van in totaal 8 hectare groot'. Mijn paard liep in een weiland van 1,5 hectare groot, maar als ik jouw vertaling aan zou houden dan zou hij op 15 hectare hebben gelopen, want hij stond binnen die 15 hectare steeds op een andere wei.
Dat is toch gek?

Nu kun je dit natuurlijk gemuggezift op taalniveau vinden, maar dit probleem speelt in vrijwel al je posts: je bent extreeeeem stellig in al je opinies, geeft enorm af op wat anderen doen want dat zijn of engelen of duivels, er is geen enkele middenweg - en dan blijkt ineens dat jij eigenlijk in praktijk zelf ook iets heel anders gaat doen want je eerdere beschrijving klopte niet.
Ik kan me nog herinneren dat je voor de verhuizing op Bokt vroeg hoe je je paarden van meer eiwitten kon voorzien want sommige waren te schraal qua bespiering. Ik gaf aan wat ik aan eiwitsupplementen voor mijn eigen paarden gebruikte en wat bij hem hielp, maar dat je bij het bijvoeren van grote hoeveelheden eiwit wel ook de nierwaardes in de gaten moet houden. Jij ging dat ook gebruiken, en een half jaar geleden schreeuwde je ineens in iemand anders z'n topic dat ik een moordenaar was want ik had jou supplementen opgedrongen en die bleken helemaal niet te zijn wat je paard nodig had en volgens de dierenarts was hij er super ernstig aan toe en dat kwam allemaal door mij - vraag nooit voedingsadvies aan de zelfbenoemde experts op Bokt maar ga altijd direct naar een deskundige/dierenarts met je vragen!!!!!!!!

En nu zie ik tot mijn stomme verbazing dat je hier weer voedingsadvies vraagt.
Aan Bokkers.
Ga je die straks dan weer dezelfde behandeling geven als blijkt dat vitaminekorrel B toch beter blijkt voor je paard dan A?
Snap je dat je het anderen extreem moeilijk maakt om jou te helpen als je continu tegenstrijdige of halve informatie post en je je nooit te beroerd voelt om anderen te demoniseren als iets wat anders loopt dan jij wilt?

Hannanas
Berichten: 13044
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:04

bigone schreef:
Hannanas schreef:
Ah en nog iets.. ik vind het juist zinvol om te blijven reageren. Als we allemaal ons ego niet laten vlammen kunnen we prima ts nog van advies voorzien, we zijn immers allemaal paardenliefhebbers die het beste voor hebben met hun gezondheid.

Hier heb je gelijk in maar sorry hoor, ik laat me door het stellen van een normale vraag niet uitmaken voor een niet nadenkend persoon. Ts heeft overduidelijk meer issues dan alleen haar paarden. Heb er juist op gelet om het zo gewoon mogelijk, zonder aanvallend te zijn te vragen. Wanneer je op een discussieforum de meeste reacties afdoet in de taal die ts bezigt dan ben je toch wel erg apart bezig.


Snap ik, gelukkig weten velen hier jouw reacties op waarde te schatten.

Uiteindelijk hoop je toch dat er wat blijft hangen, zodat haar toekomst en die van de paarden toch weer een stukje geholpen is.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 18:28

bigone schreef:
Hannanas schreef:
Ah en nog iets.. ik vind het juist zinvol om te blijven reageren. Als we allemaal ons ego niet laten vlammen kunnen we prima ts nog van advies voorzien, we zijn immers allemaal paardenliefhebbers die het beste voor hebben met hun gezondheid.

Hier heb je gelijk in maar sorry hoor, ik laat me door het stellen van een normale vraag niet uitmaken voor een niet nadenkend persoon. Ts heeft overduidelijk meer issues dan alleen haar paarden. Heb er juist op gelet om het zo gewoon mogelijk, zonder aanvallend te zijn te vragen. Wanneer je op een discussieforum de meeste reacties afdoet in de taal die ts bezigt dan ben je toch wel erg apart bezig.

Sorry, maar jij bent in de eerste plaats mij ronduit beginnen uitlachen. Ik denk dat je betoog beginnen met: wahaha weinig respectvol is. Vraag me dan eerst om info alvprens mij publiekelijl belachelijk te maken. Je manier van schrijven is ontactvol.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 18:45

xyzutu2 schreef:
Cambiar schreef:
Ja tuurlijk, dat ontwormen in eerste plaats.
Iemand zei me PB dat mijn weide nu ook besmet is, klopt, maar ik verwijder de mest elke dag (dat is een must) en waar ze nu zitten was een tijdelijke oplossing zoals ik al zei.
Volgende maand gaan ze op 8 ha natuurland en daar ga ik ook altijd de mest weghalen.


Misschien dat jullie in Belgie andere natuurgebieden hebben, maar in Nederland wordt onder natuurgebied een stuk grond verstaan dat zo wild mogelijk gehouden wordt. Dus geen rondreizend circus aan prikpaaltjes. Daarmee maak je namelijk alles kapot wat groeit en bloeit op dat stukje rondreizende paddock omdat dat veel te zwaar belopen en begraasd wordt. Weet je natuurbeheerder (de eigenaar van de grond of de overkoepelende instantie die het het predicaat 'natuurland' hebben verleend wel dat je dit van plan bent?
Hier krijgen boeren ook premies voor het laten verwilderen van sommige percelen - maar dan is het dus uitdrukkelijk niet de bedoeling dat je daar nog steeds elke dag je melkkoeien op laat grazen, lopen en poepen.

En verder betekent 'mijn paarden gaan volgende maand op 8 hectare natuurgebied' in Nederland dat je paarden volgende maand op 8 hectare natuurgebied gaan lopen. Niet 'in een afgezet stukje strookbegrazing op een perceel van in totaal 8 hectare groot'. Mijn paard liep in een weiland van 1,5 hectare groot, maar als ik jouw vertaling aan zou houden dan zou hij op 15 hectare hebben gelopen, want hij stond binnen die 15 hectare steeds op een andere wei.
Dat is toch gek?

Nu kun je dit natuurlijk gemuggezift op taalniveau vinden, maar dit probleem speelt in vrijwel al je posts: je bent extreeeeem stellig in al je opinies, geeft enorm af op wat anderen doen want dat zijn of engelen of duivels, er is geen enkele middenweg - en dan blijkt ineens dat jij eigenlijk in praktijk zelf ook iets heel anders gaat doen want je eerdere beschrijving klopte niet.
Ik kan me nog herinneren dat je voor de verhuizing op Bokt vroeg hoe je je paarden van meer eiwitten kon voorzien want sommige waren te schraal qua bespiering. Ik gaf aan wat ik aan eiwitsupplementen voor mijn eigen paarden gebruikte en wat bij hem hielp, maar dat je bij het bijvoeren van grote hoeveelheden eiwit wel ook de nierwaardes in de gaten moet houden. Jij ging dat ook gebruiken, en een half jaar geleden schreeuwde je ineens in iemand anders z'n topic dat ik een moordenaar was want ik had jou supplementen opgedrongen en die bleken helemaal niet te zijn wat je paard nodig had en volgens de dierenarts was hij er super ernstig aan toe en dat kwam allemaal door mij - vraag nooit voedingsadvies aan de zelfbenoemde experts op Bokt maar ga altijd direct naar een deskundige/dierenarts met je vragen!!!!!!!!

En nu zie ik tot mijn stomme verbazing dat je hier weer voedingsadvies vraagt.
Aan Bokkers.
Ga je die straks dan weer dezelfde behandeling geven als blijkt dat vitaminekorrel B toch beter blijkt voor je paard dan A?
Snap je dat je het anderen extreem moeilijk maakt om jou te helpen als je continu tegenstrijdige of halve informatie post en je je nooit te beroerd voelt om anderen te demoniseren als iets wat anders loopt dan jij wilt?

Halve waarheden???
Weet ik veel dat jullie veronderstellen dat een natuurgebied 'wild' is en geen strookbegrazing mag gedaan worden. Alvorens iemand uit te lachen, kun je eerst beleefd informeren wat mijn afspraken waren met de beheerder, jullie veronderstellen er ook maar op los. Dan had ik op een normale vraag normaal kunnen antwoorden: ik heb de afspraak met de beheerder om dit stuk in ruil te beheren en poepvrij te houden, en ik mag aan strookbegrazing doen. Zomaar vierkant met wahaha uitlachen is dus wel normaal gedrag? Bijzonder.
Ik demoniseer niemand, ik word aangevallen en dan reageer ik terug. Is dat zo bijzonder?
Ik vind het trouwens enorm grof om te stellen dat ik mijn paarden zomaar zonder boe of ba versjouw, alsof ik onbezonnen te werk ga, terwijl ik hier al drie jaar over nadenk en de kat uit de boom kijk, dat ik dan besluit na de afspraken met de eigenaar om mezelf en mijn paarden een beter en gezonder leven te geven en vervolgens een fortuin betaal aan BSS transport, super professionele mensen die mij heel hard bijgestaan hebben tijdens de gznse verhuis en mijn paarden een luxe rit naar Tsjechië bezorgd hebben om DAAR VERVOLGENS, MET DE BEDOELING, VOOR DE REST VAN MIJN LEVEN TE GAAN WONEN.
Ik sta paf hoe immens grof jullie kunnen reageren. Hoe veroordelend jullie zijn. Ik had alleen goede bedoelingen, niet om mijn dieren en mezelf te kwellen. Ik had geen idee hoe erg de eigenares haar gedrag to van mij zou veranderen eens ik in haar net gevangen geraakt was. Ik heb hemel en aarde bewogen om naar huis te KUNNEN terugkeren, vlak voor de winter, als je zo iets niet meegemaakt hebt, kun je niet weten welke horror het was. En neen, ik kan niet alles vertellen waarom ik zo hysterisch reageerde, maar ik heb daar een voor mij uiterst traumatische gebeurtenis meegemaakt. Dat heeft me enorm geraakt en ik kon hier niet mee om. Was bang dat een van mijn paarden hetzelfde lot beschoren zou zijn. Geloof me, ik heb alles gedaan om terug te kunnen keren, maar om dat klaar te krijgen vanuit Tsjechië in die extreme situatie was huzarenwerk. Een nieuwe plek voor mezelf, weide voor de paarden én het geld voor een auto en een chauffeur te regelen om dit alles veilig te laten verlopen.
Ik ben er geraakt, het is me gelukt en ik laat me door niemand meer kleineren. Het is genoeg geweest.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 18:58

Hannanas schreef:
Ik dacht ook meteen..die mag wel een golfkarretje aanschaffen om hectares poepvrij te houden. Ook een kaalgevreten stuk van 8 hectare is een monster-dagtaak.

Daarnaast is het naïef om te denken dat suppletie niet zou werken, en je verbaasd staat dat vitaminen/mineralen bijvoeren je hengstje er beter uit heeft laten zien. Natuurlijk! Ik sta verbaasd dat je er voorheen weinig zin in zag met zoveel jaren ervaring en een grote kudde.. menig paard haalt niet genoeg uit een stuk wei/natuurgebied. Laat staan paarden na/tijdens een verhuizing en een wormbesmetting. Daarnaast is het altijd heftig als een paard ver verplaatst wordt, het gras/hooi/land/bodem is dermate anders dat er een behoorlijke stabilisatie periode voorbij gaat. Dus goed dat je dat bent gaan voeren aan je hengst, maar geef je het ook aan de anderen?

Ik zou er nu strak bovenop blijven dmv:
- houd het stuk land klein en verplaatsbaar (dus bijv met je 8 hectare: zet ze op 1 hectare en verplaats ze na wederom weer ontwormen totaal naar een andere hectare op je 8 hectare tellende stuk) (edit: dus misschien dan zelf voorzien in een mager hectare ipv strookbegrazing)
- zeer secuur schoonhouden
- zeer intensief vitamine en mineralen beleid (bloedonderzoek en alle paarden op een multisupplement zoals victorious secret 200 of jepaardgezondenfit etc en redcell voor degenen met bloedarmoede etc)
- bloed en mestonderzoek

Succes!

Thx voor je concrete antwoord zonder met verwijten te beginnen slaan rond mijn oren.
Via mijn Merelbeke ben ik Life Data gaan voeren aan iedereen, is wel super kostelijk, maar zeer geconcentreerd, ze waren hier heel tevreden over in Merelbeke.
Voor Una, de merrie met bloedwormen, zelfs de Farrier's formula met dubbel concentraat (omdat ze neiging heeft van dunne zolen). Ik blijf het op advies zeker drie maanden geven.
Ik merk vooruitgang bij de volwassen paarden, maar het veulen is wat flets. Is mijn persoonlijke indruk, dus ik denk dat ik nu, na week ontwormd te hebben, ook eens zijn bloed ga laten trekken. Ben enorm bang dat hij schade zal hebben aan zijn darmen...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 12-04-19 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43906
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:59

Cambiar, ik heb eigenlijk wel bewondering voor het feit dat je zo strijdlustig bent na zo'n traumatische gebeurtenis. Ik hoef niet alle in en outs te weten. Je schreef eerder dat je depressief bent en dan knok je toch heel duidelijk voor je paarden. Dat getuigt van kracht! Ik vind het ook knap dat je ook al voel je jezelf enorm ruk, dat je toch Bokt advies vraagt onder het mom van paar mensen weten meer dan één.

Enne wat je zorgen betreft over je veulen. Ons paard had jaren geleden ook te kampen met een behoorlijke rode bloedworm infectie , daarbij de ziekte van lijme en ze was werkelijk dood en doodziek. We dachten dat we haar kwijt zouden zijn. Maar dat is allemaal goed terecht gekomen en er is geen sprake van darmschade iets dat we wel allemaal verwacht hadden. Dus wie weet knapt jouw veulen ook heel goed op. Denk niet gelijk het ergste!

Succes en sterkte met alles hé. Ik hoop dat je paarden gauw weer gezond zijn, jij je leven spoedig weer op de rit hebt en dat je deze nare ervaring achter je kunt laten. Je bent weg gekomen onder moeilijke omstandigheden en dat is knap +:)+ . Daarin mag je trots zijn op je zelf. Allemaal in ons leven doen we wel eens iets besluiten dat anders uitpakt als we zelf hadden gedacht. Ruk, maar zo gaat het helaas soms. Treurig dat dit jou nu overkomen is. :(:) :*

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 19:04

pien_2010 schreef:
Cambiar, ik heb eigenlijk wel bewondering voor het feit dat je zo strijdlustig bent na zo'n traumatische gebeurtenis. Ik hoef niet alle in en outs te weten. Je schreef eerder dat je depressief bent en dan knok je toch heel duidelijk voor je paarden. Dat getuigt van kracht! Ik vind het ook knap dat je ook al voel je jezelf enorm ruk, dat je toch Bokt advies vraagt onder het mom van paar mensen weten meer dan één.

Enne wat je zorgen betreft over je veulen. Ons paard had jaren geleden ook te kampen met een behoorlijke rode bloedworm infectie , daarbij de ziekte van lijme en ze was werkelijk dood en doodziek. We dachten dat we haar kwijt zouden zijn. Maar dat is allemaal goed terecht gekomen en er is geen sprake van darmschade iets dat we wel allemaal verwacht hadden. Dus wie weet knapt jouw veulen ook heel goed op. Denk niet gelijk het ergste!

Succes en sterkte met alles hé. Ik hoop dat je paarden gauw weer gezond zijn, jij je leven spoedig weer op de rit hebt en dat je deze nare ervaring achter je kunt laten. Je bent weg gekomen onder moeilijke omstandigheden en dat is knap +:)+ . Daarin mag je trots zijn op je zelf. Allemaal in ons leven doen we wel eens beluiten die anders uitpakken als we zelf hadden gedacht. Ruk, maar zo gaat het helaas soms. Treurig dat dit jou nu overkomen is. :*

Thx voor je lieve mailtje. Sorry dat ik soms zo uit de hoek kom, maar ik ging inwendig kapot. Kapot. Bang. Uitgeput. Ik kan gewoon niet alles vertellen op internet.
Lief van je om me moed te geven ivm veulen. Ik heb de ervaring met mijn paardjes die ik kocht vanuit Frankrijk dat ze toch ergens gevoeliger blijven voor wormen. Ik had gezworen om mijn eigen gefokte veulens,dat NOOIT aan te doen, maar ondanks dat ik erbovenop zat met de ontworming in Tsjechië was het dwijlen met de kraan open.
Daarom vind ik het pijnlijk dat men mij zo uitlacht met mijn bedoelingen om de weide zo proper mogelijk te houden. Het kan niet anders. Ik wil dit gewoon NOOIT meer meemaken ;(

Hannanas
Berichten: 13044
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:17

Wat geef je ze allemaal nu en de aankomende drie maanden? Welke hoeveelheden?

Popstra
Berichten: 13913
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:33

We lachen hier niemand uit, geven alleen te kennen aan de hand van die post dat het vrijwel onmogelijk is om 8 hectare dagelijks schoon te houden. Dat gaat geen mens vol houden. Ook jij niet.
Maar als je dan vervolgens boos reageerd en schrijft dat je strook begrazing gaat doen zijn wij in ene de klootzakjes..... dat is geen eerlijke manier van discussiëren als jij steeds in een slachtoffer rol kruipt.

BigOne
Berichten: 38581
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:50

Ts, ondanks dat je blijkbaar niet goed in je vel zit kun je wel stoppen met het aanvallen van mensen. Ik heb je nergens uitgelachen en het treurige is dat je inmiddels zo’n verwrongen denkwijze hebt dat je denkt dat iedereen tegen je is, iedereen je beschuldigd van het niet goed voor je paarden zorgen en iedereen je uitlacht . Zorg eens dat je drie keer leest en dan tot 10 telt voor je er weer op los gaat, zal je heel veel frustratie schelen en misschien valt het je dan op dat mensen in eerste instantie willen helpen. Dus stap aub uit die slachtofferrol want die doet je veel meer kwaad dan goed, sterkte ermee.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:08

Het is gewoon heel belangrijk dat je in dit geval op de klok blijft ontwormen,werkzame stof en de tijd dat die werkzaam is,in veel gevallen 6 tot 8 weken pramox 12 weken.Als die tijd verstreken is kan een paard gewoon weer een besmetting oplopen.Helemaal als hij op het zelfde stuk weiland blijft lopen...ondanks dat de mest weggehaald word

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 20:30

Hannanas schreef:
Wat geef je ze allemaal nu en de aankomende drie maanden? Welke hoeveelheden?

-Handje Life data op advies van veearts
https://www.lifedatalabs.de/index.php/produkte/barn-bag
Voor Una met neiging dunne zolen de Life data double concentrate
https://www.lifedatalabs.com/products/e ... e-strength
pulp gemengd met:esparcette equifyt kwart schep, lijnzaadkorrel equifyt halve schep, alpengrun muesli halve schep
-audevard ter ondersteuning van de lever 50ml per dag (van veearts)
Voor de gewonde, bijna genezen nog 20 druppels traumacur en 20 druppels tendocur

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:56

Wanneer is je merrie nog ontwormd en met welk middel? Ze ziet er niet goed uit vind ik...

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Veulen van nog geen jaar oud met fikse bloedworminfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:10

Vanaf een jaar mag moxidectine toch wel?

Paarden nemen ze op en vervolgens nestelen ze zich in in de darmwand om er dan in de nawinter uit te komen, is dit met veel tegelijk kan de darmwand wel degelijk beschadigd zijn.

Ik hoop dat je een juiste oplossing vind en dat je paard er niet onder gaat lijden

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 22:53

geerke schreef:
Wanneer is je merrie nog ontwormd en met welk middel? Ze ziet er niet goed uit vind ik...

Laatst 22 maart, 21 maart werd ze plots erg stil en at niet meer.
Twee dagen na ontwormen werd ze weer actiever.
Heel vreemd vachtje, zo van die lange haren, dof.
Moet zeggen dat in de merriegroep waar zij stond, de besmetting het ergst was. Was een spaghetti op bepaald moment.

Afbeelding

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 22:56

karin1994 schreef:
Vanaf een jaar mag moxidectine toch wel?

Paarden nemen ze op en vervolgens nestelen ze zich in in de darmwand om er dan in de nawinter uit te komen, is dit met veel tegelijk kan de darmwand wel degelijk beschadigd zijn.

Ik hoop dat je een juiste oplossing vind en dat je paard er niet onder gaat lijden

Ja, klopt, veearts heeft dit bevestigd. Veulen is nu 9 maanden oud. Zelfs nu mag het.
Hij heeft 22 maart dus Furexel + Panacur gehad, dus 22 april met equest adviseerde de veearts.

Ik hoop het ook, heb ervaring dat besmettingen heel lang kunnen aanslepen (en heel veel geld kost), ik was hier dus echt niet gelukkig mee.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 23:23

geerke schreef:
Het is gewoon heel belangrijk dat je in dit geval op de klok blijft ontwormen,werkzame stof en de tijd dat die werkzaam is,in veel gevallen 6 tot 8 weken pramox 12 weken.Als die tijd verstreken is kan een paard gewoon weer een besmetting oplopen.Helemaal als hij op het zelfde stuk weiland blijft lopen...ondanks dat de mest weggehaald word

Dus bedoel je ongeveer om de 8 weken ontwormen? Hoe lang zou ik dat moeten doen? Afwisselen van werkend bestanddeel ook? Als ik concreet begrijp wat je bedoelt kan ik het namelijk voorleggen aan de veearts.