Operatie kissing spines

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 19:00

Wat goed Joj, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen? Hoe oud is jouw paard en waar wordt hij geopereeerd? Ik hoop dat volgend weekend Iresio weer voor het eerst onder het zadel gaat

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:19

Joj, veel succes en sterkte donderdag.
Hjozzy, spannend hoor

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:15

hjozzy, Mijn paard is net zo jong als die van jou. Wordt dit jaar 6. Ze wordt geopereerd in Haaksbergen. Na een lange periode van puzzelen waarom ze steeds explosiever werd met rijden. Ben ik blij dat we een mogelijke oorzaak hebben gevonden en dat er een oplossing is. De revalidatie vind ik erg spannend. Ik lees veel verschillende trajecten.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 14:13

De revalidatie vond ik ook spannend, omdat ik zo weinig informatie had, ik had het allemaal veel sneller op mogen pakken volgens het revalidatieschema, maar vond dat mijn paard hier niet aan toe was door allerlei extra problemen. Iresio is zo'n heethoofd en zo weinig zuinig op zichzelf. Ik heb mijn gevoel gevolgd en toen het eenmaal half december was heb ik besloten rustig aan te doen tot na oud en nieuw. Ik wist niet hoe hij zou reageren op deze periode, het was het eerste jaar dat ik hem mee maakte met oud en nieuw. Afgelopen zaterdag had ik hem precies een jaar. Zeker op deze leeftijd vind ik het maandje extra niet zo'n probleem en door het longeerwerk wat ik wel volle bak heb op gepakt met hem, is hij al heel veel sterker geworden. Sommige zaken heb ik eerder gedaan dan op papier mocht, met andere zaken heb ik langer gewacht.
Met name het stappen in het begin was een uitdaging, maar nu is hij zoveel makkelijker geworden, dat ik alles kan op pakken. Gisteren heb ik hem weer gelongeerd met het zadel en ging even op een krukje ernaast staan om hem daar ook weer aan te laten wennen, maar dat zal nog wel even tijd nodig hebben om hem daar weer braaf in te krijgen :o
Een advies wil ik wel mee geven voor de wond op de rug, ik heb van Wolvega een stuk foam mee gekregen om in de deken te plakken en ik moet zeggen dat dat heel goed werkte, daardoor kon ik eerder een deken op doen en bleef de wond schoner, vanaf het moment dat ik dat deed is de genezing van de wond veel sneller gegaan. Het is wel moeilijk te vergelijken, want Iresio is natuurlijk in de zomer geopereerd en hij had toen alleen maar een lichtgewicht vliegendeken op. En ik ben pas later in contact gekomen met iemand die de paarden lasert, maar ik denk dat ook dat het traject kan versnellen.

Ik denk dat het belangrijkst is om naar je paard te blijven kijken en je eigen gevoel te volgen in samenspraak met de dierenartsen.

Heel veel sterkte en succes donderdag, maar ik ga ervan uit dat het helemaal goed gaat komen, ik ben ook wel heel benieuwd naar jullie ervaringen straks.

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:53

Zojuist mijn paard naar de kliniek gebracht. Ze wordt vandaag voorbereid op de O.P.
Röntgenfoto's maken om de juiste wervel te bepalen en dan gaat het morgen gebeuren. Thuis wat foto's gemaakt want de spiertjes zullen nu wel snel by by zijn. Vandaag heeft ze nog lekker rond gescheurd en zich uitgeleefd. Vanaf morgen mag ze dat een heel tijdje niet meer doen.
Kan niet wachten tot ze bellen van de kliniek dat alles is goed gegaan.......poooeeee wordt n lange nacht en dag.

ikkedus
Berichten: 3313
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:59

Misschien leuk om je eigen volgtopic te maken? Ga ik daar ook lekker meelezen.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 16:17

Spannend Joj, zo herkenbaar en zo onzeker. Arm paard, voordeel dat het om 1 wervel gaat, zal de operatie iets minder lang duren. En over een paar weken zal ze weer een heel blij paard zijn :)
Ik ga hard duimen voor jullie morgen!

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:06

Afbeelding
Afbeelding
Vandaag op ziekenbezoek geweest. Helaas mag ik dr nog niet meenemen. Te veel zwelling en daardoor kan ze geen deken op. Ze is kort in het haar door t scheren in oktober. Dus beetje sneu om dr zonder deken bij mij thuis in de stal te zetten. Daar in de kliniek is het lekker kwa temperatuur.
Een stuk of 10 hechtingen heeft ze. Ze was al flink ingevallen. Volgens mij heeft ze iets in de vorm van heimwee. Assistentes vertelden dat ze zo lief en rustig was. ahhhh ja zo ken ik mijn paard.
Hopenlijk mag ze vrijdag wel mee naar huis.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:09

Sneu he om ze dan weer achter te laten! Iresio is ook 8 dagen in de kliniek gebleven, kwam bij hem alleen omdat hij zijn antibiotica niet oraal wilde hebben :+ Hij had weinig zwellingen.
Iresio was ook wel wat ingevallen, maar eenmaal thuis trok dat heel snel bij. Ik heb het aantal hechtingen nooit echt kunnen tellen. In de kliniek zat er nog verband op en eenmaal thuis waren de hechtingen al aan het oplossen.

Altijd prettig als de assistentes ze lief vinden, krijgen ze genoeg aandacht :D
Ik hoop ook dat ze vrijdag mee naar huis mag, het voordeel vind ik wel dat ze op de kliniek het normaal vinden dat ze hun stal niet uit mogen en thuis worden ze daar onrustig van, dus je bent dan al even wat verder in de boxrust.

Iresio werd in Wolvega er elke dag even uit gehaald om de wond te bekijken. Dat heb ik thuis ook gewoon gedaan, kon hij elke dag even voor zijn box staan, gaf wat afleiding tijdens de boxrust.

Anoniem

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:00

Beterschap voor je paard, Joj! Hopelijk kan ze snel weer mee naar huis en kan het herstel en de revalidatie beginnen.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:26

Beterschap! Hopelijk kan hij snel mee naar huis

Phonix
Berichten: 1129
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:57

Beterschap :)

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:46

Afbeelding
Ze is weer thuis. Gelukkig geen toestanden onder weg gehad. Ze begon direct te eten. GELUKKIG!
Aan te knutselen geweest met de deken. Omdat ze geschoren is kan ze niet zonder deken in de stal staan. Vooral omdat het de komende tijd gaan vriezen.
Dus heb iets creatiefs gemaakt. Wat denken jullie zou dit zo kunnen?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:55

Wat een geweldig nieuws dat ze weer thuis is. Ik vind dat je creatief bezig bent geweest met de deken zelf had ik het ook zo gedaan. Heel veel succes met het herstel.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:14

Fijn dat ze weer thuis is *\o/* . Je bent creatief bezig geweest, handig gedaan! Jammer dat ze jou niet iets hebben mee gegeven om in de deken te plakken, want dat was een stuk fijner geweest. Ik kon het zelf ook nergens krijgen, Mocht je nog wel aan zo’n foam strip kunnen komen adviseer ik je om deze in een lichtgewicht ruime zomerdeken of vliegendeken te plakken over een week en deze over deze deken te doen. Ik heb bij Iresio gemerkt dat vanaf het moment dat ik dat deed de wond veel sneller ging genezen. Er kwam geen vuil bij. Ik ga even foto’s zoeken vanaf het moment dat ik dat gedaan heb, dan zie je het verschil binnen een paar dagen, dat was echt bizar. En de dierenartsen hadden ook bij mij aan gegeven dat zij dat eerder hadden gedaan bij een paard dat in de winter was geopereerd toen het koud was. Ik heb het gedaan omdat er zoveel vliegen waren na de operatie en Iresio trok de vliegen niet op de wond. Ze gaven bij mij wel aan dat de deken niet mocht trekken of te zwaar mocht zijn en mocht je het gaan doen, is het wel het beste de dekens goed aan elkaar vast te zetten, zodat het niet kan schuiven. Terwijl ik dit tik bedenk ik dat dat eventueel ook gewoon zou kunnen door een stuk dun stof op de open plek van de deken te naaien, want dat blijft ook hoger zitten.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:26

Foto's voordat ik de deken op deed van 2 september (Iresio is 15 augustus geopereerd, dus 18 dagen na de operatie)

Afbeelding


Afbeelding

Foto's van 6 september (4 dagen nadat ik de deken heb op gedaan)


Afbeelding


Afbeelding

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:34

Iresio is nog niet weer onder het zadel geweest, degene die het voor mij zou doen en ook de laatste keren hem gereden heeft voor de operatie en ik hebben helaas nog geen gezamenlijke afspraak kunnen plannen, ik hoop dus dat dit wel eerdaags gaat gebeuren. Verder doet hij het aan de longeerlijn steeds beter, hij lijkt steeds sterker te worden. Dus vooralsnog staan we niet stil :) Elke dag dat ik hem zie lopen word ik weer blijer, wat is Iresio in positieve zin veranderd! Dus Joj daar gaan we bij jou ook voor. Hoe heet jou paard eigenlijk Joj?

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:52

Hjozzy, keep up the good work, zo fijn dat het je blij maakt hem te zien lopen. Rijden komt heus weer!

Joj, heel goed bedacht, had denk ik het gat iets kleiner gehouden. Maar je kunt nu van de stof die over is een verhoging rond de wond maken en er dan een schone goed liggende denken overheen leggen. Fijn dat hij ook weer thuis is.

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:30

Hjozzy, Wow dat is echt een groot verschil met de wond.
Eigenlijk wilden ze dat ik helemaal geen deken op zou leggen. Maarja een paard dat het koud krijgt gaat gespannen staan en dat lijkt mij niet wenselijk. Ook gevraagd of ik iets anders in de deken mocht plakken, zodat ik geen gat in de deken moest maken maar daar waren ze heel stellig in. Nee niks op de wond....geen enkele vorm van druk of wat dan ook. Nu ben ik wel benieuwd naar dat foam dat jij hebt gebruikt. Mede door jou verhaal ben ik aan deze o.p. begonnen. Heb heel internet bestudeerd om er iets over te kunnen lezen en dan vooral de ervaringen maar die zijn er bijna niet dus enorm bedankt!

Fijn om te lezen dat Iresio zo fijn gaat. Zo benieuwd hoe bij jou t rijden straks gaat.
Uiteraard gaan wij ervoor.
Mijn paard heet trouwens Innocent. Omdat ze altijd zo onschuldig kijkt met dr veel te grote oren. hihi

Ladygiroc

Berichten: 5095
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:45

Voor ons als meelezers ook rete interessant. Te meer ook omdat jullie in 1 topic zitten.

Duim dat beide paarden een glansrijke carrière tegemoed gaan!

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 00:58

Leuke naam Innocent ;)

Zo zie je maar dat de operatie nog zo weinig wordt uit gevoerd in Nederland dat er nog geen eenduidige protocollen zijn. Iresio was heel onrustig op stal en bewoog zich in allerlei bochten tegen de vliegen. Ik mocht wel meteen een lichtgewicht niet trekkende deken opdoen, maar het leek mij niet verstandig, vandaar dat ik het na ruim 2 weken heb gedaan.
In Wolvega gebruikten ze ook alleen betadine oplossing voor de wond, liever geen zalf. Ik weet niet wat voor foamstrip het was, kan het echt nergens vinden, maar ik kreeg het wel mee. De eerste week hadden ze wel verband op de wond ivm insecten, pas toen het dicht was ging die eraf

Afbeelding

Joj
Berichten: 22
Geregistreerd: 05-01-19

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:11

Het valt niet mee om hele dagen op stal te moeten staan. Terwijl ze voorheen 24 uur per dag zelf mocht bepalen waar ze wilde zijn. Met Strezz druppels van Phytonic begonnen. Eerste dag een dubbele dosering. Heb het idee dat de scherpe kantjes eraf zijn. Verder muziek aan, regelmatig hooi aanbieden. Veel kleine bezoekjes brengen. Rubbermat aan de binnenzijde van de boxdeur gemaakt omdat ze tegen de deur aan schraapt een daardoor een beurse plekken aan haar benen kreeg. Elke dag even op de wasplaats zodat ik de stal kan mesten. Want ook dat wordt een grote bende als ze hele dagen in zo'n hokje moeten staan. Maar morgen mag ik voor het eerst 2x 5 min. wandelen. Erg benieuwd hoe dat gaat. Heb gelukkig de mogelijkheid om een paddock te gebruiken die aan haar stal vast zit. Dus hoef niet eerst met een stuiterend paard een veilige plek zoeken om te wandelen.
De wond ziet er goed uit. De hechtingen gaan vrijdag eruit. Ik dacht de eerste x wandelen en dan zonder hechtingen....nee kies toch maar voor een stukje zekerheid.
Geïnformeerd of mijn paard lasertherapie mocht....helaas de wond moet nog rusten.

hjozzy

Berichten: 629
Geregistreerd: 05-08-07
Woonplaats: Westzaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 16:54

Zo herkenbaar, wel fijn dat je een "veilige" omgeving hebt om haar te laten stappen, dat gelukje had ik niet, waardoor het al moeilijk was om hem 10 minuten laten te stappen, laat staan de lange tijden die Iresio mocht stappen. Iresio mocht toen wel in de stapmolen, maar daar was hij nog nooit in geweest en vanwege zijn rilheid durfde ik het toen niet aan. Deze week voor het eerst hem in de stapmolen gehad en hij vindt het leuk :+ Als ik hem eruit haal, gaat hij er weer voorstaan als een klein kind: "nog een keer" :D :D Hij loopt als een blij ei door de molen te paraderen :=
Ik ben ook pas deze maand begonnen met lasertherapie, omdat ik er eigenlijk in de eerste instantie nooit aan heb gedacht, maar nog steeds heeft dat heel veel effect, hij is daar echt een stuk losser van geworden, dus even wachten kan geen kwaad en dat de wond rustig moet worden, begrijp ik.
De klinieken werken wel allemaal anders, Iresio had oplosbare hechtingen, dus die hoefden er niet uit gehaald te worden.
Ik merkte wel aan Iresio dat hij zich in de periode van boxrust steeds meer bij ging neerleggen dat hij er niet uit mocht en dat hij zelfs wat onzeker was toen hij weer wat meer mocht.
In principe heb ik voor aanstaande vrijdag een afspraak voor Iresio om weer voor het eerst onder het zadel te gaan, maar ik vrees met grote vreze dat ik hem onvoldoende kan voorbereiden, omdat wij geen overdekte longeerbaan hebben en de ondergrond wel hard zal zijn als het echt zo hard gaat vriezen de komende nachten. Maar veiligheid voor alles, ik wil niet dat het snel snel moet en hij geen gelegenheid krijgt om zijn ei kwijt te kunnen.

Duhelo

Berichten: 28610
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:57

Joj schreef:
Het valt niet mee om hele dagen op stal te moeten staan. Terwijl ze voorheen 24 uur per dag zelf mocht bepalen waar ze wilde zijn. Met Strezz druppels van Phytonic begonnen. Eerste dag een dubbele dosering. Heb het idee dat de scherpe kantjes eraf zijn. Verder muziek aan, regelmatig hooi aanbieden. Veel kleine bezoekjes brengen. Rubbermat aan de binnenzijde van de boxdeur gemaakt omdat ze tegen de deur aan schraapt een daardoor een beurse plekken aan haar benen kreeg. Elke dag even op de wasplaats zodat ik de stal kan mesten. Want ook dat wordt een grote bende als ze hele dagen in zo'n hokje moeten staan. Maar morgen mag ik voor het eerst 2x 5 min. wandelen. Erg benieuwd hoe dat gaat. Heb gelukkig de mogelijkheid om een paddock te gebruiken die aan haar stal vast zit. Dus hoef niet eerst met een stuiterend paard een veilige plek zoeken om te wandelen.
De wond ziet er goed uit. De hechtingen gaan vrijdag eruit. Ik dacht de eerste x wandelen en dan zonder hechtingen....nee kies toch maar voor een stukje zekerheid.
Geïnformeerd of mijn paard lasertherapie mocht....helaas de wond moet nog rusten.

stukje van het paddockje de grootte van een box afzetten zodat ze wat heen en weer kan struinen / een frisse neus kan halen? Zal volgens mij al een deel schelen in verveling.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Operatie kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:05

Denk dat er geen zand op de wond mag komen