Paard zweet in stal met warme weer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 19:30

Het is niet eigen belang dat ik voorop zet. Maar vorige zomers was hij wel gewend, maar hij heeft nu even moeite, dus ik vraag daar advies voor.

Ik denk dat alles erger klinkt dat het is, anders is het geen handelstal en pension met 50 paarden ongeveer.
Het is enkel de borst die bezweet is als het een week koud is en dan ineens zomers heet.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 19:31

Punz schreef:
Nog een ongevraagd advies:
Als je vader je naar een wedstrijd kan rijden, dan kan hij je de incidentele keer dat je echt niet buiten kunt rijden, je ook naar een binnenbak vervoeren.


Vaderlief werkt fulltime en kan me soms in het weekend brengen naar wedstrijd

Punz

Berichten: 8595
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:32

Max vier uur buiten is max vier uur buiten

Dat klinkt niet erger dan het is. Dat is erg.
Kalk op het dak moeten smeren om de ergste hitte te weren klinkt niet erg..... dat IS erg. Gebouw deugd dan gewoon niet voor het houden van paardne

En helaas zijn er heel veel heel beroerde handelsstallen met meer dan 50 pensionklanten

Want ja..

Binnenbak he..


Edit
Ik ga dit topic maar verlaten. Vind het echt naar om te lezen. Dat je deze keuze maakt niet omdat er geen andere, voor je paard betere mogelijkheden zijn... maar omdat jij een binnenbak wil. Dat vind ik echt naar

Slmt9

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:44

Kmbly schreef:
Het is niet eigen belang dat ik voorop zet. Maar vorige zomers was hij wel gewend, maar hij heeft nu even moeite, dus ik vraag daar advies voor.

Ik denk dat alles erger klinkt dat het is, anders is het geen handelstal en pension met 50 paarden ongeveer.
Het is enkel de borst die bezweet is als het een week koud is en dan ineens zomers heet.


2,5 uur of 4 uur naar buiten klinkt niet erger dan dat het is, dat is gewoon absoluut niet oke.
Omdat 50 anderen hier misschien niet over nadenken, betekent dat niet dat jij dat niet hoeft te doen. Heb je er zelf echt geen moeite mee dat je paard 21,5 uur per dag moet leven in een toilet staat van 3x3?

24/7 buiten is ook niet voor elk paard, maar dit vind ik echt het andere uiterste.
Dus ja, als jij een binnenbak belangrijker vindt dan hoe jouw paard er de overige 23 uur bij staat, denk ik dat je opnieuw naar je prioriteiten mag kijken.
Of wellicht je kennis verbreden naar de levensbehoeften van een paard.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:45

Kmbly schreef:
Het is enkel de borst die bezweet is als het een week koud is en dan ineens zomers heet.


Alleen, het is op dit moment niet zomers heet.

Nienke_20
Berichten: 11
Geregistreerd: 10-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:47

Mijne ook, zeker met dit weer..

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:47

MarlindeRooz schreef:
Een stal zoeken waar een paard in de middag niet op stal staat maar lekker buiten? Als je paard nu al zweet dat belooft wat voor de komende zomer.



Dit!
Naar buiten ermee, arm paard.

Change3x

Berichten: 6614
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:48

Ik rij dan voornamelijk groen spul, maar al 5 jaar zonder binnenbak, wel hele goede bodem - staat nooit een plasje in, maar red me prima hoor.

Ik vind het ook belachelijk dat je je eigen eisen voorop stelt en niet open staat voor iets beters maar dan zonder binnenbaan. Ga zelf 20+ uur per dag in een veel te warme ruimte staan waar veel te weinig ventilatie is. :\ De ergste hitte is nog niet eens begonnen.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 19:53

Kmbly schreef:
Het is niet eigen belang dat ik voorop zet. Maar vorige zomers was hij wel gewend, maar hij heeft nu even moeite, dus ik vraag daar advies voor.

Ik denk dat alles erger klinkt dat het is, anders is het geen handelstal en pension met 50 paarden ongeveer.
Het is enkel de borst die bezweet is als het een week koud is en dan ineens zomers heet.



Het zit je niet lekker, anders ging je niet je zorgen om te maken.

Lekker naar buiten ermee met dit mooie weer.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-24 19:54

Gini schreef:
Kmbly schreef:
Het is enkel de borst die bezweet is als het een week koud is en dan ineens zomers heet.


Alleen, het is op dit moment niet zomers heet.


Afgelopen weken is het wel een paar keer warmer dan 16 graden geweest
In verhouding met een 5 graden, vind ik dat een groot verschil.
Vandaag was hij niet zo bezweet als op de foto.

Paard heeft het prima en heeft misschien niet het gouden leven, maar heeft niet het ergste leven.
Hij komt ‘s ochtends 2,5 uur buiten.
Een uur rijden of andere activiteiten en dan nog vaak ruim (zeker met dit weer en langer als hij op het land kan met water enzo) een uur buiten.

Hij is gezond, heeft geen gebreken. Als hij zo niet kon leven had hij dat al wel laten merken.

Ik heb hem op meerdere stallen gehad, maar hier doet hij het het beste.

Ik vraag alleen advies om hem te helpen met de temperatuursovergang met bvb electrolyte of scheren op dit moment, maar blijkbaar zijn mensen op bokt alleen maar commentaar.

Verder heb ik niet veel controle om hem te verhuizen, ik ben afhankelijk van ouders en de afstand en dan heb ik zelf nog een wens/eis.

Ik heb geen zin in commentaar op hoe ik mijn paard hou. Hij heeft het prima, staat niet half dood in stal en is ook niet somber, als ik merkte dat hij deze levensstijl niet trok, had ik hem een ander leven geschonken bij een ander.

Kwa ventilatie en hitte in de stal, dat valt wel mee. Hij is het enige paard dat er wat moeite mee heeft.
Als de stal zo ‘slecht’ was, dan was de dierenbescherming wel al langsgekomen na de tientallen jaren dat hij er staat

Slmt9

Berichten: 4895
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:00

Prima, dan verbreed je kennis over levensbehoeften van een paard niet en houd je je oogkleppen op. Ik verlaat dit topic, treurig.

Ragdollcat
Berichten: 14684
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:11

Naar aanleiding van wat je hier vermelde dat er kalk op t dak kwam, is het dak dus van golfplaten ofzo, anders doe je er geen kalk overheen. Nou dat is bloedjeheet.

Naar buiten ermee is het beste.

En in de eerste plaats moet je eerst aan het welzijn van je dier denken voordat je aan jouw eisen denkt die je stelt aan een stalling. Hij staat er 24 u per dag, jij misschien maar 2 uurtjes per dag.

Miran

Berichten: 4478
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:12

Afgelopen weken is het fris geweest voor de tijd van het jaar en de temperatuur van nu past bij half mei… Het had ook zomaar 10 graden warmer kunnen zijn.
Zoveel op stal is echt niet meer van deze tijd en in het kader van het welzijn van je paard zou een binnenbak geen eis mogen zijn, hoogstens een plus.

Met goede kleding is een buitenbak prima.

pluisje88

Berichten: 8135
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 20:17

Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voor je paard met een peesblessure staat.. als je hem wilt uitbrengen in de sport maar hij 21 uur per dag op stal staat dan wordt het hele gestel slap en week door het gebrek aan beweging. Een paard is een steppedier dat per dag lange afstanden moet afleggen en hapje stapje z’n maaltje bij elkaar moet scharrelen. Lange tijd op stal kun je vergelijken met een ingedroogd elastiekje. Elke keer droogt het iets verder in en als je er dan ook maar iets belasting op zet dan pats. Je zult de eerste niet zijn en helaas ook
Niet de laatste. Ik heb al 10 jaar eigen paarden en nooit een binnenbak gehad . Buiten afgelopen winter die echt rampzalig nat was heb ik nooit lange tijden niet kunnen trainen. Als je je verdiept in wat een paard nodig heeft om gezond en happy te zijn dan kom je tot de conclusie dat dat anders is dan wat je je paard nu biedt. Ik heb bewust de keuze gemaakt om luxe in te leveren zodat mijn paard meer luxe krijgt. Niet in de zin van luxe, maar in de zin van een nog fijnere plek voor de 20 uur wanneer ik er niet ben om haar te vermaken. Ik heb nog nooit een zo blij, gebalanceerd en fysiek fijn paard gehad als nu. En dat terwijl ze 20 jaar is inmiddels. Je hebt dat echter pas door als je zelf ziet wat het verschil is en hoe je paard opleeft. Wat betreft de warmte; het is nog totaal niet warm. Als hij nu al staat te zweten dan weet ik niet wat ze gaan doen als het zomer is.

Ik moet eerlijk bekennen dat het me wel goed doet dat ik bokt zo unaniem voor het paarden welzijn zie opkomen.

Ik hoop dat we een zaadje hebben geplant die uiteindelijk uitbloeit tot een inzicht in paarden welzijn om het paard een paard waardige woonplek te kunnen bieden. Ik ben er maar 3 uurtjes per dag mijn paard woont daar 24/7. Het is belangrijker dat zij het naar haar zin heeft dan dat ik dat heb. Daar werk ik hard voor, laat ik ook veel dingen voor maar ik krijg daar hoe dan ook een beloning voor als ik zie hoe gelukkig mijn paard is. Ze hebben een eigen leven, een eigen dag ritme. Ze vinden het leuk als ik kom en komen allemaal even hoi zeggen. Als we niet meteen aan het werk gaan dan gaan ze rustig terug hun ding doen tot ik ze misschien kom halen. En zo hoort het te zijn. Het is geen fiets die je de hele dag in een schuurtje zet om hem eruit te halen als je daar zin in hebt. Het is een beest van vlees en bloed, met emoties, gevoel en behoeftes…

Nienke1979
Berichten: 29
Geregistreerd: 25-03-24

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 21:57

Tenenkrommend

Je paard staat opgesloten voor een zeer groot gedeelte van de dag, in de lente al te zweten omdat jij wedstrijden wilt rijden


ik heb het niet snel maar ik vind je een verwend, niet paardwaardige vrouw en hoop dat iets van het verwend wordt over gebracht naar je paard, wat een kuddedier is en buiten zijn nodig heeft

Lindsey_99
Berichten: 2539
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 22:47

Kmbly schreef:
Paard heeft het prima en heeft misschien niet het gouden leven, maar heeft niet het ergste leven.
Hij komt ‘s ochtends 2,5 uur buiten.
Een uur rijden of andere activiteiten en dan nog vaak ruim (zeker met dit weer en langer als hij op het land kan met water enzo) een uur buiten.

Hij is gezond, heeft geen gebreken. Als hij zo niet kon leven had hij dat al wel laten merken.
......

Kwa ventilatie en hitte in de stal, dat valt wel mee. Hij is het enige paard dat er wat moeite mee heeft.
Als de stal zo ‘slecht’ was, dan was de dierenbescherming wel al langsgekomen na de tientallen jaren dat hij er staat


Het rottige is dat jouw paard met zijn eigen omstandigheden van doen heeft; het is niet zo dat hij in de krant leest dat zijn leven niet zo beroerd is... en dat andere paarden het slechter hebben.

Blijkbaar maak je je wel zorgen dat de huisvesting nou niet optimaal is, zacht gezegd. En dat is toch wel terecht gedacht.

Echt, als je flink sportief met je paard bezig bent of wilt zijn dan is het niet eerlijk voor zijn fysiek dat hij 20 uur op stal staat. Dat geeft nu wellicht geen problemen maar iedereen snapt dat 20 van de 24 uur 'op je krent zitten' geen sportieve topprestaties kan opleveren. Blessures liggen met zoveel stilstand op de loer. Om fit te zijn en blijven, is toch echt veel vrije beweging nodig, en geen postzegel van 10 of 12 m2. Een paard is nu eenmaal een bewegingsdier.

Autumnn

Berichten: 8101
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-24 23:03

Kmbly schreef:
Hij is gezond, heeft geen gebreken. Als hij zo niet kon leven had hij dat al wel laten merken.

Je paard laat dat nu toch merken door zo te gaan zweten? Je paard zegt daarmee letterlijk: lk heb het te warm baas! Ik voel me niet prettig!

Hij kan binnen zijn warmte niet kwijt. Het te warm hebben is echt heel vervelend hoor. Voor een mens al, laat staan een paard.

Is het toch niet een idee te kijken bij Celine in Akersloot? Stel je woont in HHW is het 18 autominuten. Dat valt toch mee zou je denken.

En deze op MP?
https://link.marktplaats.nl/m2108497601 ... pp_iosorry geen binnenbak maar wel een goede bodem. Staat niet bij hoeveel buiten maar bij een privestal vaak wel meer dan 2,5 uur.

roosa

Berichten: 2322
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 07:57

Ik heb een buitenbaantje en ben lid geworden van een vereniging.
Als bak lid, zo pak ik in de winter en regendagen mijn trailertje, en tuf naar de binnenbaan.
Probleem opgelost waar een wil is is een weg,naar buiten met dat dier!

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:05

Cowgirl schreef:
Ik kom oorspronkelijk uit dezelfde regio.

Dit vind ik binnen 15 km rondom HHW op MP:

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... prive-stal

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... rdbeemster

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... oor-pony-s (nu gereserveerd maar zou hier eens gaan kijken, Sanne is een aardig mens)

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... heeft-plek

Stal Berkmeer zou je ook nog eens kunnen kijken.

Ik heb natuurlijk geen idee waar je nu staat.
Benader bokker Lailapri anders eens zij heeft een eigen stal in HHW Noord, misschien weet zij wat voor je.


Stal in spanbroek moet je echt niet heen gaan. Slechte bodem. Geen tot slecht management. Prijzen wisselen per persoon. :( geen goed voerbeleid etc.

Stal berkmeer rij ik vaak langs maar zou ik ook nooit gaan staan. Bak en stallen weet ik niet maar zie ze in de ochtend vroeg al in die postzegel paddocks staan.

Stal in t veld lijkt leuk maar als je niet zelf veel vrije tijd hebt komt je paard ook amper buiten

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:47

Ach...ik ben ook niet voor niets naar de andere kant van nederland verhuisd :P

Ik kon ook niet meer vinden wat ik zocht.

JeaDH

Berichten: 2177
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 08:50

Ik ben het wel met het meeste eens wat er hier genoemd wordt, maar wat je voor nu zou kunnen doen is een Makita accu ventilator (plus extra accu voor opladen) aanschaffen en in zijn box hangen.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:31

Kmbly schreef:
Gini schreef:
Alleen, het is op dit moment niet zomers heet.


Afgelopen weken is het wel een paar keer warmer dan 16 graden geweest
In verhouding met een 5 graden, vind ik dat een groot verschil.
Vandaag was hij niet zo bezweet als op de foto.


Boven de 16 graden is toch niet zomers heet? Er staat ook nog een lekker briesje en 's ochtends en 's avonds is het zelfs nog gewoon frisjes. Een goed geventileerd en geïsoleerd stalgebouw zou met dit lenteweer echt nog geen zwetend paard mogen opleveren.

En dat staat nog los van de hoeveelheid uren dat die buitenkomt. Als je ervoor kiest om hem op stal te houden, zorg dan tenminste voor een stal die optimaal is en waar die zich goed voelt. Maar daar moet die het ook doen met slechte ventilatie, geen buitenluik en een stal die meteen giga opwarmt als de zon eens twee dagen schijnt (en blijkbaar ook meteen onaangenaam afkoelt als het eens 5 graden is?).

Ik snap dat je iets had willen horen zoals: "Voer hem gedroogd zonnekruid en het temperatuurgevoel van je paard valt volledig weg." Maar zo werkt het helaas niet.

alysha92
Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:38

Om aan te sluiten op je vraag.
Hoe oud is je paard?
Kan hij misschien ppid hebben? Daar gaan ze namelijk ook sneller van zweten (het beeld van vroeger met de krul vacht is zeker niet altijd aan de orde).
Of misschien even wat bloed afnemen om te zien of er tekort ergens is? Kan nooit kwaad om dat eens te controleren.

Verder ben ik het volledig eens met de anderen, je paard zo houden vreselijk. Heb echt medelijden met het dier. Snap niet dat mensen nog akkoord gaan met het houden van je paard op deze manier...
Zelfs geen eens zomers 24/7 buiten of de hele dag, maar ook maar 4 uur...

Gitana

Berichten: 2718
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 09:52

Ts je zegt dat wanneer je het zou merken dat hij het niet trok, je hem wel zou verhuizen. Waaraan zou je dat gaan merken dan denk je? Wat is je grens? Paarden zijn verschrikkelijk hard voor zichzelf en laten dat niet altijd merken. Hij is misschien een paard voor jou, een vriend, je hobby, je sport, maar voor het paard ben jij zijn hele leven en letterlijk de enige weg tot een beter leven.

cariena1
Berichten: 973
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paard zweet in stal met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-24 18:32

Paard hoort buiten in weiland met vriendjes en niet op stal