[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 21:56

mayka1234 schreef:
hagelslag schreef:
Aaahh okay, ja sorry ik ben niet extreem bekend met zulke termen.

Maar zoals je het omschrijft zit hij vol met slijm.
Je zou er naar mijn mening echt goed aan doen om te inhaleren


Geeft niks haha.

Oke bedankt. Dit stond in het dierenarts rapport:

"Luchtwegen: Kleine vlokjes slijm zichtbaar G 1-2/5 in de trachea. Verder geen bijzonderheden.
Luchtwegen lijken heel mild geirriteerd. Management is onlangs verbeterd naar veel buiten en veel frisse lucht. Krijgt nu
ook voodroog in plaats van hooi. In dat geval is het een prima optie om eerst met kruiden van NAF te behandelen. Als de
klachten blijven dan een kuur met ventipulmin en prednisolon starten."

Die kuur heeft ie dus inmiddels gehad...

Edit: ik heb ook foto's in het verslag, maar die kan ik niet 'lezen' -:)


Standaard geven dierenartsen dit soort middelen. Helaas komt het weer terug als je er mee gestopt bent. Na twee van deze kuren stond ik er niet meer achter om voor een derde keer prednison te geven Ivm verleden hoefbevangenheid. Toen hem naar Equisana gebracht voor een 10 daagse zouttherapie en zelf de flexineb gekocht. Pony stond al 24/7 buiten met goed hooi wat nu natgemaakt wordt. Nu vernevelen wij nog preventief om de dag met zout en hoest al maanden niet meer. Vanaf april vernevelen wij elke dag met zout. Het afgelopen jaar geen medicijnen van de dierenarts gebruikt, maar alleen zout.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:05

Hoi,

Helaas meld ik mij ook in dit topic. Heb heel wat pagina’s doorgelezen om wat wijzer te worden.
Mijn haf is wat lusteloos. En ademt met het verwijden van de neusvleugels. Geen koorts. Komt gewoon heel vermoeid over sinds 1,5 week.
Da geweest. Longen klonken schoon. Luchtpijp niet helemaal. Paard hoest overigens niet. Heeft wat witte neusvloei na het briezen (beetje schuimig wit).
Bloedonderzoek toonde aan dat witte bloedcellen wat laag zijn. Vermoedelijk door infectie aan de luchtwegen. Omdat er geen koorts of hoesten is heb ik nu voor 10 dagen Ventipulmin gekregen. En het advies om hooi te weken of voordroog te geven. En andere bodembedekking dan stro. Hij staat al in een buitenstal met altijd een Luik open.

En dan nu de uitdagingen:
Hij mag absoluut geen voordroog. Dan is hij aan de diarree. Maakt niet uit hoe droog het voordroog is. Hooi week ik Nu, maar lees wel nadelige gevolgen als het te lang geweekt staat ivm schimmelvorming? Ik moet het avond vooraf wel al klaarleggen voor de stalbaas. Kan dat kwaad als ik het al wel uit het water heb gehaald?

Het stro. Stalbaas deed al heel moeilijk nadat ik het advies van de dierenarts deelde. Er is geen alternatief op stro. Ik heb al heel wat voorrang gekregen tov andere stalgenoten door überhaupt mijn onverpakte baaltjes hooi te mogen opslaan bij hem. Hij voert standaard voordroog. Nu het ook nog eens gewerkt wordt, vindt hij het al lastig.
Paard heeft nog geen diagnose astma of stofallerhie, maar lijkt wel die kant op te gaan. Is er iets wat ik kan doen aan het stro om het stof te beperken? Bevochtigen of inspuiten met etherische oliën?
Verhuizen gaat niet zo 1,2,3. Paardlief is ook nog eens insulineresitent en dit is de enige pensionstalling in weide omtrek waar ik de optie heb om hem tijdens weideseizoen op zand te zetten.
Zit even met de handen in het haar over hoe ik het management op orde ga krijgen :(

hagelslag
Berichten: 9183
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 22:11

Ik zou als ik jou was ook ff kijken qua inhaleren.

Dat is uiteindelijk voor vele paarden een echte verademing

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 23:00

Een update van mijn kant: na speelkwartiertje op de paddock een hoestend paard... Hadden we nog niet eerder gehoord, dus besloten om gelijk de dierenarts te bellen. Woensdag komt de flexineb, 3 weken proberen. Ik zal jullie van de voortgang op de hoogte houden. :)

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 07:49

Marigo schreef:
Is er iets wat ik kan doen aan het stro om het stof te beperken? Bevochtigen of inspuiten met etherische oliën?


https://www.paardendrogist.nl/silverlinde-hooispray+variant-Kant-en-Klaar :)

Ik heb, voordat we een stomer hadden, hier (of nouja....eerlijk gezegd met een zelf gemaakte versie) m'n hooi mee ingesprayd. Zo heb ik het nog een aardige tijd onder controle weten te houden. Het kan ook op o.a. stro, dus misschien het proberen waard. Zeker icm bijvoorbeeld vernevelen, of een keer een goede zoutkuur, bijv bij Equisana.

Waarom is er geen alternatief voor stro mogelijk? Naast mot of vlas, wat bij veel stallen lastiger afgevoerd kan worden, heb je ook nog stro-pellets, die anders dan stro wél geschikt zijn voor paarden met luchtwegproblemen, en wel gewoon overal op de mesthoop kunnen (want geperst van stro). Er loopt of liep ook nog ergens een topic over.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:07

Dank je voor de tip Sandra! Ik ga deze spray bestellen. Onze stalbaas is er 1 met wie ik met veel geduld veranderingen moet bespreken. Misschien lukt het uiteindelijk wel om op een andere bodembedekking over te gaan. Maar dat kost even tijd. De dierenarts gaf zelfs aan dat dan het hele rijtje naast mij over moet. Maar dat ga ik echt niet voor elkaar krijgen. Zowel bij stalbaas als eigenaren niet (extra kosten, want stro hooit hij zelf. Alles wat anders is betaal je zelf)

Heeft het ook nog zin om bijvoorbeeld wekelijks de hele stal schoon te maken met een sopje? Nu gebeurt dat 2x per jaar. Zou het helpen met schimmels?

Edit: sparen voor een vernevelaar staat sowieso nu op prio 1. Man wat is die Flexineb duur. Ook het huren vind ik niet misselijk. Dan zet ik dat geld wel opzij om er 1 te kopen. Of zouden jullie eerst investeren in een hooistomer? Uiteindelijk komen ze er allebei, maar kan er maar 1 per jaar kopen. Welke eerst?

Kun je stro trouwens ook niet in de stomer doen?

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:32

@ Marigo, kan je geen equibedding voorstellen? Evt zelf inkopen? Mijn paard staat daarop. Is schimmel, bacterie en stofvrij, maar kan wel samen met stro worden afgevoerd.
Nu in de winter is het geen probleem om je hooi al zo lang van tevoren te weken, maar in de zomer wordt geweekt hooi erg snel slecht is mijn ervaring, vandaar dat ik een haygain heb gekocht (mijne, ook een haflinger kan ook echt niet tegen voordroog)
Stro kun je overigens ook in de haygain doen, maar ze zeggen dat het eigenlijk maar max 24u schimmelvrij blijft nadat het gestoomd is, dus dan zou je iedere dag al het stro moeten doen, lijkt me lastig...

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:56

Stro kan inderdaad ook in de stomer, maar of dat handig is.....bovendien, aangezien je niet de meest makkelijke stalhouder hebt: die zal dan ook niet blij zijn als je meerdere keren per dag aan het stomen bent. Wij betalen overigens ook wat extra voor het stroomverbruik, maar hebben daarvoor wel de beschikking over speciaal aangelegde stroompunten die zwaarder gebruik aankunnen.

Qua buren: ja, het is inderdaad wel het beste als die ook overgaan op stofvrij. Zeker als je in een binnenstal staat. Want dan kun je aanpassen wat je wil, het zal nooit het maximale effect hebben. Alternatief is dan om de zijkanten dicht te maken, maar of je dat wil, dan is sociaal contact op stal er niet meer bij, tenzij je een stal met uitloop hebt waarbij ze buiten nog bij elkaar kunnen. Bij ons was dat gelukkig vrij makkelijk, we hebben nu een (uitloop)stal met maar aan 1 kant een buurman en toen de vorige weg ging hebben we stal gevraagd om als het kon daar weer een nieuwe buur te zetten die ook niet op stro stond. Daar hebben ze gelukkig rekening mee gehouden.

En wat eerst....dat is een lastige. Wij hadden de hooistomer als eerste, maar die is er wel gekomen net nadat paardlief in zouttherapie is geweest. De flexineb hebben we pas gekocht toen hij anderhalf jaar later weer wat begon te hoesten, en daar onderhouden we de boel nu mee.

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:25

Toen ik nog in pension stond en nadat we een scopie en bal test hadden gedaan had ik de flexineb aangeschaft. Hooi deed ik onderdompelen en dan gelijk geven. Ik heb sinds 2019 een eigen stuk zodat paard en pony 24/7 in en uit kunnen lopen. Ik had toen tot januari vorig jaar iedere dag 2 keer per dag het hooi ondergedompeld(beide kregen dit omdat ze samen staan). De flexineb gebruikte ik al bijna niet meer sinds ze 24/7 buiten lopen, ik gebruikte m alleen als het vroor en ik het hooi niet meer kon onderdompelen. Sinds ik de hooistomer heb, heb ik de flexineb helemaal niet meer gebruikt. Bij mijn paard was/is droog hooi wel echt de boosdoener. Stro is geen enkel probleem en dat gebruik ik ook in de schuilstal, niet gestoomd.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:47

Bedankt voor de onwijs fijne tips! Interessant spul dat equibedding. Hoe is het verbruik? Ik denk dat ik zoiets nog wel kan voorleggen aan de stalbaas. Nog steeds wel alleen voor mijn paard, maar goed het is iets. Hij staat gelukkig wel in een buitenstal met een rijtje van 4. Gesloten stallen alleen bovenin een opening. Niet zo gezellig, maar ze kunnen via het buitenluik elkaar zien.
Het hooi weken is nog wel een hele klus zeg. Ben er echt lang mee bezig geweest. Hij krijgt namelijk 2 hooinetten overdag a 2 kilo om 9 en 12 uur. Dan moet er een hooinet op stal klaarstaan om 17 uur en ik hang nog een extra net op voor de nacht. Daarnaast nog een bak klaarleggen voor de stalbaas die hij in de ochtend om 6 uur voert.
Bestaat er zoiets als ontstoft hypoallergeen hooi wat evt vacuüm verpakt is maar niet gefermenteerd zoals voordroog? Kosten maken me op dit moment minder uit. Ben bereid 9 euro voor een baaltje te betalen als het dit probleem oplost. Iemand ervaring mee?

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:56

Marigo schreef:
Bedankt voor de onwijs fijne tips! Interessant spul dat equibedding. Hoe is het verbruik? Ik denk dat ik zoiets nog wel kan voorleggen aan de stalbaas. Nog steeds wel alleen voor mijn paard, maar goed het is iets. Hij staat gelukkig wel in een buitenstal met een rijtje van 4. Gesloten stallen alleen bovenin een opening. Niet zo gezellig, maar ze kunnen via het buitenluik elkaar zien.
Het hooi weken is nog wel een hele klus zeg. Ben er echt lang mee bezig geweest. Hij krijgt namelijk 2 hooinetten overdag a 2 kilo om 9 en 12 uur. Dan moet er een hooinet op stal klaarstaan om 17 uur en ik hang nog een extra net op voor de nacht. Daarnaast nog een bak klaarleggen voor de stalbaas die hij in de ochtend om 6 uur voert.
Bestaat er zoiets als ontstoft hypoallergeen hooi wat evt vacuüm verpakt is maar niet gefermenteerd zoals voordroog? Kosten maken me op dit moment minder uit. Ben bereid 9 euro voor een baaltje te betalen als het dit probleem oplost. Iemand ervaring mee?



Ik heb een tijdje die balen van hartog gevoerd, stof en schimmel vrij. Werd hier goed gegeten. Hier inmiddels weer op gewoon hooi en ook wat stro in een netje. Bodem vlas, en 24/7 buiten.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:13

Ik doe het hooi onderdompelen en dan laten uitlekken op een steenwagen.
Ik krijg wel last van mn rug dus ik ben aan het proberen afbouwen 2/3e nat en 1/3e droog hooi. Hopelijk blijft dat goed gaan en gaat ze niet weer hoesten

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:34

@ Marigo, ik verbruik ongeveer een zak equibedding per week voor mn paard. Nu staat de mijne wel altijd heel dik erin en hij is zindelijk, dus hij poept maar op 1 plek waar ik dus niet opstrooi. Ik laat het per pallet komen en dan is het omgerekend ongeveer 6 euro per zak van 20 kg. Om te starten begin ik met 5 zakken in de box. Iedere dag de mest eruit, 1-2x in de week de natte plek eruit (beetje afhankelijk van hoeveel ze binnen hebben gestaan). Ik vind het een topproduct iig. Valt uit elkaar tot een soort gehakseld stro, in tegenstelling tot veel andere strokorrels die zo fijn gehakseld zijn dat het bijna zand is.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:23

Thanks voor je reactie Fangio. Beetje vergelijkbaar met vlas als het zo lees. Ik vind het in ieder geval een heel interessante optie en ga het voorleggen aan de stalbaas.

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:33

Ja, behalve dat je het eerst nat moet maken. Ik vond vlas te glad (mijn paard plast maar op 1 plek, waardoor er nooit echt een stabiele bodem ontstond) en ik had grote moeite om het kwijt te kunnen. Equibedding kan gewoon op de stro mesthoop mee en dat was toch wel een groot voordeel voor mij.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:01

Klinkt super goed. Nog even terugkomend op mijn andere vraag. Er is geen enkele fourage handelaar in Nederland die hooi ontstoft en stoomt en dan hermetisch verpakt? Behalve Hartog? Lijkt me toch best wel vraag naar zijn. Investering in de machines wel groot, maar lijkt me op lange termijn wel terug te verdienen.

Britt1

Berichten: 2586
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:10

Ik heb helaas ook een hoestend paard. Sinds ongeveer 1,5 week nu, af en toe een flinke droge en diepe hoest. DA er bij gehad. Paard heeft geen koorts, eet goed, geen afwijkingen in bloed gevonden die zouden kunnen wijzen op een ontsteking. Wel gekozen om kuur Sulfatrim te starten en die stopt morgen na 3 dagen, dan weer overleg met de DA. Net nog geweest: hij is alert, komt naar me toe gedraafd, maar toch blijft het hoestje, met name tijdens en na het eten.
Ben heel bang dat dit een slepende kwestie gaat worden. Geen idee hoe nu verder, uiteraard overleg met DA, maar toch. Mochten jullie tips of ideeën hebben, lees het graag.

Sting

Berichten: 12866
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:40

Er zijn ook goede verhalen over hooi van Louis venhorst. Echter ook wel slechte. Kijk maar eens wat je vind op die naam.

Hier een flinke hoester die van (tijdens de nachten) stalpaard, naar 24/7 buitenpaard met nat hooi is gegaan en dat gaat tot nu toe erg goed. Vorig jaar 10 x in de zouttrailer gestaan, dat zal wellicht ook nog zijn uitwerking hebben. Hooi maken we nat met een paar emmers in een badkuip.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:59

Britt1 schreef:
Ik heb helaas ook een hoestend paard. Sinds ongeveer 1,5 week nu, af en toe een flinke droge en diepe hoest. DA er bij gehad. Paard heeft geen koorts, eet goed, geen afwijkingen in bloed gevonden die zouden kunnen wijzen op een ontsteking. Wel gekozen om kuur Sulfatrim te starten en die stopt morgen na 3 dagen, dan weer overleg met de DA. Net nog geweest: hij is alert, komt naar me toe gedraafd, maar toch blijft het hoestje, met name tijdens en na het eten.
Ben heel bang dat dit een slepende kwestie gaat worden. Geen idee hoe nu verder, uiteraard overleg met DA, maar toch. Mochten jullie tips of ideeën hebben, lees het graag.


Als het hoesten niet veroorzaakt wordt door een bacterie zal die Sulfatrim niet veel helpen toch? Anyway, spit dit topic door zou ik zeggen :)
Die van ons had ook van die droge diepe hoesten, alsof het uit z'n tenen kwam. Begon ook met af en toe, tot uiteindelijk steeds erger. Nooit koorts gehad, altijd blij en goed eten. Luchtwegen klonken ook altijd goed. Maar uiteindelijk wel gewoon astma. Standaard medicatie is meestal prednison en ventipulmin (of respulmin) maar dat helpt ook vaak maar tijdelijk en zeker prednison is gewoon rotzooi. Met een luchtwegscopie icm een BAL spoeling weet je of er een luchtwegprobleem is, dan kun je verder kijken.
Zouttherapie heeft al heel veel paarden waaronder die van ons, goed geholpen, ook paarden die min of meer "opgegeven" waren. Maar er zijn nog te weinig dierenartsen die daar zelf mee komen. Vernevelen (zoutoplossing) met een flexineb kan ook al veel doen.
Krijgt ie droog hooi en staat hij op stro?

Britt1

Berichten: 2586
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 22:46

Sandra_H schreef:
Britt1 schreef:
Ik heb helaas ook een hoestend paard. Sinds ongeveer 1,5 week nu, af en toe een flinke droge en diepe hoest. DA er bij gehad. Paard heeft geen koorts, eet goed, geen afwijkingen in bloed gevonden die zouden kunnen wijzen op een ontsteking. Wel gekozen om kuur Sulfatrim te starten en die stopt morgen na 3 dagen, dan weer overleg met de DA. Net nog geweest: hij is alert, komt naar me toe gedraafd, maar toch blijft het hoestje, met name tijdens en na het eten.
Ben heel bang dat dit een slepende kwestie gaat worden. Geen idee hoe nu verder, uiteraard overleg met DA, maar toch. Mochten jullie tips of ideeën hebben, lees het graag.


Als het hoesten niet veroorzaakt wordt door een bacterie zal die Sulfatrim niet veel helpen toch? Anyway, spit dit topic door zou ik zeggen :)
Die van ons had ook van die droge diepe hoesten, alsof het uit z'n tenen kwam. Begon ook met af en toe, tot uiteindelijk steeds erger. Nooit koorts gehad, altijd blij en goed eten. Luchtwegen klonken ook altijd goed. Maar uiteindelijk wel gewoon astma. Standaard medicatie is meestal prednison en ventipulmin (of respulmin) maar dat helpt ook vaak maar tijdelijk en zeker prednison is gewoon rotzooi. Met een luchtwegscopie icm een BAL spoeling weet je of er een luchtwegprobleem is, dan kun je verder kijken.
Zouttherapie heeft al heel veel paarden waaronder die van ons, goed geholpen, ook paarden die min of meer "opgegeven" waren. Maar er zijn nog te weinig dierenartsen die daar zelf mee komen. Vernevelen (zoutoplossing) met een flexineb kan ook al veel doen.
Krijgt ie droog hooi en staat hij op stro?

Bedankt voor je antwoord! Hij krijgt inderdaad droog hooi en staat 24/7 buiten. Al jaren. Nooit eerder gehoest. Astma klinkt niet als een fijn scenario. Kan een paard dat ineens ontwikkelen?
Ik hoop stiekem natuurlijk op 'gewoon' een verkoudheidje, maar wel wel dat het gauw opknapt!

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:37

Britt1 schreef:
Bedankt voor je antwoord! Hij krijgt inderdaad droog hooi en staat 24/7 buiten. Al jaren. Nooit eerder gehoest. Astma klinkt niet als een fijn scenario. Kan een paard dat ineens ontwikkelen?
Ik hoop stiekem natuurlijk op 'gewoon' een verkoudheidje, maar wel wel dat het gauw opknapt!


Ja, een paard kan "ineens" astma ontwikkelen. Vaak ook juist na iets als een verkoudheidje. Overigens is (equine)astma de tegenwoordig gebruikte verzamelnaam, in dit artikel wordt het alles (hoewel ook hier weer als eerste de prednison wordt genoemd -O- ) mooi uitgelegd https://www.paardenarts.nl/kennisbank/equine-asthma-oftewel-paardenastma/
Droog hooi, hoe mooi en goed ook, bevat altijd stof/schimmelsporen, en dus een no-go bij luchtwegproblemen.

Het kan natuurlijk altijd nog een onschuldig tijdelijk iets zonder verdere gevolgen zijn, maar je zit nu eenmaal in het hoesttopic dus sja :) een voormalige buurman van mijn paard heeft, een aantal jaren terug, toen die van ons nog nergens last van had, een tijdje gehoest. Die is toen op de traditionele manier behandeld (toen had nog niemand van zouttherapie, flexineb of hooistomers gehoord), heeft een half jaar op mot en nat hooi gestaan en ze heeft de zijkant van het binnendeel van de uitloopstal dichtgemaakt. Die is er uiteindelijk helemaal vanaf gekomen. Houd het gewoon goed in de gaten en wijs je dierenarts eventueel op het bestaan van de zouttherapie. Ons paard is anderhalf jaar helemaal hoestvrij geweest (toen hij daarna weer een beetje begon zijn we het zelf gaan bijhouden met een flexineb) nadat hij in 2018 een kuur heeft gedaan bij https://www.equisanastables.nl/
Zij heeft inmiddels ook goed contact met de kliniek in Emmeloord, die vaak paarden naar haar doorverwijzen.

Saaams

Berichten: 13297
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:45

Vandaag nieuwe scopie gehad.

Lichte verbetering. Maar nog steeds, slijm en hoest reactie op prikkel.

We hebben nu nieuwe kuur ventipulmin, voor een week 3 tabletten per dag prednison en ze krijgt via de humane weg een beclometason puf.
Maar van de puf weet ik niet hoe lang, dosering ed. Recept/puf moet hij nog zien te regelen.

Volgende week hopelijk ook overgang op vlas. Ik hoop dat het dan opknapt.


Afbeelding

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:53

Saaams schreef:
Vandaag nieuwe scopie gehad.

Lichte verbetering. Maar nog steeds, slijm en hoest reactie op prikkel.

We hebben nu nieuwe kuur ventipulmin, voor een week 3 tabletten per dag prednison en ze krijgt via de humane weg een beclometason puf.
Maar van de puf weet ik niet hoe lang, dosering ed. Recept/puf moet hij nog zien te regelen.

Volgende week hopelijk ook overgang op vlas. Ik hoop dat het dan opknapt.


[ [url=m/NLIFjC.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou eigenlijk zeggen neem eens contact op met Equisana ipv zoveel middelen die eigenlijk niet echt werken. Zodra het slijm weg is en de infectie gestopt kan je het onderhouden met je Flexineb.

Saaams

Berichten: 13297
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 15:15

Is niet echt een plan. Ze is licht verbeterd na de eerste scopie.
Ze knijpt niet, is niet benauwd of staat de hele dag te hoesten.
Momenteel sowieso even rust ivm herstel wond tot en met as dinsdag.

Ik denk met huidig beleid en straks de aanpassing naar stalmatten met vlas dat het probleem over gaat icm flexineb ondersteuning.

JuutJarig

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 23:59

Klinkt goed, Saams!