Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 23045
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:41

Muze schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe druk op een schedel precies ontstaat? Van buiten? Of van binnen?
En hoe verhelp je dat dan en hoe kan een hoofd daarna groter zijn?

Voor mensen geldt dat de schedelnaden (een beetje) bewegelijk blijven.
Bij een klap van buiten af kan de schedel iets 'kleiner' worden op die plek.
Verder heb je als mens het effect dat als je je schrap zet omdat je hetzij een klap ziet aankomen, hetzij 'de klap' iets psychisch is, dat de schedelnaden ook reageren (met samentrekking). Dat zou je 'van binnen uit' kunnen noemen.

Hoe het precies gaat, tja - geen idee.
Maar als die samentrekking ongedaan gemaakt kan worden voelt het in elk geval comfortabeler.

(En dan is er nog migraine : kramp in de hersenvliezen. |( Heeft weinig met de schedelnaden van doen, maar die kramp voelt wel als 'druk', alsof het niet meer past... |( )

Slmt9

Berichten: 4905
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:45

FreeSpirit87 schreef:
Ach joh mensen laat elkaar toch in de waarde.. Voor sommigen werkt t wel en voor anderen niet. Leef en laat leven.


Eeeeens! Kunnen jullie het via pb met elkaar bespreken? Beetje zonde vh topic zo.

Cranio_APS

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-17
Woonplaats: Omgeving Tiel/Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:05

Muze schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe druk op een schedel precies ontstaat? Van buiten? Of van binnen?
En hoe verhelp je dat dan en hoe kan een hoofd daarna groter zijn?


Druk op de schedel kan door verschillende oorzaken ontstaan. Bijvoorbeeld o.a. als het paard heeft gehangen aan het halster, een slecht passend hoofdstel, hoofd gestoten, gevallen en stress. Je kan dit verhelpen door de druk van de schedel te halen. Het hoofd wordt hierdoor niet groter.

Muze
Berichten: 5340
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:34

Dat lees ik namelijk ergens, dat het hoofd hierdoor weer ruimte krijgt en dat gaat erbij mij niet in.
Zelfs een halster zou krapper zitten na een behandeling? Door ruimte die er dus weer is?

Cranio_APS

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-17
Woonplaats: Omgeving Tiel/Nijmegen

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 00:09

Is het stuk wat je hebt gelezen door een Cranio sacraal therapeut geschreven? Dat een hoofd zo groot wordt na een behandeling dat een halster zelfs krapper gaat zitten, vind ik wel een heel raar verhaal. Met de "ruimte" wordt bedoeld, dat het weefsel spanning loslaat. En als de spanning eraf is, dan ontstaat er meer "ruimte". De ruimte die hiermee wordt bedoeld is natuurlijk minimaal. Maar hierdoor kunnen de zenuwen weer goed de impulsen doorgeven. Ook wordt de druk op de schedel minder als het weefsel ontspant.

CharleyT
Berichten: 4020
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:01

Cranio_APS schreef:
Bigben is erg gefrustreerd. Dat hij mij volgt, zie ik als een groot compliment. Ik zet zelden een reactie hier op Bokt. Het feit dat Bigben zoveel hier op Bokt aanwezig is, zegt mij meer dan genoeg.... Gelukkig heb ik daar de tijd niet voor, want ik ben druk met het behandelen. Misschien zit daar de frustratie...


Ik denk na jouw reactie: wie is hier gefrustreerd? Het 'feit zoveel hier aanwezig op Bokt enz' betekent bepaald niet dat iemand gefrustreerd is, dat is gewoon jouw, niet subtiele, invulling.

Janneke2

Berichten: 23045
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:39

Muze schreef:
Dat lees ik namelijk ergens, dat het hoofd hierdoor weer ruimte krijgt en dat gaat erbij mij niet in.
Zelfs een halster zou krapper zitten na een behandeling? Door ruimte die er dus weer is?


Dat halster, dat lijkt mij vreemd.

De naden tussen de schedelbeenderen kunnen bewegen, maar het gaat over millimeters.

Muze
Berichten: 5340
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:29

Daarom vind ik t nogal raar

Elisa2

Berichten: 37914
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:35

Ik heb mijn paard eenmalig een keer een cranio behandeling laten geven, paard (was altijd vrij nerveus) werd er enorm ontspannen van. Een keer zegt niet genoeg over de werking.

Heb zelf inmiddels 3/4 cranio behandelingen gehad, allemaal met een andere uitwerking maar er gebeurd zeker wat. Om te begrijpen hoe het werkt is het belangrijk om je er in te verdiepen en te bedenken dat het laag voor laag werkt.

Janneke2

Berichten: 23045
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:40

@Muze: ja, je ziet niets en dan gebeurt er van alles....

Bloemetje75
Berichten: 2004
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:47

Mijn paarden krijgen nog steeds regelmatig een craniobehandeling. En ze vinden het soms moeilijk maar zijn daarna altijd heel ontspannen. Jongste paard heeft door de cranio behandeling (of door dat ik denk dat het daardoor komt) veel meer rust gekregen waardoor wij meer rust hebben in de omgang met hem wat weer rust geeft. Dus of het wetenschappelijk bewezen werkt, geen idee. Maar paard en wij hebben er profijt van. En dat telt!

Fly_high

Berichten: 3339
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:20

De stellingen mbt beweeglijkheid van schedelnaden (en de mogelijkheid om schedelnaden überhaupt dmv druk die met de handen wordt uitgeoefend te beïnvloeden) waarop cs therapie gebaseerd is valt wetenschappelijk niet te onderbouwen, laat staan de rest. Het werkt dus enkel als je daarin gelooft, net zoals de rest van alternatieve methoden.

Ik snap trouwens nooit zo goed waarom het feit dat het paard iets als prettig ervaart en daardoor ontspant een bewijs zou moeten zijn dat de toegepaste methode daadwerkelijk werkzaam is, aardig veel paarden kunnen ook van een goede poetsbeurt volop genieten en toch staat niemand te roepen dat daarmee ene of andere klachten te verhelpen zijn.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:26

Ik wil metéén geloven dat cs ontspannend werkt, maar het heeft geen enkel therapeutisch effect. Niet bij mensen, niet bij paarden.

Muze
Berichten: 5340
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:15

Maar wie zegt niet dat ontspanning ( deels) ook het lichaam kan aanzetten tot meer herstel?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:17

Dat kan, maar zoals Fly_high al zei, een goede poetsbeurt geeft hetzelfde resultaat.

Muze
Berichten: 5340
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:20

Dat vind ik iets te kort door de bocht.
Een poetsbeurt is meestal toch een stuk functioneler, een andere State of mind. Snap dat dat zweverig klinkt..
Maar met behandelen ( ongeacht of dit cranio, osteo is..) ben je toch meer met je bewustzijn bij het lijf, zonder een borstel ertussen. Je voelt de weefsels, voelt eventuele andere huid structuren. Warme plekken, koude plekken...
De intentie is anders. Zeker op het hoofd waar toch ontzettend veel spieren en zenuwen lopen.

DuoPenotti

Berichten: 30402
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 12:21

Muze, uitleg heeft geen zin....sommige willen dat niet horen en dat mag. Maar stop er geen tijd en energie in.

Slmt9

Berichten: 4905
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:33

Ik vind de gedachte ‘het is niet wetenschappelijk onderbouwd, dus het werkt niet’ ook veel te kort door de bocht.

Voordat wetenschappelijk werd aangetoond dat je van de zon huidkanker kan krijgen, kreeg je dat ook gewoon.
Moet je nagaan dat je met zonnebandcreme de kans veel kleiner maakt. Smeerden al die gekkies iets wits op hun hoofd voor bescherming. Wat zullen de wetenschappelijk onderbouwden de gekkies hebben uitgelachen, for no good reason.

Of die wappies die van een wilgenboom aten tegen de pijn en koorts. Wat een gekkies! Nu heet het aspirine en geloven we het. :')

Random voorbeelden, maar je snapt het idee.

Omdat iets (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd is, betekend het niet dat het niet werkt.

Janneke2

Berichten: 23045
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:04

Fly_high schreef:
De stellingen mbt beweeglijkheid van schedelnaden (en de mogelijkheid om schedelnaden überhaupt dmv druk die met de handen wordt uitgeoefend te beïnvloeden) waarop cs therapie gebaseerd is valt wetenschappelijk niet te onderbouwen, laat staan de rest. Het werkt dus enkel als je daarin gelooft, net zoals de rest van alternatieve methoden.

Niet goed opgelet tijdens college...

(Dat hoeft voor hier op bokt ook niet, maar misbruik het woord 'wetenschap' liever niet.)

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:05

Slmt9 schreef:
Omdat iets (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd is, betekend het niet dat het niet werkt.

CS is niet alleen wetenschappelijk niet onderbouwd, er is ook wetenschappelijk aangetoond dat het niet beter werkt dan placebo. Als je dat wil kan ik je wel een paar linkjes naar onderzoeken bezorgen.

Slmt9

Berichten: 4905
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:17

BigBen schreef:
Slmt9 schreef:
Omdat iets (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd is, betekend het niet dat het niet werkt.

CS is niet alleen wetenschappelijk niet onderbouwd, er is ook wetenschappelijk aangetoond dat het niet beter werkt dan placebo. Als je dat wil kan ik je wel een paar linkjes naar onderzoeken bezorgen.


Ja, ben ik zeker benieuwd naar! Want dan sta je wat mij betreft volledig in je recht met je uitspraken.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:28


Fly_high

Berichten: 3339
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:46

Janneke2 schreef:
Fly_high schreef:
De stellingen mbt beweeglijkheid van schedelnaden (en de mogelijkheid om schedelnaden überhaupt dmv druk die met de handen wordt uitgeoefend te beïnvloeden) waarop cs therapie gebaseerd is valt wetenschappelijk niet te onderbouwen, laat staan de rest. Het werkt dus enkel als je daarin gelooft, net zoals de rest van alternatieve methoden.

Niet goed opgelet tijdens college...

(Dat hoeft voor hier op bokt ook niet, maar misbruik het woord 'wetenschap' liever niet.)


Ik zat prima op te letten, ook zowel mensen- als paardenschedel in handen gehad. Betreffende botten zijn bij volwassenen niet voldoende beweeglijk om voor welke verandering in de stroming van de hersenruggenmergsvocht dan ook te zorgen en bindweefsel eromheen kan niet aanspannen of ontspannen zoals sommigen hier beweren. En in plaats van blote handen zou ik een flinke hammer aanraden als je schedelbotten meetbaar in beweging wilt brengen :+

Iedereen is vrij om in genezende energie die vrijkomt bij handoplegging te geloven, maar om het onder het mom van bewezen therapie te verkopen is een ander verhaal.

Muze
Berichten: 5340
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:50

Dus bindweefsel heeft volgens jou een constante spanning? Zit geen verschil in?

Janneke2

Berichten: 23045
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 19:59

I touched a nerve, geloof ik...