Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:37

Brainless schreef:
espelina12 schreef:
https://youtube.com/shorts/hVKfxjGtwG0?feature=share

Dit is nog een filmpje dat ik heb gevonden

Nog 1 x.. LOSLATEN van voren en rijden.
Niet vasthouden en been geven.


ja, dit heeft u al gezegd .
Het komt altijd heel onverwachts waardoor je soms niet de reflex hebt, hoop dat u dit wel begrijpt?
Dit was ook de zelfde dag als de val, de eerste keer dat ze dit deed.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:39

Hij komt omhoog omdat er te veel aan de teugels vast gehouden wordt.
Al voor die tijd zie je veel te veel spanning op de teugels en de ruiter laat het paard op de rem lopen.
Als je dan been gaat geven kan hij alleen maar omhoog komen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-02-23 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12593
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:39

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat je het probleem niet heel serieus neemt, TS. Hier gaat gewoon iets fout, een paard word niet na 2 maanden ineens vervelend zonder reden.

Ik ben echt niet meteen van het alles op de foto, maar dit had ik wel even zeker willen weten. Een set foto's van de rug en hals kost echt de wereld niet, maar geeft je wel duidelijkheid en rust. Dat ze vroeger braaf was, wil niet betekenen dat er niks zit. Ga het checken, eerst door de dierenarts en pak er daarna een goede (! Dat is dus niet de eerste de beste die je op internet vind) osteopaat/fysio bij.

Zit er niks of heb je het opgelost, zou ik een goede ruiter zoeken die dit paard weer oppakt. Dat is niet je vriendin die goed kan rijden, dat is iemand die ervaring heeft in het corrigeren van paarden. Dat is echt een vak apart. Steigeren is een gevaarlijk kunstje. Daarna ga je zelf met die persoon of eventueel een andere goede instructeur aan de gang. Dat is ook niet iedereen met een papiertje, want het niveau wat je moet hebben om gediplomeerd te zijn ligt triest laag.

Ik snap dat het lastig is en je waarschijnlijk zelf niet zo veel geld verdient om alles te kunnen betalen, maar als dit zo doorgaat heb je straks alleen maar een paard om naar te kijken want hij is te gevaarlijk om op te gaan zitten. Dat is ook zonde natuurlijk en willen je ouders ook vast niet.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:39

Even buiten het rijtechnische (gevorderde ruiter rijdt wellicht hoger dan jou, maar dit is geen professioneel waarmee je dit zou kunnen oplossen), dit paard geeft zoveel signalen af waar je echt eerst medisch naar moet gaan kijken. Ik zou dit paard naar de kliniek brengen dan kunnen ze gelijk alles even uitsluiten en foto's maken van de rug

Bielsje

Berichten: 1410
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:39

Brainless schreef:
espelina12 schreef:
https://youtube.com/shorts/hVKfxjGtwG0?feature=share

Dit is nog een filmpje dat ik heb gevonden

Nog 1 x.. LOSLATEN van voren en rijden.
Niet vasthouden en been geven.


Hier ben ik het mee eens. De gevorderde ruiter is misschien gevorderd maar niet ervaren genoeg om het paard voldoende duidelijkheid te geven en jou de handvaten te geven om dit te voorkomen.

Mijn gevoel zegt dat er een gebrek is aan leiderschap en dat kreeg ze op de manege waarschijnlijk van degene die stond les te geven.

GabberGill

Berichten: 5905
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:42

Als ik het goed lees is dit paardje gebruikt voor een manege waar kids meeliften en gewoon hun ding doen. Hier was ze heel braaf en was er geen probleem?

Ik heb ook de filmpjes bekeken en zie genoeg errors. Heb je toevallig longeerfilmpjes?
Ik ben benieuwd of ze in het longeerwerk ook zo terughoudt. Tot nu toe snap ik de reactie van dit paard wel die ik zie op die momenten. Veel onrust en weinig stabiliteit daarbij tik je met elke stap gewoon in der mond. Ik zie volle focus op voor maar geen focus op achter, het lijf en de lengte daarin.

Ikzelf zie eerder een paard wat der vertrouwen is verloren in de ruiter. Zonde en onnodig.

Ik zou een goede grondwerker zoeken die jullie gaat helpen vertrouwen op te bouwen maar vooral jou leert je paard te begrijpen en te lezen. Creeer weer een positieve drive vanaf de grond en ga vanuit daar weer verder erop. Werk vooral aan jezelf. Ik zie vooral een boel dingen die je het paard verwijt en je laat haar volledig nachecken, maar ik zou het probleem meer bij jezelf zoeken.

Dit is puur vanaf wat ik zie en hoop dat jullie eruit gaan komen met haar!

Succes in ieder geval.

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:44

Na de filmpjes gezien te hebben, zou ik aanraden eerst röntgenfoto's van rug en hals te maken.

Maar ik denk hier niet meteen aan een medisch probleem, ik denk dat het een reactie is op het rijden (van beiden). De reden dat is dat denk is omdat het lijkt dat zodra paard aan het werk gezet wordt, hij stopt met steigeren.
Ik vind dit wel heel extreem gedrag en dit is niet iets wat je zelf op gaat kunnen lossen.
De beste oplossing is iemand die het paard corrigeert voor je, en jijzelf zult echt nog heel veel lessen nodig hebben voor je klaar bent voor een eigen.

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:46

Nee, ik heb ook geen röntgen ogen.

Maar wat ik wel zie, is een paard dat door de 'ervaren ruiter' niet bepaald vriendelijk of kundig wordt gereden.

OF het steigeren daarmee een puur lichamelijke kwestie is - geen idee.

Paard loopt met een holle rug en zonder gelijkelijk gewicht op beide voorbenen - maar wordt wel baaie kort gehouden.
(Op meerdere filmpjes gaat ook de mond open.)

Zoals wij met onze armen zwaaien om in evenwicht te blijven, heeft een paard hals en hoofd nodig - en dat wordt dit dier ontzegd.
In deze toestand (van 'paard baalt dat hij ieder moment moet vrezen om te vallen')
gaat de 'ervaren ruiter' volgens mij aangalopperen door het dier in disbalans te brengen,
dwz: draf uitstrekken/ tempo opvoeren en dan de bocht om.
(In galop laten vallen is de uitdrukking. Ik hou zelf van in galop aanspringen, dat gebeurt in balans.)
Wat volgt is een bokpartij die ik het dier niet kwalijk neem. (En die niet per se wijst op een lichamelijke kwaal.)

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:50

[quote="Avalanche"]Na de filmpjes gezien te hebben, zou ik aanraden eerst röntgenfoto's van rug en hals te maken.

Maar ik denk hier niet meteen aan een medisch probleem, ik denk dat het een reactie is op het rijden (van beiden). De reden dat is dat denk is omdat het lijkt dat zodra paard aan het werk gezet wordt, hij stopt met steigeren.
Ik vind dit wel heel extreem gedrag en dit is niet iets wat je zelf op gaat kunnen lossen.
De beste oplossing is iemand die het paard corrigeert voor je, en jijzelf zult echt nog heel veel lessen nodig hebben voor je klaar bent voor een eigen.[/quot

Het was ook de bedoeling om een eigen paard te kopen, waarvan ik lessen mee krijg en er mee leer. Maar met zo’n gedrag kan ik niet leren paardrijden.
Op maneges kan ik niet veel leren, alleen achter elkaar aanlopen.. zijn ook allemaal doodbrave paarden. Vind niet dat je hier veel uit leert.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:52

Ik zou eens een goede instructeur inschakelen, niet iemand van je manege dat heb je kennelijk al gedaan. Als je zegt in welke omgeving je zit in dit topic weet vast iemand een goede instructeur die ook weet of je wel/niet doormoet naar een kliniek
Laatst bijgewerkt door K_nolan op 20-02-23 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:53

Janneke2 schreef:
Nee, ik heb ook geen röntgen ogen.

Maar wat ik wel zie, is een paard dat door de 'ervaren ruiter' niet bepaald vriendelijk of kundig wordt gereden.

OF het steigeren daarmee een puur lichamelijke kwestie is - geen idee.

Paard loopt met een holle rug en zonder gelijkelijk gewicht op beide voorbenen - maar wordt wel baaie kort gehouden.
(Op meerdere filmpjes gaat ook de mond open.)

Zoals wij met onze armen zwaaien om in evenwicht te blijven, heeft een paard hals en hoofd nodig - en dat wordt dit dier ontzegd.
In deze toestand (van 'paard baalt dat hij ieder moment moet vrezen om te vallen')
gaat de 'ervaren ruiter' volgens mij aangalopperen door het dier in disbalans te brengen,
dwz: draf uitstrekken/ tempo opvoeren en dan de bocht om.
(In galop laten vallen is de uitdrukking. Ik hou zelf van in galop aanspringen, dat gebeurt in balans.)
Wat volgt is een bokpartij die ik het dier niet kwalijk neem. (En die niet per se wijst op een lichamelijke kwaal.)


Maar wat ik dan nier begrijp is ze heeft meegedaan met beginnerlesjes, tijdens het proefrijden had ik haar ook zo kort als nu en toen deed ze niks?
Wat wijst hierop dan?

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 22:54

K_nolan schreef:
Ik zou eens een goede instructeur inschakelen, niet iemand van je manege dat heb je kennelijk al gedaan. Als je zegt in welke omgeving je zit in dit topic weet vast iemand een goede instructeur die ook weer of je wel/niet doormoet naar een kliniek


ik heb een gediplomeerde instructeur aan huis, zelf geeft ze geen manegelessen.
Dit heb ik meermaals vermeld als ik antwoord op jullie.
Dus hieraan ligt het zeker niet hoor.
Maar 2e hulp mag zeker, al heb ik al 2 lesgevers die beide hetzelfde zeggen.

Ik woon in Zelzate (Oost-Vlaanderen)

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:58

espelina12 schreef:
K_nolan schreef:
Ik zou eens een goede instructeur inschakelen, niet iemand van je manege dat heb je kennelijk al gedaan. Als je zegt in welke omgeving je zit in dit topic weet vast iemand een goede instructeur die ook weer of je wel/niet doormoet naar een kliniek


ik heb een gediplomeerde instructeur aan huis, zelf geeft ze geen manegelessen.
Dit heb ik meermaals vermeld als ik antwoord op jullie.
Dus hieraan ligt het zeker niet hoor.
Maar 2e hulp mag zeker, al heb ik al 2 lesgevers die beide hetzelfde zeggen.

Ik woon in Zelzate (Oost-Vlaanderen)


Excuses daar las ik over heen, wat zegt je instructie dan, is zij er wel eens opgestapt en wat doet je paard dan? Als ze dan braaf is zou je bv grondwerk kunnen doen voor jullie band en zitlessen voor je houding

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 22:59

Heftig was dit paard doet.
Maar idd voordat hij zo steigert loopt hij al met de rem er op.
Dit door de onrustige hand.

Is er geen andere manege in de buurt?
Want na jaren les zou je toch verwachten dat ze de ruiters hebben geleerd om zacht licht te rijden en de handen stil.
Dat zou op elk manege paard geleerd kunnen worden.
Maar ergens blijft jou manege daar in gebreke.

De fjord reageerde daarop dit paard ook weer.


Waarom deed hij het daar niet blijft gissen. Ruiters die misschien de manen of een touwtje vast moeten houden?

Een instructie in het midden waar hij steun in had of juist het tegenovergestelde die met een zweep de paarden voorwaarts hield.

Hoe dan ook zelf echt niet meer opstappen. Je gaat verongelukken.
Ook die gevorderde ruiter niet, ook zij is niet gevorderd genoeg.

Wat voor mensen komen er kijken bij verkoop? Kennen die deze filmpjes?

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 23:00

GabberGill schreef:
Als ik het goed lees is dit paardje gebruikt voor een manege waar kids meeliften en gewoon hun ding doen. Hier was ze heel braaf en was er geen probleem?

Ik heb ook de filmpjes bekeken en zie genoeg errors. Heb je toevallig longeerfilmpjes?
Ik ben benieuwd of ze in het longeerwerk ook zo terughoudt. Tot nu toe snap ik de reactie van dit paard wel die ik zie op die momenten. Veel onrust en weinig stabiliteit daarbij tik je met elke stap gewoon in der mond. Ik zie volle focus op voor maar geen focus op achter, het lijf en de lengte daarin.

Ikzelf zie eerder een paard wat der vertrouwen is verloren in de ruiter. Zonde en onnodig.

Ik zou een goede grondwerker zoeken die jullie gaat helpen vertrouwen op te bouwen maar vooral jou leert je paard te begrijpen en te lezen. Creeer weer een positieve drive vanaf de grond en ga vanuit daar weer verder erop. Werk vooral aan jezelf. Ik zie vooral een boel dingen die je het paard verwijt en je laat haar volledig nachecken, maar ik zou het probleem meer bij jezelf zoeken.

Dit is puur vanaf wat ik zie en hoop dat jullie eruit gaan komen met haar!

Succes in ieder geval.



Hier enkele longeerfilmpjes:
https://youtube.com/shorts/6mllUbyOByw?feature=share
https://youtube.com/shorts/PxtP5QHZSNA?feature=share

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:06

espelina12 schreef:
Maar wat ik dan nier begrijp is ze heeft meegedaan met beginnerlesjes, tijdens het proefrijden had ik haar ook zo kort als nu en toen deed ze niks?
Wat wijst hierop dan?


Dat is een goede vraag.
... en ik heb er geen kant en klare oplossing voor.
(Please mind: ik vind wel dat er het één en ander aan de teugelvoering vebeterd moet.... Maar dat is geen antwoord.)

Volgens mij is op twee filmpjes te zien dat ze in dezelfde hoek in verzet komt, klopt dat?
In het eerste filmpje (waar het dier bijna achterover valt) vroeg ik me af of het te maken kon hebben met de combinatie van de bodem
(ziet er minder stevig en vlak uit)
misschien zelfs de stand van de zon
en de belabberde positie van het hoofd.
Als een paard de bodem niet vertrouwt krijg je gedoe.

En wat Bielsje zegt kan een schot in de roos zijn: op de manege was er leiderschap van de instructrice (en kon het dier de beginners verdragen omdat de bedoeling duidelijk was, en zaken hopelijk binnen de perken bleven)
en dat de situatie nu te onduidelijk is. Dan gaat een paard ook grenzen stellen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-23 23:11, in het totaal 2 keer bewerkt

elineAbby123

Berichten: 125
Geregistreerd: 28-03-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:07

Ga alsjeblieft ook met je ouders in gesprek, ook al weten zij dus weinig van paarden, je probeert (heel goed dat je wil oplossen) als jongedame grote problemen op te lossen met vergaande gevolgen als dit niet juist opgelost wordt.

Ik heb zelf een ex-lespaard gekocht die dit soort gedrag in de lessen vertoonde (omhoog komen /staken). Gigantische onvrede was het bij haar met de manier(en) waarop ze gereden werd.
Mijn merrie is er een met karakter en dat blijft ook, maar het is compleet weg.

Ik rij haar nu bitloos en daar reageert zij veel fijner op. Heb ontzettend veel les gehad, en nu nog steeds. Wat iedereen hierboven zegt, je moet je paard begrijpen en zij jou. Jij moet een leider zijn met duidelijke maar vooral eerlijke hulpen.

Ik zou tien stappen terug doen, grondwerk eerst een tijd gaan doen, plezier voor allebei terug krijgen.

Ik ben toch wel benieuwd naar meer info wat je instructrice zegt

Avalanche

Berichten: 16243
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:09

espelina12 schreef:
Het was ook de bedoeling om een eigen paard te kopen, waarvan ik lessen mee krijg en er mee leer. Maar met zo’n gedrag kan ik niet leren paardrijden.
Op maneges kan ik niet veel leren, alleen achter elkaar aanlopen.. zijn ook allemaal doodbrave paarden. Vind niet dat je hier veel uit leert.

Maar je veroorzaakt dit gedrag zelf en dus ben je simpelweg niet klaar voor een eigen paard. Heel hard, maar zo is het wel. Je hebt nu 2 paarden achter elkaar verkloot, moet een derde er ook straks aan geloven?

GabberGill

Berichten: 5905
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:10

Janneke2 schreef:
espelina12 schreef:
Maar wat ik dan nier begrijp is ze heeft meegedaan met beginnerlesjes, tijdens het proefrijden had ik haar ook zo kort als nu en toen deed ze niks?
Wat wijst hierop dan?


Dat is een goede vraag.
... en ik heb er geen kant en klare oplossing voor.

Volgens mij is op twee filmpjes te zien dat ze in dezelfde hoek in verzet komt, klopt dat?
In het eerste filmpje (waar het dier bijna achterover valt) vroeg ik me af of het te maken kon hebben met de combinatie van de bodem
(ziet er minder stevig en vlak uit)
misschien zelfs de stand van de zon
en de belabberde positie van het hoofd.
Als een paard de bodem niet vertrouwt krijg je gedoe.


Hier is wel een verklaring voor.

Als je een paard lang genoeg zo rijdt gebeurd dit vanzelf.
De 1e keer dat je haar zo rijdt zal je miss wat protest voelen. Dit verergert bij de ene sneller dan bij de ander. Dit paard is redelijk wat gewend op het vlak van ruiterwisselen dus zal ook redelijk wat kunnen handelen en toe laten,

Maar elk emmertje kan vol raken

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:11

Avalanche schreef:
espelina12 schreef:
Het was ook de bedoeling om een eigen paard te kopen, waarvan ik lessen mee krijg en er mee leer. Maar met zo’n gedrag kan ik niet leren paardrijden.
Op maneges kan ik niet veel leren, alleen achter elkaar aanlopen.. zijn ook allemaal doodbrave paarden. Vind niet dat je hier veel uit leert.

Maar je veroorzaakt dit gedrag zelf en dus ben je simpelweg niet klaar voor een eigen paard. Heel hard, maar zo is het wel. Je hebt nu 2 paarden achter elkaar verkloot, moet een derde er ook straks aan geloven?


Wel wat hard, ze is druk bezig met hulp en dat is de eerste stap. We hebben allemaal fouten gemaakt, hopelijk schakelt de ts goede hulp in en in dit geval is zij en haar paard beiden meer gebaat aan hulp dan dit soort reacties

espelina12
Berichten: 100
Geregistreerd: 07-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 23:14

Avalanche schreef:
espelina12 schreef:
Het was ook de bedoeling om een eigen paard te kopen, waarvan ik lessen mee krijg en er mee leer. Maar met zo’n gedrag kan ik niet leren paardrijden.
Op maneges kan ik niet veel leren, alleen achter elkaar aanlopen.. zijn ook allemaal doodbrave paarden. Vind niet dat je hier veel uit leert.

Maar je veroorzaakt dit gedrag zelf en dus ben je simpelweg niet klaar voor een eigen paard. Heel hard, maar zo is het wel. Je hebt nu 2 paarden achter elkaar verkloot, moet een derde er ook straks aan geloven?


heb je dan een verklaring voor de gevorderde ruiter die erop zit?
Verklaring voor de beginnerslesjes?
Het is een MANEGEpaard.
Denk niet dat het helemaal aan mij gaat liggen!

GabberGill

Berichten: 5905
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:15

espelina12 schreef:
GabberGill schreef:
Als ik het goed lees is dit paardje gebruikt voor een manege waar kids meeliften en gewoon hun ding doen. Hier was ze heel braaf en was er geen probleem?

Ik heb ook de filmpjes bekeken en zie genoeg errors. Heb je toevallig longeerfilmpjes?
Ik ben benieuwd of ze in het longeerwerk ook zo terughoudt. Tot nu toe snap ik de reactie van dit paard wel die ik zie op die momenten. Veel onrust en weinig stabiliteit daarbij tik je met elke stap gewoon in der mond. Ik zie volle focus op voor maar geen focus op achter, het lijf en de lengte daarin.

Ikzelf zie eerder een paard wat der vertrouwen is verloren in de ruiter. Zonde en onnodig.

Ik zou een goede grondwerker zoeken die jullie gaat helpen vertrouwen op te bouwen maar vooral jou leert je paard te begrijpen en te lezen. Creeer weer een positieve drive vanaf de grond en ga vanuit daar weer verder erop. Werk vooral aan jezelf. Ik zie vooral een boel dingen die je het paard verwijt en je laat haar volledig nachecken, maar ik zou het probleem meer bij jezelf zoeken.

Dit is puur vanaf wat ik zie en hoop dat jullie eruit gaan komen met haar!

Succes in ieder geval.



Hier enkele longeerfilmpjes:
https://youtube.com/shorts/6mllUbyOByw?feature=share
https://youtube.com/shorts/PxtP5QHZSNA?feature=share


Dankjewel voor de filmpjes.

Ik zie hier een paard wat niet zakt en erg strak in het lijf loopt. Hoofd omhoog en rechtsom zie je dat ze wilt zakken maar simpelweg bovenin voor haar comfortabel is. Dit moet uitgenodigd worden en door een ervaren iemand die weet wat die doet. onder het zadel wordt ze vrijwel veel teruggehouden terwijl ze helemaal de kracht niet heeft dit te doen en al helemaal niet met ruitergewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:19

espelina12 schreef:
GabberGill schreef:
Als ik het goed lees is dit paardje gebruikt voor een manege waar kids meeliften en gewoon hun ding doen. Hier was ze heel braaf en was er geen probleem?

Ik heb ook de filmpjes bekeken en zie genoeg errors. Heb je toevallig longeerfilmpjes?
Ik ben benieuwd of ze in het longeerwerk ook zo terughoudt. Tot nu toe snap ik de reactie van dit paard wel die ik zie op die momenten. Veel onrust en weinig stabiliteit daarbij tik je met elke stap gewoon in der mond. Ik zie volle focus op voor maar geen focus op achter, het lijf en de lengte daarin.

Ikzelf zie eerder een paard wat der vertrouwen is verloren in de ruiter. Zonde en onnodig.

Ik zou een goede grondwerker zoeken die jullie gaat helpen vertrouwen op te bouwen maar vooral jou leert je paard te begrijpen en te lezen. Creeer weer een positieve drive vanaf de grond en ga vanuit daar weer verder erop. Werk vooral aan jezelf. Ik zie vooral een boel dingen die je het paard verwijt en je laat haar volledig nachecken, maar ik zou het probleem meer bij jezelf zoeken.

Dit is puur vanaf wat ik zie en hoop dat jullie eruit gaan komen met haar!

Succes in ieder geval.



Hier enkele longeerfilmpjes:
https://youtube.com/shorts/6mllUbyOByw?feature=share
https://youtube.com/shorts/PxtP5QHZSNA?feature=share


Dit paard loopt kreupel. Ik zou zeggen linksvoor, maar anderen mogen mij gerust verbeteren als ik het verkeerd zie.

Verder: Op manege: Wat kreeg ze te eten, hoe veel kwam ze buiten en hoe veel werkte ze? Als ze op de manege 0,5 kilo brok kreeg, 4 uur buiten ging en 2 uur les liep en nu bv meer brok krijgt, minder loopt en minder buiten komt dan kan het paard ook al veel gevoeliger zijn.

Maar eerst de kreupelheid oplossen zou ik zeggen.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:21

Ik zie nu de longeerfilmpjes, maar je paard lijkt voor niet goed te lopen kan ook zeker uit de rug komen want die is erg strak.

Denk dat een ritje kliniek je veel gemoedsrust gaat geven en dit kost echt geen fortuinen

GabberGill

Berichten: 5905
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 23:21

espelina12 schreef:
heb je dan een verklaring voor de gevorderde ruiter die erop zit?
Verklaring voor de beginnerslesjes?
Het is een MANEGEpaard.
Denk niet dat het helemaal aan mij gaat liggen!


De in jouw ogen gevorderde ruiter vind ik niet zo gevorderd. Ik zou dat puntje dus even loslaten.
Daarbij is het wel een manegepaard geweest maar nog steeds een levend wezen en geen fiets. Dit paard heeft ook gewoon gevoel en zal zichzelf ook beschermen als er dingen gebeuren die niet helemaal lekker gaan.

Zo weten we ook bijna allemaal dat de zogenaamd gevaarlijkste paarden de makkelijkste dieren kunnen worden en de meest brave paarden de meest gevaarlijke. Het zegt dus helemaal niks wat er in het verleden met dit paard is gebeurd. Je staat in het hier en nu!

Dat dit paard jarenlang doodbraaf is geweest en nu dit gedrag vertoont is niet zomaar ineens. Als ik de filmpjes daarbij beoordeel snap ik heel goed waaruit dit paard handelt.