Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:46

Dat zal ik zeker doen als ik meer weet Lachen

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 14:45

Voor degenen met hetzelfde probeem, vooral de mensen bij wie niets lijkt te helpen (net als bij mijn paard), én een echte UV overgevoeligheid én leverproblemen zijn uitgesloten:

Ik ben op onderzoek uitgegaan. Ik vond iets dat bij mij een enorme ommekeer heeft teweeggebracht.
Het is moeilijk leesbaar, je bent zo een paar dagen bezig, maar zeeeer de moeite waard.
Als je echt goed op de hoogte wilt zijn, het beste voor je paard wil en hierover wil kunnen praten met je DA dan beveel ik heel sterk aan om hier de tijd voor te nemen en dit goed door te lezen!

Het resultaat voor mij is dat ik zelf weer enigszins normaal kan functioneren, de frustratie en wanhoop namen grote vormen aan. (helaas al veel ellende meegemaakt met andere dieren, zal ik jullie niet mee vermoeien, maar dan wordt je op een gegeven moment echt bijna depressief) Voor mijn paard is het resultaat dat sinds 1 week het in een enorm tempo is verbeterd.
Ik durf nog niet te beweren dat dit voor iedereen dé oplossing is (inclusief mezelf), maar gaandeweg het lezen van onderstaande link vielen voor mij alle puzzelstukjes op zijn plaats....

Veel succes met lezen...

http://www.chronicleforums.com/Forum/sh ... p?t=115402

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:28

aanvullende info waarvan ik denk dat het wel handig is.
jammer dat ik in het bederlands niks kan vinden.

Pastern Leukocytoclastic Vasculitis - This problem looks very much like common pastern dermatitis/ scratches... It is not. It is important to know which problem you are dealing with.

There is a little known condition called Pastern Leukocytoclastic Vasculitis (inflammation of the blood vessels) that initially represents as common scratches.
This problem is a relatively common, but poorly understood disease.
It generally affects mature horses and causes lesions strictly confined to the legs that lack pigment.
Lesions are multiple and well defined to the pink skinned areas only.
Initially red, oozing, crusty sores develop. Chronic cases may develop a rough scarred appearance.

The cause of pastern leukocytosclastic vasculitis is not yet known, but an immune component is suspected.
The fact that the lesions are limited to non-pigmented areas of the skin suggest a role for ultra violet radiation.
Drug reactions causing sunlight hypersensitivity may also be a factor.
Recent studies have implicated Staphylococcus bacterial infection as a possible cause.
Diagnosis is made based on skin biopsy of the affected area, which would show P.L.V., inflammation of the blood vessels with vessel wall degeneration and clots involving the small vessels of the superficial skin layer.
Treatment consists of systemic corticosteroids at relatively high doses for two weeks and reduced doses for another four to six weeks to stop the inflammatory response.
A reduction in ultra violet light exposure may be helpful by using Equiderma Zinc Oxide Scratches Paste. This treatment will provide sunblock, and has anti- bacterial anti-fungal properties thereby providing external treatment from all angles.
Diagnosis is made by taking a skin biopsy of the affected area, and sending it off to a lab to determine which pathogens are present.

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:09

ik weet dat dit een oud topic is,maar ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe het met de paarden van jullie nu gaat?

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 17:41

Met die van mij gaat het goed.
De wonden zijn genezen, geen korsten meer. Het been is dun, alleen na een nacht op stal iets dikker.
Ook na teveel belasting iets dikker.

Hij rijdt weer is nooit meer kreupel geweest en is vrolijk.

Hij is nog niet van de medicijnen af. Ik ben aan het afbouwen en dat lijkt vooralsnog goed te gaan.
Prednisolon.
Ik heb het niet meer gewassen, niks meer gesmeerd en er ook niet aangezeten.
Dus het lijkt erop dat de diagnose juist was, en ook dat de behandeling goed gaat.

Maar het blijft spannend, want zolang hij nog niet medicijnvrij is weet je het natuurlijk nog niet helemaal.

De hoefzweer is ook genezen, laatst is de hoefsmid nog geweest en die kon toen zien wat een enorme chaos dat heeft veroorzaakt in de hoef toentertijd. Het heeft door de halve zool heen gewoekerd. Wat moet het arme dier een pijn hebben gehad. (had hij dus ook)

Alles groeit weer mooi aan, het beschadigde gedeelte groeit er nu uit.

Dus ik ben heel erg blij. Na 7 maanden tobben gaat het nu structureel de goede kant op.

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 21:19

hehe,nou heel fijn om te horen zeg!
zo'n woekerende zweer is ook niet niks zeg, arme dier wat moet dat inderdaad een pijn gegeven hebben.


nou hopelijk blijft het straks ook zonder medicatie allemaal goed gaan :D

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 22:09

Super dat het weer goed vooruit gaat! Geweldig dat jullie wel op tijd de juiste diagnose hebben gekregen en dat jou paard er nu weer goed bovenop lijkt te komen.

Ammy01

Berichten: 645
Geregistreerd: 25-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:08

Dankje, en mede dankzij jou. Fijn dat er mensen zijn die zo onbaatzuchtig zijn om een ander te helpen. Terwijl je zelf je paard eraan hebt verloren.

Als jij me niet op het juiste spoor had gezet, had het waarschijnlijk heel anders gelopen.

en Ellepel, jij ook bedankt! Ook jij hebt echt geholpen met zoeken.

ellepel

Berichten: 47343
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 23:17

:D
ik vind het vooral fijn dat dit soort dingen nu dus ook te vinden zijn op internet, je kunt een ander dan zo goed helpen met de info die je deelt

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:36

Mijn merrie gaat eigenlijk ook heel erg goed op het moment :) Met dank aan de regumate! Hoe het precies werkt, weet nog steeds niemand. Maar ik heb in de voorgaande drie jaar nog nooit zo'n vrolijk en gezond paard gehad *D

@Franka, mocht het been nu weer erg dik lijken te worden als je de prednisolon afbouwt, probeer dan eens om bier door het voer te geven :)
Bij mijn merrie kon ik destijds de prednisolon erg moeilijk afbouwen, ik kon terug tot 2 capsules per dag maar minder ging niet. Zij werd helaas wel erg ziek van de prednisolon, dat breekt toch de weerstand af, dus ik moest wel wat anders proberen. Ik heb haar uiteindelijk helemaal van de prednisolon afgehaald en een biertje per dag gegeven. Dat ging een stuk beter :)
Succes met de laatste loodjes!

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 01:23

ook ik heb de laatste 15 jaar vanwege enkele hardnekkige klachten bij een aantal tuigers veel info verzameld en wat ter beschikking was uitgeprobeerd.dit keer wat losse opmerkingen die ik hier nog mis.

uv-invloed is niet alleen van de zon afkomstig, maar ook uit kunstlicht. gloeilampen zijn goede uv bronnen voor een bepaalde lichtlengte waar paarden met fotosensibiliteit op reageren, tl is een ander soort licht en heeft vaak de minste reactie.

mok is niets anders dan de nederlandse naam voor dermatitis, beide omsluiten het begrip huidontsteking. er zijn tientallen reeds bekende en vaak uiteenlopende, maar ook samen/tegelijkertijd aanwezige oorzaken. de uitslag op het been door schurftmijt is een dermatitis,met als achterliggende oorzaak de aanwezigheid van de mijt, het lichaam reageert op het graven in de huid en de uitscheidingsproducten van de mijt.

dat vele paarden in de winter niet verbeteren is voor ons gevonden in de combinatie kunstlicht en voer. er blijken meer dan 100 in nederland voorkomende planten te zijn die door systeemische werking in het lichaam of door direct contact met de huid fotosensibiliteit kunnen veroorzaken.
de meeste samengestelde krachtvoeders, waarvan brok en muesli, de grootste bijdrage leveren,
bestaan voor een relatief groot deel uit producten van planten die behoren tot de vlinderbloemigen, denk aan soya, lucerne,erwt en klaver. buiten de vlinderbloemigen, is ook mais een nadelige soort. beide bevatten hormoonachtige stoffen, die witte huiddelen ontvankelijk maken voor zonlicht. de witte delen van een paard bevatten te weinig of beter gezegd geen beschermend pigment.
onderliggende leverproblemen zijn vaak aanwezig, hoeft niet, maar een mindere of verminderd werkende lever is onvoldoende instaat de fototoxische stoffen te neutraliseren die in het lichaam aanwezig zijn. is er geen onderliggend leverprobleem vastgesteld, dan is meestal de oorzaak in het directe contact te zoeken, ook een combi nooit te vroeg uitsluiten.

dat paarden met witte aftekeningen meer vrijwel de enige zijn met gevolgen van fotosensibiliteit (lichtgevoeligheid) komt door het ontbreken van voldoende beschermend pigment.

het vossenverhaal speelde ook bij ons, de combi overmatige witte aftekeningen is waarschijnlijk in alle rassen die met hulp van arabisch bloed zijn veredeld aanwezig, de meeste paarden met vaak uitbundige en ook grillige witte aftekeningen gaan terug op bloedlijnen met arabische achtergrond, ze komen via de arabier ook in engels volbloeden voor. deze aftekeningen worden meestal veroorzaakt door het sabino-gen de wat uitbundiger getekende dieren hebben vaak ook kenmerkende buikvlekken. het sabino-gen kan zelfs geheel witte paarden opleveren. ook stekelharige paarden met hoge aftekeningen aan de benen moeten verdacht worden van het sabino-gen. sabino-gen wordt ook sabino-factor genoemd. dat de sabino-vos meer gevoelig lijkt komt doordat dit netto een groot aantal paarden betreft, de meeste paarden met in hun bloedlijnen oud gelders bloed zijn er zo aan gekomen, voerlieden hadden vaak een voorkeur voor een paard met witte benen of dat dit zuiver smaak was kan, maar sluit ook de betere zichtbaarheid in het verkeer niet uit. het sabino-gen komt in combinatie met alle grondkleuren voor en kan door schimmel-genen minder zichtbaar zijn, de aftekeningen komen via de veulenschets op je stamboekpapier.

bij ons werkte als beste diagnosemiddel, 14 dagen opstallen bij maximaal 20% van de daglichtsterkte mbt uv, en een dieet van graszaadhooi en als krachtvoer haver. bij ons genazen op deze manier alle aangedane paarden snel, maar tijdelijk, bij hernieuwde bloodstelling ontstonden dezelfde problermen, wel werden huidschimmels,huidbacterieen en mijten als oorzaak uitgesloten (wij sluiten bij levend materiaal nooit iets voor 100% uit). bleef dus de fotosensibiliteit als oorzaak voor ons voldoende bevestigd over.

morgen verder

tug
Berichten: 529
Geregistreerd: 06-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 08:08

in onze zoektocht naar middelen en mogelijkheden hadden wij aanvankelijk niet de makkelijk verkrijgbare zonnebrandproducten met hoge beschermingsfactor, meestal was factor 15 de hoogst verkrijgbare factor, in eerste instantie leek zinkoxydezalf de meest voor de hand liggende keuze, nadelen zijn het afsluiten van de huid, de plakkende werking en de slechte afwasbaarheid.

stalbandages waren wel redelijk werkzaam op laag op het been aanwezige verschijnselen, richting sprong leverde het meer problemen op. een eerste knutselwerje van uv werende vitrage, bleef slecht zitten en was snel stuk, de oplossing die beter en langer werkte vonden wij in grote maat panty's, de benodigde lengte (passen in niet uitgerekte vorm) kon makkelijk uit een beenstuk, de bovenkant werd boven de sprong met behulp van sporttape en een wollen onderlaagje, zo los als mogelijk was vastgemaakt, de kous met zo min mogelijk uitrekking werd aan de onderzijde op de hoef vastgeplakt. kon bij de meeste paarden tot 3 dagen blijven zitten.

omdat wij maar liefst 5 gevoelige paarden hadden, hebben wij voor de zekerheid, onze weiden nagelopen op vlinderbloemigen, duizendblad en sint-janskruid. ook heeft een volle veldbespuiting ons afgeholpen van mogelijke oorzaaksoorten. niet echt de leukste oplossing maar wel de simpelste voor onze paarden. de paarden kregen ook bij voldoende grasaanbod, hooi van eigen land aangeboden om te voorkomen dat er trek zou ontstaan/ lust naar lastige kruiden. deze paarden zijn vervolgens volledig van samengesteld voer gegaan.

hoewel de paarden kwetsbaar bleven, was het probleem voor 80% opgelost, later kwamen de hoge transportbeschermers met klitteband op de markt, dit was wel een vreemd gezicht in de wei, maar heel wat practiser dan de panty's.

in de winter is er minder daglengte en valt zonlicht in een andere hoek op de aarde, het lijkt of de uv belasting dan lager is, maar in de winter is de gemiddelde vochtigheidsgraad lager en dat kan er toe leiden dat er toch een hoge uv belasting is. als je op zandbodems werkt krijg je door de weerkaatsing op de zandkorrels een gratis extra portie zonlicht, denk aan wat er op het strand gebeurd. wij hebben na deze tip onze trainingsbak een houtsnipperbodem gegeven. alle beetjes helpen.

bij de veulens(86) hebben wij wel directe zonnebrand-effecten gezien, maar geen fotosensibiliteit
verschijnselen. ook het verbeteren tijdens het begin van de lactatie-periode is ons opgevallen, als de veulens 2 a 3 maanden waren kwamen de problemen weer meer en meer opzetten bij de moeders.

vele medicijnen kunnen op zichzelf ook het lichaam van een paard ontvankelijk maken voor fotosensibiliteit, de meeste anti-biotica en n-saidpijnstillers zijn goede bronnen. er zijn er meer, altijd een reden om dus om een bijsluiter te vragen en die ook helemaal door te lezen, dit soort middelen waar je in het genezingsproces vaak niet omheen kan, werden bij ons op de gevoelige paarden ook uitsluitend in de verduisterde stal toegepast en zo kort mogelijk (bij bijvoorbeeld het AB doxycline of tetracycline kan de ongewenste bijwerking nog 14 dagen nawerken.

dit is een nog benopte versie van wat bij mij in mijn hoofd weer opkwam, het is niet mijn persoonlijke verdienste maar meer een uit nood geboren product van allerlei mensen die met ons meedachten, sommige in eerste instantie domme opmerkingen, hebben zelfs relatief veel resultaat opgeleverd. verder hebben we ook veel gehad aan niet paarden-liefhebbers waaronder een student werktuigbouwkunde en zijn leraar die de lichtmetingen uitwerkten en een buurvrouw die als wintersportliefhebber beter thuis was in antizonnebrand en ook vele monstertjes leverde.
doe met de informatie wat voor jouw paard zinvol zou kunnen zijn. dit is 1 manier uit vele en niet de oplossing voor ieder probleem!