HELP! Mijn paard zijn ogen genezen niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ffajrking
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-09

HELP! Mijn paard zijn ogen genezen niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-09 19:06

Ongeveer een maand geleden haalde ik mijn paard van de weide met één tranend oog, 's anderendaags was het oog dik en kwam er etter uit, en traande ook het andere oog met hetzelfde vervolg.
De dierenarts kwam en die stelde een oogzweer vast, doch vond het wel raar dat het paard dit op beide ogen had. Enfin, zalf en antibiotica en na een week terug controle door de dierenarts. Toen deze terugkwam was het enige verschil dat de ogen niet meer etterden. Mijn paard had veel pijn en stond constant met de ogen dicht. Direct opladen en naar de dierenkliniek waar hij volgepompt werd met medicatie en er stalen van de ogen genomen werden voor onderzoek in het labo. Er werden buisjes onder mijn paard zijn oogleden gestoken omdat hij 5 keer per dag gedruppeld moest worden. Op zijn ogen was een blauwe waas te zien die op driekwart van het oog zat en op bepaalde plaatsen ook dieper in het oog gedrongen was. Toen de uitslag van het labo er was bleek er een bacterie in te zitten, dus, medicatie tegen deze bacterie. Er kwam lichte verbetering bij beide ogen. Dan dacht men aan het Herpes- virus dus kreeg hij daar ook zalf voor in de ogen.
Zo heeft mijn paard een drietal weken in de dierenkliniek gestaan met het enige resultaat dat de blauwe waas nog oppervlakkig op de buitenste laag van het oog, het hoornvlies zit. Nu staat mijn paardje thuis, met ooglenzen is en moet ik hem 's morgens en 's avonds druppelen en mag hij enkel 's nachts buiten. De blauwe waas zit nog steeds op beide ogen en lijkt maar zeer traag of niet weg te gaan. Zelf ben ik ten einde raad. Herkent iemand deze aandoening of dit verhaal want ik weet het niet meer...

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Re: HELP! Mijn paard zijn ogen genezen niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:00

paard van mijn vriendin heeft ook zo'n was maar die krijgt dat echt van zonnig weer, verder van alles onder zocht en niks kunnen vinden.
Nu staat die met een UV weerende masker op en heeft ze dr bijna geen last van

KarminaP
Berichten: 202
Geregistreerd: 30-05-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:19

hey,
Ik heb anderhalf jaar geleden iets gelijks meegemaakt met mijn paard.
Van de ene op de andere dag stond hij met een blauwe waas in zijn ogen.
de ene kant was het wat erger dan de andere. Direct de dierenarts erbij want ik had
het gevoel dat hij niet zo goed zag. Deze wist niet zeker wat het was maar dacht dat het
mogelijks kwam door een steek van een speciaal soort insect (dit komt soms bij runderen voor).
De volgende dag ben ik er onmiddelijk mee naar de dierenkliniek gegaan en hij heeft daar een week gestaan.

ik heb er even het medisch dossier bijgehaald en de diagnose luidde als volgt:
Bilaterale milde keratitis en conjunctivitis
Behandeling:
ontstekingsremmers (Finadyne pasta, Oradexon tabletten)
Op aanraden van de DA heb ik hem daarvoor nog kort behandeld met Terramycinezalf en Chloramfenicol.

Bij mijn paard was het na een week zo goed als weg. hij heeft toen nog een week thuis op stal gestaan met een nabehandeling van oradexon tabletten.

Ik hoop dat je er misschien iets mee bent. allesinds veel succes

Ffajrking
Berichten: 7
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 13:43

Iedereen dank voor de reacties,

ondertussen heb ik kunnen achterhalen wat mijn beestje juist mankeert, het heet (in't Engels) Indolent ulcer, en het is een beschadiging in het hoornvlies die niet kan genezen omdat de epitheellaag (beschermlaag van het hoornvlies) niet goed vastgroeid aan de wondranden. Er is geen duidelijke oorzaak wat dit veroorzaakt maar het is iets wat meer voorkomt bij honden en kan onstaan na een letsel aan het hoornvlies.

Het linkeroog gaat thans de goeie kant op en ik hoop dat het rechteroogje snel volgt.

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:16

Ik snap dat ik een zeer oud topic open.

Echter heeft mij paard nu exact het zelfde beeld. En vraag me af hoe dit is afgelopen een of er nog meer paarden zijn met een soort gelijk iets.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: HELP! Mijn paard zijn ogen genezen niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:40

Volgens mij is dat 'maanblindheid'. Schakel een heel goede dierenarts in, die kan misschien nog iets doen,. Sterkte!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:51

Als ik de laatste post van de ts lees, was dat bij haar paard geen maanblindheid maar een hoornvlieszweer.
Haal er een oogarts voor dieren bij en laat de ogen volledig onderzoeken, dan pas heb je echt duidelijkheid en kun je gericht gaan behandelen.