Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:11

Bij een paard op stal is sinds enige tijd iets vreemd aan de hand. De eigenaren zijn radeloos, vandaar dit berichtje. Het paard kreeg een paar maanden geleden ineens rimpels over zijn gehele lijf, niet lang daarna krijg hij over zijn gehele lijf velletjes. Zijn vacht liet volledig los. De dierenartsen die er tot nu toe bij geweest zijn staan voor een raadsel. Je merkt niet aan het paard dat er iets aan de hand is, is nog volledig alert, eet nog gewoon en conditie gaat niet achteruit. Bloedonderzoeken zijn goed, maar er blijkt wel een allergische reactie aanwezig te zijn voor een onbekend iets (niet te achterhalen waarvoor). Huidanalyse geeft ook niets aan, alleen een paar mijten. Daarvoor word het paard nu behandeld met Sebasil. Paard geageerd alleen goed op prednison maar wanneer kuur voorbij is begint het weer gewoon van voren af aan.

Komt dit iemand bekend voor? We kunnen ons niet voorstellen dat dit paard de eerste is die deze symptomen laat zien.

Gr. Chantal

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:17

zonlicht overgevoeligheid misschien?

is het een licht paard?
kan komen door eten van bepaalde planten.,daardoor worden de paarden overgveoelig voor zonlicht en krijg ej dit soort symptomen.
maar komt wel vaker voor en denk dat die mogelijkheid wel al bedacht is.

je zegt dat bij huidanalyse "alleen" een paart myten zijn gevonden,maar die kunnen zeker ook dit soort heftige reacties veroorzaken.
zeker alks het bloed een allergische reactie laat zien kan het pard dus ook allergisch zijn voor deze mijten zelf

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:11

Is er iets bekend over ras en afstamming van dit paard?

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:32

tamary schreef:
Is er iets bekend over ras en afstamming van dit paard?


Het is een Fries, afstamming moet ik nagaan. Paard is 20 jaar oud.

Gr. Chantal

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:34

ellepel schreef:
zonlicht overgevoeligheid misschien?

is het een licht paard?
kan komen door eten van bepaalde planten.,daardoor worden de paarden overgveoelig voor zonlicht en krijg ej dit soort symptomen.
maar komt wel vaker voor en denk dat die mogelijkheid wel al bedacht is.

je zegt dat bij huidanalyse "alleen" een paart myten zijn gevonden,maar die kunnen zeker ook dit soort heftige reacties veroorzaken.
zeker alks het bloed een allergische reactie laat zien kan het pard dus ook allergisch zijn voor deze mijten zelf


We dachten ook dat dit de oorzaak was maar het paard wordt 2x per week gewassen met Sebasil, dan zou dat probleem toch ook een keer "dood" en opgelost moeten zijn?

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:43

Honden met schurftmijt krijgen ook een rimpelig vel en worden vaak helemaal kaal, daarnaast hebben ze ook vaak pijn, kan de da geen middelen geven om de mijt van binnenuit te doden, dat lijkt beter dan sebacil want ze zitten in de huid en niet erop dus heeft sebacil geen resultaat want dat blijft aan de buitenkant.
Ik heb weleens gehoord dat een ingredient van een wormmiddel ook kan helpen om huidparasieten te doden.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:52

Maruschja schreef:
tamary schreef:
Is er iets bekend over ras en afstamming van dit paard?


Het is een Fries, afstamming moet ik nagaan. Paard is 20 jaar oud.

Gr. Chantal

Er staat mij niks bij van erfelijke huidproblemen bij Friezen (dacht heel even aan quarters en herda, maar dat is hier niet van toepassing).

Is er bloed geprikt voor leverwaardes? Veel huidklachten komen uit een slecht functionerende lever. Verder mogelijk zink tekort of teveel ijzer.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 06:15

Maruschja schreef:
We dachten ook dat dit de oorzaak was maar het paard wordt 2x per week gewassen met Sebasil, dan zou dat probleem toch ook een keer "dood" en opgelost moeten zijn?


tenzij de sebacil helemaal niet werkt tegen deze mijt?
er zijn veel verschillende soorten mijten en niet allemaal zijn ze te doden met hetzelfde middel.
zal zeker kijken naar iets van binnenuit om te helpen dit te bestrijden
staat dit paard eigenlijk ook op stal en dan op stro?

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Re: Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 10:02

Alle bloedwaardes zijn gecontroleerd, ook de lever. Het paard staat op stal op stro en gaat overdag naar buiten en krijgt Pavo biks en kuil (al het voer en water etc. is door de eigenaar van de stal gecontroleerd en is niets vreemd uit gekomen). Weide is geheel gecheckt op giftige planten. Ik zal proberen vanmiddag een foto te maken.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:04

Jeetje wat een bizar verhaal.

Wat zeggen de proffesoren in Utrecht ?

Beestje is 20, kan het geen vorm van huidkanker/huidveroudering zijn?

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:18

paard bij ons op- stal had het ook
da gaf aan dat het van een oud trauma kwam
(bv trap van ander paard of val ,... gezien de grote zou dat dan een val geweest moeten zijn
alleen heeft niemand enig idee wanneer dat dat gebeurt moet zijn , tevens had paard jeuk en wonden op staart
zou schuren ... in een weide met alleeen maar schrikdraad + flinke klap stroom ..... en nooit zien doen ook daar serieuse twijfel over)

paard is dagelijks gewassen met betadine shampoo
tot die verveld was
en daarna was het weg

zelf heb ik serieuze twijfel bij de diagnose
maar ja was mijn paard niet :o

MissMelTT

Berichten: 123
Geregistreerd: 27-04-09
Woonplaats: Veluwe

Re: Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:35

Is het tot bloedens toe open of is het echt alleen de vacht die los laat ?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:47

Maruschja schreef:
Alle bloedwaardes zijn gecontroleerd, ook de lever. Het paard staat op stal op stro en gaat overdag naar buiten en krijgt Pavo biks en kuil (al het voer en water etc. is door de eigenaar van de stal gecontroleerd en is niets vreemd uit gekomen). Weide is geheel gecheckt op giftige planten. Ik zal proberen vanmiddag een foto te maken.

Kloppen de verhoudingen tussen de mineralen onderling ook?
Niks dat net op het randje of net boven/onder normaal zat?

(Heb nl. zelf net bloedonderzoek laten doen, en hoewel de minderalenwaardes binnen de marges lagen waren de onderlinge verhoudingen niet zoals zou moeten.)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:51

Dierenarts zou eens moeten kijken welke mijt het is en daar medicijnen voor geven voordat er allerlei wasmiddeltjes geprobeerd worden, snap deze da eigenlijk niet zogoed, vooral om dat de bloedwaardes goed zijn, maarja daar zitten de mijten ook niet in.

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Re: Wie herkend dit? Rimpels en huidvervelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:38

Paard is in Utrecht behandeld omdat het zo'n bizar geval is. Vacht laat los maar niet tot bloedens toe. Waardes mineralen etc. waren allemaal goed met 1 uitschieter, weet niet meer precies wat maar dat is behandeld. Andere paarden op stal zijn ook gestest, dit was omdat staleigenaar wilde kijken of het probleem niet in het voer kon liggen. Paard heeft geen jeuk wat natuurlijk met de symptomen erg vreemd is! Maar nogmaals aan het paard merk je niets!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:10

Ik heb het topic een paar keer doorgelezen, ik zie dat de wei is nagekeken op planten.
Ik ben wel nieuwsgierig naar macro's van de planten. Is er iets dat op klimop lijkt in de buurt? Zelf denk ik aan verf in de stal, is de stal apart van de andere paarden? Of met een andere verf behandeld?

Is er misschien Gifsumak (Rhus radicans) groeit als struik, of als een enige meters lange klimplant, die als een soort liaan op bomen en muren kan klimmen. De plant is te herkennen aan de tegenoverstaande, lang gesteelde driedelige bladen, die in de herfst rood kleuren. De plant lijkt door groeiwijze en bladvorm een beetje op klimop.

Hier een linkje over deze plant Stichting Floron nieuws

Deze plant is niet zo bekend in Nederland maar kan wel heftige reacties veroorzaken.

Maruschja
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:28

EstherHegt schreef:
Ik heb het topic een paar keer doorgelezen, ik zie dat de wei is nagekeken op planten.
Ik ben wel nieuwsgierig naar macro's van de planten. Is er iets dat op klimop lijkt in de buurt? Zelf denk ik aan verf in de stal, is de stal apart van de andere paarden? Of met een andere verf behandeld?

Is er misschien Gifsumak (Rhus radicans) groeit als struik, of als een enige meters lange klimplant, die als een soort liaan op bomen en muren kan klimmen. De plant is te herkennen aan de tegenoverstaande, lang gesteelde driedelige bladen, die in de herfst rood kleuren. De plant lijkt door groeiwijze en bladvorm een beetje op klimop.

Hier een linkje over deze plant Stichting Floron nieuws

Deze plant is niet zo bekend in Nederland maar kan wel heftige reacties veroorzaken.


Er is geen klimop in de buurt aanwezig. De weide van het paard en de andere weides zijn nagekeken door studenten van de Uithof. Er is geen verf in de stal aanwezig het zijn brinco stallen en is er recent niet op stal geverfd. Paard heeft direct contact met beide paarden aan zijn kant en beide paarden hebben geen (vergelijkbare) symptomen.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:36

Kun je de wei eens nalaten kijken door biologie studenten die veel plantenkennis hebben? Diergeneeskunde studenten zien misschien planten over het hoofd in de jonge vorm ( niet bloeiend)
Ik wilde dat ik je kon helpen, ik heb pas een paard verloren en er waren wel verschijnselen die je beschrijft. ( waren ook geen planten)
Welke plekken laat de huid los? Overal of enkel neus? Krijgt paard ook vlekjes overal?

Aanvulling, bij mijn paard was dit in de bloedwaardes opvallend. MCHC 14,5 * (NW 21,0 -24,1)
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 14-09-09 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:37

Dit is echt het enige paard op die stal met vage, vrij recente gezondheidsklachten van welke aard dan ook?
Kan dit een hormonaal probleem zijn? Ookal begrijp ik dat dit een ruin (hengst) is.
(Heb ooit zoiets gehad met een gesteriliseerde poes, hele buik kaal door hormoonprobleem)

Ellentje70
Berichten: 1
Geregistreerd: 25-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:35

Dit is al een oud topic, maar aangezien mijn paard recent aan exact deze verschijnselen is overleden, ben ik toch heel benieuwd hoe het met dit paard is vergaan. En of bekend is geworden wat het veroorzaakt heeft. Ik en mijn veeartsen tasten compleet in het duister.