Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:31

Mijn paarden zijn ook opgehaald door de Rendac (en de koeien)
Ja weet je, je hebt geen andere keuze. Zelf begraven mag niet dus het is OF de slager, OF dure crematie OF de Rendac....

En ja ze gaan door crusher in honderdduizend stukjes. Bij de slager worden ze ook in stukken gehakt. En de crematie is voor de emoties misschien het beste maar niet voor de portomonnee, daar koop je namelijk al bijna een ander paard voor....

LizMD

Berichten: 5901
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:31

Ik heb mijn pony toentertijd ook op laten halen door Rendac, ben er zelf niet bijgeweest. Heb later wel gehoord dat ze haar mooi in die bak hebben laten storten en dat dat een behoorlijke klap gaf, maar dood is dood voor mij en dan maakt het me niet zoveel meer uit wat ze met dat omhulsel doen.

Cyrilletje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:41

Mijn pony is ook door de Rendac opgehaald.

Hij lag op een dag zomaar dood in de wei...
Mijn instructrice en stalgenootje heeft toen de manege gebeld waar we de stallen van huren en de eigenaar is toen gekomen met de trekker om m'n pony voor aan de weg te leggen.
Ik heb dit niet gezien, ik ben in de stal gaan staan en ze hebben alle deuren gesloten om me dat beeld te besparen.

Ook toen hij werd opgehaald door de Rendac ben ik er niet bij geweest.
Ook al was hij niet meer de Shaak die ik kende, maar slechts een leeg omhulsel, dat beeld van m'n pony die door een grijper in die bak wordt gestort... Daar hoef ik echt geen herinneringen van. :n

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:53

paard van een kennis lag ook dood in de stal(gestorven aan ouderdom!)
Maar hij heeft zn paard laten cremeren.Dat koste hem 1500euro!
We zijn nog bij het paard gaan kijken,deze was helemaal opgezwollen en het leek net een dier gemaakt van vilt!
Ik persoonlijk vond het geen mooi gezicht,het was het paard niet meer.De ziel was echt weg,helemaal leeg!
Daarna kreeg hij bericht en kon toen zn paard op een verplichte plek gaan uitstrooien.
Alles bijelkaar vond ik het geen 1500euro waard ook niet op emotioneel vlak.
Ik zou wel kiezen voor ophalen met trailer mocht mn paardje ooit sterven.Dit omdat we ze thuis hebben staan en ik wil het in de straat wel een beetje waardig houden naar de andere mensen.Lijkt me geen mooie aanblik als een dood paard ergens bungeld. |(

Kev
Berichten: 1986
Geregistreerd: 05-10-07
Woonplaats: Z-H

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:30

Wij hebben ons paard ook laten cremeren en dat vonden we allemaal wel prettig. Hij zag er ook helemaal niet vreemd uit of zo. Het enige is dat ik niet weet of ik de volgende keer wel zal gaan kijken als hij in die oven ligt, dat vond ik erg naar. De as hebben we thuis, hoefde niet uitgestrooid te worden over een verplicht veld. Als er weer een paard zou overlijden en ik zou het geld hebben zou ik het weer doen!
Er komen steeds meer crematoria dus je mag hopen dat de prijzen wat dalen.

jasperlover

Berichten: 427
Geregistreerd: 23-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:40

ik heb mijn ponny ook op laten halen door rendac het was natuurlijk wel erg dat erg zo'n grijper aan te pas komt maar verder vond ik het heel netjes gaan ik had allemaal van die rara verhalen gehoord dat je pony in de vrachtwagen wordt gegooid dat je dat ook kon zien zeg maar en dat het echt zo'n verroest ding was ik had er echt geen goed gevoel over maar toen ze kwamen viel het allemaal heel erg mee en het werd ook netjes en voorzichtig gedaan dus ik heb er geen spijt van.

Michelle91jm
Berichten: 1
Geregistreerd: 29-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:41

let op fotos met blo€d

ik heb mijn overleden paard op laten halen door redac, hij is vanochtend opgehaald en zijn deken is kapot gemaakt. Naast dat ik aan kwam gerend en ze toen gewoon doorreden ligt mijn hele voortuin onder het bloed,mijn paard had geen wonden of wat dan ook en is gewoon vredig ingeslapen. Vind het heel raar dat er zoveel bloed ligt, en het was een vreselijk beeld om te zien hoe vreselijk hij is behandeld ik hoop dat meerdere paardenmensen niet zo hun paard hoeven te zien. Ik vind het vreselijk hoe dit is gebeurd dus waarschuw ik jullie alvast. Hier wat foto’s van het blo€d


Afbeelding

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:00

Michelle91jm schreef:
let op fotos met blo€d

ik heb mijn overleden paard op laten halen door redac, hij is vanochtend opgehaald en zijn deken is kapot gemaakt. Naast dat ik aan kwam gerend en ze toen gewoon doorreden ligt mijn hele voortuin onder het bloed,mijn paard had geen wonden of wat dan ook en is gewoon vredig ingeslapen. Vind het heel raar dat er zoveel bloed ligt, en het was een vreselijk beeld om te zien hoe vreselijk hij is behandeld ik hoop dat meerdere paardenmensen niet zo hun paard hoeven te zien. Ik vind het vreselijk hoe dit is gebeurd dus waarschuw ik jullie alvast. Hier wat foto’s van het blo€d


[ [url=m/2vrgC6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ten eerste gecondoleerd.

Ik snap dat je nu heel erg emotioneel bent, maar deze dingen zijn verklaarbaar. De deken had gewoon verwijderd moeten worden, Rendac haalt alleen dieren op, halsters ed worden verwijderd. Een deken waar het paard op ligt gaat die chauffeur zich niet in verdiepen met alle singels om los te maken.
Dat bloed komt door het prikken van de DA.
Ik gok dat je paard op de zijde lag waar de DA geprikt heeft, dan neemt de zwaartekracht het over en loopt het bloed er langzaam uit.
Net als dat je paard na de dood nog een laatste keer mest en plast.

Dat bloed heeft dus niks met de (on)kunde van de chauffeur te maken.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:14

Inderdaad. Je hoort dekens halsters en beschermers te verwijderen.
Dat bloed kan heel goed uit de neus komen. Mijn hond stroomde ook leeg uit z'n neus/bek na her overlijden. Was ook alles behalve prettig maar "hoort erbij"

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:21

Paard hoort zonder dekens enz te liggen. Al mijn overleden paarden zijn opgehaald door Rendac. Naast dat de persoon die de telefoon op neemt altijd heel begripvol en empathisch was, heb ik ze altijd respectvol om zien gaan met het karkas. Het is een dood dier dat je nu eenmaal niet even met twee man op heft dus ja, het is heftiger dan met een hond. Maar ik heb eigenlijk nog nooit de vreselijke toestanden meegemaakt die soms omschreven worden van rendac. Mijn dieren zijn ook elke keer de dag na het bellen op gehaald.

Ze wachten idd niet op de eigenaar. Ze hebben nog meer te doen dan enkel jouw dier. Wil je dat moet je hem apart laten op halen en betaal je voor die extra tijd.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:29

Ik vind het heel naar voor je dat je dit hebt moeten mee maken. Het had minder emotioneel geweest als je van te voren had geweten wat je te wachten stond.

Het bloed is niet omdat je paard stuk is gegaan bij de grijper. Bij een paard dat overleden is en je verplaatst stroomt er uit de neus of mond altijd nog bloed of rode vloeistof naar buiten. Dat gebeurt ook als je hem zelf omrolt om hem bv op de brancard te leggen. Als je het niet weet schrik je daar van.

Zomaar wegrijden terwijl jij aankomt is natuurlijk niet netjes. Wij hebben altijd chauffeurs getroffen die zorgvuldig werkten bij de paarden. Ik zou het wel even aangeven. Vind het erg voor je dat het laatste stukje zo hebt moeten beleven. Hopelijk helpt deze verklaring je een beetje met het verwerken. Sterkte met het verlies.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:32

Hier ook al meerdere paarden opgehaald door de Rendac. De laatste was ons veulentje afgelopen mei. Ze waren echt heel zorgvuldig met het oppakken en in de wagen leggen en vroegen hoe het met de merrie ging. Heel netjes allemaal.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:43

Ik raad ook niet aan om te kijken als het paard word opgehaald.Dat is geen prettig gezicht en het is beter om je paard anders in herinnering te houden.

Gombal
Berichten: 119
Geregistreerd: 22-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:50

Gecontroleerd. Het bloed is een naar gezicht. Echter daar waar de dierenarts in de half geprikt heeft kan het zeker wat bloed lekker .

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:01

Hier ook al een aantal pony's met rendac opgehaald. We proberen als ze nog in staat zijn om te lopen om ze aan de weg door de dierenarts te laten inslapen. Een kennis van ons moest haar friese merrie laten inslapen en die moest naar de weg gesleept worden.
Ik zei toen wat doen mijn partner en ik wel dat moet je niet zelf doen. Ik vond dit echt niet een fijn gezicht. Maar voor die kennis had ik dit er graag voor over. Mijn advies is ook NIET KIJKEN als rendac je pony/paard ophaald..........
Ik doe het zelfs niet als er op ons bedrijf koeien/kalfjes worden opgehaald.
En........ De mensen van Rendac op kantoor helpen je altijd zeer goed en de chauffeurs zijn altijd zeer vriendelijk en behulpzaam als dat nodig is.......

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:08

Tijdens mijn werk met enige regelmaat gezien hoe de Rendac aan het werk is en ik heb tot nog toe altijd chauffeurs gezien die dit heel netjes en zo respectvol als mogelijk is met de grijper doen.

Ook met kadavers van varkens of runderen.

Echter, toen mijn eigen pony was overleden, heb ik mooi met de stalbaas afgesproken dat ik de dag erna pas op stal wilde komen als mijn pony was opgehaald, want mijn eigen dier nog een keer zo zien in de grijper, daar zat ik in de emotionele rollercoaster van het toch wel plotselinge afscheid niet op te wachten.

Het is en blijft geen fijn gezicht als er een dier in de grijper door de lucht gaat en in de bak wordt neergelegd (neergesmeten zoals ik ergens las, heb ik zelf echt nog nooit meegemaakt, ze worden er echt netjes ingelegd).

Ik ben via mijn werk ook ooit eens in Son geweest op de plek waar de wagens gelost worden (en daarna verwerkt) en ook dat vond ik heel netjes gaan.

Maar wanneer het je eigen dier is, waar je emotioneel bij betrokken bent en je net afscheid hebt moeten nemen, dan is het gedoe met de grijper per definitie niet iets wat fijn is om naar te kijken.

Het is normaal dat de chauffeurs verder geen contact zoeken, of wachten, tot er iemand bij is, zij hebben de taak het karkas op te halen op adres X, zonder touwen, dekens, of andere zaken erbij (daar gaat de verwerking op stuk, die is afgestemd op organisch materiaal, niet op dekens en halsters en dergelijke).
Ze keren het kadaverdeksel van het karkas af, als er een officiële kadaverplaats is, of ze trekken het afdekzeil of de deken aan de kant en pakken het karkas op en laten de rest liggen, sluiten de bak af, doen een digitale melding dat ze jouw adres gehad hebben en gaan weer verder op hun route.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 29-01-24 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:09

Hier ook alleen maar goede ervaringen met de Rendac, zowel aan de telefoon als aan de weg.

Ook eens een pony haar dekentje laten omhouden en dat heeft de chauffeur zelfs nog netjes opgevouwen en bij de spullen gelegd, zo attent!

Veel sterkte met je verlies, Michelle!

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:17

Mijn paard overleed plotseling in haar stal. We zijn de dag daarna fantastisch geholpen door de brandweer, die haar op een heel waardige manier naar buiten hebben gebracht.

Het liefst hadden we haar individueel op laten halen, maar Rendac was stervensdruk en dat ging niet lukken. Sowieso konden ze pas een of twee dagen later.

Ze hebben toen heel fijn mee gedacht. Begrepen heel goed dat we haar niet al die tijd aan de weg wilden hebben, eigenlijk helemaal niet. Daarom hebben ze haar gewoon op het erf opgehaald. De chauffeur was ook geïnformeerd, wist dat ze er al iets langer lag. Meldde zich netjes. We zijn mee gelopen naar achter, en op het moment dat hij ons aanraadde om er bij weg te gaan omdat het nooit een fijn beeld is hebben we dat ook gedaan.

Heel dankbaar dat het zo kon.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:23

Een halfjaar terug heb ik mijn paard laten cremeren, kostte €1750 incl ophaal kosten. Ik heb van hem afscheid genomen bij de kliniek. Dit hebben ze heel respectvol gedaan, ik kreeg een bericht dat hij daar goed was aangekomen, een telefoontje wanneer hij gecremeerd werd. Ik heb een hele mooie kleine urn uitgekozen waar ik een deel in heb gedaan en de rest uitgestrooid op een voor ons speciale plek. Niet in overleg met gemeente oid. Het is best een aardige krat met as. De factuur kreeg ik 3 weken later, daar werd helemaal niet naar gevraagd het gebeurde allemaal in goed vertrouwen.
Voor mij heeft het enorm geholpen in het afscheid en het voelde voor mij op dat moment goed,
En voor ieder een persoonlijke overweging, niks is goed of fout!

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:39

Ik heb mijn paar 5 jaar geleden individueel laten ophalen. Hoewel ik er kapot van was kan ik niets slechts melden over Rendac. Dat was echt heel respectvol

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:48

waarom zou je een dood paard met deken aan de weg leggen? En hoe is hij volgens jou 'behandeld'?
Het is heel simpel, die grijper moet honderden kilo's dragen, dus het dier wordt opgehesen en in de bak met kadavers gelegd. Meer is het niet. Dat je zelf emotioneel bent doet niets af aan het feit dat Rendac gewoon op een nette manier kadavers ophaalt. Hier wel eens een koe of kalf wat wordt opgehaald, werkelijk nog nooit gezien dat er iets vreemds mee gebeurt. Ik zou het ook niet in m'n hoofd halen om de chauffeur ergens van te beschuldigen mocht er bloed/vocht liggen. Dat is nou eenmaal een chemisch proces, kan een chauffeur ook niks aan doen.
Overigens staat op de site van Rendac ook dat het dier afgedekt moet zijn en dat dit eenvoudig te verwijderen moet zijn. Ik zie eigenlijk ook niet voor me dat een deken eenvoudig te verwijderen is, aangezien het paard dan op z'n kant op de deken ligt
Laatst bijgewerkt door Kinke op 29-01-24 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:52

Michelle91, allereerst gecondoleerd. Het is erg emotioneel, maar het bloed is normaal. Een dood paard loopt leeg, dit heeft te maken met de zwaartekracht. Het is moeilijk voor te stellen, maar die mannen doen gewoon hun werk, jij moet zorgen dat het paard er zo bij ligt dat ze het kunnen grijpen, zonder dekens of halsters.

In alle jaren dat ik paarden heb en een pensionstal heb, heb ik de Rendac best wel een paar keer langs gehad helaas. Ik heb een erf abonnement en een meldnummer, wat betekend dat ik online aan kan melden en het kadaver de eerst volgende werkdag mee gaat. Wij zitten vaak op de eerste route, het kadaver word dus in de ochtend mee genomen. Ik ben nog nooit, echt nog nooit een chauffeur tegen gekomen die onrespectvol met het kadaver omging. Zelfs toen er een paard lag dat onder de bus was gekomen hebben ze ervoor gezorgd dat er na het ophalen geen stukje meer overbleef, terwijl dit echt een rotklus geweest moest zijn. Ik zeg dit nu vrij emotieloos, maar ik ben ze nog iedere dag zo dankbaar dat ik de volgende ochtend geen haartje meer aantrof.

Echt, zo'n bericht verdienen die mensen niet. Het is logisch dat je overstuur bent, en het is ontzettend vervelend dat niemand je van te voren heeft ingelicht over hoe het in zijn werk ging en wat er gebeurt met een dood paardenlichaam, maar ik heb de Rendac echt nog nooit op een onwaardige manier kunnen betrappen. Het zijn mannen die hun werk doen, en daar heel goed in zijn.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:04

De rendac komen simpelweg alleen je dier ophalen en hebben er die dag nog tientallen te doen. Ze hebben dus echt geen tijd om dekens etc te verwijderen. Het enige is dat ze natuurlijk wel even het zeil wat er vaak over ligt weghalen maar meer ook niet.

Hier al vaak de rendac gehad en altijd super vriendelijke chauffeurs gehad die echt voorzichtig en geduldig te werk gingen.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:24

Hier ook een positieve ervaring met Rendac. Heel netjes, empathisch en respectvol te woord gestaan bij het bellen om afspraak te maken. Ook nadien toen er een probleem opdook hebben ze ons aan de telefoon heel goed geholpen en meegedacht om een passende oplossing voor iedereen te vinden.

Ophalen zelf kan ik niets over zeggen omdat ik voor mezelf had besloten dat ik dat niet wou zien. Het is namelijk best heftig kan ik me inbeelden...
En het was trouwens niet nodig ook niet omdat iemand van stal op dat tijdstip er zou zijn voor als er iets moest zijn.

Alles was heel duidelijk gecommuniceerd dus niks van verrassingen achteraf of zo.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 17:40

De redac in Frankrijk kwam ons paard ophalen die op het erf lag bij boer , vriend en buuf. Polie zag het overstuur allemaal gebeuren en ik er dus naast om haar te ondersteunen.
De man kon ons zien en vroeg aan vriend wie we waren. Zijn stem was goed hoorbaar. Toen dat werd uitgelegd schalde zijn schaterlach naar ons toe terwijl hij naar ons keek.
Toen hij weg was kwam vriend gelijk naar ons toe om excuses te maken voor die man. Waarop ik uitlegde dat die man waarschijnlijk alleen dieren ophaalt van de boerderij en dat hij niet kan begrijpen dat ons paard onze vriend is. Ik zei tegen onze buuf en vriend, "dat wist jij ook niet dat paarden echte vrienden kunnen zijn en dat heeft Hercule je geleerd"." Hij heeft jou veranderd naar hoe je naar dieren kijkt. Die man weet dat niet en dat is eigenlijk een gemis voor hem. Anders had hij nooit zo bot gedaan."
Waarop vriend me aankeek en zei dat dit helemaal klopte. Toen hebben we samen een biertje op Hercule gedronken. Pfffffff..... :(:)