Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gekkeellen

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Brabant

Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:02

Hoi Lieve bokkers,

Graag zou ik jullie ervaringen/ gevoelens willen horen bij het ophalen van jullie paardje door de rendac?
Ik sta zelf voor de moeilijke keuze binnenkort wat ik met mijn beste maatje wil doen.
Om heel erg eerlijk te zijn (en dat klinkt misschien heel banketstaaf) maar ik vind de prijzen voor crematie of begrafenis best duur want voor mijn gevoel "is het alleen het omhulseltje" van mijn maatje en niet meer de pony waar ik jarenlang een hele diepe band mee heb gehad.

Nu weet ik dat je er niet bij na moet denken maar ik heb allemaal van die rare filmpjes gezien hoe een dier wordt verwerkt door een "crusher" en daar werdt ik helemaal naar van en zag mijn maatje eigenlijk echt niet zo eindigen.

Hoe staan jullie nu tegenover de keuze die je toen heb gemaakt? Zijn jullie achteraf "blij" (misschien een rare woordkeuze maar ik weet even niets anders) dat jullie de rendac hebben laten komen, of hadden jullie het graag toch anders gehad?

Ik wil wel even duidelijk melden dat ik alleen ONtopic reacties wil en geen reacties in de zin van "zielig" of "belachelijk" omdat het vaak al moeilijk genoeg is je maatje los te moeten laten!!

Ik hoor graag jullie verhalen bokkers!

booster
Berichten: 2569
Geregistreerd: 02-04-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:03

ik heb mijn shetje door rendac laten ophalen ben er niet bij gebleven ivm laatste beelden misschien maar heb er geen spijt van dat ik het door hun heb laten ophalen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:06

Rendac heeft ook bij mij een haflo opgehaald.
Deze moest aan de openbare weg liggen,want ze komen hem niet uit het weiland ophalen.Moesten we een shovel inhuren om de pony uit het land te halen en aan de openbare weg neer te leggen.Dat vind ik wel een nadeel van de Rendac.Verder gaat het niet eervol,maar das logisch.Een grote grijper pakt de pony op en gooit deze in het ruim van de vrachtwagen.

BelgenGek

Berichten: 2245
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:09

Ik heb mijn shet ook door hun laten halen,
we moesten haar wel zelf aan de weg leggen
maar goed dat vond ik geen probleem.
de man die kwam was erg vriendelijk en heeft
het heel netjes 'afgehandeld'.
Ik vond het erg prettig gegaan.

Sterkte !

Ibbel

Berichten: 49160
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:13

Ik meen dat Rendac ook de optie heeft om je paard apart met een trailer op te halen.
Yep, dat hebben ze:

Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

Marigold

Berichten: 12585
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:15

de rendac heeft als het goed is een speciale service (tegen meerprijs) voor het ophalen van paarden,
ze gaan dan respectvoller met het paard om zegmaar.

(ik zie nu dat dat hierboven ook genoemd wordt)

ik vind de manier van beïndiging van een dierenleven véél belangrijker dan hetgeen er daarna mee gebeurd.
begraven of cremeren is puur voor je eigen gevoel, persoonlijk vind ik het onzin, je kan ook de staart eraf halen, en die begraven met eventueel wat spullen zoals halster, zodat je een gedenk plek hebt.
zodra een dier overleden is is het een dood ding, die van het verdere verloop van verwerking etc niks meemaakt.

veel sterkte, ik hoop dat je een manier vind die voor jou en je paard het beste is, en het meest vreedzaam.

snowylover
Berichten: 1880
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:16

Ook ik hem mijn eerste pony oplaten halen door de Rendac. Ik ben er niet bij geweest toen ze haar (door buurman) naar de weg hebben gebracht en toen ze is opgehaald door de rendac.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:19

ik heb al een paar keer met rendac te maken gehad [helaas]
ik vind dat ondanks het een destructie bedrijf is ze erg goed rekening houden met een partikulier.
het is en blijft een grijper maar hier ging het super voorzichtig,echt klasse van de chauffeur.
de laatste keer moest ik een spoedkeus maken en heb ik voor eigen vervoer gekozen.
je paard word dan met een trailer opgehaald [indivueel] en er komt geen grijper aan te pas.
gaat heel netjes.
de kosten zijn wel een stuk hoger dan,ik dacht 4/500,- euro.
wat ik niet wist [haast] is dat mijn paard gecremeerd is en niet in de destructie is gekomen.

wat het word is jouw keus,het is maar net waar jij mee kan leven.
voor de 1 is dat de slager voor de ander is dat een echte crematie.
voor mij is de weg naar het inslapen toe belangerijker dan de tijd daarna.
het is net hoe jij dat voelt.

just_bassie

Berichten: 1995
Geregistreerd: 23-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:21

als dit voorkomt laten wij onze paarden ook door hun ophalen
wij hebben een thuis een boederij, alle dieren gaan daar heen die sterven

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:25

mijn pooownie is ook opgehaald door rendac. er was toen nog geen crematorium voor grote ponys, de oven was niet groot genoeg .
Iemand van stal heeft haar weg gehaald zien worden, en zei zij dat het netjes ging!

Ik weet wel wanneer je paard is overleden dat het idd slechts een omhulsel is, dat zie je ook direct... je paard is er niet meer, heel vreemd is dat!
En ik vind het ook wel een ""mooie gedachte"" dat er van de dode dieren weer iets wodrt gemaakt. De dood hefet dan nog enig nut!
maar als mn paard doodgaat...zou ik niet weten wat ik zou doen, nu er wel een optie is tot cremeren. EEnzaam een oven ingaan is ook niet alles!


Moeilijk beslissing! op je gevoel afgaan...meer kan je niet doen! Ik snap je twijfel heel goed!

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:25

Mannen van de Redac zijn (tenminste die hier rijden) +:)+
Ik heb zelf meerdere ervaringen. De laatste keer helaas afgelopen februari. Ik had mijn merrie met een deken afgedekt en daar over het zeil vast gezet aan de grond. Ik ben er niet bij geweest maar de chauffeur had mijn deken netjes opgevouwen. Geeft mij toch een goed gevoel. Maakte de botheid van de mevrouw aan de telefoon weer goed.
Bij een andere pony, van kennissen, waren er nog meisjes afscheid aan het nemen van de pony. Ondanks dat ze ongetwijfeld een schema hebben gaf de chauffeur de meiden nog even de tijd en wachtte met laden tot ze binnen waren.

De laatste twee merries heb ik in laten slapen waar de wagen er makkelijk bij kon dus daar hoefde ook niet mee gesleept te worden. Voor de ene was het een bekende plek, de andere heb ik al een tijdje daarvoor, toen bleek dat het zou eindigen, steeds daar laten grazen zodat het bekend was en ze geen stress zou hebben. De andere heb ik helaas geen keus mee gehad, die overleden in het land. Maar gelukkig heb ik hele lieve vrienden en kennissen die het verplaatsen voor mij hebben willen doen.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:26

Van te voren had ik hier wel over nagedacht, wat ik het prettigste zou vinden. En toen dacht ik van het moet rustig en netjes etc.
Toen mijn paard onverwachts dood in zijn stal aangetroffen werd, was het toch iets anders. Heb hem zien liggen. Aan kunnen raken enz. En op dat moment voelde het toch anders. Hij reageert niet meer, is er niet meer. En dan kan je allerlei kunsten uit gaan halen. Maar hij komt niet terug en merkt er niks van.
Voor mij kwam direct de gedachte van zijn ziel is uit zijn lijf.

appalin
Berichten: 1522
Geregistreerd: 06-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:26

Ibbel schreef:
Ik meen dat Rendac ook de optie heeft om je paard apart met een trailer op te halen.
Yep, dat hebben ze:

Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.


En als ze hem dan hebben opgehaald met het speciale vervoer.... rara... dan gaan ze gewoon langs de andere boeren en gooien ze er weer dode beesten bij in! Weg geld! Dat is allleen om de eigenaren een goed gevoel te geven.
Ik heb mijn paard naar de slager laten brengen door mijn toenmalige vriend. Thuis heb ik hem zelf op de trailer geholpen (hij stond op 3 benen) en zo heb ik afscheid genomen. Wat is nu vervelender, dat ie wordt verbrand bij rendac en zijn beenderen worden verwerkt door varkens voer en gel.. Of dat hij wordt opgegeten en zijn hoeven worden gebruikt door hoefsmeden in opleiding die daardoor later een heleboel paarden en mensen blij maken.
Ik heb er geen spijt van dat hij niet naar rendac is gegaan.
(alleen als hij al dood is, wordt het moeilijk om hem naar de slager te brengen natuurlijk)

monzamonza
Berichten: 183
Geregistreerd: 08-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:29

Wij hebben ons paardje ook door de Rendac op laten halen.
Gewoon op de "route"( kosten 25€)
Ik heb het zelfs gezien dat hij opgehaald werd.
Keurig netjes en voorzichtig werd er mee omgegaan!

Mopjemop

Berichten: 1376
Geregistreerd: 24-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:33

@appelin; als mijn paard op 3 benen staat, bespaar ik em een trailer-rit hoor. Dan maar geen slachtgeld! en thuis in laten slapen en ophalen door de rendac. paard op 3 benen vervoeren vind ik vele malen erger!

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:34

mijn paard is ook door de rendac opgehaalt.
ik had er dezelfde gedachte bij als jij,eerst gaat je paardje in een vrachtwagen waar ze er nog een aantal dode varkens en koeien bij opgooien en dan de rest van het proces!
ik had op dat moment geen andere keuze want 2 jaar geleden was het nog erg moeilijk om je paard te laten cremeren.
toevallig werd er 3 maand later een paardencrematorium bij ons in de buurt geopend,achteraf denk ik als ik toen de kans had gehad om hem te laten cremeren,dan had ik dat gedaan!
maar dan was ik dus wel even gokken 1500 euro kwijt geweest!
en was mijn verdriet dan minder geweest als ik hem had laten cremeren?....nee je paardje is overleden en op het moment dat hij overleden is is hij jou paardje ook niet meer,dan is het zijn omhulsel,cremeren is een hele mooie oplossing,maar je kunt ook denken dat geld kun je ook besteden aan een ander paardje of weet ik veel wat.het is puur een kwestie van gevoel en eigelijk moet je er helemaal niet zo overnadenken wat er gebeurt bij de rendac,ik heb toen vivaldi overleed van alles lopen googelen over de rendac ik wou precies weten wat er met zijn lichaam ging gebeuren....en weet je waar ik op uit kwam,als het hele proces achter de rug is wekken ze van dode dieren energie op!
en het klinkt heel raar,maar de eerste weken na zijn dood keek ik naar de lamp en kreeg ik toch iets een warme gedachte dat vivaldi zeg maar toch na zijn dood een beetje licht en warmte bracht!tja is heel krom maar toch het hielp wel!
het is maar net hoe je er over wilt denken.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:35

In 2001 is onze 20 jarige drachtige Friesche merrie aan een hartstilstand overleden; we hebben gelijk Rendac gebeld (het was zaterdagochtend, de dinsdag daar op was het Kerst) en kregen eerst te horen dat we NA Kerst aan de beurt waren.
Vervolgens kontakt gezocht met de vervoerder, die zijn chauffeur, die toch op pad was, inseinde dat er nog een vrachtje was.
We hadden de merrie al op een metalen damhek naar het erf gesleept (nou ja mijn man met vrienden, ik was binnen). Ik heb een deken over haar heen gelegd want het begon te sneeuwen.
De chauffeur reed tot naast de merrie, liet mij uitgebreid afscheid nemen, ik knipte nog een lok manen af en ben toen naar binnen gegaan. Mijn man bleef er bij, en de chauffeur pakte haar zo voorzichtig mogelijk in de grijper en heeft haar helemaal tot onderin de wagen in de klem gehouden en toen zachtjes neergelegd. Ik was binnen en heb niets gehoord.
Toen de auto wegreed en ik weer buiten was, stonden alle andere paarden zachtjes te hinniken alhoewel ze door de bevroren stalruiten niets zien konden. Vreselijk emotioneel, maar ik zou het zo weer zo doen.
We zijn 20 jaar heel wijs met haar geweest, ze heeft ons 13 prachtige kinderen geschonken. Maar haar stoffelijke omhulsel had ze na de dood niet meer nodig en ik heb er ook geen enkel probleem mee om dat zo weg te laten halen.
Wij hebben er helemaal geen toeslag o.i.d. voor hoeven te betalen.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:37

appalin @ dat word knap lastig om bij speciaal vervoer meer beesten in te laden.
het takel systeem zit al onder je paard en tenzij het beesten zijn die met de hand op te pakken zijn vind ik jou een knappe meid als je in een trailertje 5 paarden gestapeld krijgt.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:41

knooopje schreef:
en het klinkt heel raar,maar de eerste weken na zijn dood keek ik naar de lamp en kreeg ik toch iets een warme gedachte dat vivaldi zeg maar toch na zijn dood een beetje licht en warmte bracht!


Ik vind het niet raar, ik vind het een mooi idee. Zo wil ik ook wel aan ze terug denken.

appalin
Berichten: 1522
Geregistreerd: 06-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:41

@maatje31: Ja dat snap ik natuurlijk ook en daar zit ook wat in hoor! Alleen is dit allemaal ook met heel veel rust gegaan, op zijn eigen vertrouwde trailertje met aan alle kanten steun en een hele lieve vriend die er heel voorzichtig mee om ging.
Hij was al meerdere malen geopereerd en was erg bang voor veeartsen. Mijn vriend heeft hem zelf naar de slachter gebracht heel voorzichtig lopend.. Hij heeft me precies verteld hoe het ging.. Dat vond ik persoonlijk fijner, dan door de veearts af laten spuiten met veel angst en stress... Heel veel paarden hebben aan 1 spuit niet genoeg en moeten weer een dosis hebben.. Bij de slager is het echt in 1 keer gebeurd.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:42

Onze shet is vorig jaar ook door de Rendac opgehaald.

Wij moesten haar zelf aan de weg leggen. Dit vond ik vele malen emotioneler dan het feit dat ze werd opgehaald.

Gelukkig ben ik bij het verplaatsen naar de weg niet geweest.
Heb daar wel afscheid van haar genomen en haar toegedekt tot ze haar hebben opgehaald.

Ophalen zelf heb ik niet gezien. Eigen keuze maar vond het fijner om afscheid te nemen toen ze er lag dan toen ze werd opgehaald.
Volgens de buurman die er voor mij bij is geweest hebben ze erg netjes gehandeld. Echt in de vrachtwagen gelegd en niet gegooid zeg maar.

Ik snap de keuze wel dat je haar niet laat begraven of cremeren. Ik zou daar zelf ook niet voor kiezen.
Het heeft voor mij geen meerwaarde meer. Ik hecht meer waarde aan de herinneringen en foto's dan aan een plekje waar je weer naar toe kan.

Sterkte, het is en blijft moeilijk om je paard in te laten slapen.

appalin
Berichten: 1522
Geregistreerd: 06-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:43

@mariska32: Ok, dan is dat misschien van de laatstetijd. Ik heb t anders meegemaakt. Gewoon in zo'n grote bak als altijd en dan wordt er gewoon verteld dat er maar 1 in gaat. En omdat er maar 1 ingaat de kosten zo hoog zijn.

Parce

Berichten: 875
Geregistreerd: 20-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:43

appalin schreef:
Citaat:

En als ze hem dan hebben opgehaald met het speciale vervoer.... rara... dan gaan ze gewoon langs de andere boeren en gooien ze er weer dode beesten bij in! Weg geld! Dat is allleen om de eigenaren een goed gevoel te geven.
Ik heb mijn paard naar de slager laten brengen door mijn toenmalige vriend. Thuis heb ik hem zelf op de trailer geholpen (hij stond op 3 benen) en zo heb ik afscheid genomen. Wat is nu vervelender, dat ie wordt verbrand bij rendac en zijn beenderen worden verwerkt door varkens voer en gel.. Of dat hij wordt opgegeten en zijn hoeven worden gebruikt door hoefsmeden in opleiding die daardoor later een heleboel paarden en mensen blij maken.
Ik heb er geen spijt van dat hij niet naar rendac is gegaan.
(alleen als hij al dood is, wordt het moeilijk om hem naar de slager te brengen natuurlijk)


Persoonlijk zou ik een paard in pijn per direct af willen laten maken om hem zeker het leed van een trailerrit (waar ze alle 4 de benen nodig hebben om te blijven staan) te willen besparen.

appalin
Berichten: 1522
Geregistreerd: 06-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:47

@Aldewereld: Zie hier onder..

appalin schreef:
@maatje31: Ja dat snap ik natuurlijk ook en daar zit ook wat in hoor! Alleen is dit allemaal ook met heel veel rust gegaan, op zijn eigen vertrouwde trailertje met aan alle kanten steun en een hele lieve vriend die er heel voorzichtig mee om ging.
Hij was al meerdere malen geopereerd en was erg bang voor veeartsen. Mijn vriend heeft hem zelf naar de slachter gebracht heel voorzichtig lopend.. Hij heeft me precies verteld hoe het ging.. Dat vond ik persoonlijk fijner, dan door de veearts af laten spuiten met veel angst en stress... Heel veel paarden hebben aan 1 spuit niet genoeg en moeten weer een dosis hebben.. Bij de slager is het echt in 1 keer gebeurd.


En natuurlijk zijn daar meerdere meningen over.. maar zo denk ik er over en heb er heel erg vrede mee.

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:48

Bij ons zijn ook alle dode ponies opgehaald door de rendac, ik heb het ook een paar keer gezien. Akelig als ze opgetakeld worden en daarna met een doffe dreun in de bak terecht komen. Maar de mannen doen het altijd heel voorzichtig en zijn altijd erg correct. Ik heb er verder nooit zo'n last van gehad, het is toch een dood ding en niet meer het paard dat je kent. Als je er net zo over denkt, zou ik je pony gewoon door de kadaverwagen op laten halen. Ik vind het persoonlijk nogal prijzig die trailerservice en ik geloof niet dat mijn paard daar op zijn kant in zou passen :+ Dus die gaat ooit ook gewoon met de grote wagen mee.