Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:49

Ik heb een ezel laten ophalen door Rendac, ezel kon niet meer vervoerd worden en moesten we ter plekke in laten slapen. Kosten voor Rendac toen was 25,- Op het moment dat ze hem ophaalde ben ik even een blokje om gegaan, ik had er geen behoefte aan om te zien hoe het dier opgetakeld werd. Ezel had een deken erover, deze was na afloop keurig netjes opgevouwen.

Mloei

Berichten: 1774
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:51

Bij ons is een veulen opgehaald door de RenDac.. We hebben er voor gekozen om haar achter het huis neer te leggen (boerderij), dan betaal je wel iets meer, maar dan hoeft ze niet zo pontivicaal langs de weg te liggen. Ik ben er niet bij geweest, maar heb er ook zeker geen spijt van gehad.

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:53

Mijn oude pony is ook door de Rendac opgehaald. Was er zelf niet bij. Vind het nogal apart om te zien.

toptoys

Berichten: 1274
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:06

Bij het ophalen met een trailer gaan ze echt alleen in de trailer. Ze worden op een bracard geschoven en zo de trailer in geschoven. Heel rustig en netjes. M'n oude paard (35) is zo opgehaald. De veearts heeft hem laten inslapen op het grasveldje naast de stal. De "gewone" ophaaldienst kan het erf niet komen omdat de brug te smal is voor de vrachtwagen. En om hem op de straat in te laten slapen kan natuurlijk niet. Dit paard stond bij mijn ouders thuis. Bij ons zelf thuis laat ik ze wel gewoon door de vrachtwagen ophalen. Daar kunnen ze op de dam liggen onder een zeil. Het indivuele ophalen was toen idd rond de 500 euro, het gewone ophalen was 14,95 ( pony veulen). Sterkte !

Gekkeellen

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 11:56

Bedankt voor de reacties!
Het valt me toch mee hoeveel paardjes er nog worden opgehaald door rendac.
(ik voelde me al een soort van schuldig dat ik dadelijk de enige zou zijn die haar diertje laat ophalen door rendac)

Ik weet niet of ik erbij wil zijn op moment van optakelen..maar ik zou haast vantevoren willen bellen om te vragen of de chaffeur een beetje voorzichtig met haar wil zijn... :(:) :(:) klinkt stom maargoed.

Enne...de gedachte met het lichtje vind ik een hele mooie, want mijn paardje is altijd mijn lichtpuntje in mijn leven geweest!!

bbrrr..ik zie er nu al tegenop...ze staat nu de komende 3 weken onder de medicijnen..over 3 weekjes gaan we een heerlijke "afscheid" bosrit maken en dan na het weekend laten we haar vredig inslapen... |( |( |(

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:01

Ik vind het belachelijk dat ze zoveel geld (durven)te vragen voor een overleden dier en het ophalen daarvan. Belachelijk!(ik doel dan op die 500 euro voor individueel ophalen he)

Eponastable

Berichten: 3577
Geregistreerd: 29-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:14

Sterkte TS eerst en vooral!

Ikzelf ben niet echt fan van Rendac, Met die grijper eraan.
Ik heb er één keer bewust naar gekeken, die grijper om het beest en eens die boven de bak hing liet hij de grijper los en het paard viel echt naar beneden, dat is niet zo'n mooi beeld.
En de geur die eraan hangt daar spreek ik nog niet over, arme chauffeurs...

Kies hetgene waar je je het beste bij voelt en vraag indien je de grote vrachtwagen van Rendac krijgt of ze voorzichtig willen zijn :o

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:30

Mijn ervaring met de Rendac is ook goed. Vier jaar geleden hadden we de pech dat we een veulen verloren in de nacht van donderdag op vrijdag. Omdat de melding dan van vrijdag is, komen ze het pas op maandag ophalen. Ze kwamen toen uiteindelijk ook pas op maandagmiddag, en zo hebben we dus bijna vier warme dagen met het dode veulen op ons niet-zo-grote terrein gezeten. Dat was uiteraard niet zo prettig, maar daar kan de Rendac niks aan doen. Het ophalen zelf ging keurig, aldus mijn man. Ik wilde er zelf niet bij zijn. Nu wonen wij we; aan een drukke 80km weg waar twee fietspaden langslopen waar net twee paardenmeisjes langs reden op het moment dat het veulen in de grijper ging ... Toen hebben we besloten dat we dat in de toekomst iig niet zo zouden doen. Als een paard bij ons thuis ingeslapen zou moeten worden, zouden we die speciale ophaaldienst laten komen.

Dit voorjaar was het zover met onze oudste merrie ... Gelukkig was het weer goed genoeg om haar, samen met haar maatje, naar de voor haar vertrouwde zomerwei te brengen waar ze nog een paar weken lekker heeft kunnen genieten. We hebben haar daar in laten slapen op een plek waar de Rendac voor 2,50 Euro extra (daarvoor hoef je het dus niet te laten!) haar op het erf op kon halen. Zolang ze daar vanaf een verhard stuk bij kunnen, doen ze dat. Dus niet in de wei, want ze kunnen het risico niet lopen dat ze vast komen te zitten in de modder. Op deze manier hoefden we haar ook niet te verslepen, want dat wilde ik per se niet. Het inslapen is ontzettend rustig gegaan. Ze is er heel rustig voor gaan staan, de spuitjes deden heel snel hun werk en ze is heel vredig "gegaan". Ik had en heb daar een heel goed gevoel over. Idd is een paard na enkele minuten je paard niet meer ... wat je paard je paard maakt is er uit, is weg ... Ik ben er nog even bijgebleven en toen ben ik naar huis gegaan. Vriendinnen van ons hebben haar afgedekt en mijn man was er de volgende dag bij toen ze is opgehaald. Dit is wederom heel netjes gegaan. Ze pakken ze zo zachtjes mogelijk op om ze niet te beschadigen en laten ze ook heel rustig in de bak zakken. De chauffeurs van de Rendac zijn ontzettend aardig en hebben alle begrip voor de situatie.

Over de onaardige mevrouw aan de telefoon: dat heb ik met het melden van het veulen ook meegemaakt. Ik was uiteraard heel emotioneel en de Rendac is natuurlijk gewoon een zakelijk bedrijf. Dat was niet prettig, maar dat is inmiddels veranderd. Ze hebben een speciale afdeling voor paarden en daar zijn ze heel aardig als je informatie wilt hebben. Bel ze dus gerust!

Ik heb ook gedacht aan crematie overigens, maar uiteindelijk gebeurt er bij de Rendac hetzelfde: de lichamen worden verbrand alleen gebeurt het bij de Rendac gezamenlijk. Dat is het enige in het proces dat me een beetje tegen staat: dat je voor jou bijzondere paard op een stapel wordt gegooid ... maar dan nog: de andere dieren in de wagen waren ongetwijfeld op hun manier ook heel speciaal voor hun baasjes ;-) .

Hopelijk heb je hier wat aan.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:01

Ik heb ook positieve ervaringen met rendac.
Mijn shetlanderveulen (2 jaar) is helaas te vroeg 'heen' gegaan. Zelf gestorven en wij hebben haar op een hekwerk versleept. Haar halstertje nog om, deken eroverheen.. Aan de weg gelegd en vanuit mijn raam naar haar blijven kijken (en huilen) tot de vrachtwagen er was, toen ben ik wel even weggelopen. Toen de vrachtwagen eenmaal wegreed lagen aan de weg het hekwerk met daarop inderdaad het opgevouwen deken en haar halstertje....
Nu ik eraan denk schieten de tranen me weer in de ogen....

superrizzo

Berichten: 1561
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:03

Ik ben zelf geen fan van rendac en heb er dan ook voor gekozen mijn paarden/pony's te laten cremeren.

voor mensen die hun paard individueel op willen laten halen en je hebt een shet of A-pony dan kun je beter cremeren kosten liggen nagenoeg gelijk.

Ik vind persoonlijk een dier die jouw alle plezier van de wereld heeft gegeven mag ook wel een waardig afscheid!
wij hebben laatst na 3 weken al afschijt moeten nemen van onze shet en ook die hebben we laten cremeren.

je hebt daar tegenwoordig ook goede verzekeringen voor.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:14

Hier heeft onze oude oma een week aan de weg kunnen liggen met 20 graden. Ze was op maandag ingeslapen (laat ik dan ook even zeggen, dat we normaal naar de slager gaan, dat was in dit geval dan niet aan de orde, dier moest van de pijn af z.s.m.) Dus dan kun je op dinsdag morgen bellen, komen ze haar op woensdag ophalen.
Dus prima, dinsdag dier aan de weg gelegd. Woensdag 12 uur ze lag er nog..
Dus weer gebeld kregen een boel smoezen en gedoe. (Konden haar niet vinden, punt 1 een dode koe of paard zie je niet "even" over het hoofd als die aan de weg ligt, punt 2 ze hadden 3 tel nummers, dus dan bel je normaal gesproken even??) Toen kon de vrachtwagen niet draaien (Nou meneer dan draai je even aan het eind van de weg) Nee was ook teveel moeite..
Uiteindelijk is t beestje dan toch nog vrijdag ochtend opgehaald, stond op het punt om maar een gat in het land te graven.. Als ze er vrijdag nog had gelegen was dat ook zeker gebeurt.

Nee, Rendac zijn we wel weer even van genezen. Ik wil ze nu niet de grond in boren of zeggen dat je het niet moet doen, (bij ons loopt toch altijd alles in de soep), maar vond het gewoon geen nette afhandeling. Had het beestje ook niet verdient.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:22

superrizzo schreef:
Ik ben zelf geen fan van rendac en heb er dan ook voor gekozen mijn paarden/pony's te laten cremeren.

voor mensen die hun paard individueel op willen laten halen en je hebt een shet of A-pony dan kun je beter cremeren kosten liggen nagenoeg gelijk.

Ik vind persoonlijk een dier die jouw alle plezier van de wereld heeft gegeven mag ook wel een waardig afscheid!
wij hebben laatst na 3 weken al afschijt moeten nemen van onze shet en ook die hebben we laten cremeren.

je hebt daar tegenwoordig ook goede verzekeringen voor.


Moet je het ook niet hebben over 'afschijt' ;-)
Nee grapje. Ik denk, nee ik WEET dat ik mijn paarden tijdens hun aardse bestaan alle liefde en aandacht van de wereld geef, dus waardigheid alom. Maar dood is dood. Ik wil voor mezelf ook geen grootse begravenis met toeters en bellen, schuif mij maar in een kist en ik hoop vooral dat er nog aan mij word gedacht. DAT is wat voor mij telt.

Persoonlijk ( begrijp me niet verkeerd, dit is een mening) begrijp ik dat individueel ophalen niet, want je betaald je blauw maar op de plek van bestemming wird hij er toch echt met een grijper uitgehaalt en op de stapel gelegt. Dus of dat nou in de vrachtwagen gebeurd of erna? Als je het niet wilt zien dan kijk je niet... toch? Nogmaals, dit is geen aanval op hen die het zo aanpakken, het is iets wat ik niet begrijp...

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:26

Mijn paardje is ook opgehaald door rendac. Heb hem in laten slapen voor het hek van waar mijn paardje altijd op het land stond, dus lag hij mooi naast de weg. Het is een binnendoor weggetje en komen weinig autos, lag een kleed overheen. Zelf woon ik er 2 km vandaan dus dat hij opgehaald is heb ik niet gezien. Ook had ik dat niet willen zien. Kreeg gewoon een betaalspicificatie thuis.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:27

Ik heb mijn pony destijds, nadat ze thuis was ingeslapen, naar de dierenartsen praktijk gebracht, zij hebben het verder geregeld. Nu hadden wij daar de mogelijkheid voor omdat mijn vader een vrachtwagentje heeft met zn open bak er achter, en een heftruck. Maar misschien dat het voor jou ook een optie zou kunnen zijn.

Héél erg veel sterkte!

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:28

Hoe lang is dat geleden joto? Ik heb nl. het idee dat ze de laatste jaren veel hebben verbeterd in de Rendac met het oog op de particuliere paardeneigenaar.

Zo heb ik het idd ook begrepen, dat een individueel opgehaald paard bij de Rendac uiteindelijk wel op dezelfde manier wordt "verwerkt".

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:39

mijn verzorg paard wat gestorven is op dierendag 5 jaar terug is ook opgehaald door rendac is gestorven op de wei aan een acuute hartstilstand op een mooie warme zonnige dag.

het ophalen ging respectvol en de deken lag netjes opgevouwen op de krat waar die op lag.

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:43

Realiseer je wel, dat wanneer je je paard bij de dierenarts in laat slapen, dat hij net zo goed door Rendac wordt opgehaald. En daar is niets mis mee. Het verschil is dat je het dan ZELF niet ziet.
Persoonlijk heb ik niets met het cremeren van dieren oid, dat sentiment hoeft voor mij niet. Maar wij hebben meerdere paarden, wanneer het je enige paard/ pony is, is het wel iets anders. Ik ben blij dat Rendac er is, want vaak maak je al genoeg kosten VOORdat je paard overlijdt.

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:48

Een paar weken geleden is bij ons op stal een paard ingeslapen. Het paard is gewoon op het weiland ingeslapen en werd keurig netjes opgehaald uit het weiland. De eigenaresse had een trailer van Rendac laten komen met een schuifsysteem.
Ik was bang voor ruk en trekwerk maar niets was minder waar. Het was heel eervol naar het paard toe. Kost geloof ik 500 euro maar ik denk dat ik het ook zo zou willen :j

Steppe

Berichten: 2800
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:50

Vorige week heb ik mijn paardje laten inslapen en heb getwijfeld over de trailerservice en de grijper.
2 jaar geleden bij mijn andere pony was mijn keus snel gemaakt voor de trailerservice en nu dus niet, nu gekozen voor de grijper om diverse redenen.

We hebben haar vlak bij de weg laten inslapen en ik had van de buurman een " koeienplank" geleend ( gebruiken ze voor dode koeien te verslepen)
Ik had een aantal vrienden uitgenodigd en gevraagd of ze samen met mij Rava op de plank wilde rollen en vasthouden terwijl mijn vriend met de trekker de plank op de juiste plek trok, we hebben haar erop laten liggen en een zeil erover gedaan. Deze manier van het laatste stukje vond ik zelf erg prettig waarom alleen de leuke dingen met je paard, ik weet het inslapen is al kl..e genoeg maar dan hoort dat allerlaatste stukje er ook bij.
Ik ben blij dat ik het zo heb gedaan en heb er een goed gevoel bij.
De mevrouw aan de telefoon was zeer vriendelijk en ik duidelijk uitgelegd waar het paard lag met wat voor zeil erover.
Ze is de volgende dag opgehaald.

Kijk ik weet hoe het eruit ziet maar ik weet ook dat als een paard met de trailerservice wordt gehaald er uiteindelijk ook een grijper wordt gebruikt, en het zal bij een crematorium ook niet altijd vlekkeloos verlopen.
Je moet doen wat goed voelt en wat bij de portemonee past.
En je niet schuldig voelen over de manier die je kiest, je paard zal het je nooit kwalijk nemen, die weet dat je altijd goed voor hem/haar hebt gezorgd en alles hebt gedaan binnen je kunnen.
Als je de keus van inslapen of slachthuis hebt gemaakt ben al ver en ben je eerlijk naar je paard dat is veel belangrijker.

Vriendin heeft paard laten cremeren is afgelopen weekend naar uitstrooiplek geweest, heeft bolletjes geplant dat is haar keus.

superrizzo

Berichten: 1561
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:01

rumay schreef:
Vorige week heb ik mijn paardje laten inslapen en heb getwijfeld over de trailerservice en de grijper.
2 jaar geleden bij mijn andere pony was mijn keus snel gemaakt voor de trailerservice en nu dus niet, nu gekozen voor de grijper om diverse redenen.

We hebben haar vlak bij de weg laten inslapen en ik had van de buurman een " koeienplank" geleend ( gebruiken ze voor dode koeien te verslepen)
Ik had een aantal vrienden uitgenodigd en gevraagd of ze samen met mij Rava op de plank wilde rollen en vasthouden terwijl mijn vriend met de trekker de plank op de juiste plek trok, we hebben haar erop laten liggen en een zeil erover gedaan. Deze manier van het laatste stukje vond ik zelf erg prettig waarom alleen de leuke dingen met je paard, ik weet het inslapen is al kl..e genoeg maar dan hoort dat allerlaatste stukje er ook bij.
Ik ben blij dat ik het zo heb gedaan en heb er een goed gevoel bij.
De mevrouw aan de telefoon was zeer vriendelijk en ik duidelijk uitgelegd waar het paard lag met wat voor zeil erover.
Ze is de volgende dag opgehaald.

Kijk ik weet hoe het eruit ziet maar ik weet ook dat als een paard met de trailerservice wordt gehaald er uiteindelijk ook een grijper wordt gebruikt, en het zal bij een crematorium ook niet altijd vlekkeloos verlopen.
Je moet doen wat goed voelt en wat bij de portemonee past.
En je niet schuldig voelen over de manier die je kiest, je paard zal het je nooit kwalijk nemen, die weet dat je altijd goed voor hem/haar hebt gezorgd en alles hebt gedaan binnen je kunnen.
Als je de keus van inslapen of slachthuis hebt gemaakt ben al ver en ben je eerlijk naar je paard dat is veel belangrijker.

Vriendin heeft paard laten cremeren is afgelopen weekend naar uitstrooiplek geweest, heeft bolletjes geplant dat is haar keus.



Ik vind dat je helemaal gelijk hebt maar ik wil wel even zeggen dat het bij cremeren wel degenlijk netjes gaat.
Heb alles mee gemaakt van inslapen tot ophalen tot cremeren.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:05

Ik ben er twee laten ophalen door de rendac.

Ik moest ze wel heel het eind naar de openbare weg laten sleuren door een tractor. Dat deed verdomme veel pijn om dat te zien...

Vervolgens hebben beide paarden er bijna een week gelegen, dus elke dag als ik daar voorbijreed, kromp mijn hart weer in elkaar. Dat ze ze effectief zijn komen halen heb ik niet gezien en wilde ik ook niet zien.

Ik was wel tevreden van de service aan de telefoon, de vrouw die ik beide keren aan de lijn had zat bijna met mij mee te snotteren, vond ik wel sympathiek. Ze begrijpen écht wel dat het niet zomaar 'een dood paard' betreft.

Mijn oudste merrie zou ik heel graag willen laten cremeren. Als dat meevalt, zal dat met de andere twee ook gebeuren.

Wat kost dat cremeren eigelijk?

Gekkeellen

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 14:08

jeetje...bedankt allemaal voor de reacties.
Het maakt het voor mij al een stukje makkelijker om te lezen dat jullie ook positieve ervaringen hebben.
(ik was namelijk bang dat het heel erg onrespectvol en lomp zou gebeuren)

Maar worden de dieren echt verbrand ja? Ik dacht dat ze "anders" verwerkt zouden worden.
Is dat voor alle dieren die worden opgehaald?

superrizzo

Berichten: 1561
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:08

de prijs is verschillend bij ieder crematorium.
je kunt bijvoorbeeld eens kijken bij http://www.dierencrematie.nl
daar staat een lijst met prijzen.

verder kun je ook alleen voor crematie je paard verzekeren ik geloof dat dit ongeveer 120,- per jaar kost.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:09

Ik heb gehoord dat als je ze laat ophalen door rendac dat ze gezamelijk verbrand worden...

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:10

Wat vervelend dat je deze beslissing waarschijnlijk binnenkort moet maken.

Ik heb mijn shet ook op laten halen doot rendac, ook ik vind crematie erg duur en hecht geen waarde aan een potje as.
Ik had zelfs rendac al gebeld voor de pony was in geslapen.
De dierenarts kwam smiddags en smorgens heb ik rendac gebeld en ik moest zorgen dat de pony voor 7.00 smorgens aan de weg lag.
Omdat ik nog een pony had was ik er op het moment van ophalen wel aanwezig maar heb het niet gezien.
Ik zag de vrachtwagen aan komen rijden hoorde dat hij wat aan het doen was en binnen vijf minuten reed hij weer weg en was de klus geklaard.
De rekening was 16,50

Je kunt je paard ook appart op laten halen door een transporter waar gewoon een paardje netjes in kan.
Uiteindelijk gebeurd er hetzelfde als dat je paard met rendac mee gaat.
Ik weet niet hoe duur het is maar ik denk een stuk duurder en het beeld is wat vriendelijker, maar daar is ook alles mee gezegd.

En dan zijn er idd nog dingen zoals cremeren enzo.

Ook zou je nog kunnen kiezen voor slachten dan breng je je paard naar de slager, dan hoeft er daarna niet meer mee gezeuld te worden.

Dit alles is heel persoonlijk voor iedereen, dus helaas moet je de keuze nog steeds zelf maken.