Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:12

Ik heb trouwens de rendac niet moeten betalen. Heb er nooit een rekening van gezien...

Ik heb net even gekeken, crematie kost inderdaad veel geld, meer dan ik dacht. Maar van mijn oudste merrie weet ik gewoon dat ik het wil. Ik hecht extreem veel belang aan 'iets'.

Paard laten slachten zou ik niet kunnen, maar dat is een hele andere discussie.

Veel sterkte nog!

sibbe
Berichten: 747
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:23

Ik ga mijn paarden naar de dierenarts brengen als ze dan gewoon op 4 benen mee kunnen.
Wij wonen wel in het buiten gebied maar ik woon aan een drukke straat en de huizen rond om mij die hebben kinderen.
Of ik ga naar een bekende boer in de straat en vraag of hij dan mijn paard wil verslepen naar zijn op haal plek.
Vooal de gedachten dat kinderen zien dat ze een paard op laden vind ik minder (zelf ben ik er ook niet blij mee).

Succes in deze moeilijke tijd :(:)

saskia23

Berichten: 936
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:44

jesito schreef:
Wat vervelend dat je deze beslissing waarschijnlijk binnenkort moet maken.

Ik heb mijn shet ook op laten halen doot rendac, ook ik vind crematie erg duur en hecht geen waarde aan een potje as.
Ik had zelfs rendac al gebeld voor de pony was in geslapen.
De dierenarts kwam smiddags en smorgens heb ik rendac gebeld en ik moest zorgen dat de pony voor 7.00 smorgens aan de weg lag.
Omdat ik nog een pony had was ik er op het moment van ophalen wel aanwezig maar heb het niet gezien.
Ik zag de vrachtwagen aan komen rijden hoorde dat hij wat aan het doen was en binnen vijf minuten reed hij weer weg en was de klus geklaard.
De rekening was 16,50

Je kunt je paard ook appart op laten halen door een transporter waar gewoon een paardje netjes in kan.
Uiteindelijk gebeurd er hetzelfde als dat je paard met rendac mee gaat.
Ik weet niet hoe duur het is maar ik denk een stuk duurder en het beeld is wat vriendelijker, maar daar is ook alles mee gezegd.

En dan zijn er idd nog dingen zoals cremeren enzo.

Ook zou je nog kunnen kiezen voor slachten dan breng je je paard naar de slager, dan hoeft er daarna niet meer mee gezeuld te worden.

Dit alles is heel persoonlijk voor iedereen, dus helaas moet je de keuze nog steeds zelf maken.


En dat is nou net waar mijn stalgenoot (en ik ook trouwens) veel waarde aan hecht. Kan me voorstellen dat als je meerdere paarden hebt of een stal ofzo hebt, dat het te kostbaar is om het anders te doen.
Tuurlijk dood = dood en mijn paard weet hoe dan ook wel dat ik goed voor hem heb gezorgd maar het is nou net dat laatste stukje wat je voor hem kan doen. Maar goed, das mijn mening ;)
Word ook niet blij van het idee dat mijn paard uren of zelfs dagen aan de straat ligt

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:00

Bonita_Bon schreef:
Persoonlijk ( begrijp me niet verkeerd, dit is een mening) begrijp ik dat individueel ophalen niet, want je betaald je blauw maar op de plek van bestemming wird hij er toch echt met een grijper uitgehaalt en op de stapel gelegt. Dus of dat nou in de vrachtwagen gebeurd of erna? Als je het niet wilt zien dan kijk je niet... toch? Nogmaals, dit is geen aanval op hen die het zo aanpakken, het is iets wat ik niet begrijp...

Wil ik best uitleggen hoor :-) . Bij ons past de vrachtwagen van de Rendac past niet door de oprit. Da's op zich al een goede reden :D , maar wij wonen ook nog eens langs een drukke weg, waar niet genoeg ruimte is voor een dood paard (dan zou het op het fietspad komen te liggen) en waar je het vanwege de vele voorbijgangers ook niet moet willen. Met het veulen dachten wij dat het nog wel zou kunnen, maar dat pakte niet zo handig uit, omdat de Rendac op een heel druk tijdstip kwam. Dat die paardenmeisjes hebben moeten zien dat een veulen dat al in staat van ontbinding verkeerde wordt opgehaald door zo'n grijper is natuurlijk drie keer niks en om die reden alleen al zouden we het niet weer zo doen. Ik wilde mijn paard een reis naar de kliniek besparen omdat ze zich daar niet fijn zou hebben gevoeld, maar gelukkig was de zomerwei voor ons een goed alternatief.

Joto

Berichten: 4297
Geregistreerd: 02-04-07
Woonplaats: Hutje op de hei

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:54

@ Mac, was maart dit jaar ( in de warme weken)

Ik heb eerdere ervaringen gehad met de Rendac door het werk, en veel vee-bedrijven in de buurt, en hoor praktisch geen klachten hoor, en ik snap ook wel dat ze hun best doen om iedereen te vreden te houden, maar dit schoot me even helemaal in het verkeerde keelgat.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:02

Mijn merrie en haar veulen zijn in 2007 tijdens (en de merrie vlak na) de bevalling overleden door kruisverlamming en verstikking van het veulen in het vlies. Beiden zijn opgehaald door de Rendac. Ik heb het zelf niet gezien, dat hoefde voor mij niet zo :o
Ik wist niet dat ze een aparte ophaalservice hadden trouwens, maar had dat ook niet gewild.. uiteindelijk gaan ze toch (hoe cru ook) op 1 hoop..

Overigens lagen mijn paard en haar veulen ook aan een redelijk drukke weg, maar met een deken/ zeiltje erover is het voor voorbijgangers niet schokkend.

Uppojono

Berichten: 3638
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:09

Bij ons op stal komt Rendac wel gewoon het erf op. Vind dat wel ideaal. Over het algemeen is het goed geregeld, maar heb ook een keer een asociale chauffeur meegemaakt. Die tilde de pony op, en liet hem vervolgens vanaf een hoogte in de bak vallen. Echt een heel naar geluid als je opeens BOEM! hoort. De andere keren hebben ze het dier heel netjes in de bak gelegd. Als mijn paard komt te overlijden, wordt die ook door Rendac opgehaald. Ik zou er niet bij willen zijn dat die daadwerkelijk opgetild wordt, maar van tevoren wel even aan de chauffeur aangeven of die rekening ka houden met de situatie..

shera
Berichten: 2873
Geregistreerd: 17-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:23

Afhankelijk van de situatie wordt het hier ook Rendac. (Als ik ze nog kan vervoeren gaan ze naar de slager..)
Ik wil er echter niet bij zijn als ze opgehaald worden.
Cremeren vind ik echt veel te duur, en die speciale service van rendac...tjsa. Ik heb het geld er niet voor over. Het paard is hoe je het ook wendt of keert toch dood. Die merkt er niks meer van. Ik stop mijn geld dan liever in mijn levende dieren ;)

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:13

saskia23 schreef:
jesito schreef:
Wat vervelend dat je deze beslissing waarschijnlijk binnenkort moet maken.

Ik heb mijn shet ook op laten halen doot rendac, ook ik vind crematie erg duur en hecht geen waarde aan een potje as.
Ik had zelfs rendac al gebeld voor de pony was in geslapen.
De dierenarts kwam smiddags en smorgens heb ik rendac gebeld en ik moest zorgen dat de pony voor 7.00 smorgens aan de weg lag.
Omdat ik nog een pony had was ik er op het moment van ophalen wel aanwezig maar heb het niet gezien.
Ik zag de vrachtwagen aan komen rijden hoorde dat hij wat aan het doen was en binnen vijf minuten reed hij weer weg en was de klus geklaard.
De rekening was 16,50

Je kunt je paard ook appart op laten halen door een transporter waar gewoon een paardje netjes in kan.
Uiteindelijk gebeurd er hetzelfde als dat je paard met rendac mee gaat.
Ik weet niet hoe duur het is maar ik denk een stuk duurder en het beeld is wat vriendelijker, maar daar is ook alles mee gezegd.

En dan zijn er idd nog dingen zoals cremeren enzo.

Ook zou je nog kunnen kiezen voor slachten dan breng je je paard naar de slager, dan hoeft er daarna niet meer mee gezeuld te worden.

Dit alles is heel persoonlijk voor iedereen, dus helaas moet je de keuze nog steeds zelf maken.


En dat is nou net waar mijn stalgenoot (en ik ook trouwens) veel waarde aan hecht. Kan me voorstellen dat als je meerdere paarden hebt of een stal ofzo hebt, dat het te kostbaar is om het anders te doen.
Tuurlijk dood = dood en mijn paard weet hoe dan ook wel dat ik goed voor hem heb gezorgd maar het is nou net dat laatste stukje wat je voor hem kan doen. Maar goed, das mijn mening ;)
Word ook niet blij van het idee dat mijn paard uren of zelfs dagen aan de straat ligt



Dat is ieder voor zich, als jij daar waarde aan hecht moet je dat zeker doen.
Ik denk echter zo: Ik heb altijd goed voor mijn paardjes gezorgd tot hun dood aan toe, als ze dood zijn wordt het een soort centenkwestie (in mijn geval)
Waarom 500 euro gaan betalen voor iets waar het paard niks meer van merkt, uiteindelijk wordt je paard vanuit die transporter bij dezelfde hoop gedaan als dat die met rendac mee komt.
Als ik zelf zou sterven zou ik er geen moeite mee hebben om met meerdere mensen gecremeerd te worden.
Mijn vader is een aantal jaar geleden gestorven en ik had toen ook een pot as van hem thuis staan, ik heb hem al snel uit laten strooien.
Ik hechte er geen waarde aan.
Om nou te zeggen dat het het laatste is wat je voor je paard kunt doen vind ik een beetje onzin, ik vind 500 euro namelijk erg veel geld.

Nogmaals dit is ieder voor zich en ieder moet doen waar die zich goed bij voelt.

Madeliefjes
Berichten: 1099
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:36

Het is al weer 5,5 jaar geleden dat na 11 jaar samen plezier maken mijn pony op 26 jarige leeftijd plots dood in het land lag. Het meest akelige vond ik dat ze daar natuurlijk weggehaald moest worden. Met de hele buurt hebben we haar met een lier in een open veewagen getrokken (was een vrij zware fjord). Ze heeft toen de hele nacht in die veewagen aan de weggestaan met een deken eroverheen. Het was verschrikkelijk toen ik de volgende dag er langs moest om naar school te gaan. De Rendac heeft haar gewoon uit die veewagen gehaald met de grijper. Het is zo raar, ze was dood en ik heb verschrikkelijk gehuild maar ik zag haar opeens wel als een ander paard, echt iets doods en ik vond het een naar idee dat ze opeens weg was maar ik vind cremeren niks. Ze is toch weg. Ik heb een stukje van haar voorpluk geknipt en bij haar foto gedaan dat vond ik veel dierbaarder.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:43

De Rendac heeft bij mij in het verleden meerdere pony's en paarden opgehaald (4) waarmee ik ben opgegroeid en die hun hele leven (oudste 32 jaar) bij ons hebben gestaan.
Crematie vind ik ook veel te duur en onredelijk, dat geld kun je ook anders besteden, ik vind mezelf dan een dief van m'n eigen portemonnee, heel cru gezegd. Je moet eerlijk blijven tegenover het dier maar ook vooral tegenover jezelf! Mijn eerste pony hebben we zelf naar de Rendac moeten brengen, toen de 2e ging, vele jaren later, heb ik gebeld voor crematie maar kreeg te horen dat de benen werden gebroken omdat hij anders te groot was....alleen het idee al! Absurt voor zoveel geld. De rest is dus ook naar de Rendac gegaan.

Je moet niet willen weten wat ze met het paard uiteindelijk doen en er ook niet bij stilstaan. Je maakt jezelf de kop alleen maar gek zo. Ik ben bewust ook niet bij het afhalen geweest, dat is naar om te zien, en dat hoeft voor mij niet. Mijn gedachte was: ze hebben een heel goed leven gehad en de gedachte aan ze blijft bestaan, ze hebben verder niets geleden, dus mag je ook een beetje eerlijk tegenover jezelf blijven?
Wanneer ze niet meer bij leven zijn en je bent er goed voor geweest, wat moet je dan nog meer?

De Rendac kan een paard ook afzonderlijk ophalen als je dat prettiger vind, maar alles blijft verder hetzelfde, je paard is er niet meer, je bent er goed voor geweest en denk dan maar dat hij wordt gecremeerd op hun manier, niet alleen, maar samen met zoveel overleden paardjes - ze gaan samen naar de paardenhemel.

Bewaar een flinke pluk manen of staart, dat is een tastbare herinnering.

Heel veel sterkte met je beslissing. :(:)

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:54

Waar je wel rekening mee hebt te houden is de plek waar de pony / paard komt te liggen. Ik weet van iemand die langs fietste met haar kind terwijl er net een paard opgetilt werd, dat was behoorlijk schokkend voor ze.
Ik heb ook twee x een paard laten halen door de rendac, het is best wel bizar maar als ze dood zijn dan is de geest eruit en is het heel anders, ik had weinig meer met hun lichaam, ik heb het wel afgedekt enzo, maar het moment voordat ze gingen vond ik veel belangrijker, maar dat is hoe ik het ervaren heb.
Heel veel sterkte met je beslissing en de aankomende tijd. Rendac is een prima keuze.

louiisie

Berichten: 714
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Oostland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:07

bij ons op stal is de rendac al wel vaker geweest. (door de jaren heen).
we hebben er nooit een slechte ervaring mee gehad.
ze komen altijd netjes optijd.

Grobegni
Berichten: 1757
Geregistreerd: 18-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:23

Als ik overigens de keuze echt kon maken, wilde ik cremeren nog wel overwegen. Alleen het paardencrematorium heeft de oven net iets te klein gemaakt, trekpaarden passen er niet in...

Garny, was dat schokkend voor het kind of voor de ouder? In mijn uitgebreide kinderboerderij-ervaring vinden ouders dit soort dingen vaak erger voor hun kinderen dan dat de kinderen het zelf erg vinden. Het hoort bij het leven, we komen en we gaan allemaal een keer. Uitstekende kans voor de ouders om dat uit te leggen. De kinderboerderij ligt midden in een woonwijk, dus ja, er was altijd publiek.
Je moet er vooral voor zorgen dat het paard ergens ligt waar ze er met de vrachtwagen bij kunnen, des te sneller is het hele gebeuren voorbij.

Gekkeellen

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 09:26

Weten jullie hoe ver zo'n vrachtwagen het erf op mag komen?
Want ik heb iets vernomen dat ze vanwege hygiene of besmettingsgevaar niet heel ver op een erf mogen komen, maar dat kan toch juist wel?

Ik zal even uitleggen hoe het bij ons zit:
Je draait van de weg op...komt op een +/- 30mtr lange oprijlaan vervolgens heb je rechts een hele grote plaats waar de wagen eventueel kan draaien en links hebben we de paardenstal.

Daar mag de rendac toch wel opkomen hoop ik? Ik hoef haar toch niet aan het begin van de oprijlaan te leggen?

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:35

Ja hoor volgens mij is dat geen enkel probleem TS. Ik heb al talloze paarden op laten halen door Rendac en idd. het paard wordt opgetild met een grijper maar van "gooien" en "laten vallen" was in deze gevallen nooit sprake. De chauffeurs doen echt zo voorzichtig mogelijk. Ik ben er alle keren expres bij gebleven als ze in de auto gingen en ja, dat is een rotgezicht, maar ik zou niet weten hoe ze dat "respectvoller" zouden kunnen doen als wat ik gezien heb. Veel sterkte.

yerevan

Berichten: 109
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: GRAVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:45

Ik heb mijn paard ook laten ophalen door de Rendac.....Ze heeft er ruim 3 dagen gelegen voordat ze kwamen.
Mijn pensionhoudster in wijchen moest haar aan de weg leggen met een sjofel en vroeg daar 120 euro voor! En dat voor nog geen 100 meter.
Ik had daar nog een paard staan en ben ook zeer snel vertrokken bij die pensionstal. Al met al is het een zeer slechte ervaring geweest. Ik ben 3 dagen niet op stal geweest omdat mijn merrie daar alsmaar lag. Ik heb haar 20 jaar gehad.
Bij de rendac verzekerde ze mij dat het paard niet vermalen wordt maar dat alles wordt verbrand. Dus het enigste verschil wat dat betreft is dat ze niet individueel verbrand wordt maar op de grote stapel zeg maar.
Ik zeg wel eerlijk dat ik dit nooooit meer doe, want niks is zo erg als je paard dood is en daar 3 dagen lang langs de weg ligt met regen sneeuw en kou. Verschrikkelijk echt!
Achteraf hoorde ik dat je bij de Rendac ook kunt regelen dat ze dezelfde dag nog opgehaald wordt maar dat kost dan wel weer heel veel meer. Maar goed als ik dat eerder geweten had had ik dat wel gedaan.
Heel veel sterkte met alles!

Oreo

Berichten: 2037
Geregistreerd: 26-02-06

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:30

Als het mogelijk was qua tijd belde ik altijd eerst de Rendac en dan pas de dierenarts om een afspraak te maken. Drie dagen is wel heel lang ja, was dat in het weekend ofzo?

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:38

Onze oude pony 32 jaar is op leeftijd ingeslapen

en onze 3 jarige ruin had zwaar kolliek is ook ingeslapen

had met rendac de afspraak dat ze bij ons op terein
onze lieve maatjes op kwam halen

hiervoor betaal je wel meer voor

heeft mij goed gedaan deze manier van afscheid

maatje gewoon naast stal in laten slapen en dat rendac daar het kadaver daar weg haalde en niet bij de weg

afscheid nemen is niet leuk

pony op leeftijd weet je dat die dag er aan komt

maar jonge ruin van 3 jaar op eens zwaar koliek krijgt
konden niks meer voor hem doen

en als je maatje veel pijn heeft hoe moeilijk ook voor jouw is dan maak je toch de keuze van inslapen

garny95
Berichten: 5277
Geregistreerd: 05-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:56

Grobegni schreef:
Als ik overigens de keuze echt kon maken, wilde ik cremeren nog wel overwegen. Alleen het paardencrematorium heeft de oven net iets te klein gemaakt, trekpaarden passen er niet in...

Garny, was dat schokkend voor het kind of voor de ouder? In mijn uitgebreide kinderboerderij-ervaring vinden ouders dit soort dingen vaak erger voor hun kinderen dan dat de kinderen het zelf erg vinden. Het hoort bij het leven, we komen en we gaan allemaal een keer. Uitstekende kans voor de ouders om dat uit te leggen. De kinderboerderij ligt midden in een woonwijk, dus ja, er was altijd publiek.
Je moet er vooral voor zorgen dat het paard ergens ligt waar ze er met de vrachtwagen bij kunnen, des te sneller is het hele gebeuren voorbij.


het was schokkend voor beide, het is ook een naar gezicht waar je niet op zit te wachten

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:00

Ik lees heel veel 'hij heeft er een week gelegen' en 'pas na 3 dagen in de brandende zon' is hij opgehaalt.
Mijn shetje werd na 4 uur opgehaalt (s'ochtends heel vroeg, begreep van de chauffeur dat ze dat liever doen dan midden op dag ivm toeschouwers) en de paarden van de pensionstal tegeover ons werden met 2 uur (!!!) en een halve dag opgehaalt.... (smiddags overleden, savonds laat was de rendac er)...

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:28

als je het risico niet wilt lopen dat je paard te lang aan de weg ligt,kan ts ook van te voren de afspraak regelen,bij paarden die plotseling komen te overlijden kan dat natuurlijk niet.
maar je maakt de afspraak met je dierenarts wanneer hij komt om je paard in te laten slapen,je kunt dus ook meteen een afspraak maken met de rendac,je laat b.v je paard inslapen op een dinsdag eide van de middag,belt de rendac van te voren op zodat je paard woensdag ochtend meteen opgehaalt word,kan ook zijn dat je ochtend's laat inslapen en middag's je paard al opgehaalt kan worden,maar dat zul je met de rendac moeten afspreken,dat hangt er een beetje van af op welke route je zit,de rendac rijd routes op bepaalde tijden dus daar kun je dan het beste naar vragen.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:33

Gekkeellen schreef:
Weten jullie hoe ver zo'n vrachtwagen het erf op mag komen?
Want ik heb iets vernomen dat ze vanwege hygiene of besmettingsgevaar niet heel ver op een erf mogen komen, maar dat kan toch juist wel?

Ik zal even uitleggen hoe het bij ons zit:
Je draait van de weg op...komt op een +/- 30mtr lange oprijlaan vervolgens heb je rechts een hele grote plaats waar de wagen eventueel kan draaien en links hebben we de paardenstal.

Daar mag de rendac toch wel opkomen hoop ik? Ik hoef haar toch niet aan het begin van de oprijlaan te leggen?


Bij onze vorige stal moest de vrachtwagen eerst 500 meter oprijlaan af. Belangrijkst is inderdaad dat ze kunnen draaien. En verder moet de eigenaar van de stal wel een erf-abonnement hebben, dat kost maar heel weinig, maar dan komen ze ook daadwerkelijk je erf op.

Thioro

Berichten: 4000
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:52

Mijn oude verzorgpaard hebben ze ook met rendac opgehaald.

Beestje was 16 en was erin geslaagd om om een kootbeen te breken (hoewel ze dus op rust stond ivm een hoefzweer). Vervoeren gaat niet meer en eigenaar was ook tegen slachten dus moest ze ingeslapen worden.
Helaas stond ze achteraan een drassige weide in een stalletje en moest dus helemaal naar voren, zelfs als rendac de weide op zou willen rijden, zou de vrachtwagen zich alleen maar vastrijden.
Beestje dus op 3 benen naar voren gestrompeld om haar aan het hek in te kunnen slapen. Had liever gezien dat ze haar achteraan insliepen en dan dood naar voren sleepten maar dat ging of kon niet (reden weet ik niet echt).
Het inslapen ging heel rustig, ze ging netjes als een blok neer en was ook gelijk weg. Zeiltje erover gelegd en volgende dag is rendac haar komen ophalen, zeiltje lag netjes opgevouwen samen met halster aan het hek. Het ophalen zelf heb ik toen niet gezien.
Enige nare was dat een buurman het nodig vond om te klagen omdat hij het niet vond kunnen dat er een dood paard aan de weg lag.

Ondertussen heb ik al meerdere paarden gezien die ingeslapen werden en opgehaald met rendac. Ik kan niet zeggen dat ze er respectloos mee omgaan, maar gewoon zakelijk. Al kan ik me goed voorstellen dat het je wat doet als je een geliefd paard zo ziet weggaan, is toch anders dan gewoon 'een' paard dat weggehaald wordt.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Wie heeft er zijn paard laten ophalen door rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:56

Ik zou er niet over piekeren om mijn paard te laten cremeren of begraven.
Ik vind namelijk dat er nog altijd een heel verschil is tussen mensen en dieren. Een crematie/begravenis doe je voor de nabestaanden, om zo afscheid te nemen. En ik vind dat dat bij een paard een heel ander soort afscheid moet zijn. Het is immers geen mens.
Natuurlijk is het naar dat je paard moet worden opgehaald(het is erg dat het sterft), maar toch zou ik het via Rendac doen hoor.