[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:56

@ Sanet, die van jou lust juist alles wat los en vast zit? :P

Maar ik vind het niet erg hoor, ik heb losse handjes wat beloningen betreft en zo genees ik snel. _O-

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:58

Nou wel heel erg veel. Laatst hield ik haar voor de grap een bananenschil voor, die verdween als sneeuw voor de zon, hap slik weg...
Komkommer vindt ze niet lekker :D Verder bijna alles :oops: .

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:14

mijn (niet schuurder) Indy lust ook alles...echt alles!
Dat is werkelijk een veelvraat...gewoon obsessie. Toen we nog op pension stonden (bij Nieboer), stond hij eens aan de poetsstang, komt er een meisje aan die me vroeg "mevrouw, mag Indy sponzen eten?"..."nou ehhh nee, hoezo?!"
"nou...hij heeft er net 1 op". Ik rennen naar buiten, had ie zo'n grote vierkante autospons HELEMAAL in z'n giegel gepropt....ik zag nog net 2 gele puntjes uit z'n mondhoeken steken. Ik z'n mond opengewrikt (en geloof me, een pitbull is er op zo'n moment niets bij)...en hop...een complete spons er weer uit...

Andere keer....Indy weer aan de poetsstang...wilde zo'n schuurblokje (om te poetsen) opvreten " neee Indy, niet doen". Indy verbrand..HAP zo een hap van de hoek van de cementen muur" ...kauw kauw slik...weg cement....

Keer op buitenrit...brrrrr koud en wat zouden we zin hebben in iets lekkers warms. Aaach kijk nou, een cafetaria. Wij fricadelletje kroketje uit de muur. Indy schooi schooi. Wij lachen. Ik hou m'n fricadel voor, haha wat grappig...oepssss...happpp weg fricadel!

Al met al...het geven van medicijnen aan Indy is niet zo'n probleem. Aan Shathu wordt een ander verhaal...iets ander kaliber Tinker hahahahaha.
Maaar dat van dat stukje brood ga ik zeker proberen!!! Dat lust ie wel!!
Dank voor de tip (dat je er zelf niet aan denkt he...blond hihih)

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:15

ohw die losse handjes zijn bij ook ideaal :+
het gaat nu beter,maar appie was altijd zo happig,dan vrat hij je vingers er zowat mee op omdat ie dacht dat het worteltjes waren hahahaha :D :P
maar over een klein handje brok of muesli kan best hoor

annemarie,mooi verteld zeg! :D

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:20

Ben ik ene kant wel blij dat Heaven niet zo happig is. :') Maar zit nog wel te denken hoe ik het dan doe.

Ik kan nog zien of ze pepermunt lost, maar ik vrees het ergst. :P

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:21

En een spons eten, hoe komt 'ie erop. _O-

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:21

Whahahahaha... goed verhaaltje voor voor het slapen gaan. Geniaal.. nee, die van mij eet geen sponzen (althans, niet dat ik weet :D ). Hahaha.
Gelukkig kon je de spons op tijd redden van een wisse dood... Pfoe (moet ook niet aan denken wat er wel niet allemaal had kunnen gebeuren als hij wel opgegaan was...).

En ik vond een bananenschil al erg ;)

Mijn paard heeft op de nieuwe stalling nog wel geprobeerd of de houten raamkozijnen lekker waren... rustig aan de hand bak verkennen, even door het windgaas naar buiten kijken. En ik denk, ze zit mooi te tureluren naar buiten, maar nee, grote hap, zo als een piranha in dat kozijn :o ! Raar dier :o
In de tijd op een vorige stalling lagen er ook springpalen aan de buitenkant van de bak, in de winter stonden ze dan in de bak, en kwam mijn bevertje met de houtsplinters weer terug naar binnen, dat heeft 2 dagen geduurd (ik dacht de eerste dag nog dat ze perongeluk eraan gekomen was..) toch die palen maar wat verder weggelegd ... :z

Maar totaly offtopic natuurlijk.

Je zou ook echt klein stukje brood kunnen proberen, dat je ze daarmee fopt. Niet gelijk een heel stuk brood zeg maar.


Pepermunt lijkt me wel weer lastig trouwens, dat valt uit elkaar als je er iets op druppelt.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:24

Ze laat zich helaas niet foppen, een klein stukje appel komt er met dezelfde vaart uit. Ze spuugt als een lama. _O-

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:24

Muzefee schreef:
En een spons eten, hoe komt 'ie erop. _O-



nou...ehhh...ik lust alles ennehhh zeg nou eerlijk...zo'n spons gaat er MAKKELIJK in :D :P

Afbeelding


Zooo...nu maar weer ontopic hahahaha

Maar eerst...trusten en tot morgen!

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:25

_O-

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:28

Ik ga sowieso even die combinatie Allergi en Culico van Puur proberen. :) Niet geschoten is altijd mis en veel kwaad moet het niet kunnen op homeopatische basis. :)

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 01:30

Hoewel ik twijfel. :') Ik kom in elk geval nooit 's ochtend's voor ze buiten gaan op stal. Culico zou 's ochtend's gegeven moeten worden... Begin wel gewoon met Allergie. :)

Anne77

Berichten: 290
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Zevenaar

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:52

stipje

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:03

IndianaJones schreef:

Hoe stijf is de stof hiervan?
Ik heb ook eens een dergelijke deken van HKM gehad maar daar was de stof dus vrij stijf van en Fayette (die hem destijds op had vanwege alle dazen die haar opvraten) kreeg er schuurplekken van. De 1e zomer zat daarnaast de nek al vrij krap, een jaar (flinke training) later pastte die nek helemaal niet meer :+ Heb 'm uiteindelijk weer doorverkocht.
Deze was het:
Afbeelding

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:09

ow Flettie, maar je ziet al op die foto dat het een beetje een stijve stof is. De deken van de Welkoop EN die van Harry's Horse is heeel soepeltjes en zacht.

Ik heb zelf vorig jaar ook nog een vliegendeken besteld voor Reilly, dat is ook niet zo'n fijn ding, beetje hard "plastiekig" :D

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:25

Zo'n stugge stof zou ik niet voor kiezen, zijn genoeg alternatieven met fijn soepele stof.

Ik ga komende week de deken van Colonel maar eens passend maken, is een nieuwe omdat de vorige helemaal aan flarden was. Hij heeft nog helemaal niet geschuurd, huid ziet er ook nog rustig uit. Vorig jaar begon het met o.a. bultjes/blaasjes in zijn liezen, daar is de huid nu nog helemaal glad.

Iemand interesse trouwens in een Boett hoofdkap maat 6 donkerbruin? Is nog nieuw (alleen een uurtje uitgeprobeerd). Bij interesse een pb graag.

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:35

Die deken koop ik idd dus ook niet meer :D

Zag trouwens wel net dat ze tegenwoordig ook deze hebben:
Afbeelding

en
Afbeelding ook in wit ;)

Maar goed, Dunla heeft nog een exceemdeken en een vliegendeken. Dus voorlopig geen nieuwe maar deze zijn het overwegen waard en lekker dichtbij (zijn namelijk in 1 werkdag te verkrijgen in de ruiterwinkel bij ons in het dorp :D ).

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:37

ikdoemaarwat schreef:
nou ik moet dus even afwachten hoe hij gaat doen van de zomer.....vorige zomer stond hij in de opfok en heb ik hem aan het einde van de zomer terug gehaald met hele kapotte manenkam, helemaal onder de wonden ,ontstoken,kokend heet en stukken manen eraf....(was ik maar eerder gaan kijken weer! grrrr)
maar het kan ook bijtwonden van de andere hengsten zijn geweest en de opfok heeft hem verwaarloost :(

2 maanden geleden begon hij weer gigantisch met schuren op zijn hals en weer een stuk manen eraf ;(
het was te koud om te kunnen wassen dus hebben we eigenlijk een beetje uit nood excema balsem geprobeerd
en gelukkig hielp dat!! nu heeft hij al weer helemaal nieuwe vacht terug op zijn hals (weliswaar andere kleur,maar hij tovert met zijn kleuren)

terug uit de opfok (je ziet de wonden niet ,die zaten echt bij de manenkam zelf)
Afbeelding

terwijl ik hem zo voor het laatst gezien had:
Afbeelding

nieuwe haar:
Afbeelding

ik hoop uiteraard dat hij het niet krijgt,maar heb zo een voorgevoel van wel en wil nu al eventueel voor wezen met dingen die geen kwaad kunnen zoals knoflook


Agosh, dan kan je jezelf wel voor je kop slaan he...gelukkig is hij thuis.
Maar gekke vraag, ik lees dat hij 2 maanden terug weer begonnen is met schuren? Het was toen heel hard aan het vriezen en het fructaan in het gras was toen vrij hoog..was er daan toen nog gras, of lag er nog sneeuw?
Je zou dan haast denken dat hij ook ergens anders last van heeft he? Eczeem in de winter is nl erg apart..geen schimmel, luis of schruft oid?

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:42

Alhoewel ik nu wel twijfel aan de breedte van de nek bij de eerste := Dunla heeft nogal een redelijke Tinkernek en die deken zit al strak bij die warmbloed.....

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:45

ja Flettie..ik zat ook naar die hals te kijken en dacht al...ehhmmm wel ietsieee pietsie strak hihi

Kiim

Berichten: 3733
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Schijndel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:53

Even vraagje trouwens voor de mensen die de RSIH hebben,
is dat ding bij jullie ook zo statisch?
Ik krijg telkens stroom als ik m eraf haal :')

My_Lady

Berichten: 1094
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:19

Hey allemaal,

Meld me ook :D

Ik zit net te zoeken naar een kapje voor om mijn paard haar hoofd. Maar ze heeft grote oren en als die oren erin passen is het kapje voor haar hoofd te groot :D

Lady staat nu nog zonder deken. Tot nu toe gaat het goed. Ik houd het goed in de gaten. Anders gaat haar Sweet Itch Hoody weer op.

Nu zag ik op de paardendrogist een nieuwe eczeemdeken van Bucas
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... et/117103/

Hij is in samenwerking gemaakt met Snuggy Hoods. Heeft 1 van jullie ervaring met deze deken?

Groetjes Nathalie

Ankje11
Berichten: 1264
Geregistreerd: 08-07-09

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 11:59

Ik had een paar vraagjes die mij te binnen schoten:
* Als je een paard met ze hebt kan dat overgaan op mensen?
* Moet je na iedere borstel beurt de bostels ook ontsmetten?
* Wat kun je er nog meer tegen doen dan alleen een ze deken
om doen?

Ben benieuwd

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:04

Het is een allergie en dus niet besmettelijk. Ik moet zeggen dat ik ook verbaasd ben om je vragen.
In de openingspost staat een link met meest gestelde vragen en daar staat ook een beetje in wat je er verder tegen kunt doen. ZE is een allergie op een beet/steek van een bepaalde vlieg, die beet moet je dus zien te voorkomen (deken) Is je paard toch gebeten, dan moet je de jeuk zien te verzachten (bv door wassen, of smeren met anti-jeuk of verkoelde gel.) Er zijn genoeg middeltjes op de markt die je ZE paard zouden helpen.

Ankje11
Berichten: 1264
Geregistreerd: 08-07-09

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:13

Oké dank je wel.
Ik vroeg het alvast omdat ik nog geen tijd had gehad om die andere topics door te lezen sorry.
Ik zal binnenkort eens even de rest gaan doorlezen.