[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:54

My Lady, mijn oog viel ook op deze deken. Hij is wel duur maar denk dat je voor een Boett (grote maat) evenveel betaalt. Lijkt me vooral interessant omdat er ineens een hoofdkap bij zit.

Ik ben dus ook benieuwd of er mensen zijn die deze deken al van dichtbij gezien hebben. Veronderstel dat hij gloednieuw is.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:19

Kiim schreef:
Even vraagje trouwens voor de mensen die de RSIH hebben,
is dat ding bij jullie ook zo statisch?
Ik krijg telkens stroom als ik m eraf haal :')



de boett is ook statisch hoor :D
tip:
maak je handen vochtig,maak de deken los en rol deze op over de rug naar achter toe.
zo kun je het opgerolde pakketje er vrij veilig af halen zonder stroom te krijgen.

ik maak bij ap de boett altijd al los zodra ik hem uit de wei haal.
dan trek ik die er zo snel mogelijk af en dan heb ik geen last van stroom..meestal dan :+

femke:
de vragen die jij stelt zouden eerder er bij passen als je paard last heeft van een schimmel of luis/mijt infectie,
dan moet je wel ontsmetten en kan het besmettelijk zijn voor zowel mens als dier.

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:28

Ik maak tussendoor wel foto's voor mezelf hóór, haha.
Maar jullie krijgen ze dan niet te zien :P

Mijn pony is supervrolijk :D

Ik geef de drainage rechtstreeks met een spuitje in de mond, Shadow doet haar mond al open als ik met dat ding aan kom.
Voor de andere keer dat ik er niet ben doe ik het op een stukje brood en leg ik het bij haar voer neer, dan geeft de staleigenaar het.

Wat gaat dit topic ontzettend hard zeg ineens.

Voor offtopic dingen verwijs ik jullie wel naar ons HK-topic, want hier moet het over ZE, jeuk en schuren gaan ;)

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:34

ik moet af en toe wel goed kijken in welk topic ik zit,hahaha
switch nogal es heen en weer tussen beide :D

heb de uitslag van ap zijn zomereczeemtest en pollentest weer binnen van josefien.
alles is nog hetzelfde als de vorige keer,alleen waren er wel heel wat pollen bij gekomen met zijn hooikoorts.
ook heeft josefien getest of appie last had van schimmelinfectie,parasieten of virussen of een bacteriele infectie had en dat was niet het geval gelukkig

volgende week beginnen met de bioresonantie druppels en dan es kijken of ap wat beter in zijn vel komt te zitten.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-03-10 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:35

Ik meld mij ook weer hier.
Mijn pony heeft ook zomereczeem. Afgelopen jaar heeft ze met de sweet itch hoody rond gelopen. En dit ging eigelijk heel erg goed. Dit is ook de eerste deken die het al 2 seizoenen vol houdt!
Maar ze bleef wel last houden van een dikke mannenkam, ze schuurde welliswaar niet. Maar vond het wel heerlijk als ze werd gekriebeld en geborsteld op haar mannenkam. Ze ging er dan ook echt voor staan. Op stal schuurde ze overigens wel! :x Dit is ook een van de redenen dat ik haar liever niet op stal zet. In de wei gaat het prima, maar zodra ze op stal gaat.. Ze schuurt wel haar hoofd, als ze een vliegenmasker op krijgt, krijgt ze een soort van verbrandingsplekjes op haar kaaken, dus die doe ik liever niet om.

Nu wil ik eigelijk Drainage compositun gaan geven, ik hoor hier meerdere goede reacties op. Kan ik dit ook 1x per dag geven? Ik ben namelijk niet in de gelegenheid om dit 2x per dag te geven. Daarnaast wil ik haar dit jaar minder op de wei hebben. Kan ik haar beter 's nachts of overdag in de wei zetten? De rest van de dag wil ik haar op het land zetten waar bijna geen gras meer op staat.
Wat voor voedingsstoffen geven jullie daarnaast nog bij? Ze wordt niet bereden en krijgt dus 's zomers geen brok. Maar ik wil wel wat meer voedingsstoffen geven, ter ondersteuning van de darmen.

Wat doen jullie tegen een verdikte mannenkam?

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:44

tegen die dikke manenkam kun je meerdere zaken proberen.
het kan zijn dat het het gevolg is van teveel suikers in het voer of in je gras.

houd je dier zo schraal mogelijk,dus weinig gras, geef maar een pluk hooi op een kaal stuk land.
het gaat er om dat paarden lekker buiten kunnen zijn..dat gras is eigenlijk maar bijzaak vind ik.
eczemers kunnen niet zo goed tegen fructaan/suikers in voeding.
een dikke manenkam krijgen ze ook als ze een tekort hebben aan selenium of aan magnesium in het voer.

en het kan een gevolg zijn van een vetstofwisseling fout.
laat anders je veearts er naar kijken,die kan goed beoordelen waar die dikke nek vandaan komt.
er zij n wel vitaminebrokjes te koop.
pavo heeft ze wel en er zijn wel meer die dat verkopen.

ik geef zelf zomerdag 4x per week een halve schep muesli met vitaminepoeder erdoor en er ligt een liksteen op de weide.
ik gebruik zelf veteranensupplement van NAF,daar zit een heel breed scala aan vitamines enzo in en ook gist wat er voor zorgt dat de vertering beter gaat.
hier staat wel info
http://www.paardendrogist.nl/product/ve ... 610/25286/

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:19

Ik lees hierboven dat jij je pony ook hebt laten doorlichten.
Doe je dit ieder jaar? Hoe gaat dat precies en wie is Josien?

Eigelijk adviseer jij zo schraal mogelijk, dit ga ik dit jaar dan ook proberen. Ik baal er wel altijd flink van als mijn pony niet op het gras kan. Dit wil ze echt graag -niet gek ook-. Ze breekt dan ook nog wel eens uit. Maar ik wil dit toch echt geen proberen.

Zitten er in muesli niet onwijs veel eitwitten? Ik wil nu Equi Weidemix gaan voeren. Dit als aanvulling.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:24

Deel 3 alweer..

Die van mij had vannacht wel iets aan zn staart geschuurd. Verder reageerde hij niet jeukerig met poetsen. Heb z'n dek ook nog niet opgedaan, hou hem wel even goed in de gaten. Het weer wordt ook weer slechter. Deken ligt al wel klaar, voor het geval dat..

(Verder heb ik net een heerlijk buiten gereden! (zijn aan het oefenen met buitenrijden) Volledig offtopic, maar moest het echt even kwijt! :D)

My_Lady

Berichten: 1094
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:55

Mausie schreef:
My Lady, mijn oog viel ook op deze deken. Hij is wel duur maar denk dat je voor een Boett (grote maat) evenveel betaalt. Lijkt me vooral interessant omdat er ineens een hoofdkap bij zit.

Ik ben dus ook benieuwd of er mensen zijn die deze deken al van dichtbij gezien hebben. Veronderstel dat hij gloednieuw is.


Ik heb een Boett gehad maar vond hem niet super liggen op m'n paard.
De Rambo zit goed het probleem voor mij is alleen dat ik geen geschikte hoofdkap kan vinden met oren.

Hebben jullie misschien suggesties?
Zit ook te twijfelen om haar eczeemdeken op te doen. Je ziet nu een klein beetje schuurplekjes maar geeft geen jeuk aan.
Haar manenkam is nog helemaal zacht.

Hebben jullie misschien tips waar je een goede hoofdkap kan bestellen/kopen?

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:29

Steffie89 schreef:
Ik lees hierboven dat jij je pony ook hebt laten doorlichten.
Doe je dit ieder jaar? Hoe gaat dat precies en wie is Josien?

Eigelijk adviseer jij zo schraal mogelijk, dit ga ik dit jaar dan ook proberen. Ik baal er wel altijd flink van als mijn pony niet op het gras kan. Dit wil ze echt graag -niet gek ook-. Ze breekt dan ook nog wel eens uit. Maar ik wil dit toch echt geen proberen.

Zitten er in muesli niet onwijs veel eitwitten? Ik wil nu Equi Weidemix gaan voeren. Dit als aanvulling.



ik heb appie 4 jaar geleden laten nakijken door josefien, en omdat ik wel heel nieuwsgierig was hoe het nu met hem stond heb ik hem weer laten nameten
josefien is van www.natuurlijkinbalans.nl
op haar site staat wel info over hoe en wat.

ik geef de structuurmuesli van subli, ik gaf eerst de granenmix,maar daar word hij toch wel erg heet van haha :P :D
en een half schepje muesli kan hij prima verteren hoor,is niks mis mee ;) :D
ik vind subli eigenlijk best wel een heel goed voer.
prijs is netjes en veel paarden doen het er prima op.

ik houd ap echt uit vers jong gras weg en uit gras wat dan net vlak voor het bloeien zit zeg maar,geloof dat er dan de meeste suikers in zitten?
koeiengras is voor koeien,daar krijgen ze veel melk van.
voor paarden zijn andere gras rassen beter,maar die zien we tegenwoordig niet zo veel meer in de weilanden.

ik vind het belangrijk dat appie lekker de hele dag in zijn eigen kudde kan lopen en tegelijkertijd niet teveel eet.
we hebben meer pony's die schraal moeten,waaronder een stel fjorden.
en met een pluk hooi vermaken ze zich prima.
uitbreken doen ze bij ons gelukkig nooit,want ze krijgen wel genoeg

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:08

Ik heb gisteren opnieuw de Bucas Buzz Off fullneck gekocht.
Had hem al, maar werd nu wel een beetje te klein. Dus een maatje groter besteld.
Bevalt me prima deze deken.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:20

Amy77 schreef:
Agosh, dan kan je jezelf wel voor je kop slaan he...gelukkig is hij thuis.
Maar gekke vraag, ik lees dat hij 2 maanden terug weer begonnen is met schuren? Het was toen heel hard aan het vriezen en het fructaan in het gras was toen vrij hoog..was er daan toen nog gras, of lag er nog sneeuw?
Je zou dan haast denken dat hij ook ergens anders last van heeft he? Eczeem in de winter is nl erg apart..geen schimmel, luis of schruft oid?

nou ik kon eerder de opfokeigenaar wel voor zijn kop rammen :o

ja het was hard aan het vriezen en hij at geen gras van het land maar gewoon voordroog zoals altijd in de winter
ik heb hem nagekeken en na laten kijken op luis en dat was niet het geval :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:24

ikdoemaarwat schreef:
Amy77 schreef:
Agosh, dan kan je jezelf wel voor je kop slaan he...gelukkig is hij thuis.
Maar gekke vraag, ik lees dat hij 2 maanden terug weer begonnen is met schuren? Het was toen heel hard aan het vriezen en het fructaan in het gras was toen vrij hoog..was er daan toen nog gras, of lag er nog sneeuw?
Je zou dan haast denken dat hij ook ergens anders last van heeft he? Eczeem in de winter is nl erg apart..geen schimmel, luis of schruft oid?

nou ik kon eerder de opfokeigenaar wel voor zijn kop rammen :o

ja het was hard aan het vriezen en hij at geen gras van het land maar gewoon voordroog zoals altijd in de winter
ik heb hem nagekeken en na laten kijken op luis en dat was niet het geval :n

Sommige paarden krijgen van voordroog ook jeuk.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:31

spontaan :?

aangezien hij het al krijgt van veulen af aan....

haffiem
Berichten: 547
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 06:45

Hier is alles gelukkig nog rustig, zelfs de extreme eczeemer van mijn zusje heeft nog nergens last van. Ze hebben hun eczeemeemdeken ook nog niet op. Wel staan ze nog onder een deken met hals.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:10

ikdoemaarwat schreef:
spontaan :?

aangezien hij het al krijgt van veulen af aan....

Kan net een partij zijn, waar iets inzit, waar je paard niet tegen kan. Er zit zoveel verschil in hooi/voordroog. Bij ZE hebben ze juist 's winters geen last van jeuk...

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:51

Zammie schreef:
ikdoemaarwat schreef:
spontaan :?

aangezien hij het al krijgt van veulen af aan....

Kan net een partij zijn, waar iets inzit, waar je paard niet tegen kan. Er zit zoveel verschil in hooi/voordroog. Bij ZE hebben ze juist 's winters geen last van jeuk...


De zomereczeem zelf (kan) ook spontaan komen. Is gewoon een overgevoeligheid ergens voor en dat kan helaas op elk moment op komen zetten. Mijn merrie kan ook niet tegen kuil. Ik heb haar 2 jaar terug op een pensionstalling staan, daar kreeg ze begin maart 3 weken lang kuil. Ze stond toen al onder een halsdeken, maar werd in de spieren ook helemaal zuur. Manenkam keihard en jawel, aan het schuren. Nog geen vlieg te bekennen.

YvonneV
Berichten: 8793
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:56

Sanet schreef:
Zammie schreef:

Kan net een partij zijn, waar iets inzit, waar je paard niet tegen kan. Er zit zoveel verschil in hooi/voordroog. Bij ZE hebben ze juist 's winters geen last van jeuk...


De zomereczeem zelf (kan) ook spontaan komen. Is gewoon een overgevoeligheid ergens voor en dat kan helaas op elk moment op komen zetten. Mijn merrie kan ook niet tegen kuil. Ik heb haar 2 jaar terug op een pensionstalling staan, daar kreeg ze begin maart 3 weken lang kuil. Ze stond toen al onder een halsdeken, maar werd in de spieren ook helemaal zuur. Manenkam keihard en jawel, aan het schuren. Nog geen vlieg te bekennen.



Dan is het geen ZOMER eczeem.

Stal_Fiore

Berichten: 9368
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 07:58

ikdoemaarwat, meestal komt ZE tot uiting wanneer de paardjes rond een jaar of 2 a 3 zijn.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:12

Zammie schreef:
ikdoemaarwat schreef:
spontaan :?

aangezien hij het al krijgt van veulen af aan....

Kan net een partij zijn, waar iets inzit, waar je paard niet tegen kan. Er zit zoveel verschil in hooi/voordroog. Bij ZE hebben ze juist 's winters geen last van jeuk...

maar wij kopen geen partijen......alles is van eigen land, de hele winter door ;)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:18

AngelsDitch schreef:
ikdoemaarwat, meestal komt ZE tot uiting wanneer de paardjes rond een jaar of 2 a 3 zijn.

kan een veearts makkelijk ZE vast stellen of moet daar een hele reeks aan onderzoeken aan voorafgaan?
anders laat ik hun wel kijken om het zeker te weten...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:37

Ik heb indi heel stiekem weer naakt lopen... Tot nu toe gaat het goed. Ik ben stiekem wel heel benieuwd of ze nog last heeft van de eczeem of niet. Zodra ze al irritaties van mugjes vertoont gaat ze weer ingepakt... Deken ligt klaar... Ik hoop dat ie gewoon helemaal niet meer nodig is ;)

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:55

Waarom denk je dat de deken niet meer nodig zal zijn?

Vies heeft weer schilfers in zijn manen en zijn huid is weer wat rood. Ik gok dat het komt van ons buitenritje van zaterdag.
Van de week probeer ik het weer te wassen met keratoo shampoo. Hij moet van de week ook geënt (alleen wanneer?! Ik heb helemaal geen tijd!) dus ik hoop dat hij daar geen jeuk van krijgt.

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16196
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:17

Shanti staat ook nog dekenloos, ben wel begonnen met equiderma. Tot nu toe is alles nog zacht en gaaf. Ze schuurt haar staart wel, maar dat doen alle stalgenoten van d'r. Ze zijn natuurlijk ook in de rui

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:20

Hai,
Heb een berichtje terug van de paardendrogist.
Het is geen probleem om de drainage te geven met een handje musli. Zodra deze wordt gegeven met meer dan een kilo krachtvoer dan wordt het wel een probleem.
Precies wat jullie ook al zeiden :P