[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:45

En dat vind ik nou zo'n pluspunt aan de Paardendrogist; ze reageren altijd op vragen! Itt bv Agradi...

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:51

Ze geven inderdaad supergoed advies en altijd vrij snel reactie.
Vind het echt tof daar hoor.
Bestel echt bijna altijd alles daar, als ik wat moet hebben.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:57

Ik bestel ook alles door. Door de goede en snelle service. Ik had zaterdag avond de vraag gemaild en vanmorgen om 8 uur al antwoord binnen.
Echt super :D

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:59

Annetje schreef:
Waarom denk je dat de deken niet meer nodig zal zijn?


Is niet zozeer denken, meer hopen...

Ik hoop dat doordat ze nu al dik een jaar ander voer krijgt en ze ook drainage compositum heeft gekregen dat ze gewoon dusdanig `gezond` is dat ze er geen last meer van krijgt... Het blijft stille hoop, maar wie weet... Afgelopen zomer is het heel goed gegaan. Maar dat was nog wel met deken... Nu eens kijken wat er gebeurt als ze geen deken op heeft... Ik moet zeggen dat het wel heel veel leuker in de wei staat: 3 bontjes ipv 2 bontjes en een blauw paard...

NN44
Berichten: 1787
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:21

Nou ik heb vandaag dr deken opgedaan! Dit is voor het eerst dan we een eczeemdeken proberen, laat staan dat ze een deken op heeft! Ik ben erg benieuwd of hij blijft zitten en of dr weidegenoot er vanaf blijft! Ik ga straks nog even kijken en vanavond weer (A). Ik hoop echt dat het werkt, en ik hoop dat ze geen schuurplekken van die deken krijgt! Volgens mij ben ik zenuwachtiger dan haar :p ze stond meteen vrij rustig met die deken op, en ik kon hem ook makkelijk over haar hoofd heen krijgen in mijn eentje!

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:25

wat ik me afvroeg...hoe vaak/hoe lang kan en mag je dat Drainage Comp. achter elkaar geven? Onbeperkt???

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:26

ikenindi schreef:
Annetje schreef:
Waarom denk je dat de deken niet meer nodig zal zijn?


Is niet zozeer denken, meer hopen...

Ik hoop dat doordat ze nu al dik een jaar ander voer krijgt en ze ook drainage compositum heeft gekregen dat ze gewoon dusdanig `gezond` is dat ze er geen last meer van krijgt... Het blijft stille hoop, maar wie weet... Afgelopen zomer is het heel goed gegaan. Maar dat was nog wel met deken... Nu eens kijken wat er gebeurt als ze geen deken op heeft... Ik moet zeggen dat het wel heel veel leuker in de wei staat: 3 bontjes ipv 2 bontjes en een blauw paard...


Ik hoop dat ik bij Senna hetzelfde kan doen volgend jaar. Dit jaar durf ik het nog niet aan om haar zonder eczeemdeken rond te laten lopen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:34

Ik heb de eczeemdeken waar afgedaan, haar manen zijn zo lelijk ervan geworden..
Vorig jaar had ze er 1 met een ruime hals, nu heb ik er al 2 geprobeerd maar ze zitten
gewoon te strak. Om het lijf heeft ze 185 nodig, maar de hals is altijd te krap.
Komt door de rechtopstaande manen, ik denk dat ik de hals verticaal openknip en er dan
een stuk stof tussen doe. Word er gek van.

Gelukkig schuurt ze nog helemaal niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:07

AngelsDitch schreef:
ikdoemaarwat, meestal komt ZE tot uiting wanneer de paardjes rond een jaar of 2 a 3 zijn.

Die van mij begon in november 2008, toen was hij 3.5. In een nacht, zijn halve manenkam er af.

@ikdoemaarwat, als je paard afgelopen winter de jeuk had, met die temperaturen, dan is het geen zomereczeem. Dit wordt veroorzaakt door de knutten en die zijn er dan gewoonweg niet.

Wat het voer betreft. Mijn tinker kon alles eten, geen probleem. In dezelfde periode in 2008 en ook in de winter, krijgt hij jeuk van bijvoorbeeld krachtvoer, in dit eval de pavo summerfit. Dit krijgt hij dus niet, hij krijgt nu 70 gr marstall force. Daar zijn we echter ook even mee gestopt om te kijken of hij daar ook jeuk van krijgt..
Hij is op training geweest, daar voeren ze kuil, die van mij is hooi gewend en hij komt terug met jeuk, hij bijt zijn achterbenen kapot en best aardig wat korst. Dit heeft hij voorheen nog nooit gehad. Het kan dus wel van de ene op de andere dag gaan.

@IJ, we hebben even gekeken hoor en het is idd geen mijt, de korsten en de plekken zijn anders. Balen, dat er bij ons nu net een baal kuil op moet, maar heb G al even erover bericht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:09

xApple schreef:
Ik heb de eczeemdeken waar afgedaan, haar manen zijn zo lelijk ervan geworden..
Vorig jaar had ze er 1 met een ruime hals, nu heb ik er al 2 geprobeerd maar ze zitten
gewoon te strak. Om het lijf heeft ze 185 nodig, maar de hals is altijd te krap.
Komt door de rechtopstaande manen, ik denk dat ik de hals verticaal openknip en er dan
een stuk stof tussen doe. Word er gek van.

Gelukkig schuurt ze nog helemaal niet :D


Ik heb paard de deken al op, voordat hij gaat schuren. Gooien jullie de deken op pas als hij gaat schuren?

Kun je misschien in de zomer de kam iets korter maken, zodat je er met de deken minder last van hebt, laat je hem in september wer flink groeien en datn heb je in november en december weer een volle kam.

schorppie

Berichten: 315
Geregistreerd: 01-03-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:13

Wij hebben ook een pony met zomereczeem. Maar sinds vorig jaar gebruiken we een nieuw middel ( kan even niet op de naam komen en het doosje ligt op stal) en sindsdien heeft ze geen jeuk meer.
Elke ochtend doe ik 2 ml op een stukje brood en geef dat haar, hier moet je de hele zomer mee doorgaan en ze hoeft geen eczeemdeken meer op. Wonderbaarlijk middel.

Onze pony was altijd zo ingepakt, dat alleen haar mond nog maar zichtbaar was, en dan had ze nog jeuk, alleen een heel stuk minder.
Sinds vorig jaar loopt ze dus ook in de zomer zonder deken, en behoud alle haren.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:32

dat zal wel Cavalesse zijn

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 14:53

Hai ik meld me ook weer.
Ik vroeg me af he,
Mijn haflinger staat in de winter altijd in de polder bij ons daar staan enkele bomen.
En steeds als ik heb gereden en ik zet haar weer in de wei loopt ze gelijk op de bomen af, gaat vervolgens op allemogelijke manieren tegen die bomen lopen schuren en daarna is het weer goed, schade aan de manen of staart heeft ze niet alleen op de rug twee schuur plekjes.

Het vreemde vindt ik dat ik helemaal niet merk dat ze jeuk heeft, ik kan haar krabben op al haar jeuk plekken maar ze geenft geen kick.
Zou het gewenning kunnen zijn.

Ze staat nu weer thuis geen bomen meer en nu doet ze geen enkele poging om te schuren, ook rollen doet gewoon niet ecsteem lang of zo.

Een deken heeft ze dan ook niet niet op want voor mijn gevoel heeft ze nog geen jeuk.

Afbeelding

Ze heeft wle verschikkelijk mooie manen gekregen, ik krijg hier regelmatig de vraag of ik een adnere haflinger heb gekocht, nou dan ben ik me toch trots.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:00

Mindim schreef:
@ikdoemaarwat, als je paard afgelopen winter de jeuk had, met die temperaturen, dan is het geen zomereczeem. Dit wordt veroorzaakt door de knutten en die zijn er dan gewoonweg niet.

nou ik heb een rigurieus besluit genomen, heb geen zin in onderzoekertje spelen
dat mag de DA gaan doen,die heeft daar meer verstand van
Maandag komt die langs :j

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:13

Mijn pony loopt ook nog niet met de deken op. Ze vertoont ook nog geen enkel teken van schuren. Natuurlijk ga ik dit wel graag voor, maar het weer is er nog niet na. Ze loopt nog steeds lekker buiten in haar wintervacht.

Ik kwam er achter de de deken nog steeds moet worden gewassen en worden gemaakt. Dit ga ik aankomend weekend dus maar doen. Hoe wassen jullie de deken? Gewoon in de wasmachine?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:20

Steffie89 schreef:
Mijn pony loopt ook nog niet met de deken op. Ze vertoont ook nog geen enkel teken van schuren. Natuurlijk ga ik dit wel graag voor, maar het weer is er nog niet na. Ze loopt nog steeds lekker buiten in haar wintervacht.

Ik kwam er achter de de deken nog steeds moet worden gewassen en worden gemaakt. Dit ga ik aankomend weekend dus maar doen. Hoe wassen jullie de deken? Gewoon in de wasmachine?

Ja in de wasmachine op 40 graden.

IndianaJones

Berichten: 1762
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:36

ik had zoveel vieze dekens en chabrakken...laatste breng ik ook wel eens naar stomerij. Nu heb ik op mp een wasmachine gekocht voor 25 eurie :D en afgelopen week al m'n spulletjes gewassen. Wasmachientje weer in de garage...voor de volgende keeeer :D

Deau
Berichten: 5900
Geregistreerd: 15-02-04

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:38

Ik denk dat ik de deken eerst maar in bad gooi en daarna in de wasmachine. Hij is namelijk echt vuil. Hij heeft de hele winter ook gewoon op de kast gelegen, ipv netjes in een dekenzak.. :\

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:43

IndianaJones schreef:
wat ik me afvroeg...hoe vaak/hoe lang kan en mag je dat Drainage Comp. achter elkaar geven? Onbeperkt???


Ik heb het vorig jaar de hele zomer door gegeven.
Maar na 3 maanden achtereen moet je wel even een tussenpoze inlassen.

Nou, die van mij had een heel groot gat in de staartflap zitten.
Waarschijnlijk heeft een weidegenootje haar te grazen genomen.
Dus reservedeken maar weer op, en de ander net maar weer gemaakt.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 15:49

flosje, waarom denk je dat het dit jaar niet kan en volgend jaar wel? ben wel benieuwd ;)

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:00

ikdoemaarwat schreef:
Zammie schreef:

Kan net een partij zijn, waar iets inzit, waar je paard niet tegen kan. Er zit zoveel verschil in hooi/voordroog. Bij ZE hebben ze juist 's winters geen last van jeuk...

maar wij kopen geen partijen......alles is van eigen land, de hele winter door ;)

Dan nog kan er een groot verschil in o.a. fructaangehalte zijn. Tussen 's morgens en 's middags maaien bijvoorbeeld.
Van verschillende stukken grond. Ze zijn nooit helemaal hetzelfde qua gehaltes enz....

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:23

ikenindi schreef:
flosje, waarom denk je dat het dit jaar niet kan en volgend jaar wel? ben wel benieuwd ;)


Omdat ik eigenlijk pas sinds kort weet dat ze waarschijnlijk geen echte ZE heeft. Bij Senna heeft het te maken met een verminderde functie van haar lever waardoor ze sterk vervuild is en de afvalstoffen niet goed kan afvoeren. Als ze dan gestoken wordt krijgt ze allemaal kleine ontstekingen waardoor ze jeuk krijgt. Ze is ook overgevoelig voor suikers. Ze krijgt nu bijna een maand drainage compositum. Ik blijf hiermee doorgaan totdat dit flesje op is (totaal 1,5 flesje). Ze krijgt nu geen krachtvoer meer, geen lekkere dingen (snoepjes, wortels, appels etc) en gaat van de zomer op een kaal weiland. Ze krijgt nu probiotica (een kuur), een vitaminekorrel en Agrobs Aspero (krijgt ze alleen om alles door heen te mengen).Over de vitaminekorrel ben ik niet tevreden en ik wil een andere. Ook twijfel ik of ik na de probiotica kuur omega-olie ga geven. Ik wil eerst even afwachten hoe ze het op dit alles doet en probeer alles toch iets te perfectioneren voordat ik de deken aflaat. Misschien dat het deken deze zomer al af kan, maar ik denk dat het pas volgend jaar word.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:54

Begint er ook iemand terug met biergist geven?

Of is het daar nog niet het moment voor?

Ik ben wat rond aan het kijken voor allerlei ondersteunende middeltjes van het 'baat het niet dan schaadt het niet' principe voor erbij. Natuurlijk niet allemaal door elkaar ;)

I_S_L

Berichten: 998
Geregistreerd: 15-11-06
Woonplaats: Nigtevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:28

Helaas is m'n pony ookalweer begonnen met schuren aan haar staart en billen...
Heb de ezceemdeken al op en ingesmeert met Ivanhoe. Ik ben even de tel kwijt
voor middeltjes en spulletjes om te gaan gebruiken (van binnenuit of smeren )
Over welke middelen zijn jullie nou echt tevreden ? Ze heeft lichte exceem. Maar
word wel wat erger elk zomerseizoen. Bedankt.

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:32

Zammie schreef:
Dan nog kan er een groot verschil in o.a. fructaangehalte zijn. Tussen 's morgens en 's middags maaien bijvoorbeeld.
Van verschillende stukken grond. Ze zijn nooit helemaal hetzelfde qua gehaltes enz....

maar het fructaan gehalte is toch alleen hoger bij bemest land?