Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 199 van de 201 [ 5025 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Insulineresistentie

 
Profiel   

superpony schreef
Ze heeft wel een buik, maar staat ook niet zo voordelig zo. Ik zou haar hals, schouders en kont wel beter willen zien in een goede stand.

Staat ze nu ook op het gras? Dan is hb niet heel gek. 's nachts vorst en overdag de zon erop......

Mijn ruin heeft ook een buik en is altijd te zwaar, maar zolang het niet de vetpockets zijn, laat ik het zo.

Ik bekap zelf en bekap niet meer naar het ideaal, maar zoals hij fijn loopt.

Hij staat wel 24/7 buiten met de rest en ze eten samen onbeperkt uit netten. Krijgen 2x daags wel wat bijgevoerd.

Enige wat ik met hem doe is wel heel regelmatig extra beweging geven en dan echt simpel stappen en draven.

Het lastigste met hem is dat hij wel graag non stop eet. Ik zie hem gelukkig ook andere dingen doen en ik vul het hooi niet meer bij voorbaat aan, want dan lieten ze steeds alles liggen en morsen overal erg veel. Zolang er dus nog restjes zijn overal, krijgen ze niet bij. Voor de nacht wel altijd, want dat is qua uren de langste periode.

Weide zou ik echt langzaam opbouwen en evt een masker. En lijnzaad brokjes niet teveel van geven of om de dag ofzo.

Ik vind zelf dat ze zich teveel vol vreten als ze steeds zonder staan tussendoor. Maar als je zeker weet dat je paard genoeg binnenkrijgt als je in meerdere porties gaat geven, kan je het altijd een periode proberen.

Graszaad hooi voer ik zelf niet graag. De kwaliteit is vaak niet geweldig en veel is behandeld. Ook al is het armer hooi, is het wel een buikvuller. Je zou wel stro bij kunnen voeren, maar ook dat is vaak behandeld.

Als je paardje nu nog niet acuut hb is, zou ik hem goed laten bekappen. Dan kan je erger voorkomen en zelf een sneller herstel zien.


Bedankt voor je uitgebreide reactie! ze staat inderdaad een beetje onvoordelig. Hier wat meer foto’s.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ze staat nu niet op her gras, drie weken terug wel 15 a 20 minuten om de dag (de hele winter).

Hoe is de hoefstand voor jouw paard fijn dan? En hoeveel KG hooi eet jouw paard ongeveer?

Qua lijnzaad krijgt ze per dag ongeveer een hand kant en klaar. N.a.v. jouw opmerking heb ik even opgezocht wat het suiker/zetmeel gehalte is. Verbaasde mij over de 27% zetmeel. Die lijnzaadbrokjes gaan de deur uit.

Ik probeer het nu in porties. Ga even een paar dagen wegen. Ik schat nu in dat ze nu ongv 16 kilo per 24u krijgt en dan ongeveer 5 a 6u per dag zonder hooi staat.

Wat is het verschil in kwaliteit van graszaadhooi dan? En wat is het verhaal achter het bespuiten?

Stro ligt er ook altijd wel in haar slowfeeder. Ik betwijfel echter of ze er van eet..

Ze is ongeveer twee weken terug bekapt. Ik vind haar hoeven er goed uit zien qua stand, model en kwaliteit. Voorheen had ze veel brokkels. Tegenwoordig niet meer.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-20 18:09 



 
Profiel   

Hey,


ik breek hier even in om mee te volgen en vooral om zaken bij te leren. Ik heb namelijk net vernomen dat één van onze paarden, een jonge Irish Draught merrie van net 6 jaar, insulineresistent is. We hebben haar 2 jaar geleden gekocht, niet zadelmak, rechtstreeks uit Ierland. Ze was toen licht hoefbevangen, maar de dierenarts weet het aan de stress van het transport en alle veranderingen op korte termijn.

Ondertussen zijn we 2 jaar verder, hebben we haar al binnenstebuiten laten keren, want mijn gevoel zei telkens dat er iets niet klopte. Ze is vrij zwaar van bouw, groot ook, en wordt erg makkelijk te dik. Ondanks veel beweging want onze paarden staan aan huis in een paddock paradise.

Maar vooral: het zadelmak maken lukt niet. Ze is braaf, hoor, je kan gewoon een zadel opleggen en opstappen, zonder enig probleem. Maar ze is niet voorwaarts. Totaal niet. Na 2 minuten draven is het gedaan en is ze echt niet meer tot beweging te motiveren.
Plus dat ze om de haverklap licht hoefbevangen is: ander hooi = hoefbevangen. Weidegang = hoefbevangen. Weekje op kamp met mijn dochter (natural horsemanship - kamp, enkel grondwerk) = hoefbevangen.

Dus nu toch maar uitgebreid laten testen en idd: insulineresistent. Ergens is het een opluchting, want nu weten we eindelijk wat er met haar aan de hand is!

Zo, en nu ga ik me verder inlezen en kijken wat we moeten veranderen.

Mijn eerste vraag is: kan weidegang nog, of gewoon totaal niet meer? We hebben thuis een pp, maar we hebben 500 meter verder nog een weide van 1ha, midden in een bos. Helft is voor hooi, andere helft wordt nooit gemaaid en nooit bemest, behalve door het openrijden van de paardenmest in de weide.
Normaal gaan de paarden (2) daar vanaf eind april naar toe, tot eind oktober...

Dit is ze, mijn Dikkiedik (ze heet Daydream, of Didi voor de vrienden)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 11:47 



 
Profiel   

Het kan zijn, dat ze ook last heeft van haar blinde darm. Dat schijnt vaker samen te gaan met IR. ik ben bij Den Hoek, Laarakker geweest. Maakte aardig wat verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 12:16 



 
Profiel   

Is ze erg dik Marein? en is ze ook getest op PPID ?

Mijn arabier is IR, 4 jaar geleden ontdekt, heeft ppid en is 2 jaar geleden erg HB geweest.

Ze is erg afgevallen, is nu fit, en staat 2 tot 5 uur op de wei, afhankelijk van het weer en de kwaliteit van het gras en het fructaangehalte.

Last van de darmen zal ook wel, hoort er bij, spijsvertering is totaal in de war.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-20 18:26 



 
Profiel   

Geen PPID, want dat was ook mijn eerste gedacht, hoewel ik er haar erg jong voor vond. Maar ze is dus echt insulineresistent.

Last van de darmen, typisch voor IR? Ze heeft nog nooit duidelijk darmklachten gehad. Maar dat kan wel haar sloomheid en traagheid (luiheid, maar ik denk dat dit niet het juiste woord is) verklaren, dan?

Ze krijgt sowieso al graanvrij eten, en heel weinig krachtvoer, meer een aanvullende mineralen- en vitaminenmuesli. De paarden krijgen heel het jaar door onbeperkt hooi, in slowfeeders op verschillende plaatsen in de schuilstal en op de tracks.
Maar blijkbaar is het niet genoeg, dus laten we nu alle extra's achterwege (ik beken: wortels, appels, paardensnoepjes, fruitkettingen, …) en krijgt ze magnesiumchelaat bij. Ik hoop op een positief effect binnen enkele weken.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 16:29 



 
Profiel   

Marein Als ik mijn paarden hier onbeperkt hooi zou geven, had ik er 3 met IR staan vrees ik.
Dat slome en trage komt van veels te vet te zijn.
Onbeperkt vreten gaat niet voor alle paarden.

Als ik de foto hierboven zie, zou ik die zelfs geen uur op het gras meer laten.
Ik begrijp dat ze al vaker ook hoefbevangen geweest is ? Het metabolisch vaatje loopt dus echt over.

Er moet gewoon eerst 100kg af en dan kun je verder kijken wat er eventueel nog mogelijk is van weidegang en wat niet meer.
Maar hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-20 16:42 



 
Profiel   

Tja, ik heb op paard natuurlijk berekend hoeveel hooi ze mag hebben per dag volgens haar huidig gewicht: 11.35 kg. Ze hebben nu 30 kg per dag met 3, en het is nooit 100% op. Wel steeds in hooinetten en op verschillende plaatsen.

@Pandora2: ik weet het! En ze is dus al afgevallen. Maar toen hadden we de diagnose nog niet.
Maar goed: dus best dit jaar geen weidegang? Ze gaan overigens pas op de weide als het gras kniehoog staat, hun weide wordt nooit gemaaid om het fructaan laag te houden en de weide ligt in het bos, dus heel veel schaduw...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 10:33 



 
Profiel   

Geef je geen glucobalance bij Marein? Ik zou dat zeker eens proberen daar knapt de mijne enorm van op altijd.Ik geef het van maart tot oktober ongeveer en die kan gewoon de wei op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 10:52 



 
Profiel   

Voor die berekening van het hooi per dag moet je uitgaan van het streefgewicht, niet van het huidige gewicht :o Anders wordt ze alleen maar vetter.
Voor de helft vervangen door stro kan ook wel eens wat helpen.

Goh, weidegang... een paard dat zo dik is en al verschillende keren bevangen was. Ik vrees eigenlijk dat je met weidegang gewoon haar doodvonnis tekent.

Dat ze niet meer wil lopen bij het zadelmak maken kan trouwens ook nog te maken hebben met pijn in haar hoeven. Bevangenheid brengt wel één en ander teweeg in de hoef. En als dat dan verschillende keren gebeurt, blijft alles sluimeren. Dus ook de pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 11:15 



 
Profiel   

Nee, nog geen glucobalance. Ik heb de diagnose nog maar van maandag (eergisteren), dus in overleg met de DA heb ik magnesiumchelaat besteld (net geleverd trouwens, dus ik kan daar vandaag mee starten) en een aangepaste voeding voor paarden met IR - als aanvulling op haar ruwvoer.
Misschien eerst hier mee starten voor 6 weken en dan kijken of het zinvol is om de glucobalance toe te voegen?

Ze is niet mank, ze heeft ook geen onregelmatige gangen. Het is gewoon heel erg moeilijk om haar te laten draven (en galopperen), ook in rechte lijnen. Ook haar rug, bekken en pezen zijn prima, is al meerdere keren onderzocht.
Maar inderdaad, die lichte bevangenheid kan zeker betekenen dat ze pijn heeft. Eén van haar trainers omschreef het alsof wij verplicht zouden zijn om met te kleine, knellende schoenen te moeten lopen, terwijl we brandende pijn voelen in onze voeten...

We beginnen nu met de magnesium en aangepaste voeding en ik zal haar hooi iets meer ratsoeneren, en ik hoop vooral om over 6 weken al een verbetering te merken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 12:58 



 
Profiel   

Succes !! Het is een werkje van lange adem met de nodige kopbrekers maar het loont. Echt waar !

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 13:51 



 
Profiel   

6 weken is nog niet lang hoor, ik hoop dat je dan verbetering ziet, en onbeperkt hooi kan ik hier ook niet doen, groeien ze dicht :+ . Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-20 19:03 



 
Profiel   

Hoi allemaal!

Al enige tijd ben ik bezig om mijn merrie af te laten vallen. Helaas leid het allemaal naar niks, ze lijkt zelfs meer en meer aan te komen. De dierenarts komt begin juli om haar te enten, maar ik twijfel om gelijk bloed af te laten nemen om haar te laten testen op IR. Doet iedere dierenarts dit?

Hieronder wat foto's van haar. Ze heeft nu ook flinke vetophopingen bij haar schouders en ook bij haar uier zitten flinke vet/vocht bulten (?). Foto is al van een paar weken geleden.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 16:24 



 
Profiel   

Zo, ze is inderdaad heel dik.
Volgens mij doet iedere da dat, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 20:58 



 
Profiel   

Ik vermoed dat er dan op Cushing/ ppid getest wordt. Je kan het wel apart testen, maar vaak is Insulineresistentie een gevolg van Cushing.

Ik weet niet hoe ze gehouden wordt? Weidegang in combinatie met te weinig beweging zorgde voor die van mij van vetophopingen op haar kont en nek.

Hier zat bij mij de oplossing! Geen weidegang meer en dagelijkse interval training. En vitamine E en selenium en magnesium oxide. En niet te snel laten afvallen! Dat is heel belangrijk, anders kunnen ze vet in het bloed krijgen (hyperlimea) Ik ben op hooi gegaan ipv kuil en voordroog toen ze echt heel gevoelig was voor hoefbevangenheid. En als hardvoer gaf ik enkel Care4live van Pavo. Maar de dagelijkse beweging was het belangrijkste. Mijn shet heeft een trauma voor de wagen, vandaar dat ik dagelijks aan het lange lijnen was!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 22:36 



 
Profiel   

Mijn shet is zo ir als wat, maar heeft dus helemaal geen cushing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-20 22:43 



 
Profiel   

Ik heb een fjord met IR, zonder ppid/cushing en moddervet. Alleen dieet doet weinig. Je zal km moeten maken. Heel erg veel. Dat heb ik jaren gedaan en toen ging t goed. Nu zijn onze beider gezondheid niet zo best meer en maken we dus en stuk minder kms. En dat zijn dus weer een stuk méér kilo’s helaas ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 07:37 



 
Profiel   

MaiNat schreef
Ik vermoed dat er dan op Cushing/ ppid getest wordt. Je kan het wel apart testen, maar vaak is Insulineresistentie een gevolg van Cushing.

Ik weet niet hoe ze gehouden wordt? Weidegang in combinatie met te weinig beweging zorgde voor die van mij van vetophopingen op haar kont en nek.

Hier zat bij mij de oplossing! Geen weidegang meer en dagelijkse interval training. En vitamine E en selenium en magnesium oxide. En niet te snel laten afvallen! Dat is heel belangrijk, anders kunnen ze vet in het bloed krijgen (hyperlimea) Ik ben op hooi gegaan ipv kuil en voordroog toen ze echt heel gevoelig was voor hoefbevangenheid. En als hardvoer gaf ik enkel Care4live van Pavo. Maar de dagelijkse beweging was het belangrijkste. Mijn shet heeft een trauma voor de wagen, vandaar dat ik dagelijks aan het lange lijnen was!


Ze staat ongeveer 8 uur op de weide, met grasmasker en strookbegrazing. Weide heeft lang gras, geen kort gestresst gras. Daarnaast loopt ze zo'n 4 x per week intensief.

Maar blijkbaar zijn de uren gras toch nog te veel, van de winter was ze ook nog erg buikig maar had ze geen vetophopingen.

@Fabster: hmm, dus dan zal ze nog meer moeten gaan bewegen? Vind het zo lastig.. Doordat ze zo dik is is ze sommige dagen zo onwijs futloos, dan heb ik echt medelijden met haar. Ze lijkt dan gewoon niet vooruit te komen.

@assiebassie: dankjewel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 10:08 



 
Profiel   

Het is heel moeilijk soms om het goed te doen Deemiii - wellicht kan gluco balance wat ondersteuning geven? Daarnaast heb ik begrepen dat het bij IR belangriijk is dat ze elke dag even echt bewegen (minimaal 30 minuten). Dus als het je lukt bijvoorbeeld de 3 dagen dat je niet werkt met haar een halfuurtje te fietsen oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 10:18 



 
Profiel   

Deemiii schreef
MaiNat schreef
Ik vermoed dat er dan op Cushing/ ppid getest wordt. Je kan het wel apart testen, maar vaak is Insulineresistentie een gevolg van Cushing.

Ik weet niet hoe ze gehouden wordt? Weidegang in combinatie met te weinig beweging zorgde voor die van mij van vetophopingen op haar kont en nek.

Hier zat bij mij de oplossing! Geen weidegang meer en dagelijkse interval training. En vitamine E en selenium en magnesium oxide. En niet te snel laten afvallen! Dat is heel belangrijk, anders kunnen ze vet in het bloed krijgen (hyperlimea) Ik ben op hooi gegaan ipv kuil en voordroog toen ze echt heel gevoelig was voor hoefbevangenheid. En als hardvoer gaf ik enkel Care4live van Pavo. Maar de dagelijkse beweging was het belangrijkste. Mijn shet heeft een trauma voor de wagen, vandaar dat ik dagelijks aan het lange lijnen was!


Ze staat ongeveer 8 uur op de weide, met grasmasker en strookbegrazing. Weide heeft lang gras, geen kort gestresst gras. Daarnaast loopt ze zo'n 4 x per week intensief.

Maar blijkbaar zijn de uren gras toch nog te veel, van de winter was ze ook nog erg buikig maar had ze geen vetophopingen.

@Fabster: hmm, dus dan zal ze nog meer moeten gaan bewegen? Vind het zo lastig.. Doordat ze zo dik is is ze sommige dagen zo onwijs futloos, dan heb ik echt medelijden met haar. Ze lijkt dan gewoon niet vooruit te komen.

@assiebassie: dankjewel!


Na die weidegang wel buiten laten op een paddock of iets afzetten zoals een pad van zand/steen. Zorg dat ze juist na het grazen in beweging blijven en niet op stal komen.

Elke dag minimaal 15min draven kwam uit een engels onderzoek stond ooit in de Hoefslag. Maar wel even opbouwen en meer is altijd beter.
Wat is 4x pw intensief? En dan hou je nog 3 dagen over dat je bijv iets kan doen zonder te trainen. Rondje bos, wandelen, naast de fiets etc. Gaat puur om stappen en of draven. Hoeft geen dressuur te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-20 10:24 



 
Profiel   

Hoe gaat het met alle IR paarden nu?

Mijn pony heb ik ook het vermoeden dat ze IR is. Ze krijgt vitalbix DC en nutrimash voor de psyllium maar volgens mij kan dat best toch? Qua suikers. Staat overdag buiten, op een klein stukje helaas omdat ze van het gras af moest en in de nacht op stal. Ze loopt 6dagen in de week, als in longeren, rijden of mennen. Het hooi wil ik gaan weken en ik ga de gluco balance weer bijvoeren.

Foto zie [ITP] Pret met een shet

Wat adviseren jullie nog meer of wat moet er gewijzigd worden in het huidige management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 19:35 



 
Profiel   

Niemand die advies kan geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 17:50 



 
Profiel   

Waarom denk je dat ze IR is?
Heb je het hooi laten testen?
verder doe je het goed volgens mij, gewoon oppassen met suikers en koolhydraten, beweging krijgt hij genoeg.

Wat een prachtig dier trouwens <3 , (wel een dikkertje)
succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 19:01 



 
Profiel   

assebassie schreef
Waarom denk je dat ze IR is?
Heb je het hooi laten testen?
verder doe je het goed volgens mij, gewoon oppassen met suikers en koolhydraten, beweging krijgt hij genoeg.

Wat een prachtig dier trouwens <3 , (wel een dikkertje)
succes!


Nee hooi niet laten testen. Ik week het wel. Test je dan elke baal ofzo?
waarom ik het vermoed is dat ze idd een dikkertje is, met vetophoping bij de schouders en dikke billen heeft. Ze heeft een hele gleuf vanaf schoft tot staartaanzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 20:41 



 
Profiel   

Wat een fijn topic, helaas hier ook een pony met IR

Gelukkig staat ze aan huis en kan ze daardoor goed in de gaten worden gehouden, maar het is en blijft zo moeilijk. Momenteel is het helaas ook weer een stuk slechter.

Weet iemand hier misschien of er online cursussen of iets dergelijks zijn speciaal om meer te weten te komen over IR. of andere aanbevelingen van sites?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 11:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 199 van de 201 [ 5025 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 196, 197, 198, 199, 200, 201  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen