[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:23

Crista, jammer dat je weinig keuze hebt..
Op welke schaal Fiek zat van 1 tot 10, ik denk op 11 ;-)
Dierenartsen wilden hem al in laten slapen he en hij kon niet meer lopen, wilde niks meer..
Heb hem er bovenop gekregen met die therapeute en zelfs zij noemde dat hij nog goed kon overlijden aan de behandeling..
Je hebt in de winter laten prikken, vlak na het seizoen of al enkele weken later? Want dan kun je er vanuit gaan dat de insuline al iets gedaald was denk ik en de werkelijke IR dus hoger lag, begrijp je wat ik bedoel..
Hopelijk gaat het goed met het graasmasker en misschien kun je eens kijken naar de gluco balance, de link staat in de opening :-)

Evaaa_

Berichten: 1388
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:25

Ik meld me hier ook! Vorig jaar werd mijn pony ook ineens heel dik, erg dikke koker, vetophopingen in de nek (nek was keihard) en zat niet lekker in zijn vel. Na op internet te hebben gezocht kwam ik uit op insuline resistentie. Hij is gelukkig nooit hoefbevangen geweest. Ik heb glucobalans gegeven, dit hielp wel! Ook heb ik nog een pot magnesium chelaat staan.
Om het nu te voorkomen heb ik ook een graaskorf gekocht, alleen het nadeel is dat hij 24/7 op een (schrale) wei staat, dus we voeren redelijk wat hooi bij. Alleen het hooi kan hij niet eten met de graaskorf (alleen een rond gaatje aan de onderkant...) daar moet ik nog even een oplossing voor bedenken..
Ik probeer hem ook voldoende beweging te geven, ben begonnen met elke week lessen, dus hopelijk heeft hij er minder last van dit jaar.
Ohja en nog een vraagje. Sinds vorig jaar dat hij in een keer zo opgezet werd, begon hij tijdens het rijden ook erg te schudden met zijn hoofd. In de winter heeft hij dit niet. Nu begint hij wel weer. Hij heeft dan ook kriebel aan zijn neus (wil deze de hele tijd afvegen) dus misschien dat het pollen zijn. Maar misschien heeft het ook wel met zijn insuline resistentie te maken. Hebben jullie paarden dit ook?

Verder houd ik dit topic in de gaten, vind het erg intressant en fijne info!

Roos, wow wat een verschil zeg!! Op de bovenste foto ziet hij er al een heeel stuk beter uit!! En wat een verhaal zeg... je paardje mag trots zijn met een baasje als jij!
Crista, hoe mijn paardje het heeft gekregen weet ik niet. Hij heeft het vorig jaar voor het eerst gehad. Ken hem al 4 jaar, hij had altijd wel last van overgewicht, maar de andere symptomen kwamen pas afgelopen zomer. We hadden de wei voor het eerst anders dan anders gemest, dus misschien dat het daaraan gelegen heeft bij mijn paardje. Ik ben erg benieuwd hoe het deze zomer met hem gaat...

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:26

Crista, ik denk ook dat het belangrijk is om zelf de mate van vet en beweeglijkheid van je pony in de gaten te houden. Maar: altijd een laagje vet aan de buitenlant (zichtbaar) hebben is ook altijd vervetting aan de binnenkant, in de organen. En juist daar is het zo funest. Dus altijd een speklaag betekent ook vet binnenin. Daarom doe ik echt mijn best om Flieck nog slanker te krijgen. Op zich is ze prima nu, maar ik vind haar toch nog te vet.
Bloedprikken zou ik juist inde weideperiode doen, niet in de stalperiode.

En ik snap je dilemma van weide en stal/paddock met twee paarden. Zeer lastig en in geen enkel geval ideaal. We moeten roeien met de riemen die we hebben.

Over je laatste vraag: ik heb het zelf in de hand gewerkt. Flieck was 2,5 toen ik haar extreem slank kreeg. Die herfst kreeg ik haar niet ingeladen voor de opfok. Dus heb ik haar veel langer dan de meeste paarden op die stal op de weide gelaten. Op een nieuw stuk. Ik wilde haar niet 23/7 op stal, dus dat werd 24/7 weide, maar dan in de herfst, met veel fructaan, op een heel vet en rijk stuk land. Ik had geen idee van dit gevaar. Toen kreeg ze ineens koliekige neigingen en werd ze superzwaar en kortademig. DA erbij gehaald. Was geen koliek, maar echt teveel eten. En vanaf die tijd is ze in de winter wel een beetje dunner te krijgen, maar nooit heel slank. En ook sinds die tijd telt elke hap gras voor tien happen. Het kan niet anders dan dat ze het toen heeft opgelopen, door mijn eigen onwetendheid. Helaas.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:31

Evaa, ik keek even in de profiel en zie Tender, ook een NF! Mijne is ook een (welicht kruising) NF. En ze lijken qua bouw en uitstraling en bewegingen erg op elkaar.. leuk! Enne, Josefien waar je staat is toch therapeute? ZIj kan je hier goed mee helpen denk ik... als het die Josefien is. (ik denk het wel)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:34

Crista schreef:
Wat ik mij trouwens wel afvraag bij iedereen hier, hoe is het bij jou paardje gekomen?

Bedoel het absoluut niet neerbuigend hoor want zit zelf ook met een IR pony maar bedoel het meer in de trant van, hebben jullie het aan zien komen?

Ik wist niet dat er bij paarden iets bestond als IR, laat staan dat sommige paarden er gevoeliger voor zijn en laat staan dat het kan komen door o.a. te dik zijn (beetje kort door de bocht maar oke)
Roza stond afgelopen jaar op het land en werd dikker en dikker, ik dacht steeds ach, gaat er wel weer af als we op stal staan... alleen ging het er niet meer zo makkelijk af en bleek ze dus IR.
Als ik eerder van het bestaan van IR had geweten had ik het misschien wel voor kunnen zijn...

Hoe zit dit bij jullie? Ook een stuk niet weten van het bestaan of was het onmacht en kon je er dus niks aan doen? of hebben jullie je beestje zo gekocht?


Ehm, hoe ga ik dit uitleggen zonder heel boos te worden :-) (niet op jullie ;-))
Figor was inmiddels mijn 3e eigen paardje en had dus best enige ervaring in hoe een paardenlichaam in elkaar steekt..
Zomers kon hij hier alleen op het land en swinters alleen binnen.. Zomers was hij dus moddervet en hoefbevangen en in de winter was hij slank en fit..
Geen dierenarts had het antwoord, het is een fjord, die worden nou eenmaal dik van de lucht..
Meer werken en minder eten geven was het antwoord (waardoor hij dus tekorten heeft opgelopen want juist een volledige voeding is belangrijk om tekorten te voorkomen..)

Toen verhuisden we naar een stal waar paarden altijd buiten stonden, de weilanden waren niet bemest, het gras was kort in de zomer en de eerste 1,5 jaar ging het goed met hem. We maakten ritten van 35km en hij had een topconditie.. Zwaar was hij altijd geweest..
Tot hij enkel dikker en dikker werd en ik nog meer ging rijden (nog meer zijn lichaam belast denk ik achteraf waardoor hij steeds zieker werd)
Dierenartsen en hoefsmeden zeiden alleen maar 'elk pondje gaat door het mondje' meer werken en minder eten maar hij bleef dikker worden, ging vocht vast houden en werd opnieuw hoefbevangen..

Pas toen ik de tandarts erbij liet komen hoorde ik voor het eerst het woord insuline resistentie en toen was het natuurlijk al veel te laat..
Iedereen vond hem een gewone normale dikke fjord en hij liep toch nog, dus wat was het probleem?
Toen is hij getest en bleek hij enorm IR, hij moest direct van de wei, enkel op een beetje hooi...
Wat kregen we toen, bloedvervetting, een doodzieke Fiek die niks meer kon en plat lag in de stal.. Heb hem toen suikerklonten, appels en mandarijnen gegeven om hem uit zijn hypo te krijgen (te laag bloedsuiker) wat hij volgens de dierenarts niet kon hebben..
Hij lag half 'dood' in de stal eigenlijk als ik het achteraf bekijk en door alle suiker stond hij binnen 10 minuten weer...
Verschillende dierenartsen erbij gehad, hij moest alleen maar meer lopen en werken maar dit doe je niet met een paard dat doodziek is..

Uiteindelijk op een goede voeging en enkel in de paddock staan werd hij nog dikker en zieker en toen de test uitwees dat Fiek zijn insuline meer dan 10 keer te hoog was was het antwoord in laten slapen...

Bijna had ik dit gedaan omdat ik de pijn niet meer kon dragen die ik bij hem zag.. Tot ik via bokker singasong bij mijn huidige therapeute kwam en zij was de eerste die noemde dat IR niet een probleem is van teveel eten en te weinig bewegen, dit was bij Fiek immers jaren goed gedaan..
Fiek zijn lichaam bleek ernstig ziek. Er was geen orgaan dat perfect functioneerde en hij zat onder de bacterien en ontstekingen in zijn lichaam...
Zij zette de behandeling in, waar hij aan had kunnen overlijden maar dit was de enige kans, dat realiseerde ik me goed..
Na enkele dagen merkte ik al verandering. Zijn ogen werden weer helder en zijn lichaam voelde anders aan.. Met haar behandeling is hij dik 100 kilo afgevallen en heb ik mijn paardje terug gekregen...
Hij is nu aardig stabiel en IR is in mijn ogen dan ook een symptoom, en niet eens de ziekte zelf maar dat zal voor veel mensen nog te vaag zijn denk ik...

In ieder geval, waar ik me zo kwaad om kan maken is dat je als 'leek' enkel hoort dat het normaal is dat je paard zo dik is omdat het fjord is terwijl je zelf al aanvoelt dat het niet goed is maar niemand die je de juiste info kan geven.. Uiteindelijk dankzij bokt is alles gaan rollen eigenlijk en weet ik achteraf ook dat er nooit op een goede manier bloed is afgenomen of juist is verstuurd en dus kan het maar zo zijn dat de werkelijke waardes eigenlijk nog veel hoger waren...

Fiek heeft echt op het randje gezeten en dook van de ene in de andere problemen.. Gelukkig heb ik nu de juiste persoon getroffen die hem helemaal beter lijkt te krijgen en hopelijk kan hij dan op een goede weide gewoon heel gelukkig zijn :-)

Evaaa_

Berichten: 1388
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:34

Heb nu ook even in jou profiel gespiekt!! Ze lijken inderdaad erg veel op elkaar qua bouw en uitstraling, leuk :)
Ja ik sta inderdaad bij Josefien, dat was vorig jaar voor mij zeker een opluchting, ze kon me gelijk goed helpen!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:36

Eva, 'leuk' dat je je ook meldt hier. Hoe gaat het nu met Thunder? Is hij aardig op gewicht?

Evaaa_

Berichten: 1388
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:45

Poeh Roos, wat heb jij een zware tijd doorgemaakt met je knappe fjordenpaardje! Je heb je er dapper doorheen geslagen zeg. Ik duim echt voor jullie dat het nu bergopwaarts blijft gaan.

Met Tender gaat het goed! Vorig jaar was ik erg geschrokken! Nu heb ik me goed ingelezen en wil er zoveel mogelijk aan doen om hem deze zomer goed door te laten komen.. Hij is alleen sinds een paar weken weer erg aan het schudden met zijn hoofd tijdens het rijden. Hij is heel gevoelig voor pollen, stof, vliegen, zon.. heb nu een pollennetje gekocht, kijken of dit helpt!

Kukkie, ik moest trouwens erg lachen om jou uitspraak in een ander topic. Mijn paardje is zo sloom als pindakaas door een rietje... :Y) dat kan de mijne ook zijn als hij geen zin heeft, haha heeel sloom stappen of het liefst stilstaan!!

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:53

Fijn dat er mensen om kunnen lachen ... hihi. (ik ook wel hoor... maar het is gewoon een treffende vergelijking, soms).
Nu ik fanatiek aan het lessen ben (ze is nu ruim 5) wordt het beter. Ik heb ook dit ergens zelf in de hand gewerkt.
Want toen ze jonger was, wilde ik haar wel al allerlei dingen laten doen. Zoals wandelen, af en toe erop, maar dan lekker buiten, op het verharde en rechtuit. En dan mocht ze ook traag zijn. De bak was voor spelletjes en Parelli-dingen. Dus toen ze daar ineens actief moest worden, zag ze daar het nut niet van in. (en ze is dus altijd wat zwaar en maakt zich nergens druk over vanuit het karakter).

Evaaa_

Berichten: 1388
Geregistreerd: 16-04-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:59

Ja ik merk ook bij de mijne, nu ik elke week aan het lessen ben, dat hij er zelf ook meer zin in krijgt en fanatieker wordt. Hiervoor reed ik eigenlijk alleen maar in het bos, daar is hij erg voorwaarts, maar als ik dan een keertje in de bak ging rijden, was hij heul sloom! Fijn dat het bij jou nu ook beter gaat :)

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:10

Tjee Roos wat een verschil.

Hoe het hier begon, laat ik beginnen met Onne, we waren M1 gestart, maar trainde thuis hoger, zoals elke oktober deed ik hem scheren, zoals ook in 2006.
Na half oktober kreeg ik hem van de een op het andere moment geen deken meer op, zelf een zakdoek op zijn rug wilde hij niet meer op hebben.
Het was mij al wel op gevallen dat hij erg dik werd, ik reed even wat minder omdat we mijn moeder aan het verhuizen waren en na alle drukte van de voor selectie's en het nk stond dit wat lager, en dus minder voer omdat hij zo dik werd , op het laatst kreeg hij maar een handje.
Toen ik zijn deken niet meer om kreeg heb ik de da gebeld en die schrok van hem.
Heb zelf dagen en nachten gezocht voor een antwoord, uiteindelijk kwam ik op paard natuurlijk terecht en het leek allemaal te kloppen.
Ik heb het aangekaart met de da maar die zei dat het niet kon ( IR ) laten testen en helaas , IR in combinatie met cushing.
Ik weet nog steeds niet hoe het is gekomen.

Meine heb ik zeer dik gekocht, nog dikker dan hij nu is, hij kon amper draven ( 7 jr geleden ).
We hebben hem voor zijn doen in een sport lijf gekregen, maar het ging toch weer mis.
Meine staat sinds 2007 op de save en sound en is nooit meer de zelfde geworden.
IK heb dacht ik altijd het voer goed in de gaten gehouden, en kreeg ook altijd complimenten dat de paarden er in een top conditie er uit zagen ( bv hengsten houders )
Meine is vandaag weer getest op : glucose en Insuline en cushing

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:23

Hoe het hier begon: Indiana is geimporteerd uit Amerika. Toen ze aankwam in Nederland in april 1996 werd gedacht dat ze drachtig was. September 1996 heb ik haar gekocht, veel te dik. Altijd gedacht dat ze gewoon even af moest vallen, maar dat is nooit gelukt.
Minder voeren, meer beweging, eigelijk gebeurde er niets.
Verder zat ze wel goed in haar vel en werd ze ook makkelijk drachtig.
Ze was enorm gefocussed op voer, alle bulten hooi waren voor haar. Waarschijnlijk heeft ze in Amerika niet veel gehad, totdat ze in quarantine kwam. Haar lichaam stond in de 'spaarstand' maar toen ze ineens voldoende kreeg ging het mis.
In 2005 is ze hoefbevangen geweest. Altijd kreeg ik commentaar van alle kanten dat ik teveel voerde. Tijdens de bevangenheid is ze 2 weken in de kliniek geweest, waar ze op mijn verzoek is getest op cushing, ook al klopte dat plaatje niet helemaal. Vandaar verder gaan zoeken en via bloedonderzoek kwam IR eruit (2005).
Het gaat nu al 4,5 jaar goed, al is momenteel haar nek wel weer dik en hard en heeft ze flinke spekbillen.
Indiana was 14 toen de IR ontdekt werd, nu is ze 19.
Op haar 17de heeft ze haar laatste veulen gekregen en toen was ze pas echt slank. Ik kon botten zien waarvan ik niet had durven dromen dat ze die had.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:37

Bij velen dus het standaard verhaal, meer bewegen en minder voeren...

Ik denk dat het hier vaak fout gaat.. Een paard krijgt dan toch ook minder vitaminen en mineralen binnen, die ze juist zo hard nodig hebben als ze ziek zijn omdat die snel worden verbruikt en omdat we ze harder laten werken verbruiken ze alleen maar meer en krijgen ze vaak last van de spieren omdat die vragen om meer...

Ik denk dat je beter heel goed en precies kunt gaan voeren en meer bewegen alleen in de zin van rustig wandelen, niet in het zweet, en enkel een rustig drafje wanneer het paard dat aangeeft..
Ik heb op Fiek bijna 1,5 jaar niet gereden toen...

Ik vind het echt erg dat er zo weinig juiste info wordt gegeven door da's die blijkbaar het goede antwoord ook niet hebben, maar verwijs dan door ofzo, had vele paarden van erger ziek worden kunnen behoeden...

Onne, ik duim voor Meine! Ben benieuwd wanneer je de uitslag hebt :(:)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:30

Pfoe als ik jullie verhalen zo lees ben ik blij dat mijn dierenarts het wel direct zag!

Roos kwam erg vet van het land en begon eenmaal weer op stal steeds dwarser te worden met rijden en poetsen. Heb haar toen op rust gezet omdat ik dacht dat het misschien allemaal teveel voor haar was. Maar het dwarse gedrag met poetsen werd erger en erger, tot ik ineens haar nek niet meer aan mocht raken!
Heb direct de veearts gebeld en die kon gelukkig de volgende dag al komen, zij heeft gevoeld en gedaan en kwam direct op 2 dingen uit: óf vitamine E en selenium te kort óf IR, bloed af laten nemen en helaas, een combinatie van beide...

Haar advies was direct over te stappen op een ander soort voer met voldoende vitaminen en mineralen e.d., en weinig suikers en melasse. Heb een gel gehad om op haar nek te smeren om de pijn te verzachten enzo (en het hielp nog ook!)
Ik moet idd met haar gaan wandelen en dit opbouwen naar longeren maar zeker niet meer doen als wat Roza aan gaf te willen en kunnen met haar nek en billen.
Na ruim een maand heb ik er weer eens een zadeltje op gelegd en zo waar ging het goed.
Omdat deze DA bij ons op stal rijd kon zij af en toe naar Roza kijken en gelukkig zag ze goede vooruitgang.

Inmiddels zijn we een half jaar verder en gaat het steeds beter weer :)

Mijn DA wist dus wel wat er aan de hand was en wat eraan gedaan kon worden, dankzij haar is erger lijden van Roza voorkomen :)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:44

Wat goed zeg! Er zijn er dus wel wat die weten wat ze moeten doen.. Ik heb hier 3 artsen gehad die goed aangeschreven stonden maar 2 hadden het sowieso over inslapen...

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:06

dank je Roos, zodra ik wat weet laat ik het weten.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:52

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:01

Auky schreef:
Zijn er hier mensen met ervaring met GlucoBalance, waarvan de paarden geen overgewicht hebben?
Aukes arts denkt dat het namelijk wel een goede aanvulling zal zijn voor hem, maar is bang dat hij ervan gaat afvallen en dat kan hij niet hebben...

Mijn pony krijgt ook de GlucoBalance en is afgevallen (was ook wel nodig hoor).
Maar of het alleen hierdoor komt of door meer rijden, 24/7 buiten en n drainagekuur weet ik niet..

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:08

Ik heb mijn paard ook wel aan de maat gekocht, ze had wat jaren stilgestaan en volgens de smid die ik voor haar liet komen, had ze een verbrede witte lijn wat erop kon duiden dat ze Hb was geweest. Dat was het eerste. Na een jaar of 3 komt er een flinke manenkam opzetten en ga ik op zoek naar informatie, want Hb en dikke manenkam klinkt niet goed, afijn het resultaat weten we nu.
Ze heeft de eerste 10 jaar (ze was niet van mij toen!) weinig gewerkt en veel gegeten, gegeten met de koeien mee: mais, voederbieten of het hele jaar op een koeienwei , dan weer vast als een koe en heeft toen nooit biks gehad. Haar lijf kon dat, logisch, niet aan!

Auky, ik zal het wel merken binnenkort, mijn paard hoeft ook niet af te vallen en ik ben sinds deze week gestart met GlucoBalance.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:14

Mijne is nu ook aan het afvallen, en waardoor? Ik kon het me niet permitteren om alleen GB te gaan geven, of alleen meer te gaan bewegen of alleen maar een graasmasker om te doen. Ik moest alles in ene proberen om te zorgen dat ik de IR in de hand kan houden. Voor nu heb ik goede hoop.

Crista, fijn dat jouw DA het meteen herkende. Ik denk dat dat wel steeds meer gaat gebeuren nu. Door mijn 'case' gaat de DA hier de GlucoBalance proef van mij in de gaten houden. En ze gaven zelf toe nu pas te letten op IR, ipv pas te behandelen als het al HB is.
Al kan er nog van alles beter. Mijn DA zei vorig voorjaar toen Fliecka 4 was, dat ze 6 x per week minimaal een uur moest werken in de bak, om af te vallen. Maar hoe kun je dat nu gaan vragen van een 4-jarige?

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:15

Lees nu dat IR en een drainagekuur samen niet aangeraden worden.
Bij mijn pony is IR 'vastgesteld' (door een holistische dierenarts, maar er is geen bloed geprikt..) en ze krijgt momenteel GlucoBalance, een drainagekuur en nog n ander druppeltje..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:59

zweetvos schreef:
Mijn pony krijgt ook de GlucoBalance en is afgevallen (was ook wel nodig hoor).
Maar of het alleen hierdoor komt of door meer rijden, 24/7 buiten en n drainagekuur weet ik niet..


Bij onze typische IR paarden lijkt 24/7 buiten, meer rijden of een drainagekuur niet te werken voor afvallen en lijkt de gluco balance een goede werking te hebben.
Oppassen trouwens met drainage bij paarden die mogelijk een verstoring in de suikerhuishouding hebben, door drainage gaat dit nog veel meer schommelen..

Edit: Zie dat je het zelf al gezien had. Maar je geeft het onder begeleiding van een therapeute dus dan zal wel doorgemeten zijn of het dier het aankan en heeft het ook te maken met de mate van IR denk ik..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:02

Flosje, je hebt een pb erover...

Net Fiek weer het meetlint om gehad en er gaat nog steeds langzaam wat af... :-)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:09

wat weeg Fiek nu roos?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:22

Die Glucobalance kan je blijkbaar enkel via de DA verkrijgen?