[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:12

Hier ook net een bloedje afgemomen, voor cortisol, insuline en acth.
Als het een beetje mee zit heb ik donderdag een deel van de uitslag.

( sorry even heel druk geweest en dus nog geen foto van dikkie dik. )

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:39

Ik duim voor jullie,
Naar welke laboratoria is het toe gestuurd? Binnen een week antwoord vind ik namelijk erg snel, ik moest er vaak toch wel 2 weken op wachten..
En paardjes goed kunnen vasten en bloed gelijk gekoeld?
Ik wacht met spanning op de uitslagen!

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:06

Bloed is hier gelijk gekoeld, ik heb Utrecht als DA.
Vorige keer was het ook 3 weken voor ik de uitslag had, we wachten gewoon af, misschien heeft ze zich vergist in de tijd.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:13

Super zeg, ben benieuwd naar de uitslag!
Willen jullie hier dan ook de waardes vermelden met de normaalwaardes erbij... Elk lab meet weer met andere (hoe heet dat ook alweer..) 'tekens' en dat kan erg verwarrend zijn omdat bij de een een waarde van 14 goed is en bij een ander veel te hoog.. Bij sommigen kan 40 zelfs nog een goede waarde zijn...

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Goed bericht over het Greenguard graasmasker, mijn paard eet ermee! Nu even in de gaten houden of ze er niet teveel mee kan eten, want dan schieten we er niet veel mee op.
En ook ik heb gluco balance via de da bestelt, sinds gisteren is het binnen. Ik laat niks onbenut als het om het tegenhouden van IR gaat.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:06

Roosje is zondag het land op gegaan, met graasmasker welliswaar!

Maandag weer lang gegaan en omdat het zulk dramatisch slecht weer was voor de nacht toch maar een dekens op gedaan, was ze me erg dankbaar voor, nekje was toch een klein beetje hard dus heb haar vandaag flink aan het werk gezet....

Ook vandaag even bontje gehaald voor om het masker want ze krijgt wat kale plekjes op haar hoofd, ook een reserve masker gekocht voor als ze deze af weet te krijgen of zich er doorheen vreet ofzo....
Heeft nu 1 klein wondje op haar neus, meer een soort blaasje, maar ze heeft er geen pijn aan als ik eraan zit dus volgens mij valt het wel mee... toch ff in de gaten houden, hopen dat ze dat benodigde "eelt" laagje snel heeft aangemaakt en geen wondjes meer krijgt!

Vannacht wordt het helaas weer erg koud, dus dekentje weer op en hopen dat het fructaangehalte niet te hoog wordt....
Morgen mag ze dus ook weer goed aan het werk!

Om even terug te komen op de bloedonderzoeken, ik moest ook bijna 3 weken wachten op de uitslag, 1 deel kreeg ik na 1 week al de rest pas na 3 weken.... kosten waren bijna 130 euro...

Moet binnekort weer voor controle laten bloedprikken, maar nu ze 24/7 op het land staat weet ik niet zo goed wanneer ik dat het beste kan laten doen...
Iemand een idee? Wachten tot het fructaan gehalte wat gelijkmatiger is? en dan juist voor of na het werken?

Zal eens naar de precieze waarden vragen en met welke waardes het normaal is zeg maar, want dat heb ik eingelijk nog nooit gevraagd, mij werd alleen verteld dat bepaalde waarden te hoog waren en andere juist weer te laag maar niets met cijfers ofzo....

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:09

@ kukkie, ik heb die met 1 gat onderin, maar ik gebruik ze alleen van eht mekr Imperial Riding, die van Pagony enzo vind ik allemaal prut.... zijn van slechte kwaliteit en vreten ze zich heel snel doorheen...

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:16

jolin schreef:
Goed bericht over het Greenguard graasmasker, mijn paard eet ermee! Nu even in de gaten houden of ze er niet teveel mee kan eten, want dan schieten we er niet veel mee op.
En ook ik heb gluco balance via de da bestelt, sinds gisteren is het binnen. Ik laat niks onbenut als het om het tegenhouden van IR gaat.


Eigenlijk is het best apart dat je het via een da kan bestellen die de werking ervan niet 'begrijpt' of achter al die 'plantjes' staat. Ik werd door mijn dierenarts toen compleet uitgelachen en die kon me geen advies hoeveelheid geven..
In die zin zou ik dit middel wel altijd graag op advies van een therapeut van het merk willen geven eigenlijk.. Om ook te weten wanneer je moet stoppen, juist door moet gaan of zelfs een dubbele dosering aan mag houden..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:18

Crista, hoe erg was haar IR vorig jaar? En waarom kies je ervoor haar nu dan 24/7 op het land te laten?

De hoeveelheid fructaan maakt bij een IR gevoelig paard nauwelijks uit wanneer het toch 24/7 kan grazen. Pas wanneer je bewust laat grazen in de fructaan lage tijden..
Denk dat halverwege het weideseizoen testen goed te zien is wat het effect is op haar insuline maar dan had je het beter kunnen vergelijken met aan het einde van de winter wanneer ze maanden geen gras heeft gehad..
Nu krijg je straks alleen bevestiging van dat ze IR is en dat is bijna zonde van je geld denk ik..

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:13

Weer even een voorzichtig optimistische update van Flieck.

Ze draagt nog altijd de greenguard. Het masker met slechts 1 gaatje bewaar ik voor als ze weer nieuw gras erbij krijgen. Want daar kan ze dan nog minder mee eten.
met de greenguard kan ze gek genoeg ook uit de weidepomp drinken dus ze staat na een paar dagen op een kleiner stukje nu weer in de kudde, omdat het meeste gras daar nu eraf is.

Daarnaast heb ik haar bewegingsschema de afgelopen weken nog wat meer opgeschroefd, omdat ze nu ruim 5 jaar is. We werken sinds kort ook veel met de pessoa, en dit pakt ze super op. Het is een fijne intensieve bewegingstraining, zo onbelast.

En als laatste ben ik nu een kleine week bezig met GlucoBalance. Nu dus nog 2 x daags een maatschepje en straks 1 x per dag.
Ik voerde ook vito, maar dat raakte op. Omdat het hier even op was in de winkel en ik toch 2 x per dag de GlucoBalance moest geven, heb ik de Safe 7 sound van D&H genomen. Ik was toch niet helemaal weg van de Vito, omdat ze zo'n jeuk ontwikkelde.

En nu: krijgt ze dus 2 x per dag een flinke hand Safe & Sound, met daardoor de GlucoBalance. En ze beweegt nog iets intensiever. Ze graast zo'n 8 tot 10 ur per dag met de greenguard En:::

Ze is 2 singelgaatjes afgevallen! In een tijd waarin ze nrmaal gesproken alleen maar dikker werd. Ik ben erg blij. Ze is levendig, heeft energie zoals nooit tevoren en na wat zweetpartijen in de afgelopen weken is dat nu ook minder. Na een zware les is ze nu alleen onder de singel bezweet en een betje klammig op de borst ipv zeiknat over de hele borst en hals.

Haar manenkam voelt glad, niet zo gebobbeld als soms tevoren. En als ze aan de longe loopt, zie ik duidelijk haar buikspieren zitten.

Ik ga dus nog even niets veranderen en blijf even bij de Safe & Sound. Over 2 dagen mag ze de GB nog maar 1 x per dag.

Wat ik verder merk is dat ze echt meer drinkt. Dat kan ik nog niet helemaal plaatsen.

Ik hoop dat dit even zo doorzet. Dan wil ik over een paar weken haar waarden weet even laten opnemen. Vorig jaar rond deze tijd (iets later in het weidesiezoen) had ze een glucosewaarde van 5,7 en insuline was 12, waar ze uitgingen van 10 is normaal en 20 is insulineresistent. Verder was de diagnose toen: obesitas en een risicogeval voor Insulineresistentie. En ze had veel te veel lymfocyten, dat herinner ik me ook nog. Kon ik toen niet plaatsen en nu nog niet. Maar ook dat laat ik weer eens testen.

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:09

SuperRoos schreef:
jolin schreef:
Goed bericht over het Greenguard graasmasker, mijn paard eet ermee! Nu even in de gaten houden of ze er niet teveel mee kan eten, want dan schieten we er niet veel mee op.
En ook ik heb gluco balance via de da bestelt, sinds gisteren is het binnen. Ik laat niks onbenut als het om het tegenhouden van IR gaat.


Eigenlijk is het best apart dat je het via een da kan bestellen die de werking ervan niet 'begrijpt' of achter al die 'plantjes' staat. Ik werd door mijn dierenarts toen compleet uitgelachen en die kon me geen advies hoeveelheid geven..
In die zin zou ik dit middel wel altijd graag op advies van een therapeut van het merk willen geven eigenlijk.. Om ook te weten wanneer je moet stoppen, juist door moet gaan of zelfs een dubbele dosering aan mag houden..



Op de pot staat goed aangegeven hoeveel ik mag geven, en ik vertrouw wat mijn paard betreft heel goed mijn eigen ogen. Door schade en schande wel geleerd intussen. Ik probeer het middel en merk snel genoeg of het wat doet of niet. In mijn geval kijk ik nu of het beter werkt dan magnesium chelaat, dat laat ik nu even staan. Mijn da verklaarde me in 2006 al voor gek toen ik over IR begon, dus die vraag ik niet te veel meer! Ze hebben me nog nooit echt goed kunnen helpen, is duidelijk nog onbekend terrein. Ik denk niet dat alle middelen een groot aandeel hebben in de verzorging van IR, gecontroleerd voeren, indien mogelijk, is denk ik het belangrijkste. Maar ik probeer GlucoGalance om te kijken of ze op deze manier een paardwaardig bestaan kan leiden samen met haar kudde, dus toch de wei op gewapend met masker en ondersteunend poeder. Ze wil niet apart staan raakt echt in de stress dus dat is geen optie.

Ik lees net even een stuk van Kukkie en zij doet eigenlijk hetzelfde als ik doe, alleen voer ik Flexibel move. En mijn paard heeft niets om af te vallen, geen pond te veel behalve op de voor IR bekende plaatsen.
Kukkie, ik hoop dat Jo ook goed reageert op de GlucoBalance en dat vele drinken hoort echt bij diabetes.
Ik hoop dat we allemaal onze paarden op een goede manier dit voorjaar door kunnen krijgen.

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:13

Kukkie, welk Greenguard masker gebruik je nu de grote of de kleine?

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:29

Jolin, ik gebruik nu de grote Greenguard. Die kleine daar kon ze te makkelijk langs eten en zat zo strak om een beetje goed te blijven zitten.

Dat vele drinken is pas sinds de GlucoBlance overigens. Daarvoor heeft ze dat nooit gehad. En ze krijgt zelfs flink wat water door de Safe & Sound waar ik de GB in doe. Omdat ze normaal gesproken door het schrokken meteen een slokdarmverstopping krijgt van iets dat lijkt op lucerne of gehakseld spul.

Ik heb net foto's gemaakt in de wei. Zal ze even uploaden.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:53

Hier zie je haar in het geheel.
Afbeelding

En hier zie je dat er bij haar ribben wel een laagje wet zit, maar meteen daar achter/onder niet meer
Afbeelding

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:01

Kukkie, wat een goed nieuws over Flieck, fijn zeg!
Fiek ging ook meer drinken met de glucobalance, goed voor de nieren en lever! Toen had ze teveel lymfocyten zei je? Had de dierenarts daar een verklaring voor? Is gewoon teveel witte bloedcellen als ik het begrijp en dat kan wanneer ergens een ontsteking zit of als er een lagere weerstand is meen ik..
Op de foto ziet ze er goed uit, ben benieuwd wat de test eventueel uitwijst over een tijdje!

Jolin, ik bedoelde het ook meer van dat ik het me gewoon in het algemeen afvraag... Dat dierenartsen er normaal zo streng in zijn in het voorschrijven van medicijnen en dit is ook gewoon echt een medicijn en zonder dat ze de werking zelf begrijpen schrijven ze dit wel voor zeg maar..
Ik hoop dat je snel wat merkt van de glucobalance, zou mooi zijn!

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:09

Roos, dat klopt... witte bloedcellen. De DA zei dat het kan duiden op een ontsteking, herstelende van een ziekte of heel veel stress of kanker.
Ze had nergens een ontsteking, was bij mijn weten niet ziek geweest en had ook geen stress tijdens bloedafname. Dat laatste vind ze gewoon lekker, die gek.
Maar kanker was dus ook een optie. En dat laat ik niet checken als er niets aan de hand is. Ze kostte me nog geen 1200 euro, en ik ga niet aan de hand van 1 test haar helemaal overhoop laten testen op een kliniek vor duizenden euro's als er niet echt iets mis is met haar qua verdere gezondheid of klachten.

Dus gewoon dit jaar weer een testje. En als het dan nog zo verhoogd is, dan kijk ik wel weer verder. Kanker leek me erg onwaarschijnlijk. En het was een momentopname.

Goed te horen dat Fli niet de enige is die meer drinkt met GlucoBalance.

Hoe vind jij trouwens dat ze eruit ziet op de foto, nu? ik weet dat je een doodzieke Figor gewend bent geweest, maar wat denk je qua hoeveel overgewicht ze nog heeft?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:17

Wat een uitspraak van je da zeg :o.. Een paard kan overal ontstekingen hebben. Fiek had ook een hoge waarde lymfocieten. Dierenarts kon daar niets mee tot zijn huidige therapeute bij hem kwam, hij bleek een ontsteking in zijn darm te hebben (die wij natuurlijk nooit kunnen zien) en na een behandeling van een dikke week (met veel stinkmest en prut) was die ontsteking eruit en bij de test erna was de waarde normaal...
Ben benieuwd wat de waarde de komende keer is bij haar. Misschien kan Ellepel je nog wat info geven over verhoogde lymfocieten, die is daar veel mee bezig!
Ik vind Flieck er goed uit zien, en zoals je zegt kan ik bijna niet meer objectief kijken haha maar ze glanst mooi en ziet er gezond uit, wel zie ik iets wat ik nu bij Fiek ook nog zie en dat is dat ze over de gehele lijn als het ware wat vettiger zijn, net onder de huid, snap je wat ik bedoel? En ik denk dat dat een kenmerk is waaruit je de gevoeligheid voor obesitas en IR nog erg goed kunt halen..
Maar als je zeg dat ze nu nog aan het afvallen is dan is dat super, en iets om in de gaten te houden bij welk evenwicht ze mooi iets af blijft vallen, helemaal super!
Ik ben trouwens erg benieuwd of haar jeuk stopt nu ze van de Vito af is. Ondanks dat het een mooi voer is hoor ik toch meerdere mensen hierover en over de jeuk die verdwijnt bij een overstap naar ander voer..

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:24

Ze heeft al geen jeuk meer. Dat stopte meteen na het stoppen met Vito. Ik had ook al een voeradvies mail verstuurd naar Marstall en die zeiden dat eevn overstap naar Wiesencobs misschien zou kunnen helpen.
Zelf denk ik dat ze niet goed tegen de wortel en knoflooksnippers kon die erin zitten. Maar dat blijft gissen. De Safe and Sound heeft dan wel een beetje melasse en minder eiwit dat Vito, maar over het geheel reageert ze hier goed op, zonder jeuk, en het bevat lekker veel vezels en toch genoeg vitamines en mineralen.

Overigens heeft ze elk voorjaar een soort 'jeuk'periode. Ik snap het niet helemaal. Dan ook een hardere manenkam en erg veel vet in de manenaanzet. Het kon ook komen doordat ik eventjes olie bijvoerde, omdat het ruiperiode is geweest. En omdat ze zeiden dat Vito bij een paard in training na een poosje niet genoeg kan blijken, qua energiebehoefte. Omdat ze toen nog op stal stond met alleen hooi gaf ik ook de olie. Daar wou ik al mee stoppen op het gras.

En mocht blijken uit de bloedtest dat ze selenium tekort heeft, dan koop ik daar wel zo'n pompje voor. Ik hou het nu het liefst bij 1 supplement en een sober voertje, naast het gras.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:30

Het is ook erg jammer dat de wortel en de knoflook er in zit, wanneer ik wil dat mijn paard dat eet voeg ik dat zelf wel toe in het voer.. Ik voer het liefst ook zo puur mogelijk idd.
Elk voorjaar even wat jeuk, misschien reageert ze puur op de eiwitten, dat zou ook nog kunnen? Moet zeggen dat Fiek nu ook wat gevoeliger is voor jeuk maar dat is vaak ook snel weer over en is niet 'erg' zeg maar...

Wat voor olie voerde je bij? Op zich is olie goed voor een paard en wanneer het een pure olie is zal het niks moeten veroorzaken..

Wanneer ben je van plan de test te laten doen?

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:48

Testen wil ik over een week of twee.

Ik voerde de lijnzaad/distelolie van Marstall erbij.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:59

Ik ben me er bewust van dat dit een momentopname is, maar eindelijk zie ik echte zachtheid in zijn lichaam... Wow <3

Afbeelding

Helemaal als ik daarbij dit in mijn achterhoofd hou..

Afbeelding

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:00

Sjeeemig Roos, die bovenste foto is echt heel fijn! Kijk die kaak en hals alleen al. Daarbij is zijn bovenlijn veel minder gebobbeld en natuurlijk zie je duidelijk dat hij veel minder buik heeft.
Mooi plaatje! Hoe lang was de onderste foto ook alweer geleden?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:15

Zo Roos wat een verschil weer! ook als ik kijk naar de laatste foto's van vorige keer, je ziet hem idd soepeler zijn en idd die zachtheid zoals je zelf al zegt! Als ik niet beter zou weten zou ik niet zeggen dattie ziek is zo van de foto!

En waarom ik Roza 24/7 op het land heb? Ik heb helaas weinig keus.... anders moet ze het doen met een paar uurtje per dag in de paddock en de rest op stal (mogen niet zonder toezicht buiten staan), bovendien heb ik daar mijn andere pony ook mee omdat ik gewoon simpel weg geen tijd heb om 2 pony's op verschillende stallen te doen... Moet nu gewoon heel goed in de gaten houden hoe het gaat en anders desnoods toch terug naar stal... maar dat is alleen in uiterste nood!
Bloed heb ik afgelopen winter laten prikken, toen is dus de IR geconstateerd. Het was geen dramatisch geval maar als we gaan kijken naar een schaal van 1 op 10 (1 is gezond, 10 is volledig IR) zat ze toch wel tussen de 6 en de 7. Hoe erg zou je Fiek beoordelen op die schaal?
Zit nu dit idd heel erg te twijfelen wat wijsheid is.... halverwege het seizoen laten testen of wachten tot de stalperiode?
Denk dat het gewoon heel belangrijk is dat je naar je paardje kijkt en observeert! Vaak zie je zelf het beste aan je beestje of het goed gaat of niet....

Kukkie, ook ik voer D&H Safe & Sound, ben er zelf erg blij mee en vind het een fijn voer, Roza eet het voor haar doen redelijk (ze is nooit heel gek geweest op krachtvoer...) ik voer er op advies van de DA nog een selenium en vit. E supplement bij.
Flieck ziet er ook stukken beter uit hoor, glimt lekker en ziet er ook gelukkig uit, ook niet geheel onbelangrijk!

Hoor jullie steeds maar over die Glucobalance, ga ook maar eens kijken wat dat precies is, heb me er nog niet echt in verdiept moet ik eerlijk zeggen....

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:21

Kukkie schreef:
Sjeeemig Roos, die bovenste foto is echt heel fijn! Kijk die kaak en hals alleen al. Daarbij is zijn bovenlijn veel minder gebobbeld en natuurlijk zie je duidelijk dat hij veel minder buik heeft.
Mooi plaatje! Hoe lang was de onderste foto ook alweer geleden?


November 2008, kun je nagaan hoe lang we al bezig zijn..
Pas sinds ik de holistische therapeute in de arm heb genomen heb ik het gevoel dat we de goede kant op gaan, daarvoor was er geen uitweg..

En we hebben ook nog een klein geheim :-) Fiek staat sinds een paar weken weer in een klein weitje en blijft dus afvallen!!! :-)

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:21

Wat ik mij trouwens wel afvraag bij iedereen hier, hoe is het bij jou paardje gekomen?

Bedoel het absoluut niet neerbuigend hoor want zit zelf ook met een IR pony maar bedoel het meer in de trant van, hebben jullie het aan zien komen?

Ik wist niet dat er bij paarden iets bestond als IR, laat staan dat sommige paarden er gevoeliger voor zijn en laat staan dat het kan komen door o.a. te dik zijn (beetje kort door de bocht maar oke)
Roza stond afgelopen jaar op het land en werd dikker en dikker, ik dacht steeds ach, gaat er wel weer af als we op stal staan... alleen ging het er niet meer zo makkelijk af en bleek ze dus IR.
Als ik eerder van het bestaan van IR had geweten had ik het misschien wel voor kunnen zijn...

Hoe zit dit bij jullie? Ook een stuk niet weten van het bestaan of was het onmacht en kon je er dus niks aan doen? of hebben jullie je beestje zo gekocht?