[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:25

Onne, als het niet lukt met de foto's mag je ze wel weer naar mij sturen hoor, dan plaats ik ze. Ook bij Meine klinken de kenmerken erg herkenbaar..
Maar ik zeg het nogmaals, we hebben eerder paarden in het topic gehad die alle kenmerken bezaten maar niet IR waren..

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:34

Foto's heb ik wel. Ze is ondertussen wel iets aangekomen, omdat ze nu dus bevangen is en al zo'n 3 maanden niet meer gewerkt heeft. Ze staat eigenlijk nooit op het gras en ik voer al vanaf 2007 safe and sound. Toen werd ze bevangen en sindsdien ben ik altijd heel voorzichtig. Toen afgelopen winter heb ik ze iedere dag een uurtje op een andere wei gezet, omdat hun kale wei dus helemaal hard en onregelmatig was, zodat ze toch hun beweging kregen. Helaas had ik dat beter niet kunnen doen, want ondanks de sneeuw is ze toch weer bevangen geraakt.

http://img218.imageshack.us/i/s13042010006.jpg/
http://img99.imageshack.us/i/s13042010007.jpg/
http://img213.imageshack.us/i/s13042010005.jpg/

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 13:13

Ziet er inderdaad behoorlijk typerend uit.. :(:)
Ze werd dus zelfs bevangen terwijl ze niet meer op gras kwam?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:24

In 2007 is ze bevangen geraakt, na maanden sukkelen heb ik eens een magnesiumkuur gegeven en na een week liep ze beter dan ooit te voren. Ze stond niet op het gras, behalve die paar uur tijdens die periode met veel sneeuw. Dus ik denk dat ze toen teveel fructaan binnen heeft gekregen. Dus op dat moment heeft ze wel even op het gras gestaan.

Pien06
Berichten: 64
Geregistreerd: 28-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:35

Ik zie safe & sound vaak voorbij komen, maar ik heb gehoord dat er niet voldoende vitaminen en mineralen in zitten. Weet iemand daar meer over?
Ik zit erover te twijfelen om het te voeren, maar ik wil wel voldoende vitaminen en mineralen geven. Een gebrek hieraan lijkt me de IR niet helpen.

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 00:00

Ik meld mij ook maar, hier dus ook een IR paard in het bezit.

Voer nu ook al een tijd S&S van Dodson en Horrel. Hoewel het als goed getest is voor Auke, twijfel ik toch enigszins of het het juiste voer is voor hem. Er zit natuurlijk altijd nog rietsuikermelasse in. Ben dus weer aan het zoeken, wikken en wegen geslagen.

Hoe staat het eigenlijk met het verharen van jullie paarden?

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:52

Verharen is goed bij meine ( was bij Onne ook altijd wel goed )
@ Auky misschien kan je revital cubes eens proberen, ook speciaal voor hb paarden ed.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:07

Pien06 schreef:
Ik zie safe & sound vaak voorbij komen, maar ik heb gehoord dat er niet voldoende vitaminen en mineralen in zitten. Weet iemand daar meer over?
Ik zit erover te twijfelen om het te voeren, maar ik wil wel voldoende vitaminen en mineralen geven. Een gebrek hieraan lijkt me de IR niet helpen.


www.voervergelijk.nl

en voor de gehaltes die je niet te weten komt daar kan je deze link bekijken
http://www.horse-hound-tack-shop.de/sho ... hp/coID/12

(Stärke = zetmeel)

Ik ga de High Fibre Nuts geven van Dodson and Horrel, zitten ook nog mooi laag in zetmeel (15%) maar zijn zeer hoog in vitamines en mineralen. Eén kilo bevat de dagelijkse behoefte aan vitamines en mineralen.

jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:22

Ik wil ook nog even Flexibel move van Hipro vermelden als geschikt voer voor IR paarden, ik snap echt niet dat dit voer niet vaker genoemd word ! Zeker voor de paarden die al afgevallen zijn, maar blijven kampen met vetophopingen is het een uitstekend voer, het is extreem laag in suikers en zetmeel, maar alle waardevolle vitamines zitten erin! http://www.oldehietmoat.nl/speciaalvoed ... iment.html

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:25

Wat een interessante tip, Jolin! Het zit ook nog eens heel hoog in vetten, ik ga dadelijk eens kijken waar er daar verdelers van te vinden zijn.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:51

Auky schreef:
Hoe staat het eigenlijk met het verharen van jullie paarden?


Vorig jaar ging het verharen erg moeizaam. Nu hij onder behandeling is van de holistische arts vliegen de haren eraf en is zijn energie er niet door afgenomen. Dit was vorig jaar heel erg het geval..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:52

Binnenkort maar weer even de info verzamelen die dus ook nog in de openingspost vermeld mag worden...

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:52

SuperRoos schreef:
Binnenkort maar weer even de info verzamelen die dus ook nog in de openingspost vermeld mag worden...



Deze online presentatie van dr Nicholas Frank zou er ook bij moeten, ( wel Engelstalig, maar een hele goede uitleg over EMS.)
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:32

Superroos, je hebt een mooi stuk geschreven!

Esther, ik heb net die presentatie gezien/gehoord. Dank je voor de link.
Voor mij niets nieuws helaas, maar wel erg informatief en duidelijk voor mensen die zich er nog niet helemaal in hebben verdiept.

Ik lees hier ook weer graag mee. Helaas zou ik bijna zeggen, is ons weideseizoen ook weer begonnen. En ik heb nog geen nieuw/beter graasmasker en de GlucoBalance is ook nog niet binnen. Ben best zenuwachtig aangezien mijn paardje nog lang niet genoeg is afgevallen om dit er nog bovenop te krijgen.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:00

Net even de dierenarts aan de lijn gehad. Hij komt volgende week dinsdag bloed afnemen om te laten onderzoeken of Grietje idd IR heeft. Hoe doen jullie dat met voeren? Ik voer ze 's ochtends hooi en volgens mijn dierenarts veranderd hooi de test niet echt. Maar voor de zekerheid toch maar wel heel vroeg voeren.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:15

Capopjekop, In die link bovenstaand van de audio-presentatie en in meer info staat dat een paard dat getest wordt op IR echt beter een poosje nuchter kan zijn. Dus misschien kan je DA redelijk vroeg komen en sla je grietje die ochtend even over tot na de test?

Ik heb net van mijn DA gehoord dat de GlucoBalance onderweg is. Dat zou fijn zijn. Daarnaast heb ik een grotere Greenguard besteld, die hopelijk beter past zodat ze er niet langs kan eten. (heb nu blijkbaar de pony-uitvoering en daar kan ze langs eten, na een poosje prutten).

Ook heb ik wat fijn leesmatiraal gekregen (bedankt Esther).

Het enige waar ik me nu naast de IR een beetje druk over maak is het schuren. Fli is begonnen te schuren, in de laatste week voor ze het land op gingen. Alleen de manenkam. Ze had er al steeds zo'n jeuk aan. Vorige jaren heeft ze ook al jeuk ontwikkeld, maar dat trok weer weg. Nu blijft die manenkam vrij hard en ik ben zo bang dat ze hiernaast nu ook ZE ontwikkeld heeft oid. Het kan zeker niet van gras komen, omdat ze dat nog niet kreeg toen. Wel stond ze overdag gewoon buiten, zoals de hele winter al.

Pieker me suf, want Drainage comositum mag je niet geven aan IR paarden en ik wil haar toch een beetje detoxen. Ook omdat er weer een wormenspuit in moet. En die durf ik al amper te geven vanwege de IR.
Iemand ervaring met leemkuren om de boel op te schonen? En kan dat icm de GlucoBalance die ze hopelijk vanaf eind van de week gaat krijgen?

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:23

Met mijn IR paard gaat het momenteel nog steeds goed (staat 24/7 buiten op het gras, heb helaas geen andere keuze in deze omgeving). Hij heeft een paar maanden geleden een behandeling gehad van een natuurgeneeskundige (hij is ook dierenarts) met bloed afnemen en acupunctuur en daarnaast geef ik hem wat Chinese kruiden om zijn lever en milt goed te laten werken. We voeren de kudde buiten dagelijks wat extra hooi bij en verder leven ze op gras en ander groen.
De kruiden doe ik in twee handjes Nature's Best muesli (ja, heel fout, maar hij doet het er prima op) met wat lijnzaadolie.

Hij zit nog steeds heel goed in zijn vel, zijn verharing gaat prima, hij loopt ruim en niet meer zo houterig als voorgaande jaren, zijn gewicht ziet er prima uit (eindelijk!!!), zijn manenkam kan soms ietsje harder zijn, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik laat hem wel veel lopen, rijden, los werken, van alles en nog wat, dat wissel ik af. Ben echt heel blij met dit resultaat, al ben ik wel bang voor de maand mei, want dat is DE grote test met het opkomende gras.........

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 13:31

Twiggy, wat fijn!
Maar ik denk dat je al middenin je test zit hoor... het gras is hier in elk geval donkergroen en vet en schiet omhoog. Ook is er af en toe veel fructaan aanwezig door nog wat kou. Dus als het nu goed gaat, zou ik van mei niet al te veel vrezen.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:39

Kukkie schreef:
Twiggy, wat fijn!
Maar ik denk dat je al middenin je test zit hoor... het gras is hier in elk geval donkergroen en vet en schiet omhoog. Ook is er af en toe veel fructaan aanwezig door nog wat kou. Dus als het nu goed gaat, zou ik van mei niet al te veel vrezen.


Nou, bij ons staat nog niet echt veel, hoor. Ze hebben het hele jaar er op gelopen, he, het is pas net recht getrokken en nu begint de groeispurt zo'n beetje (veengrond). Het ergste moet echt bij ons nog komen. Oh, ik hoop zo dat het goed gaat, want anders heb ik echt een heel groot probleem........... :\

En ja, dat fructaangehalte..... moet zeggen dat het echt goed gaat tot nu toe........ Duim duim duim voor de komende tijd!!! ;)

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:01

Kukkie schreef:
Pieker me suf, want Drainage comositum mag je niet geven aan IR paarden


Vanwaar is dat??

Zijn er hier mensen met ervaring met GlucoBalance, waarvan de paarden geen overgewicht hebben?
Aukes arts denkt dat het namelijk wel een goede aanvulling zal zijn voor hem, maar is bang dat hij ervan gaat afvallen en dat kan hij niet hebben...

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:16

Auky, ik wist dat eerst ook niet. Maar het staat bij de paardendrogist ergens bij de gehele productomschrijving, of op de site van die leverancier. Ik heb het gezien op een anders pc nadat iemand bij Horsewellness me daar op wees. Ze liet het me toen op de computer zien. Ik heb het afgelopen jaar namelijk nog wel gegeven, toen ik het niet wist. Ik kan het zo gauw niet vinden.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:32

Kukkie schreef:
Ik lees hier ook weer graag mee. Helaas zou ik bijna zeggen, is ons weideseizoen ook weer begonnen. En ik heb nog geen nieuw/beter graasmasker en de GlucoBalance is ook nog niet binnen. Ben best zenuwachtig aangezien mijn paardje nog lang niet genoeg is afgevallen om dit er nog bovenop te krijgen.


Kun je haar niet nog wat meer van het gras laten dan? Hoeveel staat ze er nu op, en wat is de conditie van het gras?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:35

Kukkie schreef:
Het enige waar ik me nu naast de IR een beetje druk over maak is het schuren. Fli is begonnen te schuren, in de laatste week voor ze het land op gingen. Alleen de manenkam. Ze had er al steeds zo'n jeuk aan. Vorige jaren heeft ze ook al jeuk ontwikkeld, maar dat trok weer weg. Nu blijft die manenkam vrij hard en ik ben zo bang dat ze hiernaast nu ook ZE ontwikkeld heeft oid. Het kan zeker niet van gras komen, omdat ze dat nog niet kreeg toen. Wel stond ze overdag gewoon buiten, zoals de hele winter al.

Pieker me suf, want Drainage comositum mag je niet geven aan IR paarden en ik wil haar toch een beetje detoxen. Ook omdat er weer een wormenspuit in moet. En die durf ik al amper te geven vanwege de IR.
Iemand ervaring met leemkuren om de boel op te schonen? En kan dat icm de GlucoBalance die ze hopelijk vanaf eind van de week gaat krijgen?


Zou jammer zijn als ze ook ZE krijgt.. Wat wel is, is dat mugjes graag steken op plekken waar meer vet onder de huid ligt en aangezien 'onze' paarden die fraaie vetbulten hebben worden ze daar dus snel geprikt en kan de jeuk verklaard zijn, misschien kun je uitwendig iets met een goed vliegenmiddel..

Een leemkuur is een geweldig iets, ik zou er echter wel wat extra info over zien te krijgen, bij Fiek ging zijn suiker ook erg schommelen, net als de drainage dus kan doen en dit de reden is waarom je het beter niet kunt geven aan dieren met een vorm van suikerziekte

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:36

Twiggy2008 schreef:
Met mijn IR paard gaat het momenteel nog steeds goed (staat 24/7 buiten op het gras, heb helaas geen andere keuze in deze omgeving). Hij heeft een paar maanden geleden een behandeling gehad van een natuurgeneeskundige (hij is ook dierenarts) met bloed afnemen en acupunctuur en daarnaast geef ik hem wat Chinese kruiden om zijn lever en milt goed te laten werken. We voeren de kudde buiten dagelijks wat extra hooi bij en verder leven ze op gras en ander groen.
De kruiden doe ik in twee handjes Nature's Best muesli (ja, heel fout, maar hij doet het er prima op) met wat lijnzaadolie.

Hij zit nog steeds heel goed in zijn vel, zijn verharing gaat prima, hij loopt ruim en niet meer zo houterig als voorgaande jaren, zijn gewicht ziet er prima uit (eindelijk!!!), zijn manenkam kan soms ietsje harder zijn, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ik laat hem wel veel lopen, rijden, los werken, van alles en nog wat, dat wissel ik af. Ben echt heel blij met dit resultaat, al ben ik wel bang voor de maand mei, want dat is DE grote test met het opkomende gras.........


Wat super om te horen zeg! Lijkt of je de oorzaak dus echt goed te pakken hebt gehad met de lever en de milt en de kruiden goed hun werk hebben gedaan! Fijn!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:38