[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:54

Dank je Roos.

Ik had al gezocht op leemkuren, maar kom steeds tegen dat het heel heftig is en dat je het niet mag geven aan een paard dat een chip heeft. Dar heeft Fli helaas wel.
Daarbij staat er dat het de werking van andere geneesmiddelen kan beinvloeden. En zodra de GlucoBalance binnen is, begin ik daarmee. Ik wil dat eerst objectief bekijken, zonder en leem achteraan te gooien.

Ze staat nu 3 tot 5 uur per dag op het gras, met een ponymasker op van Greenguard. Paardenmaat is besteld, want het zal niet lang duren voor ze erachter is dat ze langs dat kleinere masker kan eten.

De jeuk kan komen van de olie met distel en omega 3 die ik bij de Vito kon geven, omdat ik toch veel van haar vraag. Daar ben ik dus mee gestopt. Nu alleen een beetje vito.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:57

Leem werkt alleen chips van voor '90 eruit, daarna is de techniek veranderd.. Fiek, Cris en alle andere paarden die we gehad hebben hebben meerdere leemkuren gehad en zijn daarna altijd getest op chips, zaten nog gewoon op dezelfde plek..
Enkel wanneer de chip niet goed is ingekapseld wordt deze eruit gewerkt maar daar moet je dan alleen maar blij mee zijn..
(meen dat dit ook wel op een site gemeld staat)

Ga je de gluco balance nu voor het eerst geven?
Olie de oorzaak van de jeuk? Olie kan dit juist vaak verhelpen dus vraag het me af..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:58

Ik heb inmiddels een update van de opening doorgestuurd dus ben benieuwd of dat geplaatst wordt, dan horen jullie het wel weer!
Heb alle tips erin verwerkt en ook even het stukje van drainage in combi met IR genoemd :-)

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:09

Beginpost is al aangepast, helemaal super! Bekijken jullie hem weer..

Ik heb nu pas tijd voor de link: http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

Wat is dit super zeg! Echt een hele mooie bron, iedereen kijken!
Ik kan eindelijk een zucht van verlichting slaken, Fiek is niet de ergste geweest... Maar toch zie ik de enorme vergelijkingen... Super duidelijk verhaal en interessante foto's erbij!

hokke

Berichten: 384
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:57

Inderdaad een mooie bron.

Ik zit steeds meer te denken dat Ilvie toch IR is. Ik zie ook wel dingen in Ilvie terug. Bobbel (vet/oedeem?) onder haar buik. Nu al een dikke manenkam na twee weken wei. Hele dikke kont gekregen. Zal morgen weer eens een foto maken van nu. Gisteren stijf van de suikers?? en vandaag dus een stoepje gezet. Liep vandaag al weer wat soepeler.

Foto's op pag 97 van vorige topic, na de foto's heeft ze een hoefzweer gehad en heeft dus anderhalve week niet veel gedaan. Ja lekker gras gegeten. }> Kan gelukkig wel weer aan het werk met haar.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:46


EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:56

SuperRoos schreef:
Beginpost is al aangepast, helemaal super! Bekijken jullie hem weer..

Ik heb nu pas tijd voor de link: http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/

Wat is dit super zeg! Echt een hele mooie bron, iedereen kijken!
Ik kan eindelijk een zucht van verlichting slaken, Fiek is niet de ergste geweest... Maar toch zie ik de enorme vergelijkingen... Super duidelijk verhaal en interessante foto's erbij!


Misschien is het ook heel nuttig om dit boekje te vermelden in de beginpost, Understanding Your Horse's Weight - Shannon Pratt (jan 2010) je kunt het bij Bol bestellen en kost 14,99.
Dit boekje legt op een hele heldere manier uit hoe de voedingsbehoefte ( energie) berekend kan worden, hoe je de bodyscore kunt doen uitleg over verschillende voeding en wat wel en niet geschikt is etc. en hoe de spijsvertering werkt. Ook zijn er aparte hoofdstukjes voor te dunne paarden en te dikke paarden en adviezen hoe je daar het beste mee om kan gaan.

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:18

Bah... krijg ik net mijn nieuwe greenguard binnen, maatje paard. Is het gewoon een soort enorme vierkante teil met gaten erin. Maatje trekpaard XL, lijkt het....

Ik wilde juist geen BestFriend omdat ze dan amper kunnen niezen/briesen en omdat het me zo zweterig lijkt bij het ademen alleen al. En de Greenguard maat pony die ze nu heeft daan kan ze een beetje langs eten, in de achterhoekjes, omdat die helemaal open zijn. Maar deze teil lijkt me toch ook weer te groot. Zucht. Hier kan ze ook de waterpomp niet mee in beweging krijgen, of mee drinken uit dat ding.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:44


jolin

Berichten: 727
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: op tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:24

Vandaag het Greenguard grasmasker van de paardendrogist binnen gekregen. Dat kan je een week op proef huren, ik ben benieuwd, misschien kan ik haar zo redelijk veilig in de wei laten!
Nu ze zo'n 7 uur in de wei staat komt het toch wel aan met de suikers. Meer kan nu echt niet merk ik.

Estherhegt, het masker in je vraag vind ikzelf niet zo geweldig, ik heb het gisteren nog een tijdje omgedaan bij mijn paard, maar ze liep maar te drentelen en het gaatje is wel heel klein. Ik kreeg haar wel zover dat ze ermee kon drinken. Ik houd het zeker voor nood maar hoop op een betere!

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:23

Esther, ik ga een soortgelijke ook testen. Want omdat Fli met dat abnormaal grote ding van Greenguard niet kan drinken uit de pomp, moet ik nu tonnen water gaan vullen. Ze staan alleen met 14 paarden op de wei, die allemaal liever de tonnen pakken. Dus wellicht is het toch een optie, omdat ze dan wel uit de weidepomp kan drinken. Ik moet het allemaal even proberen.

Fli stond net 4 uur buiten met masker en was tonnetje rond toen ik haar ging halen.... grrrr.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:44

hokke schreef:
Inderdaad een mooie bron.

Ik zit steeds meer te denken dat Ilvie toch IR is. Ik zie ook wel dingen in Ilvie terug. Bobbel (vet/oedeem?) onder haar buik. Nu al een dikke manenkam na twee weken wei. Hele dikke kont gekregen. Zal morgen weer eens een foto maken van nu. Gisteren stijf van de suikers?? en vandaag dus een stoepje gezet. Liep vandaag al weer wat soepeler.

Foto's op pag 97 van vorige topic, na de foto's heeft ze een hoefzweer gehad en heeft dus anderhalve week niet veel gedaan. Ja lekker gras gegeten. }> Kan gelukkig wel weer aan het werk met haar.


Balen zeg, misschien toch eens de moeite waard haar te laten testen? Kun je er beter vroeg bij zijn en bijvoorbeeld al wat aanpassen in haar ritme.. Bijvoorbeeld wat vaker op het stoepje of iets... Als je zou willen dat ik een keer kwam kijken, of als je Fiek wil zien om een echt IR paard te zien en 'voelen' in het echt mag altijd hoor..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:44

EstherHegt schreef:
Misschien is het ook heel nuttig om dit boekje te vermelden in de beginpost, Understanding Your Horse's Weight - Shannon Pratt (jan 2010) je kunt het bij Bol bestellen en kost 14,99.
Dit boekje legt op een hele heldere manier uit hoe de voedingsbehoefte ( energie) berekend kan worden, hoe je de bodyscore kunt doen uitleg over verschillende voeding en wat wel en niet geschikt is etc. en hoe de spijsvertering werkt. Ook zijn er aparte hoofdstukjes voor te dunne paarden en te dikke paarden en adviezen hoe je daar het beste mee om kan gaan.


Heb je nog meer ;-) Dan kan ik alles in een keer laten aanpassen hihi.. Ik zal alles gewoon weer even opslaan en over een tijdje laten aanpassen!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:46

Zometeen komt de therapeute van Fiek, duimen jullie mee!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:14

Foto's van Fiek van vandaag om jullie even te laten zien hoe hij het doet!

Afbeelding
Van de voorkant, geen vetzakkie meer :-)

Afbeelding
Voetjes gaan ook weer mooi van de vloer :-)

En in link:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6NUGOWA.jpg
Een fijn galopje..

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:20

SuperRoos schreef:
EstherHegt schreef:
Misschien is het ook heel nuttig om dit boekje te vermelden in de beginpost, Understanding Your Horse's Weight - Shannon Pratt (jan 2010) je kunt het bij Bol bestellen en kost 14,99.
Dit boekje legt op een hele heldere manier uit hoe de voedingsbehoefte ( energie) berekend kan worden, hoe je de bodyscore kunt doen uitleg over verschillende voeding en wat wel en niet geschikt is etc. en hoe de spijsvertering werkt. Ook zijn er aparte hoofdstukjes voor te dunne paarden en te dikke paarden en adviezen hoe je daar het beste mee om kan gaan.


Heb je nog meer ;-) Dan kan ik alles in een keer laten aanpassen hihi.. Ik zal alles gewoon weer even opslaan en over een tijdje laten aanpassen!


Hahaha, ja ik heb nog meer-)
Over gras en suikers is deze online presentatie van Kathryn Watts een erg goede. http://www.safergrass.org/videos/CHO%20confusion/ deze gaat over de verwarring in de termen van wat is nu fructaan, ( fructaan is een verzamelnaam) en hoe wordt het gemeten.

Goede boekjes zijn van dr Ramey, Ramey is wel erg to the point en houd niet van 'not evidence based medication'.
Het boekje laminitis explained is geschreven door verschillende deskundigen gaat over hoefbevangenheid o.a. door Chris Pollit, ( Chris heeft door onderzoek het fructaan kunnen bewijzen als een oorzaak van HB) Ook over oorzaken van bevangenheid door Philip Johnson ( Philip is een expert op gebied van IR en Cushing) Ook weer andere experts over voeding etc. Kortom een boekje geschreven door experts op hun vakgebied over een onderwerp.
Een leesvoorbeeld is wel te zien http://www.amazon.com/Laminitis-Explain ... 1872119557 je kunt op het boekje klikken en voorbeeldpagina's in kijken.
Van Ramey vind ik dit ook een fijn boekje Concise Guide to Medications, Supplements and Herbs for the Horse, dit boekje beschrijft over wat voor middelen, kruiden etc wel of niet werken en of er wel of geen wetenschappelijk bewijs voor is. Maar dat boekje gaat eigenlijk niet echt om IR, het is wat algemener.

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:30

Kukkie schreef:
Esther, ik ga een soortgelijke ook testen. Want omdat Fli met dat abnormaal grote ding van Greenguard niet kan drinken uit de pomp, moet ik nu tonnen water gaan vullen. Ze staan alleen met 14 paarden op de wei, die allemaal liever de tonnen pakken. Dus wellicht is het toch een optie, omdat ze dan wel uit de weidepomp kan drinken. Ik moet het allemaal even proberen.

Fli stond net 4 uur buiten met masker en was tonnetje rond toen ik haar ging halen.... grrrr.



Leuk om te gaan testen, ik heb weliswaar geen paard dat IR is, maar een paard die het wel kan worden door haar Cushing, ik puzzle me dus ook suf om het te voorkomen. Uiteindelijk kan ik het misschien ook niet voorkomen, maar ik wil haar conditie zo goed mogelijk zien te houden, mijn paard is een 'easy keeper' Ik ben echt erg benieuwd wat voor praktische problemen er zijn bij graasmaskers. Het niet kunnen drinken uit de automatische drinker had ik nog niet bij stilgestaan, hier drinken ze weliswaar uit cementkuipen, maar heb ook niet het probleem van 14 paarden tegelijk ;-)

hokke

Berichten: 384
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:43

Wat is Fiek opgeknapt zeg. Echt "slank" Ilvie heeft nu ook zo'n figuutje. Wat heeft de therapeut gezegd?

Ilvie wil ik nog niet testen, maar ik wil wel proberen om haar voorlopig nog niet lang op de wei te zetten. Vandaag heeft ze een paar uurtje wei gehad en de rest op de stoep. Vond zichtbaar niet leuk. Wil het nog een paar weken aanzien omdat het ook wel de combi van niet bewegen en te veel fructaangras is. (Welsh Cob heeft (volgens test PAVO) wel meer kans op IR.) Vorig jaar is ze ook niet bevangen of iets geweest, toen stond ze op een volle wei zonder beweging of iets. OF hebben we op stal "verkeerd gras"? Misschien ook maar een graasmasker aanschaffen>

Kan het trouwens zijn, omdat ze veel suikers binnen heeft gekregen dat ze actiever worden of is het gewoon de lente. Ilvie is soms net een bommetje. Zo actief en niet rustig te krijgen (beetje ADHD)

Volgende keer heeft Bit (verschijnt 4 juni) een stuk over IR ben benieuwd wat ze schrijven (hebben het wel over eiwitten ;( )

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 23:58

Figor ziet er goed uit Roos, vergeleken bij hoe hij was.... oef wat zag dat paardje er toen slecht uit.

De Bit en een artikel.... nouja. Ik denk dat het sowieso goed is dat er aandacht voor is, al is het maar om een paar eigenaren misschien wat kritischer naar hun dier te laten kijken, als deze symptomen zou hebben.

Hokke, als het gewoon gras en suikers zijn waar ze pittiger van wordt, zal de IR nog niet zo erg kunnen zijn. Bij mijne is het ook niet heel erg, maar zelfs zij wordt er juist sloom van. Tot op het koliekerige af. Ik herken het dus alleen van 'gezonde' paarden, zo'n reactie op gras.

O, mijn GlucoBalane is binnen! Maar volgens de mail kan ik het gewoon op komen halen. Ik wil dat liever in overleg met DA, ook qua dosering. Wat zouden jullie doen?

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:15

Kukkie, een reguliere dierenarts zal weinig verstand hebben van de producten van phytonics en kan ze enkel voor je bestellen, overleg met een therapeut die dit middel inzet in zijn/haar behandeling..
Fiek heeft het even 2 keer per dag gekregen en nu gewoon 1 keer per dag een schepje..

Therapeute was erg positief over Fiek. Zijn suiker lijkt mooi onder controle, hij had wel wat andere rotzooi in zijn lijf wat nog dingen verklaard maar als hij nu zo'n 10 kilo in 3 weken kwijt raakt is dat een mooi en veilig ritme... :-)

hokke

Berichten: 384
Geregistreerd: 02-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 00:37

@Kukkie, ze is sinds dat ze op de wei staat ineens heel pittig. Kon altijd haar alleen in de bak laten staan en nu loop ze te stressen. En alleen met rijden ook. Ik denk ook een reactie op de suikers is. (net zoals de ADHDers). Is alleen maar goed dus.
Ik denk dat Ilv als ze IR is ook een licht vorm heeft. maar na het engelse filmpje en de stijvigheid zondag blijven we alert.

Ja, ik ben erg benieuwd wat BIT te melden heeft. Ze hadden beter hem nu kunnen plaatsen. Maarja

Fijn roos dat ze zo positief was, nu de rotzooi lozen en weer lekker aan de gang.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 18:34

wouw superroos wat ziek fiek er weer goed uit! Je bent er nog niet zo te zien maar je bent een heel eind op weg!

Ga zondag met Roza naar het land...(uiteraard met grasmuilkorf) gaat ze 24/7 het land op.... ik vrees het ergste, bij ons op de manege, waar ze nu elke dag een aantal uren staat (inmiddels opgebouwd tot 8 tot 12 uur per dag) staat bijna niets op het land.... waar we zondag naa toe gaan staat wel super veel gras!!

en zeker na dit berichtje

[VN] Voorjaarsgras bevat dit jaar ruim 76 procent meer suiker

ik ben beneiwud, mocht het fout gaan is ze snel genoeg weer terug op de stal maar toch, heb haar liever 24/7 buiten, en bij ons op stal mogen ze (nog) niet zonder toezicht buiten staan....

Kukkie

Berichten: 1497
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:40

Dat nieuwsbericht had ik ook gelezen... geen goed bericht, maar het is niet anders...
Crista, wel masker/korf heb je? Met 1 gat onderin, of zo'n greenguard?

Vandaag heb ik de glucobalance opgehaald. Ik sprak de paardenarts daar ook nog even en sprak me even uit over dat ik het zo raar vind dat ze er zo weinig ervaring mee hebben. Dit was de eerste keer dat ze dit bestelden voor iemand. Vooral omdat het hier koeiengraswalhalla is. Alles is polder en veen/klei grond, met heel veel melkveehouders. Geilste/vetste gras in NL groeit hier.
Hij zei dat er eerder wel veel gevallen van HB zijn geweest en nog zijn, maar dat er eerder nooit zo gelet is op IR. Dat ze daar nu pas heel goed naar zijn kijken. Dus het probleem was er wel al, maar het werd nog niet zo in verband gebracht oid. Ik ben dus een testcase.

Vandaag na een flinke longeersessie heb ik even foto's gemaakt. Ze was hier dus nog een tikkie bezweet en stond alweer 6 uur op de paddock.

Ik zie minder een hangbuik dan vorige lente's maar dat kan ook komen omdat ze wat meer buikspieren heeft gekregen
Afbeelding

Afbeelding

Hier nog de nek wat dichterbij, met de manen even één kant op.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KYWSRGCD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y4GXTXES.jpg
En een achteraanzicht en vooraanzicht
http://www.mijnalbum.nl/Foto-USSVSKC8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-S7FBVQJ7.jpg

Ook even voor mezelf, zodat ik het over een poosje kan vergelijken.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:29

Ik vind de kenmerken behoorlijk mild die ze laat zien, 'gelukkig' maar! Ik ben benieuwd wat de gluco balance gaat doen!

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:05

De dierenarts heeft net bloed afgenomen, hopelijk heb ik vrijdag of anders zaterdag de uitslag. Ik ben benieuwt. Enerzijds hoop ik dat het geen IR is, maar anderzijds dan weet ik wel wat er mis gaat.