Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 298 van de 322 [ 8049 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Mijn paard doet het echt waanzinnig goed. Vandaag alleen bij het laatste drafje gehoest. Was ook een iets langer stukje, en ze had gras gegeten. Dus had eerder het idee dat daar ook iets klem zat.

Heb het idee dat de broomhexine wel wat doet voor d'r. Hopelijk na deze week zonder ook goed. Kan d'r niet op broomhexine laten staan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 21:45 



 
Profiel   

Hier helaas gisteren ook het vervelende nieuws ontvangen dat mijn pony astma heeft. Baal zo ontzettend, want ik heb 4 jaar terug afscheid moeten nemen van mijn andere pony vanwege astma/COPD. Die kreeg op 18 jarige leeftijd een astmatisch aanval waar 'ie nooit goed uit is gekomen en longschade aan over hield. Nu mijn andere pony, ook 18 jaar, die ineens sinds 2 weken een kuchje had waarbij Subestin niets deed..
Het advies is om een Flexineb te kopen zodat ik direct de medicatie op die manier kan gaan geven. Ik ga 'm sowieso dit weekend bestellen in verband met de korting, maar mocht iemand overwegen om 'm te verkopen dan hoor ik het graag. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 07:39 



 
Profiel   

Hej allemaal, sorry dat ik even kom binnen vallen! Ik heb zonet te horen gekregen dat mij twee paarden COPD hebben? Ze hadden beiden sinds 2 weken een kuchje, vrij onschuldig in mijn ogen zonder snot, geen verhoogde T of ademhaling. Nu had één van de paarden eergisteren toch een beetje snot dus gelijk de DA gebeld. Hij heeft geluisterd naar de longen en constateerde dat ze COPD hebben (alletwee)....
Mijn paarden staan beiden ongeveer 14u per dag buiten. s'nachts gaan ze op stal (buitenstal) en hierbij staan ze op vlas. ik geef wel hooi in een hooinet.

Als ik zo wat lees op het internet en in fora klinkt COPD toch veel ernstiger dan wat ik bij mijn paarden zie? Mijn ene paard gaf nu de laatste twee weken tijdens zwaar werk wel wat kuchen. Maar verder niets...

Wat denken jullie? In hoeverre is dit een correcte diagnose? Mijn gevoel zegt dat het toch wel heel vreemd is als beide paarden (7jarige en 13 jarige) plots COPD hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 14:01 



 
Profiel   

Vind het persoonlijk wat kort door de bocht klinken naar aanleiding van je verhaal, maar ik ben geen arts. Ik zou ze sowieso even laten scopen en spoelen, dan weet je precies wat er aan de hand is en wat je mogelijkheden zijn met betrekking tot behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 14:19 



 
Profiel   

Ja en ik zou dan weer zeggen. Huur/koop die flexineb. Gebruik het een tijdje. Mocht het niet beter worden, kan je altijd nog bronchoscopie doen. De flexineb kan je altijd nog goed doorverkopen. Een bronchoscopie kost veel geld, en dat geld ben je dan ook echt kwijt. Of er nou wel of geen diagnose uitkomt.

Maar ieder zo zijn mening. En dat is natuurlijk prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 14:30 



 
Profiel   

Ik zou altijd eerst een scopie doen je hebt anders geen idee wat je aan het behandelen bent. Mijn paard kreeg toch echt een andere behandeling nav de scopie dan wat aan de buitenkant te horen was.

Op de bonnefooi maar wat behandelen hou ik niet van.

Een scopie kost €200 dus ik noem dat niet veel geld..

Ik zou altijd eerst willen weten hoe het er van binnen uitziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 15:17 



 
Profiel   

Ik heb uiteindelijk wel ook een scopie gedaan, maar zou nu achteraf liever ool direct de bal erbij gedaan. Zonder bal is t nog steeds gissen. Dus ik sluit me wel aan om die scopie te laten eigenlijk..misschien omdat ik echt voor 1000% zeker weet dat het een pollenallergie is

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 15:21 



 
Profiel   

Nana_x0x schreef
Hej allemaal, sorry dat ik even kom binnen vallen! Ik heb zonet te horen gekregen dat mij twee paarden COPD hebben? Ze hadden beiden sinds 2 weken een kuchje, vrij onschuldig in mijn ogen zonder snot, geen verhoogde T of ademhaling. Nu had één van de paarden eergisteren toch een beetje snot dus gelijk de DA gebeld. Hij heeft geluisterd naar de longen en constateerde dat ze COPD hebben (alletwee)....
Mijn paarden staan beiden ongeveer 14u per dag buiten. s'nachts gaan ze op stal (buitenstal) en hierbij staan ze op vlas. ik geef wel hooi in een hooinet.

Als ik zo wat lees op het internet en in fora klinkt COPD toch veel ernstiger dan wat ik bij mijn paarden zie? Mijn ene paard gaf nu de laatste twee weken tijdens zwaar werk wel wat kuchen. Maar verder niets...

Wat denken jullie? In hoeverre is dit een correcte diagnose? Mijn gevoel zegt dat het toch wel heel vreemd is als beide paarden (7jarige en 13 jarige) plots COPD hebben?


Hmm lijkt me ook dat dat met alleen luisteren van de longen niet geconcludeerd kan worden. Met het plotselinge ontstaan zou ik eerder denken aan reactie op bepaalde pillen in de buurt. Persoonlijk zou ik nader onderzoek laten doen met idd een spoeling om te zien welke celen verhoogd zijn en op basis daarvan behandeling starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 15:33 



 
Profiel   

Ok, dan hoor ik eens bij een andere DA voor eventueel een spoeling of dergelijke te doen. Ik heb nu wel medicatie voor 5 dagen gekregen. Even afwachten hoe dit gaat? Voor de rest maak ik het hooi nu voorlopig goed nat... Veel buiten komen doen ze al dus kan ik niet veel aan veranderen...

Heel erg bedankt voor jullie advies alvast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:04 



 
Profiel   

Astma diagnose aan de hand van alleen luisteren vind ik ook wat kort door de bocht. Is dat omdat ze wel klachten hebben maar hij niets qua slijm hoort? Want ook dat zegt niets. Been there, done that. Mijn merrie hoorde ze ook nooit wat op de longen, maar die zat toch echt meer dan vol met taai slijm van begin tot eind van de luchtwegen. Ik zou zelf dan ook een scopie & BAL aanraden, zodat je echt weet wat er speelt. Bij twee paarden plots tegelijk zou ik eerder denken aan een (langdurige) infectie? Welke medicatie heb je gehad? Je kan ook even kijken hoe ze op de medicijnen en het hooi nat maken reageren.

Sterkte iig en succes met de afwegingen :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:07 



 
Profiel   

Een bal geeft niet altijd duidelijkheid hoor, hier dus niet! Nu een uitgebreid allergie onderzoek en... zowel pollen als hooischimmels en en en ....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:10 



 
Profiel   

Nee, dat geloof ik ook idd. Voor mijn pony was ik blij dat er geen astma of iets uit kwam. Bij mijn merrie heb ik de ene keer RAO en de andere keer Equine Astma als diagnose meegekregen. Maar de precieze trigger wisten ze niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:11 



 
Profiel   

hij hoorde juist wel veel slijm, reutelen. Maar ze hebben geen snotneus gehad enkel de ene merrie sinds drie dagen. de andere heb ik nooit met snotneus gezien... ik kijk straks de medicatie na. het was iets dat de slijmen losmaakt en de longblaasjes openzet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:27 



 
Profiel   

Mijn pony was altijd maar minimaal iets hoorbaar. Ook soms geen hoestreflex maar op de scoop toch vol slijm. Soms echt geen pijl op te trekken.

Astma paard van stalgenoot vandaag stikbenauwd door snot. Hele week geen last en vandaag stond hij continue te hoesten en grote neusgaten. Zo sneu.

Ondanks pollenradar op 8, vanmiddag. Was mijn pony compleet fit vandaag. Geen benauwdheid.
Alleen heeft de apotheek de verkeerde flixotide opgestuurd. De 125 mcg ipv 250 mcg. Dus stress. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:44 



 
Profiel   

Heeft jouw pony dan verder geen last van de pollen met de typische hooikoort klachten? Hier geen hoesten of benauwdheid van pollen dat nooit gehad maar wel enorm headshaken en proesten, rode ogen. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:50 



 
Profiel   

Spenk schreef
Heeft jouw pony dan verder geen last van de pollen met de typische hooikoort klachten? Hier geen hoesten of benauwdheid van pollen dat nooit gehad maar wel enorm headshaken en proesten, rode ogen. -O-


Proesten wel gehad, tevens ook vieze ogen. Veel tranen. Ze was ook taai in hoofd hals houding, zeker als ze nog niet had geproest. Ik moest altijd even instappen, dan galop (kwam alles los) en daarna konden we rijden met tussendoor wat geproest.
Maar sinds flixotide is dat verbeterd.
Juf geeft haar als bijnaam astmaproester :+

Vorig jaar zelfs nog druk in de weer geweest met oogzalfjes enz omdat ik het toen nog niet gelinkt had aan haar astma.

Headshaken nooit gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:51 



 
Profiel   

Het begon bij mijn paard ook ooit met proesten en zere ogen. Maar lijkt elk jaar erger te worden -O-

Niks aan. Merk wel dat afleiding helpt. Vandaag ander stukje weide gegeven en dan is die rustiger , afleiding in het eten.

Maar zijn graasmasker ofzo kan die absoluut niet verdragen dan slaat die zijn hoofd kapot. Het is wel wat die paarden.... In het rijden heeft mijne nooit last zolang we binnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:53 



 
Profiel   

Bijzonder he!
Maar vooral ook zo sneu. Ik heb het echt te doen met die paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:54 



 
Profiel   

Ja echt hoor!

Het liefste blijft die nu de hele dag verscholen in stal. Zo zielig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 17:59 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ja echt hoor!

Het liefste blijft die nu de hele dag verscholen in stal. Zo zielig.


Is dat eventueel een optie, overdag stal en nacht buiten bijvoorbeeld?

Stalgenoot heeft hier wel een headshaker staan door pollen.
Die schud echt de hele dag en slaat je met rijden bijna een bloedneus. Die gaan binnenkort op advies van Wapenveld starten met fluticason neusspray.
Geen idee of het werkt. Hoop het voor ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 18:10 



 
Profiel   

In de zomer doen we dat wel ja. Al is het hier wel spannend met Wolven...

Flixotide is fluticason dus ik denk dat dat het zelfde dan is als jij en ik geven! Alleen dan een neusspray.

Er bestaat ook nog een chromoglycaat puffer. Maar die is je raad het al :+ niet leverbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 18:13 



 
Profiel   

Misschien een gekke gedachte maar bij mij werkt medicinaal tapen als een tierelier bij mijn hooikoorts. 80% minder klachten daardoor.
Ik denk echter dat de longen bij een paard te diep liggen om datzelfde effect te kunnen bereiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-23 20:09 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Even jullie mening gevraagd: ik ben nu 4 weken onderweg met de flexineb. Begonnen met 2 weken 2 maal daags. Nu 1x pd. We vernevelen met zout.
Weinig tot geen effect, ze vindt het wél prettig merk ik.
Inmiddels ook een week bezig met broomhexine 12 gram pd, pony van 450 kg. Geen verschil merkbaar.
Diagnose was bronchitis en teveel taai slijm.
Er komt echter niets los.
Op ventipulmin en sputylisin gebeurt er ook niets.
Het enige wat ik nog niet heb geprobeerd is cortico's. Ik ben daar huiverig voor, mede ook omdat er geen sprake is van een actieve ontsteking.
Ik heb later deze week weer overleg met kliniek.
Ik heb zelf het idee dat het simpelweg longschade is, ipv teveel slijm of allergie.
Maar, tijdens de bronchoscopie was dit niet zichtbaar(2 jaar terug).
De klachten uiten zich voor 90% alleen tijdens training, keer kuchen, veel proesten en een enkele keer op warme dagen eerder pompen. Hersteltijd is goed. Klinisch is er een scherp randje op de uitademing te horen.
Ik denk dat ik dit weekend ivm de korting wel de flexineb aanschaf puur omdat ze het fijn vindt. Maar ik weet even niet meer of ik nu verder moet gaan dokteren of dit moet gaan accepteren, ze wordt in juli 22 en is met actief pensioen(3x pw 30 min training en/of buitenrit).
Iemand nog een briljant idee?


Zo herkenbaar!! En wat waardeloos dat het niet wilt aanslaan! Ik ben pas 2 dagen onderweg, alleen nog immunosan verneveld tot nu toe. Dus kan er niet teveel over zeggen nog. Als het bij mij met 2/3 weken niet aanslaat. Overleg ik met de DA voor evt medicatie te vernevelen of toch bronchoscopie en longspoeling laten maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 15:33 



 
Profiel   

Nana_x0x schreef
Ok, dan hoor ik eens bij een andere DA voor eventueel een spoeling of dergelijke te doen. Ik heb nu wel medicatie voor 5 dagen gekregen. Even afwachten hoe dit gaat? Voor de rest maak ik het hooi nu voorlopig goed nat... Veel buiten komen doen ze al dus kan ik niet veel aan veranderen...

Heel erg bedankt voor jullie advies alvast!



Ik heb de medicatie nagekeken, het zijn oedex zakjes dus cortisone blijkbaar... En ook VENTIPULMIN SIROOP.

Ik heb beide paarden niet meer horen of zien hoesten. ik maak wel het hooi goed nat en ervoor schudt ik het ook goed uit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 16:19 



 
Profiel   

Hoi allemaal, ik ben op zoek naar wat middelen het paard ondersteunen met het ademhalen nu het warmer wordt. Ze krijgt nu al Respirator Boost siroop, vers gemaaid gras of gewoon gras.
Zijn er middelen waar jullie erg over te spreken zijn?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 20:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 298 van de 322 [ 8049 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 295, 296, 297, 298, 299, 300, 301 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen