[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:16

Misschien handig om hulp te zoeken, ik doe alles met mijn dochter.Alleen zou hier niet kunnen ook als een dagje weg ga.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:45

Hoe verdeel je het dan precies? Hoe plan/doe je het verder?

Ik moet dan op zoek naar een flexibele verzorgster die ook nog eens echt te vertrouwen is. Speld in een hooiberg....

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:42

Ik had op marktplaats een advertentie gezet, de voorwaarden het moest een volwassene zijn. Ik kreeg ook reacties van pubers zoals ver weg wonen en 13 jaar. Ik kreeg een reactie waar van ik dacht yes dit is ze. En inderdaad ik ben heel blij met haar.

nayla

Berichten: 313
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:59

Hoi, via de zoekfunctie ben ik bij dit topic gekomen maar ik heb het niet helemaal gelezen :')

Ik ben op zoek naar een supplement voor mijn shet ter ondersteuning.

Het verhaal: in de zomer kuchte ze heel af en toe, gewoon in de paddock enzo, tijdens longeren of mennen zelden maar het gebeurde soms wel. 1 of 2 kuchjes en daarna niks meer.
Op een dag stond ze echt met moeite uit te ademen.
Dus da laten komen, reactie op stof.
Ze kreeg een kuur ventiplum, van de paddock af, hooi natmaken en dan verder zien.
Ze kreeg toen ook een spuit en eigenlijk ademde ze weer normaal snel na de spuit.
Ze had geen vocht op de longen.

Ze krijgt nu ontstoft hooi en mag enkel op de paddock als hij niet te stoffig is. Verder heel veel buiten en beperkt gras.
Nu wil ik graag iets bijgeven als ondersteuning, ik heb reeds foenegriek en herbal respiratory mix van pharmahorse gehad maar beide weigert ze te eten...
Kunnen jullie me iets aanraden voor een moeilijke eter wat ik tijdens de zomer of evt het hele jaar door kan geven? Iets vloeibaar mss? Een spuit in de mond met vloeistof vind ze wel geweldig :j

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:28

Mijn paard reageert altijd wel heel fijn op de Balsamic air, een vloeistof die ik gewoon mix met zn eten.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:41

Je zou anijszaad kunnen proberen. Mijn ervaring is dat die supplementen niet zoveel doen eigenlijk.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:50

Ninx schreef:
Hebben jullie je paarden helemaal bloot? Merken jullie verschil qua ‘lucht’ en pit?!


Ook wel benieuwd! Mijn plan is mijn paard half te scheren (jacht model idee), ipv alleen een borst eruit. In de hoop dat ze daardoor minder snel en veel zal zweten.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:09

Ik heb zwarte komijnzaad olie dat werkt hier goed.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:29

Fangio schreef:
koetjeboe schreef:
Ah ja dat is lastig dan. Ik heb ze aanhuis staan. En hou ze ook wel zo natuurlijk mogelijk. Maar om meerdere redenen gebruik ik wel dekens


Hier hetzelfde, mijne staat ook onder dekens. Puur eigen belang overigens, ik wil gewoon lekker kunnen blijven rijden. We gaan 1x per week bij mn instructrice in de binnenbak trainen en dat trekt hij echt niet in volle wintervacht. Je paard altijd lekker schoon en droog, ik hou ervan, alleen even de benen schoonspuiten en we kunnen vertrekken. Thuis heb ik niet eens een bak, dus verder altijd op buitenrit.


Eilis heeft artrose in het si gewricht. Als ik geen dekens op doe dan worden de hele rug spieren kei hard zelfs in de zomer heeft ze een vliegen deken op met water dichte rug. Maar ze is schimmel nu blijft ze ook wat schoon.

daphne_xxx schreef:
Hoi allemaal,

Ik zoek tips voor mijn 17 jarige ruin die van de zomer met astma is gediagnosticeerd.

Mij werd door de da geadviseerd om dagelijks beweging te geven, nu trek ik dat niet naast de verzorging in eigen beheer en een full time studie/stage.

Hoe managen jullie het hooi, beweging, deken ja of nee gepaard met 24/7 buiten?
In pb oid mag ook. Alle hulp is meer dan welkom!


Ik stoom hooi, ze staat 24/7 buiten en ik merk dat ze het geschoren beter doet als met een bos haar. Als ze het warm krijgt merk ik dat ze het moeilijker heeft. Verder rij ik 4 x per week. Ze hebben mij in Utrecht weinig gezegt over beweging. Vooral buiten stofvrij houden l.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:54

Beweging is zeker erg belangrijk.
Mijn dierenarts hamerde erop haar goed te bewegen voor zover kan.

Ook is te merken na beweging hoeveel ze briest omdat dan zoveel los komt.
En uiteraard soms ook hoesten. Maar briezen het meest

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:34

Soms gaat mijn paard ook briesen met de flexineb nog op. Dan is heel de kap echt heel vies van binnen, maar dat geeft wel aan dat briesen goed is om het los/ eruit te krijgen inderdaad. Hier een kleine twee weken de flexineb niet meer gebruikt. Het gaat goed, wacht even het weekend af, omdat het dan weer wat warmer wordt. anders gaat die mee nasr huis en kan die tot jan/feb de kast in!

Enerzijds wil ik hem swinters ook zo af en toe gebruiken, zodat ze niet dicht slaat qua slijmopbouw. anderzijds weet ik ook dat de kans dat ze gaat hoesten tot min januari wel klein is. En dan vind ik het sneu om m op te doen, terwijl ze m niet heel leuk vind...

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 22:58

nnicolex schreef:
jolanda20 schreef:
Probeer het zo..

Zoekende naar een goed werkende vernevelaar voor mijn paard!

Waldhauser is momenteel niet leverbaar.
Flexineb.. nieuw echt te pittig in prijs. 2de hands zoektocht is begonnen

Flexineb heeft met dierendag 10% korting. Tweedehands zijn ze zeer gewild en moeilijk te verkrijgen. Ik hoop dat het je lukt! :) Ik heb hem nieuw gekocht en vind het echt het geld meer dan waard.


Ik heb een paar maanden geleden er 1 van servoprax gekocht. Via Duitsland. Bevalt super. Deze is aan het stroom maar daar is de prijs ook naar. Mijn paard maakt er gelukkig geen probleem van en heeft hem graag op
Laatst bijgewerkt door FlappieR op 06-10-21 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:01

Afbeelding

Onderdelen zijn los na te bestellen.

Als je zoekt op dit merk krijg je meerdere aanbieders

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:26

FlappieR schreef:
[ [url=m/bKYHx2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onderdelen zijn los na te bestellen.

Als je zoekt op dit merk krijg je meerdere aanbieders


Ik vind het verdacht veel op een keukenmachine lijken _O-

Ik ben wel benieuwd naar een foto in gebruik kende deze helemaal niet.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:01

Ook benieuwd naar foto in gebruik!

Briezen doet mijn merrie volop met werk. Soms zoveel dst we even moeten gaan stappen omdat ze dan echt een bries aanval krijgt. Wel grappig, veel mensen zeggen :oh nu laat ze los, goedzo etc als ze zo gaat Briezen, maar ik hoor wel duidelijk verschil tussen een ah lekker bries en een irritatie bries zeg maar. Soms heeft ze binnen op poet's plaats ook een briesaanval en ook altijd als er warm water of gekke geur in de buurt is := Dat laatste maakt stomen en vernevelen lastig, ze heeft daar echt irritatie van.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:30

Tancreda4 schreef:
Ook benieuwd naar foto in gebruik!

Briezen doet mijn merrie volop met werk. Soms zoveel dst we even moeten gaan stappen omdat ze dan echt een bries aanval krijgt. Wel grappig, veel mensen zeggen :oh nu laat ze los, goedzo etc als ze zo gaat Briezen, maar ik hoor wel duidelijk verschil tussen een ah lekker bries en een irritatie bries zeg maar. Soms heeft ze binnen op poet's plaats ook een briesaanval en ook altijd als er warm water of gekke geur in de buurt is := Dat laatste maakt stomen en vernevelen lastig, ze heeft daar echt irritatie van.



Het kan zijn dat de mijne tijdens het briezen ook aan haar been wil schuren omdat dan een brokstuk uit haar neus niet goed los wil komen.
Uiteraard mag ze dit van mij doen.
Maar vandaar met briezen komt al iets los, en iets is meer als niets *\o/*

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:37

Ik heb een filmpje waarop het apparaat werkzaam te zien is. Maar ik weet niet hoe ik een filmpje moet uploaden

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 20:15

Onze pony staat 24/7 buiten met onbeperkt natgemaakt hooi. Er zijn ook grote schuilstallen. Vorig jaar helemaal geschoren maar zo’n koude winter geweest dat wij dat niet meer willen. Dit jaar gaan wij voor een jachtpatroon. Niet scheren is met rijden geen doen. Snel buiten adem en heel erg lang nat. Gelukkig hebben wij ook een hele grote binnenbak dus dat is fijn in de winter. Ik heb luchtwegkruiden van de groene os geprobeerd. Vind het niet veel doen. Briesen doet hij ook regelmatig in de flexineb. Wij vernevelen in de zomer elke dag maar nu om de dag. Het gaat echt super goed met hem

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:32

Mijn kliniek hamerde juist heel erg op beweging en conditie goed houden (naast alle 'standaard' adviezen natuurlijk) en ik merk ook wel dat de mijne het een stuk beter doet als hij gewoon regelmatig loopt.
Vieze binnenkant is hier ook heel herkenbare in de dip periodes, toch de viezigheid die dan loskomt bij het vernevelen ofzo. Ik vind het nadeel van apparaten op stroom wel dat je er niet mee kan rondlopen. Ik stap vaak met z'n flexineb op. Lekker diep doorademen met een lage halshouding werkt wel fijn

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 21:36

Mijn paard heb ik in het begin actief gepoetst tijdens het inhaleren.
Maar juist doordat ze alle lekkere plekjes extra aangeeft ging ze niet goed inhaleren.
Dus poets ik snel en dan ga ik ernaast zitten op een krukje en gaat ze relaxt diep inhaleren

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:15

Vandaag weer een flexineb poging gedaan,maar als een halster al erg irriteerd bij zijn neus gaten hoe los ik dit op. Hij begint zo hard te schudden dat de onderdelen in het rond vliegen. De enige optie is een sterk kalmeringsmiddel. Ik weet het even niet meer.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:00

Misschien eerst oefenen met die kap vasthouden en nog niet vastmaken aan zn hoofd?

Of flexineb even advies vragen. Zij hebben laatst een paardje geholpen die ook moeilijk deed met de flexineb

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:10

De laatste keer maakte ik hem niet vast dat werkte ook maar even. Morgen geef ik hem eerst calm en relax misschien werkt dat.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 16:01

marleen_usar schreef:
De laatste keer maakte ik hem niet vast dat werkte ook maar even. Morgen geef ik hem eerst calm en relax misschien werkt dat.



Ik zou eigenlijk het omdoen meer oefenen met belonen.
Mijn tinker boeit het niet wat ze om haar neus krijgt.
Dus ik heb t gewoon omgedaan en aangezet zonder erbij na te denken.
Maar als ze 1x het spelletje kennen zal het geen probleem zijn.
Ahhoewel ansich als ze zegt dat hij ook zijn hoofd schud met het halster zou ik eens kijken hoe het met zijn tanden/kiezen staat.
Misschien dat daar een probleem is.

Aan de andere kant, schudden ivm slijm/snot in de neus is ook hier vaak.

Ik twijfel enorm of ik mijn tinker een rallystreep ga laten scheren(dus echt alleen 1-2 banen Links en recht) dit omdat ze dus een echte tinkervacht heeft.
Wat ansich niet erg is. Maar wel als ze daardoor veel zweet en moeilijk weer droog word.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:33

Ik deed er snoepjes in en dat ging super, hij stond zelfs een paar keer heel relaxt met zijn ogen half dicht. Dus ik ben blij dat we de goede kant op gaan.