[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:52

Ik zou ook aan pollen denken inderdaad. De mijne begint ook in maart altijd. Die hoor je swinters niet.

Ik heb nu de week de flexineb in gebruik. Vandeweek kwam er na het rijden een lekkere klodder snot uit..yes! Maar dat was eenmalig. Meestal krijgt ze na het vernevelen een loopneus. Is dat ook gewoon slijm dat ze eruit aan het werken is?

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:57

belle_boef schreef:
Als hij van maart tot september hoest zou ik eerder denken aan pollen oid


Dat denk ik nu ook. Is nu ook behoorlijk aan het schudden met zijn hoofd en dat deed hij eerder niet.
Daarom maar puur pollen besteld en rijden met neusnetje. We moeten het maar even tot september uitzingen.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:59

Laura_ schreef:
Ik zou ook aan pollen denken inderdaad. De mijne begint ook in maart altijd. Die hoor je swinters niet.

Ik heb nu de week de flexineb in gebruik. Vandeweek kwam er na het rijden een lekkere klodder snot uit..yes! Maar dat was eenmalig. Meestal krijgt ze na het vernevelen een loopneus. Is dat ook gewoon slijm dat ze eruit aan het werken is?


Mooi dat er na een week al snot uit komt. Volgens een loopneus ook slijm wat eruit komt.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:00

Laura_ schreef:
Ik zou ook aan pollen denken inderdaad. De mijne begint ook in maart altijd. Die hoor je swinters niet.

Ik heb nu de week de flexineb in gebruik. Vandeweek kwam er na het rijden een lekkere klodder snot uit..yes! Maar dat was eenmalig. Meestal krijgt ze na het vernevelen een loopneus. Is dat ook gewoon slijm dat ze eruit aan het werken is?


Ik sluit mij deels aan bij jou vraag.

Wel vind ik vaak in de weide nog klodders snot.
Dus het inhaleren werkt wel vrij lang na zeg maar.
Ik denk ook dat je niet altijd al 't snot vind/ziet wat eruit komt

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 22:23

Ja en ze kunnen het ook doorslikken natuurlijk. Ik zie het soms ook wel de dag erna aan haar neusje. Dan zit er nog restjes "opgedroogde" neusuitvloeiing zitten (loopneus of beetje wit slijmachtig). Van die klodder slijm werd ik wel vrolijk haha. Echt goed zichtbaar resultaat zegmaar.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 08:55

Heeft iemand nog besteld bij flexineb Nederland nu met de kortingen.
Wat zijn de aanraders?
Ik zat te denken om imunosan te bestellen.
Heb al silvaplex en balsamic air.

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 20:13

Hoihoi

Ik zag dat hier al een tijd niet in gereageerd was. Toch was ik benieuwd of jullie mij misschien kunnen helpen of dat mijn verhaal jullie ook bekend voorkomt.

Ik heb nu ongeveer een half jaar mijn nieuwe paard, een knappe Spaanse dame. Helaas begon ze nog niet lang nadat ik haar had met hoesten. Dachten eerst een een virusje opgelopen door de stress en verandering van het weer en het wennen aan het Nederlandse klimaat. Respulmin gegeven en leek te werken, maar het hoesten kwam na een week weer terug. Nog een kuur geprobeerd maar wilde ook niet helpen. Uiteindelijk naar de kliniek gegaan om te checken op een allergie, maar ook die test was negatief. De arts dacht op dat moment dat haar immuunsysteem in haar luchtwegen erg actief was en dat het uiteindelijk wel over moest gaan. Dit ging het echter niet en daardoor hebben we besloten om een kuur corticosteroiden te geven om haar immuunsysteem als het ware te resetten. Maar het bleek dat het hoesten daardoor erger werd.
Ze heeft verder geen koorts en is erg actief. Ze hoest overigens alleen tijdens het rijden wanneer ik aanspring in galop. Ze krijgt dan een hoestbui en daarna is het weer over. Als ik haar longeer is een niks aan de hand. Het hooi wordt altijd nat gemaakt en ze staat 24 uur per dag buiten.
Op dit moment zijn we aan het uitzoeken waardoor het hoesten wordt veroorzaakt maar ben benieuwd of er meerdere mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt. Het blijft gepuzzel...

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:32

is er een endoscopie en evt een BAL spoeling gedaan? Alleen daarmee kun je achterhalen of er sprake is van bijv stofallergie. Verder doen cortisteroiden niets resetten, die remmen een evt ontsteking, en worden vaak gegeven icm respulmin/ventipulmin die de luchtwegen "open zetten". Als je dit topic met heel veel ervaringen en tips doorleest zie je dat dat meestal weinig tot niet helpt, maar ook wat wél goed werkt. Zouttherapie en/of flexineb bijvoorbeeld. Vooral zelfs, als je het mij vraagt. Maar ook omgeving (buiten is idd beste, maar ook daar kunnen triggers zijn), en voeding en beweging. Vaak kom je er niet precies achter waar het door komt. Kunnen ook meerdere dingen zijn.

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:41

Ik weet dat de buren soms Spaanse paarden kopen, en die hebben soms eerst ook wat problemen met de longen door de transport etc.
Die laten ze dan eerst inhaleren met een kruidenmengsel.
Vraag mij alleen niet wat voor kruidenmix.

Ze hebben gezien hoe goed het normale inhaleren met zoutoplossing werkt bij de mijne, dus dat willen ze misschien gaan doen ivm wat ze nu doen



Mijn tinker gaat momenteel behoorlijk goed.
Ja ze hoest nog maar niet veel.

We kunnen haar inmiddels best actief rijden.
20 Minuten draven onder het zadel is geen probleem.
Oke in het eerste rondje even een beetje hoesten maar meer niet.

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:54

Blijft idd lastig. Er is zowel een longspoeling als bronchoscopie gedaan en op basis daarvan is een allergie uitgesloten. Ik ben zelf student diergeneeskunde en weet idd dat cortico’s het immuunsysteem niet resetten. Mijn arts bedoelde meer dat haar immuunsysteem na het geven van de cortico’s niet meer zo reactief moest zijn na het onderdrukt te hebben. Haar luchtwegen waren ook niet erg ontstoken en ze had niet veel slijm. Qua huisvesting hebben we al zoveel mogelijk geoptimaliseerd. Ze staan 24 uur per dag buiten, hooi wordt nat gemaakt en wordt niet geveegd in bijzijn van de paarden.
Helaas komen we er niet altijd achter maar zal me even verder verdiepen in de zouttherapie en flexineb, dankje!

Ze is ondertussen al een jaar in Nederland en dacht ook eerst dat het met het transport en de stress te maken had. Toen ik haar kocht was ze al 3 maanden in NL, dus had verwacht dat het dan ondertussen wel over zou zijn...

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:59

Hoe goed is ze ontwormt?
Ondanks dat longwormen niet altijd als oorzaak word gezien... Het kan
Mijn vorige Haflinger had longwormen ondanks dat de dierenarts mij niet wou geloven.
God zij dank dat er toen via het mestonderzoek wat zichtbaar was....

Maar ze keek er wel eerst raar van op

Hoelang is het kliniek bezoek geleden?

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:02

Ze is ontwormd en ook mest onderzoek gedaan, maar geen gekke dingen gevonden. Idd wel goed om daar ook aan te denken!
Die longspoeling en bronchoscopie is ongv maandje geleden nu

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 23:49

Komt er tijdens het hoesten ook echt iets los?
En is ze snel weer op adem of duurt dat langer?

Mijn tinker hoest dus bij het aandraven.
Het word dan natuurlijk iets zwaarder qua belasten.
Maar ze hoest dan ook vaak een klomp slijmen op.
Na een tijdje gaat ze flink vriezen en komt daar dus ook vanalles vrij.

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 00:21

Nee er komt verder niks los uit dr luchtwegen. Ze krijgt echt droge hoestbuien tijdens de galop en alleen als ik erop zit en niet tijdens het losgooien.
Ze heeft toen ik haar net had wel een snotneus gehad en dat is weer over gegaan. Het duurt verder niet heel lang voor ze weer op adem is en zit verder vol energie. Op het moment dat ik opstap wilt ze gelijk draven en heb ik moeite haar in stap te houden dus ze is niet enorm benauwd gelukkig. Ze briest wel regelmatig tijdens het rijden

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:30

Bij die van ons kwam pas slijm los tijdens zijn zoutkuur, bij Equisana stables). Nog altijd heel blij dat we achter het (toen nog maar heel korte) bestaan daarvan zijn gekomen na dik twee jaar, toen het "aandraafkuchje" ondanks meerdere kuren pred/respulmin een minutenlange hoestbui was geworden als ik alleen al met hem wandelde. Uitloopstal met mot, het hooi vernevelden we met een spray aangezien meneer nat hooi niet at en zijn darmen niet blij waren met voordroog.
We waren behoorlijk ten einde raad kan ik je zeggen. Tijdens de kuur kwamen er dikke klodders slijm (leek wel mayonaise zo dik) los en na de kuur heeft hij anderhalf jaar niet meer gehoest. Toen hij daarna weer een beetje begon hebben we eerst een flexineb gekocht om te proberen of dat ook hielp, en dat was zo. Sindsdien vernevelen we dus meerder malen per week, en hoest hij (op een heel enkel af en toe kuchje na) niet meer. Is inmiddels 18 en heeft een bereconditie. Zonder medicijnen of hoestsupplementen.
Oh en sinds de zoutkuur stomen we ook het hooi.

In dit topic zijn meerdere mensen (of nouja, hun paarden) die heel veel hebben gehad aan de zoutkuur en/of de flexineb. En een paard van een stalgenootje van ons is door de zoutkuur ook helemaal opgeknapt, die hoestte niet, maar was erg benauwd, zelf in rust. Die wordt inmiddels weer gewoon gereden en heeft nergens last meer van.

Ik vind het altijd erg jammer dat teveel dierenartsen nog steeds telkens opnieuw grijpen naar pred al dan niet icm iets als respulmin. Het lost te vaak niets op en onschuldig spul is het niet. Inmiddels hoor je wel steeds meer over de Equi-haler, die wordt flink gepromoot door Boehringer, maar dat is een duur en kwetsbaar dingetje waarmee je niet, zoals in de flexineb, zoutoplossing en nog tig andere dingen kunt vernevelen.

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:13

Wat fijn om te horen dat het zo goed is gegaan! Lijkt idd wel een wonder oplossing. Ik neem aan dat die zouttherapie alleen op bepaalde locaties gedaan kan worden of kan het ook op eigen locatie?
Die flexineb lijkt mij idd ook heel fijn. Weet alleen niet hoe ik dat handig kan toepassen aangezien mijn paard altijd buiten staat in een soort paddock paradise en niet echt op stal komt..
Respulmin ben ik idd maar mee gestopt. Het onderdrukt alleen de hoest en haalt de onderliggende oorzaak niet weg...

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:19

Je paard hoeft niet op stal te staan om de flexineb of iets anders qua inhaleer apparaat te gebruiken.
Hier staan ze ook 24/7 buiten.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:50

Ik gebruik hem meestal op de poetsplaats, maar soms ook midden in de wei.

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:06

Oww dat is idd heel fijn! Top, dankje!

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:32

Hier helpt een neusnetje / pollennetje tegen het stof dat opkomt met het rijden! Wellicht iets om te proberen.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:50

zouttherapie kan ook op locatie, via Equizouttherapie.nl. Die heeft er een speciaal ingerichte trailer voor.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:35

Flexineb kan je idd ook gewoon buiten gebruiken hoor...ik loop gewoon tussen de andere paarden of zet mijn pony heel even achter een draadje...behandeling is maar half uurtje( incl beweging)

Ik weet niet waar je woont? In het zuiden? Ik heb pk diertherapie aan huis gehad met trailer..werkt prima..wordt alleen voordeliger om de flexineb aan te schaffen als je het vaker nodig hebt..

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:42

Zit idd te twijfelen wat handiger is. De meeste bedrijven die zouttherapie aanbieden zitten erg ver weg waaronder Limburg en Drenthe. Kom zelf uit Noord Holland van het schiereiland Marken. Ben bang dat het dan een aardig kostenplaatje gaat worden met meerdere keren behandelen. Wellicht is dan die flexineb op lange termijn goedkoper.

Heb vandaag haar longen nog even goed geluisterd en ze begint al iets emfysemateus te klinken aan de linker kant dus durf haar niet erg meer aan t werk te zetten. Ze is verder totaal niet benauwd in rust en lekker actief. Alleen in galop gaat het fout dus dat probeer ik zo veel mogelijk te voorkomen.

Heb dit weekend ook NAF Respiratoir boost besteld, misschien dat dat ook een beetje helpt. Iemand ervaring met dat middel?

hagelslag
Berichten: 9027
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:47

Mwa ik had eerder die paar Euro in de flexineb ofzo gestoken.

De darmen zijn belangrijk maar kunnen inhaleren is echt veel waard

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:05

@hagelslag, wat bedoel je met darmen? Sorry, volgde het niet helemaal denk ik ahha

Wat hebben jullie verder betaald voor een flexineb en hebben jullie nog goede aanbevelingen?