Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 225 van de 322 [ 8049 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Niet erg handig geschreven.
Een goede darmflora is ook nodig
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:16 



 
Profiel   

Die supplementen werken voor ons niet. Heb ook al veel geprobeerd. Niet die van Naf. Het inhaleren ben ik nog steeds blij mee. Nu een week of 3 bezig. Afgelopen week om de dag verneveld omdat ik zelf met vakantie was, maar ik heb het idee dat ze er beter bij staat alsnog dan 3 weken terug. Nu weer even elke dag vernevelen en kijken wanneer ik eventueel kan afbouwen. Denk dat ik pas echt ga afbouwen wanneer de temperaturen richting de 15-18 graden gaan.

Ze lijkt soms wel weer wat meer te hoesten, maar dat zou ook goed kunnen doordat het nu makkelijker op te hoesten is en het dus niet meer zo vast zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:38 



 
Profiel   

Je kan de flexineb ook huren voor 10 dagen..even duur( of goedkoper) als zouttheraphie en dan weet je gelijk of het werkt..

( ik heb verder geen aandelen hoor :o alleen erg tevreden er mee)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 19:50 



 
Profiel   

Ik ben echt jaloers op de mensen die niet iedere dag hoeven te vernevelen.

Die van mij staat iedere dag minimaal een hafuur met der neus er in. Op hele slechte dagen zelfs 2x.
Ik durf echt geen dag over te slaan. Ja van de winter als de temperaturen weer flink dalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 20:35 



 
Profiel   

Equisana stables zit in Kraggenburg, Flevoland. Dat moet te doen zijn dus toch?
Met de flexineb kan je idd gebruiken waar je wilt. Je kan er ook gewoon mee lopen, longeren zelfs als je wilt. Ik vernevel tijdens het poetsen/opzadelen, dus dan heeft ie daarna zijn beweging.

Als je googlet op flexineb zie je vanzelf de prijzen. Die verschillen niet bij die paar aanbieders die er zijn. Niet voor het apparaat zelf in elk geval. Flexineb.eu is een goeie, fijne service en goede prijzen voor de middelen die erin kunnen en de reserve onderdelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 20:39 



 
Profiel   

Ahh super! Ga ik denk ik eerst voor 10 dagen zo’n flexineb huren kijken hoe ze er op reageert en indien het verbeterd er eentje aanschaffen.
Hopelijk gaat het dan wat beter.
Ze is nog maar 6 dus zou fijn zijn als ze er een beetje bovenop komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-21 21:07 



 
Profiel   

Ik heb een andere stal op het oog maar daar hebben ze in de winter een grote open loopstal met stro. Hebben jullie daar ervaring mee? Overdag wel gewoon buiten en in de winter snachts dan in die grote open loopstal. Ben zo bang dat het toch te stoffig is ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 06:12 



 
Profiel   

Dat zou ik echt niet doen.
Ondanks dat een open stal fijn is.
Maar ik denk ook dat het te stoffig word

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 07:07 



 
Profiel   

Je schrijft dat er tijdens de bronchoscopie niet veel slijm zat. Bij al een klodder teveel kan het irritatie geven. Onze pony is dmv bronchoscopie gediagnosticeerd met een stofallergie en denk zelf ook pollenallergie Ivm hoofdschudden. Ook onze dierenarts gaf meteen 3 weken prednison, twee kuren Ventipulmin en sputolysin. Hielp tijdelijk maar het kwam weer terug. Vooral ook hoesten bij inspanning. Toen dit topic gevonden en spijt dat ik hem al die middelen had gegeven. Flexineb aangeschaft en zout verneveld. Verbeterde daarmee maar nog niet zoals ik wilde. Hem toen naar Equisana stables voor een 10 daagse zoutkuur gebracht en nadat wij hem hadden opgehaald enorm veel slijm verloren. Nu houden wij het met de flexineb bij. Hij is niet hoestvrij maar wel voor 80-90% verminderd. Ik ben blij dat we de flexineb hebben want nu kunnen we elke dag vernevelen en geen medicatie meer nodig gehad. Ik zou je echt een zoutkuur aanraden. Succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-21 10:29 



 
Profiel   

Mijn pony hoest altijd erg snel, heb haar nu 2 jaar en elke winter hoesten.
2 weken terug kreeg ik haar niet meer op adem na een buitenrit. Ze bleef maar pompen. Ook in rust op de wei had ze al grote neus gaten.
Vorige week een bronchoscopie laten doen en Kong spoeling. Van binnen was het wat gezwollen en iets slijm te zien.
Vandaag de uitslag matige astma. En ze reageert duidelijk op pollen en stof.
Ze staat al dag en nacht buiten. De bak/paddock krijgt eind deze maand sproeiers. En aan een hooi stomer word gewerkt.
Ik heb al een flexineb gekocht en probeer 2 x daags te vernevelen met zout en als ik ga rijden vervang ik 1 x door balsamic air.
Ze heeft een dex injectie gehad vorige week. En zie nu gelukkig weer een pony met een normale ademhaling.
Flixotide pufjes kan ik zo ophalen.
Mijn da zegt nu 2 x daags 6 pufjes voor 2 weken en dan week 2 pufjes minder en dan weer een week2 pufjes minder en dan stoppen en moet ik zorgen dat ik even voor die tijd al begonnen ben met hooi stomen.

Hoe lang en vaak geven jullie pufjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 10:03 



 
Profiel   

Pufjes heb ik nog nooit gegeven.
Ik hou de mijne fit met de goedkopere versie voor zoutoplossing inhaleren.

Vandaag heb ik haar echt goed kunnen laten lopen.
Ze heeft flink wat galopwerk gedaan en heeft vandaag geen 1x gehoest.
Vandaag was longeren en morgen zal ik weer rijden.

Ik inhaleer elke x voordat ik haar beweging geef, wat meestal 2-4x per week is.
Mocht ze flink staan te knijpen dan krijgt ze die dag direct beweging+inhaleren en dan komt er vaak ook een goede klodder snot/slijm uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 10:51 



 
Profiel   

Ja ik vernevel idd ook voor het rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 10:55 



 
Profiel   

Ik heb de balsamic air binnen. Ga ik deze week ook eens uitproberen. Al ben ik over de zoutoplossing alleen ook erg tevreden. Gisteren ook weer echt wat slijm/snot dat eruit kwam (normaal meer in vorm van een loopneusje), dus nog steeds blij met de aankoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-21 11:06 



 
Profiel   

Kan dit, mijn paard was uitgehoest maar nu na 2 dagen senior prioris gegeven te hebben klodder slijm en veel hoesten. Kan dit door het voer komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 17:07 



 
Profiel   

@Koetjeboe: wat erg voor je paard. Fijn dat het hooi binnenkort gestoomd wordt en bak/paddock gesproeid. Zelf geen ervaring met pufjes. Wij houden het goed onder controle met alleen natriumchloride. Hopelijk gaat het gauw beter. Succes

@Hagelslag: wat fijn dat het met jou paard nu goed gaat. Wij vernevelen echt nog 7 dagen per week met zout en ook altijd voor het bewegen. Gaat mijn dochter niet rijden dan stappen we altijd even aan de hand.

Bij de pony van mijn dochter gaat het gelukkig super goed. Hij staat volop in het werk en niet benauwd. Na september vernevelen iets gaan verminderen want nu doen er dat 7 dagen per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:04 



 
Profiel   

Ik moet as dinsdag naar de kliniek voor een scan van haar been. Ik twijfel of ik maandag nog even zou bellen om ook een scopie te doen. Ik weet niet of het nu veel zin heeft, aangezien het met de flexineb best goed gaat en haar allergie in het vroege voorjaar het ergste is. Volgens mij is zo'n scopie ook niet heel erg prettig voor het paard he?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:20 



 
Profiel   

Laura_ schreef
Ik moet as dinsdag naar de kliniek voor een scan van haar been. Ik twijfel of ik maandag nog even zou bellen om ook een scopie te doen. Ik weet niet of het nu veel zin heeft, aangezien het met de flexineb best goed gaat en haar allergie in het vroege voorjaar het ergste is. Volgens mij is zo'n scopie ook niet heel erg prettig voor het paard he?


Is inderdaad niet prettig voor het paard maar als het echt nodig is is het niet anders. Heb je voor het hoesten al eens eerder een scopie laten doen. Ik laat het onderzoek zelf niet meer herhalen omdat ik weet wat het is en met de flexineb vooruit kan. Mocht het snot van kleur veranderen, van helder of wit naar geel dan laat ik wel weer een onderzoek doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:38 



 
Profiel   

Nee ik heb in het voorjaar een andere da laten komen, omdat zij wel op locatie een scopie konden doen, maar na het luisteren hoorde ze al dat er slijm op de luchtwegen zat, dus dat zou de scopie alleen maar bevestigen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:42 



 
Profiel   

Ik wilde zelf wel een bronchoscopie omdat je dan zeker weet dat het om een stofallergie gaat of dat er een ontsteking of andere oorzaak zit. Met alleen luisteren kom je daar niet achter. Nu weet ik wat het is en bij geen koorts, of verandering in kleur slijm laat ik geen nieuw onderzoek meer doen. Je zou het nog met de dierenarts kunnen overleggen waar je de afspraak hebt of die het zinvol vindt, succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-21 20:56 



 
Profiel   

Er is al een tijdje niet gereageerd maar om nou een nieuw topic te openen is ook zo overbodig vind ik

Maandag komt in ieder geval de dierenarts weer, maar..

Mijn paard hoest ook, surprise, maar wel een 'droge' hoest en ook erg onregelmatig. Hij hoest sinds Mei/Juni en heeft in Juli een kuur ventipulmin gehad van de DA. Weekje rustig aan gedaan maar helaas, maar niet verbaasd, heeft het niet geholpen.

Zo heeft meneer afgelopen vrijdag een hoestbui gekregen tijdens het rollen twee keer en na het opstaan meerdere keren hoesten.
Het vervelende is dat hij soms alleen zijn nek en hoofd uitstrekt tijdens het rijden, iets richting de grond en dus daardoor de teugels uit mijn handen trekt. De éne keer hoest hij daarbij en de andere keer weer niet.
Het lijkt in ieder geval een reflex of een trigger te zijn die echt uit zijn tenen komt.

Ik hoor heel graag jullie mening hierover en ook ervaringen en wat er uiteindelijk mis bleek aan jullie paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 02:02 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Er is al een tijdje niet gereageerd maar om nou een nieuw topic te openen is ook zo overbodig vind ik

Maandag komt in ieder geval de dierenarts weer, maar..

Mijn paard hoest ook, surprise, maar wel een 'droge' hoest en ook erg onregelmatig. Hij hoest sinds Mei/Juni en heeft in Juli een kuur ventipulmin gehad van de DA. Weekje rustig aan gedaan maar helaas, maar niet verbaasd, heeft het niet geholpen.

Zo heeft meneer afgelopen vrijdag een hoestbui gekregen tijdens het rollen twee keer en na het opstaan meerdere keren hoesten.
Het vervelende is dat hij soms alleen zijn nek en hoofd uitstrekt tijdens het rijden, iets richting de grond en dus daardoor de teugels uit mijn handen trekt. De éne keer hoest hij daarbij en de andere keer weer niet.
Het lijkt in ieder geval een reflex of een trigger te zijn die echt uit zijn tenen komt.

Ik hoor heel graag jullie mening hierover en ook ervaringen en wat er uiteindelijk mis bleek aan jullie paard!


Als ik jou was zou ik de dierenarts niet op stal laten komen maar naar een kliniek voor een bronchoscopie en longspoeling. Als je de dierenarts op stal laat komen krijg je geheid weer een hoop medicijnen, Ventipulmin en misschien wel prednison, maar je weet pas echt wat eraan de hand is bij inwendig onderzoek. Zo kun je ook een ontsteking uitsluiten en evt diagnose of het een stofallergie is. Bij dat laatste kun je medicijnen erin laten stoppen wat je wilt maar het is symptoombestrijding en klachten komen weer terug. Mocht het een stofallergie zijn dan zou ik je zouttherapie aanraden. Evt een 10 daagse kuur bij bv Equisana stables (€550) of zelf met zout gaan vernevelen mbv bv de flexineb. Het zijn dure oplossingen maar ik was na 1 dierenartsbezoek incl bronchoscopie en tas medicijnen ook €550 kwijt. Wij hebben ook een 10 daagse zouttherapie achter de rug en houden het nu met de flexineb bij. Voor het eerst deze zomer geen medicijnen nodig gehad en is voor 95% hoestvrij. Dat met dat hoofd naar beneden deed onze pony ook veel, nu soms, en ook hoesten na het rollen en bij aandraven. Het is ook goed naar het management te kijken. Zoveel mogelijk buiten, niet in een stoffige stal en het liefst hooi weken/stomen. Die van ons staat 24/7 buiten maar hooi stomen lukt niet Ivm pensionstal met 100 paarden en onbeperkt hooi. Ondanks dat hij droog hooi eet gaat het dus met onze pony dankzij de flexineb echt super goed. Succes met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 06:00 



 
Profiel   

Hier heeft paardlief in 2016 fikse luchtwegproblemen gehad. Hoestte nauwelijks, maar na inspanning enorm buiten adem en pompend ademhalen.
Ook gestart bij de eigen dierenarts. Verscherpte ademhaling met name links ventraal, en te snelle ademhaling. Kuur respulmin 2x daags en 1x daags prednisolon capsules voor 2 weken gehad. Het verbeterde iets, maar minimaal.
Ik heb toen op mijn verzoek een verwijzing gehad naar de kliniek in Utrecht en daar inderdaad een scopie en spoeling laten doen. Daaruit bleek dat hij een flinke bronchitis had. Kuur ventipulmin 2x daags en 1x daags equisolon mee gehad voor 4 weken. Daarna weer terug voor controle, nieuwe scopie en spoeling.
De ontstekingscellen waren enorm verminderd maar het aantal mastcellen was nog steeds verhoogd. Dit duidde op een allergische factor die de diepere ontsteking in stand hield.

Paard op vlas, zomer 24/7 buiten en later zelfs van stal gewisseld. Hij bleef iets last houden. Ben toen de kruiden van de Paardendrogist gaan bijvoeren, met goede resultaten. Paard is tot eind mei dit jaar klachtenvrij geweest. Heeft 1x iets last gehad 2 jaar geleden van stoffige paddock maar met de kruiden was deze trigger snel onder controle.

Nu helaas weer terug en met alleen de kruiden onvoldoende resultaat, dus dierenarts geweest en voor nu (gezien zijn geschiedenis) ervoor gekozen om toch eerst weer met medicatie te behandelen omdat de symptomen nu minder heftig zijn en we hopen het daarmee weer tot rust te kunnen brengen.
Dierenarts gaf zelfs aan dat ze normaal bij deze klachten niet zoveel medicatie zou geven, maar gezien zijn geschiedenis de klachten wel serieus neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 06:34 



 
Profiel   

Ik zou ook voor scopie gaan, en staan op de longspoeling... Nadat mijn pony afgelopen winter bleef hoesten, ventripulmin en respulmin beide verlengde kuren niets hielp, bronchoscopie uit laten voeren.

Diagnose 'astma' is gesteld op basis van hoeveelheid aanwezig slijm, geen longspoeling uitgevoerd. Ik was op dat moment van de leg: uiteraard had ik gegoogleld wat er mogelijk mis kon zijn, en in die eerste zoektocht werd astma gelijk gesteld met dampig...sta je met je 5 jarige, net een half jaar in je bezit. Achteraf echt spijt dat ik niet doorgedrukt heb op longspoeling, ik heb namelijk mijn vraagtekens bij de diagnose gezien verder verloop, maar dierenartsen kijken nu niet meer verder dan deze sticker.

Ik klop het heel hard af, maar pony lijkt goed op te knappen op flexineb, en door 3 dagen hoge koorts. Klinkt mischien vreemd. Maar omdat de pony naast de koorts wel alert was, goed at en dronk, geen koortsverlager ingezet. Het lijkt erop dat het lichaam wat heeft opgeruimd: hoesten deed ze al langer niet, maar ook de ademhaling is nu duidelijk verbeterd.

Valt ze toch terug dan wil ik graag alsnog longspoeling laten uitvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 08:43 



 
Profiel   

Galoppig schreef
Er is al een tijdje niet gereageerd maar om nou een nieuw topic te openen is ook zo overbodig vind ik

Maandag komt in ieder geval de dierenarts weer, maar..

Mijn paard hoest ook, surprise, maar wel een 'droge' hoest en ook erg onregelmatig. Hij hoest sinds Mei/Juni en heeft in Juli een kuur ventipulmin gehad van de DA. Weekje rustig aan gedaan maar helaas, maar niet verbaasd, heeft het niet geholpen.

Zo heeft meneer afgelopen vrijdag een hoestbui gekregen tijdens het rollen twee keer en na het opstaan meerdere keren hoesten.
Het vervelende is dat hij soms alleen zijn nek en hoofd uitstrekt tijdens het rijden, iets richting de grond en dus daardoor de teugels uit mijn handen trekt. De éne keer hoest hij daarbij en de andere keer weer niet.
Het lijkt in ieder geval een reflex of een trigger te zijn die echt uit zijn tenen komt.

Ik hoor heel graag jullie mening hierover en ook ervaringen en wat er uiteindelijk mis bleek aan jullie paard!

Wat je zegt over het hoofd naar beneden duwen tijdens het rijden en aan je handen trekken dat deed de mijne dus ook! Ook als hij dan niet hoestte had ik wel altijd het idee dat hem iets dwars zat.
Ik zeg ook opladen en naar een goede kliniek. Ook bij mij is daar pas de oplossing gekomen. Hier ook een scopie en longspoeling laten doen. Wij zijn toen gaan vernevelen met flexineb en immunotherapie tegen de allergie gestart en nu heb ik mn paard weer terug.
Alle ventipulmin,equisolon en consorten hielpen hier soms even zolang ik het gaf, maar zodra ik ermee stopte kwam de hoest even hard weer terug.
Ik wou (achteraf gezien) dat ik eerder naar kliniek was doorgegaan iig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 09:16 



 
Profiel   

Juut schreef
Diagnose 'astma' is gesteld op basis van hoeveelheid aanwezig slijm, geen longspoeling uitgevoerd. Ik was op dat moment van de leg: uiteraard had ik gegoogleld wat er mogelijk mis kon zijn, en in die eerste zoektocht werd astma gelijk gesteld met dampig...sta je met je 5 jarige, net een half jaar in je bezit. Achteraf echt spijt dat ik niet doorgedrukt heb op longspoeling, ik heb namelijk mijn vraagtekens bij de diagnose gezien verder verloop, maar dierenartsen kijken nu niet meer verder dan deze sticker.


En toch hoeft die diagnose helemaal niet verkeerd geweest te zijn. Voorheen werden er verschillende namen gebruikt (IAD voor milde astma, RAO voor zwaardere astma, tot aan dampig toe) maar nu wordt alles astma genoemd. Dus astma betekent zeker niet meteen dampig.

Overigens wordt er ook na een diagnose mbv scopie/longspoeling nog vaak de standaard medicijnen voorgeschreven. Zo ook bij die van ons. Maar zouttherapie, al genoemd, heeft ons paard uiteindelijk gered. Zeker niet de pred en ventipulmin. En met de flexineb houden we het heel mooi onder controle.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-21 10:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 225 van de 322 [ 8049 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 222, 223, 224, 225, 226, 227, 228 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen