[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:12

Ninx schreef:
Spenk schreef:
Ik ben vooral benieuwd waar zon bedrijf zich dan op baseert gezien de onderzoeken en literatuur bij hogere zoutoplossing die aangeven het astma aanvallen uitlokt.

Het is namelijk niet een natuurlijk middel dus baad het niet schaad het niet. Dat is kennelijk een heel hardnekkig levend fabel.

Bij mensen is er inderdaad aantoonbaar literatuur van wat het doet.




Jullie trekken onderzoek naar mensen nu lineair door naar paarden, maar dat lijkt me niet zinnig.
Er zijn van alle hoesters maar weinig paarden met daadwerkelijk longproblemen (zoals bij mensen), bij paarden concentreert het zich vaak in het bovenste deel van de luchtwegen en de holten. Die 6% lost vooral vastzittend slijm in de sinussen op.
Je moet na een aantal keren al resultaat bemerken. Je zet het ook niet langdurig in, maar een korte kuur. Gebeurt er te weinig, dan moet je dieper graven voor resultaat.


Ik denk dat er wellicht niet zoveel paarden zijn met astma.
Paarden krijgen tegenwoordig tamelijk vlot de diagnose astma. We behandelen dan trouw de luchtwegen met medicatie, maar we lossen het probleem niet op.
Hoesten is gewoon veel vaker een systemisch probleem, een uiting van iets dat op dieper niveau niet goed functioneert.

Deze dame schrijft daar ook onderhoudend over:
https://wissen.sanoanimal.de/2020/07/01 ... mpfigkeit/

Dit is een leuk artikel. Maar ze heeft er meerdere geschreven. Er zijn ook podcasts en online webinars.


Dat is dus de reden dat ik verder wil kijken. Met een reguliere arts kom ik niet verder dan medicatie erin stoppen, maar ik geloof er wel in dat het probleem ergens vandaan komt en dat zou ik proberen willen oplossen ipv alleen maar de "symptomen" te onderdrukken. Uiteraard, medicatie stop je de ontstekingen mee, maar in geval van pollen, komt dat het jaar erop gewoon weer terug. Jaar in jaar uit

En nee, ze zal niet alles op wetenschap adviseren, maar dat doen dierenartsen ook niet altijd. Daar zijn ook nog genoeg behandelingen (op andere vlakken) onbewezen.

Het vernevelen met 6% zout is een van de stappen in het protocol. Ik hoef het niet te doen. Ik ga ook zeker nog eens verder kijken naar de effecten hiervan. Het optimaliseren van de darm/ immuunsysteem is voor de lange termijn oplossing en daar draait het in mijn ogen ook het meeste om. Het vernevelen is maar een klein onderdeel ervan. Als het niet goed voelt, kan ik ook nog altijd verder gaan met 0,9%. Ook dan heb ik er nog steeds hoop op dat het mijn merrie gaat helpen.

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:20

Ik denk dat het ook vooral als waarschuwing is. Wees gewaarschuwd dat het effect kan zijn je van 6% zout een astma aanval krijgt ;)

Want dat wordt er niet bij gezegd kennelijk terwijl dat risico er wel is.

Waar ik ook moeite mee heb is dat er supplementen van één producent worden aangeboden als de heilige graal. Het wij van Wc eend effect.

En pollenallergie is niet altijd te genezen he? Als het zo makkelijk was liepen er ook geen mensen met hooikoorts meer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:32

Spenk schreef:
Ik denk dat het ook vooral als waarschuwing is. Wees gewaarschuwd dat het effect kan zijn je van 6% zout een astma aanval krijgt ;)

Want dat wordt er niet bij gezegd kennelijk terwijl dat risico er wel is.

Waar ik ook moeite mee heb is dat er supplementen van één producent worden aangeboden als de heilige graal. Het wij van Wc eend effect.

En pollenallergie is niet altijd te genezen he? Als het zo makkelijk was liepen er ook geen mensen met hooikoorts meer.


Dat KAN humaan gebeuren..... bij paarden weten we dat niet.

Overigens heeft dezelfde behandelaar mij wel degelijk wat zaken uitgelegd waar ik even moest letten bij het vernevelen.

Dit is de lezing van Dr Christina Fritz:
https://vimeo.com/ondemand/rvhustenpferd

Dat ze op den duur ook bepaalde supplementen is gaan verkopen vind ik persoonlijk fijn. De kwaliteit is dan tenminste goed.
Maar je kunt je voordeel ook net zo makkelijk doen met de informatie en elders wellicht inslaan wat je op basis van die informatie nodig denkt te hebben.

Het is jammer om iets af te wijzen op basis van het feit dat iemand iets te verkopen heeft. Jouw dierenarts geeft je ook advies en verkoopt je iets. Is dat dan ook niet te vertrouwen?


Het leek mij destijds ietwat sterk dat een geheel andere weg inslaan zou kunnen helpen.
Ik heb het ook nog lang voor me uitgeduwd. Mede omdat er al zoveel geld in het behandelen zat zoals ik dat toen deed: alleen het symptoom (hoesten) behandelen.

En toen ben ik gewoon maar alle artikelen zonder oordeel gaan verslinden. En het viel op z'n plek.
Ik pas haar kennis op meerdere gebieden toe en ben enorm tevreden.

Anne heeft overigens ook wel een pakkende ietwat bondiger uitleg gegeven over het ontstaan en voortduren van luchtwegproblemen:
https://www.eqinful.nl/luchtwegklachten/

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:38

Laura_ schreef:
En nee, ze zal niet alles op wetenschap adviseren, maar dat doen dierenartsen ook niet altijd. Daar zijn ook nog genoeg behandelingen (op andere vlakken) onbewezen.

.


Anne, degene die jou ook heeft geadviseerd, hangt meer aan wetenschap dan ik zelf.... zij ziet graag zoveel mogelijk valide bewijzen voor haar adviezen.

Zelf kijk ik daar anders tegenaan:

waar we in het alledaagse debat over wetenschap geneigd zijn te spreken in termen van ‘bewezen’, zegt de wetenschap zelf liever dat een bepaalde uitspraak ‘gerechtvaardigd’ is. En waar we in het alledaagse debat over wetenschap geneigd zijn te zeggen dat iets ‘een feit’ is, zegt de wetenschap zelf liever: met grote waarschijnlijkheid.

Wetenschap is subjectief – en toch niet volledig betwistbaar. Wetenschap geeft geen definitief uitsluitsel – en kan toch dingen uitsluiten. Wetenschap heeft geen eindpunt – en groeit toch ergens naartoe.

Wetenschap heeft dus mijn grote interesse. Maar wordt misbruikt door mensen met een hele grote behoefte aan waarheidsvinding. Ik denk dat dat een desillusie is.

Goed.... laatste uitstapje! Ik ben weer weg! Ik heb immers geen hoester meer ;-)

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:42

Vergeet niet dat Christina Fritz geen dierenarts is en meerdere therapieën geeft waarvan we weten dat die niet beter werken dan een placebo. Daar mag je zelf voor kiezen maar om dat nu als vergelijkbaar alternatief te plaatsen t.o.v. peer reviewed kennis…

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:44

Odysseus schreef:
Vergeet niet dat Christina Fritz geen dierenarts is en meerdere therapieën geeft waarvan we weten dat die niet beter werken dan een placebo. Daar mag je zelf voor kiezen maar om dat nu als vergelijkbaar alternatief te plaatsen t.o.v. peer reviewed kennis…


-O-

lees je überhaupt posts van mensen wel eens echt zorgvuldig door?

Spenk
Berichten: 21777
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:46

Jij geeft een mening ninx. Jij vind dat en jij vindt dat het werkt. Hartstikke mooi maar je hoeft niet iedereen die twijfels heeft zo aan te vallen in mijn ogen.

Het is links of rechtsom immers gewoon niet bewezen en jij mag vinden dat dat niet uitmaakt prima! Een ander kiest er niet voor.

Neem KPU daar is nog nooit bewijs voor gevonden.

Agree to disagree

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 13:49

Spenk schreef:
Ik denk dat het ook vooral als waarschuwing is. Wees gewaarschuwd dat het effect kan zijn je van 6% zout een astma aanval krijgt ;)

Want dat wordt er niet bij gezegd kennelijk terwijl dat risico er wel is.

Waar ik ook moeite mee heb is dat er supplementen van één producent worden aangeboden als de heilige graal. Het wij van Wc eend effect.

En pollenallergie is niet altijd te genezen he? Als het zo makkelijk was liepen er ook geen mensen met hooikoorts meer.


Ja zo zie ik het ook hoor en ook fijn als extra reminder. Ze heeft er zeker wel bij verteld dat ze mogelijk er benauwder van kan worden hoor! Dus dat doet ze zeker wel. In dat geval moet ik ook stoppen ermee.

Bij mij zijn er zeker geen supplementen van een dezelfde fabrikant aangeboden. Ze heeft een bepaald assortiment en veel van een merk. Maar ik heb ook producten aangeraden gekregen van andere merken. Of een bepaald product dat een stalgenoot nog heeft staan van een ander merk. Daar heeft ze ook geen problemen mee als ik dat gebruik, want het gaat om een bepaald ingrediënt en dat is hetzelfde in beide producten!

Ik denk dat je altijd wel hebt dat ze fan zijn van bepaalde producten. Groene os heeft een darmprotocol met groene os producten. Den hoek gebruikt veel Phytonics producten. Dat zal je eenmaal altijd een beetje houden.

Ik sta er in ieder geval voor open om ook de hollistische hoek in te gaan of het haar gaat helpen. Als iemand daar niet in gelooft, moet die dat ook vooral zelf weten. Ik heb zeker wel wat ervaringen gehoord waar het paard ervan is opgeknapt, dus voor mij het proberen waard om te kijken wat ze kan betekenen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:01

Spenk schreef:
Jij geeft een mening ninx. Jij vind dat en jij vindt dat het werkt. Hartstikke mooi maar je hoeft niet iedereen die twijfels heeft zo aan te vallen in mijn ogen.

Het is links of rechtsom immers gewoon niet bewezen en jij mag vinden dat dat niet uitmaakt prima! Een ander kiest er niet voor.

Neem KPU daar is nog nooit bewijs voor gevonden.

Agree to disagree

Kpu is ook zo'n mooi voorbeeld. Niet wetenschappelijk bewezen, sommige therapeuten gooien het al snel op kpu. Ik vind de behandeling niet veel meer dan het optimaliseren van de darm waar problematiek vandaan komt, met het labeltje kpu. MAAR, ik heb ook al heel wat succesverhalen gehoord van paarden die van hun klachten zijn afgekomen door het kpu protocol. Dus wat dat betreft zou ik het wel een kans durven geven.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 14:03

Spenk schreef:
Jij geeft een mening ninx. Jij vind dat en jij vindt dat het werkt. Hartstikke mooi maar je hoeft niet iedereen die twijfels heeft zo aan te vallen in mijn ogen.

Het is links of rechtsom immers gewoon niet bewezen en jij mag vinden dat dat niet uitmaakt prima! Een ander kiest er niet voor.

Neem KPU daar is nog nooit bewijs voor gevonden.

Agree to disagree


Nou, niemand reageert inhoudelijk.
Dat is gewoon een beetje jammer en een gemiste kans.

Het is iets anders wanneer iemand zegt: "wel bijzonder dat na zoveel jaar deze interventie alles heeft opgelost. En ook bijzonder dat deze vrouw dus zoveel Internationale sportruiters adviseert en wereldwijd lezingen geeft over dit topic.
Ik zal me er eens in verdiepen alvorens het af te wijzen."
Nu wordt het op voorhand heel hautain afgedaan als hobbymatige bloggers die productjes verkopen. Dat is niet bepaald een leuke insteek voor een dialoog.

En over die verslaving aan absolute waarheidsvinding heb ik ook iets geschreven, wetenschap en absolute waarheidsvinding hebben weinig met elkaar van doen.

En is er over KPU geen bewijs? Dat is grappig. Dat is er wel degelijk.

Kijk, het zal mij bananen wezen... maar het is toch jammer dat mensen over een paar jaar nog zijn dit topic zitten terwijl het niet nodig is.

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 16:03

Ninx schreef:
Nou, niemand reageert inhoudelijk.
Dat is gewoon een beetje jammer en een gemiste kans.

Het is iets anders wanneer iemand zegt: "wel bijzonder dat na zoveel jaar deze interventie alles heeft opgelost. En ook bijzonder dat deze vrouw dus zoveel Internationale sportruiters adviseert en wereldwijd lezingen geeft over dit topic.
Ik zal me er eens in verdiepen alvorens het af te wijzen."
Nu wordt het op voorhand heel hautain afgedaan als hobbymatige bloggers die productjes verkopen. Dat is niet bepaald een leuke insteek voor een dialoog.

En over die verslaving aan absolute waarheidsvinding heb ik ook iets geschreven, wetenschap en absolute waarheidsvinding hebben weinig met elkaar van doen.

En is er over KPU geen bewijs? Dat is grappig. Dat is er wel degelijk.

Kijk, het zal mij bananen wezen... maar het is toch jammer dat mensen over een paar jaar nog zijn dit topic zitten terwijl het niet nodig is.



Ik heb je al uitgenodigd om de peer reviewed onderzoeken van deze Christina Fritz met ons te delen, daar blijft het vervolgens erg stil op. Ik kan ook niet vinden waarop deze dame überhaupt is gepromoveerd en op haar eigen website staat onder publicaties alleen een lijst met boeken, geen onderzoeksartikelen in journals. Jij bent blijkbaar enorme fan van deze vrouw dus deel onderzoeken van haar hand vooral zou ik zeggen. Tot die tijd is een blogpost niets meer dan een mening en kan dit absoluut niet wedijveren met uitvoerig peer reviewed onderzoek.

En tot die tijd blijft namelijk ook haar idee over voeding en luchtwegziekten bij het paard slechts een hypothese. Dit poneren als een soort "cure all" en potentiele genezing voor equine astma / luchtwegklachten gaat dan wel enorm ver. En je schrijft dat je een enorm grote interesse hebt in wetenschap, dus ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat jouw eigen ervaring met haar behandeling ook valt onder N=1 equals N=geen.

Eigen ervaringen delen is prima, maar een mening als een feit verkondigen heeft niemand iets aan. Iedereen wil hier het beste voor zijn paard met luchtwegklachten / astma. Vandaar mijn waarschuwing over aan de slag gaan met hypertone zoutoplossing en het feit dat überhaupt zoutoplossing vernevelen nog heel erg "in de kinderschoenen" staat qua kennis.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:47

Zijn er hier nog meer mensen die een paard hebben met (milde) astma maar waarvan er geen slijm aanwezig was? Op bronchoscopie was namelijk geen slijm te zien, alleen een geïrriteerde luchtpijp. Nu 10 dagen medicatie vernevelend en nu afwachten hoe dat zich ontwikkeld anders opnieuw aan medicatie

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:15

Zijn hier mensen waarvan het paard is gaan hoesten (en niet meer over gegaan) na Rhino vaccinatie??

Die van mij was geboosterd op de Rhino vaccinatie en daarna is het hoesten (1 of 2 x kuchen bij aandraven).

Ben nu 1 week met de flexineb bezig.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 20:20

michelle933 schreef:
Zijn er hier nog meer mensen die een paard hebben met (milde) astma maar waarvan er geen slijm aanwezig was? Op bronchoscopie was namelijk geen slijm te zien, alleen een geïrriteerde luchtpijp. Nu 10 dagen medicatie vernevelend en nu afwachten hoe dat zich ontwikkeld anders opnieuw aan medicatie



Die van mij ook geen slijm, al verschillende medicatie gehad van da op prednison na al veel geprobeerd..

Volgens da stofallergie maar ik geloof daar niet zo in… is na een booster van rhino begonnen maar daar had da nog nooit van gehoord..

Nu flixotide en vernevel nu een week met zoutoplossing en immonusan. Nog niet veel verandering. Geen snot of slijm te zien..

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:29

racinggirl schreef:
Zijn hier mensen waarvan het paard is gaan hoesten (en niet meer over gegaan) na Rhino vaccinatie??

Die van mij was geboosterd op de Rhino vaccinatie en daarna is het hoesten (1 of 2 x kuchen bij aandraven).

Ben nu 1 week met de flexineb bezig.


Ja hier in 2016 klachten en diagnose RAO. Helemaal klachtenvrij gekregen tot een Rhino enting in mei 2021 en toen begon de ellende weer. Weer forse prednisonkuur moeten geven en ventipulmin en ben daarna nog 3 weken met een flexineb bezig geweest en nog luchtwegkruiden ter ondersteuning. Gaat nu gelukkig weer goed met hem. Maar voor mij geen Rhino entingen meer.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 07:49

darkadia schreef:
racinggirl schreef:
Zijn hier mensen waarvan het paard is gaan hoesten (en niet meer over gegaan) na Rhino vaccinatie??

Die van mij was geboosterd op de Rhino vaccinatie en daarna is het hoesten (1 of 2 x kuchen bij aandraven).

Ben nu 1 week met de flexineb bezig.


Ja hier in 2016 klachten en diagnose RAO. Helemaal klachtenvrij gekregen tot een Rhino enting in mei 2021 en toen begon de ellende weer. Weer forse prednisonkuur moeten geven en ventipulmin en ben daarna nog 3 weken met een flexineb bezig geweest en nog luchtwegkruiden ter ondersteuning. Gaat nu gelukkig weer goed met hem. Maar voor mij geen Rhino entingen meer.


Ohhh vervelend zeg!!

Die van mij hoesten nooit eigenlijk tot dat hij begon met een kuchje en niet meer weggegaan .

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:25

darkadia schreef:
racinggirl schreef:

Ja hier in 2016 klachten en diagnose RAO. Helemaal klachtenvrij gekregen tot een Rhino enting in mei 2021 en toen begon de ellende weer. Weer forse prednisonkuur moeten geven en ventipulmin en ben daarna nog 3 weken met een flexineb bezig geweest en nog luchtwegkruiden ter ondersteuning. Gaat nu gelukkig weer goed met hem. Maar voor mij geen Rhino entingen meer.


Ohhh vervelend zeg!!

Die van mij hoesten nooit eigenlijk tot dat hij begon met een kuchje en niet meer weggegaan .


Die van mij heeft overigens (ook terwijl uit de bak in 2016 dikke bronchitis kwam) amper gehoest. Hooguit keer bij aandraven of na rollen in het droge zand. Wat hij wel had was witte neusuitvloeing en na een lange zijde draven al enorm buiten adem zijn.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:41

Hier inmiddels 4 dagen van de budesonide af maar helaas vandaag toch weer droge hoest met aandraven. Wordt er moedeloos van. DA gebeld. Even aankijken aankomende dagen en anders volgende week weer contact leggen.. :\

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 16:59

Om moedel van te worden he.. als ze dan op meditatie goed gaan en zonder ineens weer beginnen te kwakkelen.

Hier ook met draven weer meer hoesten dan de afgelopen keren. Normaal doe ik meestal met ba vernevelen, maar nu alleen kleine cup zout. Wellicht lag het toch daar een beetje aan.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 17:25

Laura_ schreef:
Om moedel van te worden he.. als ze dan op meditatie goed gaan en zonder ineens weer beginnen te kwakkelen.

Hier ook met draven weer meer hoesten dan de afgelopen keren. Normaal doe ik meestal met ba vernevelen, maar nu alleen kleine cup zout. Wellicht lag het toch daar een beetje aan.

Zout vernevelen lijkt hier ook niet te helpen. #)

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 18:01

michelle933 schreef:
Hier inmiddels 4 dagen van de budesonide af maar helaas vandaag toch weer droge hoest met aandraven. Wordt er moedeloos van. DA gebeld. Even aankijken aankomende dagen en anders volgende week weer contact leggen.. :


Misschien kijken of je flixotide puffers kunt halen en dan dagelijks puffen en dat afbouwen. Bij mij ging dat goed vorig jaar tot 2 pufs, en daarna fout. Daarna was het afbouwen moeilijker. Ik hou nu een basis aan, ga niet meer zonder proberen. Zodra hij 3 dagen zonder medicatie staat, komen er weer klodders. Er is niets mis mee om een onderhoudsdosis te blijven geven.

Terug bij af betekent weer 6 weken 'sochtends en 'savonds 1 mg Budesonide... dan beter nu op een kwart budesonide blijven of flixotide puffen (budesonide steeds moeilijker verkrijgbaar)

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:03

sunny43 schreef:
michelle933 schreef:
Hier inmiddels 4 dagen van de budesonide af maar helaas vandaag toch weer droge hoest met aandraven. Wordt er moedeloos van. DA gebeld. Even aankijken aankomende dagen en anders volgende week weer contact leggen.. :


Misschien kijken of je flixotide puffers kunt halen en dan dagelijks puffen en dat afbouwen. Bij mij ging dat goed vorig jaar tot 2 pufs, en daarna fout. Daarna was het afbouwen moeilijker. Ik hou nu een basis aan, ga niet meer zonder proberen. Zodra hij 3 dagen zonder medicatie staat, komen er weer klodders. Er is niets mis mee om een onderhoudsdosis te blijven geven.

Terug bij af betekent weer 6 weken 'sochtends en 'savonds 1 mg Budesonide... dan beter nu op een kwart budesonide blijven of flixotide puffen (budesonide steeds moeilijker verkrijgbaar)

Ik had vorige week 2 dagen 1 keer gegeven. Maar ook toen merkte ik alweer dat de hoest terug kwam helaas. Dagen erna weer 2 x daags en toen was t weer weg. Punt ook is, er is geen slijmvorming. Alleen een geïrriteerde keel/luchtpijp. Zou der misschien een schimmel in zijn luchtwegen zitten!?

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:20

Maar als er geen slijm is maar enkel irritatie, waarom dan geen 10 dagen ventipulmin?

Hier nog altijd tevreden met flixotide
Ik doe 2x daags 6 puffen. En soms 1x daags als ik het niet red met werk.

Hoeveel puffen jullie? Ik hoop in najaar terug naar 1x daags te kunnen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 19:28

Saaams schreef:
Maar als er geen slijm is maar enkel irritatie, waarom dan geen 10 dagen ventipulmin?

Hier nog altijd tevreden met flixotide
Ik doe 2x daags 6 puffen. En soms 1x daags als ik het niet red met werk.

Hoeveel puffen jullie? Ik hoop in najaar terug naar 1x daags te kunnen.

Heeft hij ook al gehad. Werkte ook niet

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 20:11

Ik lees al een tijdje hier mee, maar ben benieuwd of iemand hier mij advies kan geven/ dit herkent.

Eind maart en begin april heeft mn pony 2 astma aanvallen gehad.
De eerste keer is de DA gekomen, ventipulmin ingespoten en daarna 10 dagen de ventipulmin siroop. Bij de 2e aanval telefonisch contact gehad met de DA, die adviseerde om die siroop weer te geven en even af te wachten. Pony is uiteindelijk rustiger geworden en de volgende dag heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek voor een echoscopie en longspoeling. (na de eerste aanval ben ik begonnen met vernevelen met de flexineb)
Uit beide onderzoeken is niks gekomen. Advies van de DA was om te stoppen met de flexineb, maar het hooi voorlopig nog wel te stomen/nat te maken.
Dit advies had ik mn twijfels bij, omdat ik geregeld de ademhaling van mn pony nog erg twijfelachtig vond. Destijds heb ik er niks mee gedaan en het aangekeken en tot op heden ging het eigenlijk gewoon erg goed.

Maar nu komt het (voor mij :+ ) vraagteken in het verhaal.
Afgelopen week ben ik een week met pony op vakantie geweest naar de veluwe. De stal waar hij stond was qua factoren nog 100x gunstiger dan mn eigen stal. Hij kwam de hele dag buiten, had de hoekbox die grensde aan buiten, stond op vlas (thuis op stro) en kreeg gewoon nat hooi. Echter heeft pony die week 3 aanvallen gehad. (gelukkig had ik nog vernevelbare ventipulmin)
Ik heb qua rijden niet meer van hem gevraagd dan gewoonlijk, heb geen heftige of mega lange ritten gemaakt en ik rij met hartslagmeter zodat ik alles kan monitoren.
We zijn nu bijna een week thuis en er lijkt niks meer aan de hand... Is er in het oosten van het land iets, wat we in het westen niet hebben? Kan er iets anders aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben, voordat ik weer contact op neem met de DA :D