[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:16

Spenk schreef:
Je zou ook kunnen puffen eerste met een babyhaler. Ik vind de flexineb echt super want alles kan er in.


Afbeelding
Deze heeft een stalgenootje nog liggen op stal. Je moet achterop een soort klein busje met medicatie erin klikken en dan om de 10 seconden een pufje geven. Ja klopt maar wel heel erg duur dus wellicht dat die equihaler ook nog wat zou kunnen zijn. Geeeen idee hoe die dingen werken hoor :') niet bekend mee gelukkig

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:21

Ja die equihaler is ook niet goedkoop hoor.. en die is na gebruik op en dan moet die weg. Maar dat kan wel je klachten doorbreken. Achteraf had ik net zo goed de flexineb 2 weken eerder kunnen aanschaffen en dan daar medicatie in. Maar het heeft hier wel geholpen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:31

Spenk schreef:
Ja die equihaler is ook niet goedkoop hoor.. en die is na gebruik op en dan moet die weg. Maar dat kan wel je klachten doorbreken. Achteraf had ik net zo goed de flexineb 2 weken eerder kunnen aanschaffen en dan daar medicatie in. Maar het heeft hier wel geholpen.

Jaa dan kan je beter gelijk voor de flexineb gaan als de equihaler ook duur en niet herbruikbaar is

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:44

Maar let wel op dat niet alle dierenarts meteen humane medicatie willen voorschrijven zonder de equihaler te hebben voorgeschreven. Omdat dat middel geregistreerd is voor paarden.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:51

Laura_ schreef:
Maar let wel op dat niet alle dierenarts meteen humane medicatie willen voorschrijven zonder de equihaler te hebben voorgeschreven. Omdat dat middel geregistreerd is voor paarden.

Nee had gelezen dat de equihaler 300 kost voor 10 dagen en het vaak toch weer terug komt na gebruik

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:12

Nog mensen ervaring met de flexineb wat betreft huren? Vraag mij af of je zoiets ook als kuur kan geven van bijvoorbeeld 10/14 dagen en mocht het hoesten erna weer terug komen je het alsnog koopt

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:51

michelle933 schreef:
Laura_ schreef:
Maar let wel op dat niet alle dierenarts meteen humane medicatie willen voorschrijven zonder de equihaler te hebben voorgeschreven. Omdat dat middel geregistreerd is voor paarden.

Nee had gelezen dat de equihaler 300 kost voor 10 dagen en het vaak toch weer terug komt na gebruik

Klopt, maar wettelijk gezien moeten ze hem eerst voorschrijven. Ik hen hem vorig jaar moeten aanschaffen, terwijl ik een flexineb had liggen. Als ze direct humaan zouden voorschrijven konden ze een boete krijgen van de
Nwva

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:05

Joh dus ze moeten officeel gezien eerst de equihaler voorschrijven voordat je aan de flexineb kan beginnen. Wat raar zeg Dat wist ik niet

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:08

Je kan wel aan de flexineb beginnen hoor maar inderdaad humane medicatie mogen ze niet als eerste voorschijven. Maar je hebt als prednison gehad toch? Grote kan ze het dan wel willen doen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:11

Spenk schreef:
Je kan wel aan de flexineb beginnen hoor maar inderdaad humane medicatie mogen ze niet als eerste voorschijven. Maar je hebt als prednison gehad toch? Grote kan ze het dan wel willen doen.

Ja hij heeft 2 dagen prednisolon gehad en een ontstekingremmende injectie. Doordeweeks is het voor mij niet haalbaar om het sochtends tegeven. En we hebben ook geen voerbeurten meer nu omdat ze allemaal 24/7 op de wei staan

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:13

Ik heb die vortex natuurlijk voor handen denk dat ik dat als eerst ga uitproberen, benieuwd hoe de dierenarts daarin staat of dat ze gelijk aan de equihaler wilt beginnen. Mag de vortex gratis gebruiken.. moeten alleen wel bijpassende puffers bijgekocht worden via dierenarts. Geld voor een flexineb wordt wat krap op t moment, net een nieuwe auto gekocht dat zal je net zien |(

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:13

Als je iets te vernevelen of puffen hebt dan is dat vaak wel 2x daags eerst...

Daar ontkom je eigenlijk niet aan.. ik stond met de equihaler ook voor dag en dauw op stal dat te doen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:33

Spenk schreef:
Als je iets te vernevelen of puffen hebt dan is dat vaak wel 2x daags eerst...

Daar ontkom je eigenlijk niet aan.. ik stond met de equihaler ook voor dag en dauw op stal dat te doen.

Ja dat wordt dan om 13:00 en 20:00/21:00u.
Ik begin om 05:00u tot 12:30u :D

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:34

michelle933 schreef:
Joh dus ze moeten officeel gezien eerst de equihaler voorschrijven voordat je aan de flexineb kan beginnen. Wat raar zeg Dat wist ik niet

Klopt en er zijn er genoeg die t wel doen hoor. Maar wil t wel even gezegd hebben, want ik had die pech dus wel.

Mijne lijkt echt super goed te gaan. Heb er vandeweek wel 3 dagen slijmoplosser in gegooid. Maar de glidkruid lijkt ook wel wat te doen. Ze kon t stapritje van vandaag goed hebben!

Ik kwam net wel equifin tegen. Zit eraan te denken om haar dmv voedingsprotocol toch te kijken of dat wat wil doen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:49

Laura_ schreef:
michelle933 schreef:
Joh dus ze moeten officeel gezien eerst de equihaler voorschrijven voordat je aan de flexineb kan beginnen. Wat raar zeg Dat wist ik niet

Klopt en er zijn er genoeg die t wel doen hoor. Maar wil t wel even gezegd hebben, want ik had die pech dus wel.

Mijne lijkt echt super goed te gaan. Heb er vandeweek wel 3 dagen slijmoplosser in gegooid. Maar de glidkruid lijkt ook wel wat te doen. Ze kon t stapritje van vandaag goed hebben!

Ik kwam net wel equifin tegen. Zit eraan te denken om haar dmv voedingsprotocol toch te kijken of dat wat wil doen.

Jaaa der is zoveel op de markt. Bizarrr

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 14:49

Inmiddels dierenarts gesproken voor een eventuele tweede afspraak. Opties waren voor haar om door tegaan met medicatie of een longspoeling en bronchoscopie. Nouja medicatie viel voor mij eigenlijk al beetje af omdat ik vooral doordeweeks het niet altijd haalbaal is om 2 en soms 3 keer per dag het tegeven. Plus de kansen van hoefbevangenheid liggen toch wel op de loer.

Longspoeling en bronchoscopie zou eventueel kunnen maar mijn vermoedens over pollenallergie heb ik natuurlijk al. En ik denk dat ik voor het gehele plaatje van longscopie en broncho, inclusief visite kosten, verdovingen etc bijna even veel kwijt zal zijn als aan een vernevelaar :+ Ook nog over puffers of vernevelen gehad. Ze zei dat vernevelen ook nog een goede optie is en dan om te beginnen een zoutoplossing.

Zelf zit ik ook nog tedenken aan evt eerst nog een holistische arts erbij te halen voor ik een dure vernevelaar ga aanschaffen. In het verleden er 1 gehad voor mijn vorige pony(met andere klachten), die was 1 keer geweest. Zag wel verbetering erna maar was nog niet helemaal overtuigd ;) terwijl sommige er echt bij zweren. Mocht iemand nog een goede weten die ook omg zuidholland komt..

(Oh en bespreek je bij zo’n holistische arts van te voren wat de klachten zijn of laat je het aan hun over en hou jeje mond. Dat laatste heb ik de vorige keer gedaan)

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:29

Voordeel aan bronchoscopie is dat je wel kunt zien hoeveel slijm er zit en in spoelsel de diagnose astma al dan niet door pollen kunt stellen. Dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Verder zat er bij mijn merrie met pollenallergie vorig jaar zoveel slijm wat ik het met 2-3 keer daags zoutwater en medicatie in de flexineb niet weg kreeg. Toen heeft ze korte kuur prednison gehad en controle bronchoscopie daarna.
Nu is het goed onder controle met 5-6 keer per week flexineb met zoutwater en immuuntherapie.
Ze loopt weer op oud niveau **\O/**

Holistische arts kost ook geld. Dat zou ik dan eerder in bronchoscopie steken. Ik zie holistische arts eerder als soort aanvulling als je de diagnose weet.
Maar daarin maakt iedereen z’n eigen keuzes :)

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:45

Ginam schreef:
Voordeel aan bronchoscopie is dat je wel kunt zien hoeveel slijm er zit en in spoelsel de diagnose astma al dan niet door pollen kunt stellen. Dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Verder zat er bij mijn merrie met pollenallergie vorig jaar zoveel slijm wat ik het met 2-3 keer daags zoutwater en medicatie in de flexineb niet weg kreeg. Toen heeft ze korte kuur prednison gehad en controle bronchoscopie daarna.
Nu is het goed onder controle met 5-6 keer per week flexineb met zoutwater en immuuntherapie.
Ze loopt weer op oud niveau **\O/**

Holistische arts kost ook geld. Dat zou ik dan eerder in bronchoscopie steken. Ik zie holistische arts eerder als soort aanvulling als je de diagnose weet.
Maar daarin maakt iedereen z’n eigen keuzes :)

De holistische dierenarts die ik had meet dingen uit. Zonder iets tezeggen had hij het wel meteen goed wat de problemen waren. Was niet zo duur, was 2 jaar geleden. Had toen wel redelijk geholpen bij mijn paardje toen der tijd maar toch ben ik nog altijd een scepticus. Ik denk dat toch weer is het geen toeval ofzo haha. Broncho scopie en longspoeling kan ik altijd nog doen natuurlijk (en is ook niet altijd even fijn voor t paard). Mocht holistisch of vernevelen echt niet willen aanslaan.

Stalgenoten hadden van mij dat ook gedaan vorig jaar bij hun pony. Diagnose astma.. ja leuk maar het heeft niet heel veel gebracht omdat ze t eigenlijk al wel wisten.

Achja vind t lastig allemaal waar ik goed aan doe. Genoeg opties nog gelukkig.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:01

Ik heb er eens een hollistisch da bij w gehad, maar nee, geen aanrader. Vooral diegene die ik erbij had hoor, ik denk nog steeds dat hollistisch kan helpen bij astma om de klachten te verhelpen.

Ik overweeg nu zelf ook bij eqinful een traject in te zetten. Zat hier ook iemand in het topic. Bij mij stalgenootje zijn twee paarden met jeuk en allergie klachten door een soortgelijke therapeut van de klachten af gekomen. Zij staat alleen echt bekend om jeukklachten. Equifin iets meer in de richting van luchtwegen. Kost ook weer wat centen hoor, maar dan heb ik het idee dat ik wel alles heb geprobeerd.

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:38

Heb je al eens een scopie en spoeling laten doen of niet? Het is idd goed om te weten of er slijm ontwikkeling is en ze kunnen het op kweek zetten om te kijken of er sprake is van ontstekingen/ astma of iets. Ik was laatst iig heel blij dat bij mijn shet haar spoeling kwam dat ze (nog) geen astma heeft ontwikkeld én geen slijm had. Hierdoor konden we wat medicatie ook laten vallen.

En bij geen slijm is het de vraag of een flexineb gaat helpen, dus dat zou je ook kunnen helpen bij de keuze iets aan te schaffen.

Holistisch is mooi, maar verkijk je niet op de kosten. Dat is ook zomaar 250 euro met het consult en alle druppeltjes die je krijgt. Been there, done that. Was ook echt een flink bedrag, dus als je regulier niet wilt doen vanwege kosten, dan is de stap naar holistisch ook niet altijd een meevaller.

Ik zou ook eerst voor een diagnose willen gaan, en daarna (ondersteunend) holistisch.

Ik zit nu soms wel weer te denken aan holistisch, maar bij mijn merrie weet ik wat ze heeft en hoe ze er voor staat. Regulier is ze 'opgegeven' paar jaar terug. Ze is een tijd stabiel geweest, nu weer meer rommelen. Regulier gaat geen zoden aan de dijk zetten, dus wellicht de alternatieve route. Maar dat vind ik ook altijd wel spannend, ook omdat het soms eerst erger wordt voordat je verbetering ziet. En mijn paard altijd weer raar op dingen reageert :P

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:44

Tancreda4 schreef:
Heb je al eens een scopie en spoeling laten doen of niet? Het is idd goed om te weten of er slijm ontwikkeling is en ze kunnen het op kweek zetten om te kijken of er sprake is van ontstekingen/ astma of iets. Ik was laatst iig heel blij dat bij mijn shet haar spoeling kwam dat ze (nog) geen astma heeft ontwikkeld én geen slijm had. Hierdoor konden we wat medicatie ook laten vallen.

En bij geen slijm is het de vraag of een flexineb gaat helpen, dus dat zou je ook kunnen helpen bij de keuze iets aan te schaffen.

Holistisch is mooi, maar verkijk je niet op de kosten. Dat is ook zomaar 250 euro met het consult en alle druppeltjes die je krijgt. Been there, done that. Was ook echt een flink bedrag, dus als je regulier niet wilt doen vanwege kosten, dan is de stap naar holistisch ook niet altijd een meevaller.

Ik zou ook eerst voor een diagnose willen gaan, en daarna (ondersteunend) holistisch.

Ik zit nu soms wel weer te denken aan holistisch, maar bij mijn merrie weet ik wat ze heeft en hoe ze er voor staat. Regulier is ze 'opgegeven' paar jaar terug. Ze is een tijd stabiel geweest, nu weer meer rommelen. Regulier gaat geen zoden aan de dijk zetten, dus wellicht de alternatieve route. Maar dat vind ik ook altijd wel spannend, ook omdat het soms eerst erger wordt voordat je verbetering ziet. En mijn paard altijd weer raar op dingen reageert :P

Ja het zal per arts schelen. Maar deze meet ook/vooral allergieën uit

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:02

Ik zou altijd eerst een scopie doen. Je weet anders ook niet wat je aan het behandelen bent.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:07

Spenk schreef:
Ik zou altijd eerst een scopie doen. Je weet anders ook niet wat je aan het behandelen bent.

Ja ons grote vermoeden is toch wel pollenallergie. Holistische dierenarts kunnen ook ontstekingen en allergien opsporen. In ieder geval die ik had toen

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:07

michelle933 schreef:
Tancreda4 schreef:
Heb je al eens een scopie en spoeling laten doen of niet? Het is idd goed om te weten of er slijm ontwikkeling is en ze kunnen het op kweek zetten om te kijken of er sprake is van ontstekingen/ astma of iets. Ik was laatst iig heel blij dat bij mijn shet haar spoeling kwam dat ze (nog) geen astma heeft ontwikkeld én geen slijm had. Hierdoor konden we wat medicatie ook laten vallen.

En bij geen slijm is het de vraag of een flexineb gaat helpen, dus dat zou je ook kunnen helpen bij de keuze iets aan te schaffen.

Holistisch is mooi, maar verkijk je niet op de kosten. Dat is ook zomaar 250 euro met het consult en alle druppeltjes die je krijgt. Been there, done that. Was ook echt een flink bedrag, dus als je regulier niet wilt doen vanwege kosten, dan is de stap naar holistisch ook niet altijd een meevaller.

Ik zou ook eerst voor een diagnose willen gaan, en daarna (ondersteunend) holistisch.

Ik zit nu soms wel weer te denken aan holistisch, maar bij mijn merrie weet ik wat ze heeft en hoe ze er voor staat. Regulier is ze 'opgegeven' paar jaar terug. Ze is een tijd stabiel geweest, nu weer meer rommelen. Regulier gaat geen zoden aan de dijk zetten, dus wellicht de alternatieve route. Maar dat vind ik ook altijd wel spannend, ook omdat het soms eerst erger wordt voordat je verbetering ziet. En mijn paard altijd weer raar op dingen reageert :P

Ja het zal per arts schelen. Maar deze meet ook/vooral allergieën uit

Heb jij voor mij een naam?

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:11

michelle933 schreef:
Spenk schreef:
Ik zou altijd eerst een scopie doen. Je weet anders ook niet wat je aan het behandelen bent.

Ja ons grote vermoeden is toch wel pollenallergie. Holistische dierenarts kunnen ook ontstekingen en allergien opsporen. In ieder geval die ik had toen

Maar je hebt dan geen idee hoe de luchtwegen er aan toe zijn...

Mijn paard heeft pollenallergie én astma. Dat kan ook nog. De pollenallergie heeft die al jaren. De astma sinds vorig jaar erbij