[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:27

Als ik het goed heb zit in Venlo nu iemand die met de apparatuur van Equizout werkt. Als je even vraagt bij Equizouttherapie weet je het zo precies. Die van ons heeft in 2018 bij Equisana (Equisana stables) gestaan 10 dagen, prijs was met introductiekorting. Wij waren toen iets meer dan 500 kwijt maar dat was dus met die korting, bovendien hadden we ook voor elke dag de Vitafloor erbij gedaan. Maar er zijn er hier die recenter een zoutkuur hebben gedaan. Maar ook daarvoor geldt: neem contact op en je weet het. Equisana beantwoord al je vragen in elk geval graag en snel.
Een enkele sessie heeft trouwens niet veel zin.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:30

okay, thanks, ga eens horen dan!
Dat wist ik, maar meestal doe je 1 sessie x 10 of 15 en dan kon ik het zelf wel ongeveer uitrekenen :P

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:29

De bosdreef in Moerbeke verhuurt een flexineb, daar heb ik hem de eerste maand ook van gebruikt.

Mocht je daarin geinteresseerd zijn natuurlijk

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:38

Ik ben ook benieuwd of er een "equisana" in het westen van het land (randstad) zit? Equisana is bijna 2 uur rijden, zonder paard. Ik had in nipsen het paardenkuuroord gevonden? Dat is ruim een uur, dus al beter aan te rijden, maar als er nog iets dichterbij zit hoor ik het graag. Ik ben aan het overwegen om dat volgend jaar te doen als ze weer begint te hoesten.

Hoesten doet ze niet meer, ze lijkt met de warmte meer moeite te hebben wel, maar vind ik toch lastig oordelen, want ik ben er nu enorm op gefocust.
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 18-06-21 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:49

goldyc schreef:
De dierenarts gaf inderdaad aan dat de cortisonen tijdelijk gaan werken, maar dat het goed mogelijk is dat het hoesten daarna weg blijft. Hij gaf het 50% kans.
Mijn paard kucht momenteel zo goed als niet, krijgt nu gedompeld hooit en gras, we zullen zien hoe het evolueert...Ze was woensdag voor het eerst weer helemaal terug haar vrolijke zelve, ondanks de hitte

Wat zouttherapie betreft, het klinkt wel goed, maar waar kan ik daarvoor terecht in België (of eventueel dicht over de grens in de provincie noord-brabant). Ik heb geen eigen vervoer, alles wat ik vind ligt op minstens anderhalf uur rijden. (En weet iemand wat daar ongeveer de kostprijs van is, of voor 1 sessie eventueel, want dat vind ik nergens en ik wil wel graag een soort van weten waar ik aan toe ben)


Per sessie meestal €40. Voor ons was het ook een uur rijden en hebben we hem 10 dagen daar laten staan. Was voor 10 dagen incl volpension en elke dag de vitafloor en zouttherapie €595.

Vorig jaar 1 keer dierenarts laten komen en fles Ventipulmin, hielp niet, toen bronchoscopie bij een kliniek laten doen en weer kuur Ventipulmin, Sputolysin en Equisolon en alles bij elkaar €550. Was dus net zoveel kwijt als de zouttherapie maar niet schadelijk voor hem en beter resultaat

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:07

@Laura, bij Ieper (wat voor mij lekker ver is maar wel erg westelijk, dus misschien te doen voor jou) is er een revalidatiestal met zouttherapie.

Thanks Connie! Ik ga nu nog even wachten hoe het verloopt na die cortisoneprik, als het over 10 dagen niet beter is moet ik echter sowieso de dierenarts bellen. Maar ik denk dat ik dan, als het niet over is, liever zout probeer dan een hoop medicatie, als ik kan kiezen. Ik hoop echter nog steeds dat het gewoon magisch gaat verdwijnen maar dat zal wel niet :=

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 20:39

goldyc schreef:
@Laura, bij Ieper (wat voor mij lekker ver is maar wel erg westelijk, dus misschien te doen voor jou) is er een revalidatiestal met zouttherapie.

Thanks Connie! Ik ga nu nog even wachten hoe het verloopt na die cortisoneprik, als het over 10 dagen niet beter is moet ik echter sowieso de dierenarts bellen. Maar ik denk dat ik dan, als het niet over is, liever zout probeer dan een hoop medicatie, als ik kan kiezen. Ik hoop echter nog steeds dat het gewoon magisch gaat verdwijnen maar dat zal wel niet :=


Ja van een hoop medicatie worden ze vaak niet beter. Ik ben er helemaal terughoudend in omdat onze pony eerder hoefbevangen is geweest en corticosteroïden dat sneller uitlokken. Hopelijk helpt die prik voldoende. Heel veel succes

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:46

Mijn flexineb is binnen *\%/*

Te moe om uit te pakken, maar morgen paardlief al eens introduceren ermee!

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:27

Mi_Amore schreef:
Mijn flexineb is binnen *\%/*

Te moe om uit te pakken, maar morgen paardlief al eens introduceren ermee!


Tip: haal het uitadem ventiel aan de onderkant eraf en steek daar eens een paar wortels door. Mijn paard vond dat een heel leuk spelletje om z'n neus in dat gekke ding te steken en daarin wortels te vinden. Heeft er daarna ook nooit problemen mee gehad om te vernevelen

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:46

Bedankt voor de tip! :D

Ik heb deze trouwens via de 2ehands lijst (testmodel, slechts 1x gebruikt) van Flexineb zelf gekocht.

4,5 maand maar moeten wachten dus voor niet-urgente aankopen ideaal!

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:57

Pfff ik kom hier ook weer om advies vragen... Paard is erg gevoelig op de luchtwegen, stof, wisselend weer en pollen veroorzaken snel problemen. Hij staat al 8 jaar dag en nacht buiten met goede dekens en inloopstal. Wel op veel veranderen stallen gestaan omdat ik zelf veel ben verhuisd.
Sinds een jaar staat hij op een nieuwe plek, Paddock Paradise ipv weide, fijne groep, top management. Alleen sinds hij hier staat lijkt het hoesten wel erger. In het natte voorjaar veel snot, nu lange droge kuchen. Ik merk om me heen veel mensen met hooikoorts die nu echt piekt, dus paard krijgt elke dag weer een tabletje cetrinizine, dit werkte afgelopen jaren heel goed zodra het hooikoorts seizoen begon.
Alleen dit jaar dus niet. Er is geen snot, geen slijm, alleen die nare droge kuchen. Bronchoscopie heeft hij al eens gehad, toen waren zijn luchtwegen geïrriteerd. Ventipulum doet niet zoveel, net als fenegriek.
Ze hebben momenteel waar droger onverpakt hooi direct van de weide, dat kan natuurlijk meespelen. Rest van het seizoen hebben ze voordroog.
Ik werd gewezen op longwormen, hij heeft nooit bij ezels gestaan maar hij is al een jaar niet meer ontwormt omdat ze hier met mest onderzoeken werken en hij steeds helemaal clean is, misschien voor de zekerheid toch een stevige kuur erin?
Iemand nog tips wat ik kan proberen? Dierenarts blijft een beetje hangen op het ventipulum verhaal of wilt nog een bronchoscopie, maar daar ben ik niet zo fan van en ik betwijfel of ze echt iets anders tegenkomen.

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:26

Longworm hoeft niet alleen door ezels verspreid te worden.
Egels en reeën doen dit ook is mij verteld.

Mijn vorige Haflinger had ook longwormen.
Wij hadden en nat stuk weiland en veel egels en reeën.

Inhaleren is bij de droge kuch ook heel fijn.
Doordat het rauwe "kapot" gekuchde stuk vochtig word kan het zijn dat je paard eerder stopt met hoesten

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:30

Vraagje. Afgelopen dagen was het echt heet en bij ons op stal ook. Ik heb mijn paard elke dag gedouchd. Je denkt met 33 graden op stal dat dit toch moet kunnen. Nu ging ik vandaag rijden en hoesten en het snot vloog eruit.

Zou het 1 met het ander te maken hebben ?

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:38

Mijn paard is ja regen toch wel flink wat snotteriger.
In de herfst dan.
Ik heb nö getwijfeld of ik haar zou afspoelen maar ansich zweette ze niet zo erg.

Ik zal haar zo inhaleren en daarna longeren.
Als ze dan echt veel zweet spoel ik de hals, borst en tussen de billen en tieten even af.


Maar te nat, of te goed in het zweet kan het natuurlijk wel iets verergeren

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:10

Ilse_123 schreef:
Pfff ik kom hier ook weer om advies vragen... Paard is erg gevoelig op de luchtwegen, stof, wisselend weer en pollen veroorzaken snel problemen. Hij staat al 8 jaar dag en nacht buiten met goede dekens en inloopstal. Wel op veel veranderen stallen gestaan omdat ik zelf veel ben verhuisd.
Sinds een jaar staat hij op een nieuwe plek, Paddock Paradise ipv weide, fijne groep, top management. Alleen sinds hij hier staat lijkt het hoesten wel erger. In het natte voorjaar veel snot, nu lange droge kuchen. Ik merk om me heen veel mensen met hooikoorts die nu echt piekt, dus paard krijgt elke dag weer een tabletje cetrinizine, dit werkte afgelopen jaren heel goed zodra het hooikoorts seizoen begon.
Alleen dit jaar dus niet. Er is geen snot, geen slijm, alleen die nare droge kuchen. Bronchoscopie heeft hij al eens gehad, toen waren zijn luchtwegen geïrriteerd. Ventipulum doet niet zoveel, net als fenegriek.
Ze hebben momenteel waar droger onverpakt hooi direct van de weide, dat kan natuurlijk meespelen. Rest van het seizoen hebben ze voordroog.
Ik werd gewezen op longwormen, hij heeft nooit bij ezels gestaan maar hij is al een jaar niet meer ontwormt omdat ze hier met mest onderzoeken werken en hij steeds helemaal clean is, misschien voor de zekerheid toch een stevige kuur erin?
Iemand nog tips wat ik kan proberen? Dierenarts blijft een beetje hangen op het ventipulum verhaal of wilt nog een bronchoscopie, maar daar ben ik niet zo fan van en ik betwijfel of ze echt iets anders tegenkomen.


Hoe lang geleden is het dat de bronchoscopie is gedaan? Je schrijft nl dat je van stal verhuisd bent en dat het hoesten erger is geworden. Misschien zit er nu wel taai dik slijm wat niet lukt om los te hoesten. Ze blijven dan hoesten en het slijm wordt steeds erger.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 14:11

Mi_Amore schreef:
Mijn flexineb is binnen *\%/*

Te moe om uit te pakken, maar morgen paardlief al eens introduceren ermee!


Super! Ben benieuwd wat je paard ervan vindt. Hopelijk gaat het helpen

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:45

Connie76 schreef:
Ilse_123 schreef:
Pfff ik kom hier ook weer om advies vragen... Paard is erg gevoelig op de luchtwegen, stof, wisselend weer en pollen veroorzaken snel problemen. Hij staat al 8 jaar dag en nacht buiten met goede dekens en inloopstal. Wel op veel veranderen stallen gestaan omdat ik zelf veel ben verhuisd.
Sinds een jaar staat hij op een nieuwe plek, Paddock Paradise ipv weide, fijne groep, top management. Alleen sinds hij hier staat lijkt het hoesten wel erger. In het natte voorjaar veel snot, nu lange droge kuchen. Ik merk om me heen veel mensen met hooikoorts die nu echt piekt, dus paard krijgt elke dag weer een tabletje cetrinizine, dit werkte afgelopen jaren heel goed zodra het hooikoorts seizoen begon.
Alleen dit jaar dus niet. Er is geen snot, geen slijm, alleen die nare droge kuchen. Bronchoscopie heeft hij al eens gehad, toen waren zijn luchtwegen geïrriteerd. Ventipulum doet niet zoveel, net als fenegriek.
Ze hebben momenteel waar droger onverpakt hooi direct van de weide, dat kan natuurlijk meespelen. Rest van het seizoen hebben ze voordroog.
Ik werd gewezen op longwormen, hij heeft nooit bij ezels gestaan maar hij is al een jaar niet meer ontwormt omdat ze hier met mest onderzoeken werken en hij steeds helemaal clean is, misschien voor de zekerheid toch een stevige kuur erin?
Iemand nog tips wat ik kan proberen? Dierenarts blijft een beetje hangen op het ventipulum verhaal of wilt nog een bronchoscopie, maar daar ben ik niet zo fan van en ik betwijfel of ze echt iets anders tegenkomen.


Hoe lang geleden is het dat de bronchoscopie is gedaan? Je schrijft nl dat je van stal verhuisd bent en dat het hoesten erger is geworden. Misschien zit er nu wel taai dik slijm wat niet lukt om los te hoesten. Ze blijven dan hoesten en het slijm wordt steeds erger.


Bronchoscopie is wel alweer wat jaren geleden ja, is het bij dat taaie slijm dan niet ook zo dat er wat slijm meekomt ofzo? Daar heeft ie (nu, met regen wel) namelijk absoluut geen last van.

Hier zitten wel veel reeën, die kwamen op zijn vorige adres ook in de wei. Ik zal hem voor de zekerheid een kuurtje geven.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:56

Los van het hoesten, baseer je ontwormen beleid nooit alleen op mestonderzoek. Dat is vragen om ellende.

Edit: hier trouwens verbetering, zonder medicatie maar wel 24/7 op het gras nu. Tijdens de trainingen ook geen hoest meer, heel enkel na het rollen.
Ben ook begonnen met 3x pw knoflook en anijs bijvoeren maar heb niet het idee dat dit heel veel doet.
Wellicht is het de combinatie.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 10:28

Wildgirl schreef:
Los van het hoesten, baseer je ontwormen beleid nooit alleen op mestonderzoek. Dat is vragen om ellende.

Edit: hier trouwens verbetering, zonder medicatie maar wel 24/7 op het gras nu. Tijdens de trainingen ook geen hoest meer, heel enkel na het rollen.
Ben ook begonnen met 3x pw knoflook en anijs bijvoeren maar heb niet het idee dat dit heel veel doet.
Wellicht is het de combinatie.


https://www.holistischdierenarts.nl/kno ... n-paarden/

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 16:18

@ninx dank voor de link, was al bekend vandaar maar 3x pw een lage dosis ipv dagelijks.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:47

[/quote]

Bronchoscopie is wel alweer wat jaren geleden ja, is het bij dat taaie slijm dan niet ook zo dat er wat slijm meekomt ofzo? Daar heeft ie (nu, met regen wel) namelijk absoluut geen last van.

Hier zitten wel veel reeën, die kwamen op zijn vorige adres ook in de wei. Ik zal hem voor de zekerheid een kuurtje geven.[/quote]

Als het slijm goed vastzit dan hoeft dat niet mee te komen. Bij ons begon ook de klachten met hoesten maar geen slijm wat eruit kwam.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:59

Hier ook weinig slijm. Maar ze zit wel vol. Je hoort er met luisteren ook niets van omdat het al te taai is. Dus ze klinkt altijd schoon bij de da maar is (iig toen) dat niet. Hier uit het zich in wat meer gehorige ademhaling met beweging, soms een enkele kuch (niet dagelijks), soms 'bries aanvallen' en heel enkele keer een watertje uit 1 neusgat. Slijm zie ik eigenlijk amper.

Dus dat er geen vloei is hoeft niets te zeggen. Evenals niet super veel hoest. Bij mijne hoor je het vooral aan het adem geluid.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 20:10

Wat is daar volgens jullie aan te doen? Zouttherapie of flexineb of zouden slijmoplossers ook moeten kunnen helpen?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 06:56

Laura_ schreef:
Wat is daar volgens jullie aan te doen? Zouttherapie of flexineb of zouden slijmoplossers ook moeten kunnen helpen?


Zout, wanneer verneveld, dus in geval van zouttherapie en flexineb, is in wezen ook een slijmoplosser. Het zorgt er net als slijmoplossers (waarmee je denk ik medicatie al dan niet vrij verkrijgbaar bedoelt) dat het vastzittende slijm loskomt.
Slijmoplossers door het voer kunnen helpen, maar inhaleren is het meest effectief omdat het dan precies terechtkomt waar het hoort.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 08:03

Ik heb flexineb een mail gestuurd. Ik zag dat je hem ook kunt huren. Misschien iets voor volgend jaar als ze weer begint met hoesten. Dan kan ik kijken of ze hem wel accepteert en of het een beetje zijn werk kan doen. Mn zelf gemaakte vind ze doodeng, dus de stap voor een flexineb is nog wat groter, maar ik was afgelopen jaar ook bijna 300 kwijt aan dierenarts en 10 dagen medicatie. Dus dan is huren te overzien. Ik hou ook de zoutstal in gedachten.

Wat is jullie ervaring? Kan je ze met alleen de flexineb ook hoestvrij/ schoon krijgen? Of voor helemaal schoon toch de zoutstal?