[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 09:41

Even een update over mijn "hoest paardje": Ze krijgt nog steeds de Schwarzkümmelöl en ik denk dat ik nu kan zeggen dat het wel wat helpt. Tijdens het aandraven moet ze nog altijd proesten met een enkel kuchje erbij maar verder hoor ik haar helemaal niet meer! In februari of maart ga ik weer verder met de Puur Pollen druppels aangezien ze ook allergisch is voor bepaalde pollen. Hoop dat ik het zo een beetje onder controle kan houden.

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 11:23

Ik heb een volledig bloedonderzoek laten doen.
Alles was goed.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:00

dorothea schreef:
flappie2 schreef:
Het enige wat ik mij kan bedenken is misschien een allergie voor wilgen bomen, maar ik weet niet of dat kan. Op mijn vorige stal stonden veel wilgenbomen, en waar ik nu sta staan er ook wilgenbomen langs de bakrand.

Wilgen staan juist bekend om hun pijnstillende werking (zowel voor mens als dier en mijn paard is er gek op). Ik heb nog nooit gehoord van paarden die er allergisch voor zijn...maar ja, die van jou moet maar net de eerste zijn...



als je paard hooikoorts heeft en dus allergisch is voor wilgen kan het daar wel benauwd van worden.
staat hier ook wel:

http://weernieuws.weeronline.nl/oorzaken/42/1206

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:27

Weer wat geleerd :)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:28

overal waar pollen van af komen kun je natuurlijk allergisch op reageren, en paarden met een pollenallergie kunnen daardoor ook flink benauwd worden

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:45

Alleen bloeien de wilgen en andere bomen nu niet, dus nu hooikoorts van wilgen kan niet.
Alhoewel...... mijn paard liep weer hoofd te schudden en zijn neus af te doen vandaag. Dus kennelijk bloeit er ergens toch nog wat ??

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:52

Ik wil graag ook even reageren op dit topic.

Zelf heb ik ook een hoestende pony (gehad). Hij begon te hoesten ongeveer een dag of 5 nadat ze in juni 2009 tijdens een nacht in de bak stonden en het toen even hevig had geregend. Zou je misschien denken hebben ze dan geen schuilplaats etc. Ze staan altijd in de regen en voorstpeld was het niet. Het was toen ook erg warm die nacht, dus verder ook niet aan gedacht. Een paard kan immers wel tegen een buitje dacht ik!
Daarna begon de ellende: dierenarts erbij, paard was snotterig en hoeste continu in de wei, met of zonder inspanning. Hele reeks medicijnen gehad: ventipulmin, antibiotica (in totaal wel 3 kuren van ruim een week) en nog een hele reeks poeders en tabletten. Niks hielp, paardje werd zieker en ik steeds wanhopiger. In augustus zijn wij toen naar de dierenkliniek gegaan voor een longonderzoek. Met een slangetje naar de longen kijken. Paard stikte bijna omdat hij geen lucht kreeg. Een gezonde luchtweg is rond en zalmroze, die van hem was vierkant en rood. Zag er best wel erg uit. Bloed afgenomen en testen op allergien, wat de dierenarts vermoede. Conclusie na 2 weken: vliegenallergie en daar een heftige reactie op krijgen. Naar huis met heel zware prednison kuur (4 pillen per dag, 4 weken en dan afbouwen) en weer antibiotica. Paard knapte niet of, werd zieker. Had het koud in de wei bij 17 graden. Stond zielig in een hoekje te trillen en was zichtbaar uitgeput door het hoesten! Wat altijd een heel vrolijke pony was, rennen en doen (5 jaar oud toen!) veranderde in een zielig hoopje wat niet veel meer wilde. Weer dierenarts van de kliniek erbij: hij wist het niet en wilde ons doorsturen naar een grotere kliniek waar ze weer hetzelfde onderzoek gingen doen 4 weken later. Daar was ik het niet echt mee eens: weer onderzoek, nog zieker paard (hij had 2 dagen nodig om bij te komen van het longonderzoek), meer medicijnen "troep" (paard was inmiddels helemaal vierkant geworden van alle prednison en het vochtvasthouden).
Ik ben toen met een foto van mijn paard naar een helderziende homeopaat gegaan (svp geen negatieve reacties hierover gaan plaatsen) en die zegt je paard is verkouden en gaf Propolis mee. Ik ben begonnen met 3 pillen per dag en na 3 weken zag ik dat mijn mannetje weer beter ging worden. Na 4 maanden was hij helemaal hoest vrij en ik zag hem zienderogen weer opknappen! Daarbij heb ik hem ook steeds uit de regen gehaald, dus met regen stond hij op stal of in de uitloop. Hij had ook een deken om om zichzelf warm te houden.
Wat de dierenartsen niet lukte is mij met een eenvoudig medicijn wel gelukt. Nu ongeveer jaar later gaat het weer goed met mijn paardje. Vanaf maart/april kan ik weer met hem rijden. Alleen met de kou en regen is het nog opletten. Hij kan niet zonder deken in heel lange regenachtige dagen buiten lopen. Hij moet of op stal of een dekje op. In ze zomer staat hij met veel regen op stal. Als het kouder wordt moet hij een deken op, anders gaat hij weer hoesten, zoals laatst. Hij staat ook nog (steeds) aan de medicijnen en dat gaat prima. 's Ochtends en smiddags krijgt hij zijn pilletje en dat eet hij zo op.

Wie wil weten waar je dit kan krijgen, wat het kost e.d. ben ik bereid om dit te delen, of via dit topic of je kan mij even pb-en!

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:16

propolis kun je wel gewoon via internet bestellen weet ik.
ik heb wel vaker gehoord dat het een heel goed middel moet zijn.
het zit ook in Gladiatorplus,daar is toen wel een topic over geweest hier op bokt.


fijn dat het bij jouw paard geholpen heeft,negatief bericht krijg je van mij niet hoor, er zijn zoveel middelen die helpen kunnen.
net als dat er nu dus al meerdere zijn die de zwartekummel olie gebruiken bij hun dier :j

dat een paard benauwd kan worden van een vliegenallergie wist ik niet?
heb jij de capsules van forever living products?
die ken ik namelijk wel,staat goed bekend ook,heb al meerder van hun producten getest bij mijn dieren

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:41

Ik meld me hier ook. Zie al een aantal bekenden voorbij komen, zoals ellepel en magica.

Ook mijn paard staat nu weer op de prednisolon / ventipulmin. Het is vanaf half juli tot nu toe goed gegaan en nu met de weersveranderingen is ze ineens gaan kuchen bij of vlak na het aandraven. Het is maar 1 hoestje en daarna briest ze en hoor je haar niet meer.

Waar ze voorheen last van had, was extreme benauwdheid, wss door bronchits die onstaan was door een verkoudheid. Daardoor is ze gevoelig geraakt op de luchtwegen en wss allergisch geworden voor iets.
Ze hoestte destijds niet, maar nu dus wel. Al is ze deze keer niet benauwd en valt het met het buiten adem zijn ook wel mee. Af en toe knijpt ze naar mijn idee iets, maar het valt in het algemeen wel mee.

Gisteren toch maar weer contact met de DA gehad over dat ene kuchje wat ze eind september al kreeg, ineens was het over en sinds 1,5 week elke dag toch weer aanwezig met rijden (heel gek, met longeren hoest ze niet, alleen van de week 1x na een flink galopje).
Nu moeten we weer 4 dagen op de volle dosering en kijken of het verbeterd. Zo niet, dan gaan we kijken of we iets anders moeten gaan doen. Tis lastig, want we weten al dat ze een afplatting heeft in de luchtpijp en dat ze een afwijking heeft aan haar strottenklep.
Komt het dus daarvandaan, of toch weer dieper uit de longen?

Verder liep ik tegen een topic aan waar over DDSP werd gesproken. Ook daar herkende ik mijn paard in.
- benauwdheid (Gehad)
- waterige neusuitvloeiing, soms wittig (gehad, aan 1 kant meer dan aan andere kant)
- bijgeluiden in draf zodra ze aan de teugel loopt (soort brommend geluid, alsof ze lucht inslikt ofzo)

Het is wat met die longen...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:45

Domme vraag hoor, maar hoe weet je of een paard het benauwd heeft ? Ik ben weer met rijden begonnen, alleen mijn paard heeft geen zin om alleen te stappen en maakte zich behoorlijk druk onderweg. Gevolg een paard buiten adem, maar hij stapte en draafde mega door uit zichzelf. Dus heeft een paard het dan benauwd of gewoon geen conditie als hij erna buiten adem is ?
Voor mijn gevoel is het meer een conditie probleem ( ik rijd hem al een paar maanden steeds maar 20 minuten, vandaag 45 minuten hoog tempo... )

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:55

Als je je paard stil zet na inspanning en hij ademt heel snel (pompen, de hele buik komt mee omhoog met inademen en met uitademen 'klapt' alles naar beneden en zie je de buikspieren mee knijpen om de lucht uit de longen te laten lopen), zijn neusgaten wijd open staan en de neusflappen meebewegen is je paard benauwd. Extra testje is of de anus meebeweegt tijdens het uitademen (even staart optillen).
En als je paard buiten adem is, zou hij binnen 5-10 min. stappen weer rustig moeten ademen. Een paard wat benauwd is, heeft veel langer nodig, of komt nauwelijks terug op adem .

Wat hier ook eerder werd aangedragen mbt een virus: dat sluit ik idd ook niet helemaal uit. Er stonden bij ons op stal zo'n 5 paarden te hoesten, maar die hoestten vooral op stal en op rust. De meesten zijn er nu wel weer vanaf,een enkele hoest nog. Maar die van mij hoest dus niet op stal, maar alleen bij inspanning. Dus ja..is het dan idd iets wat ze heeft opgepakt van de rest, of niet?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:58

Hmmm hij ademt wel snel en neusgaten open idd. Maar buik beweegt niet super de super veel.
Maar ik kan me niet voorstellen dat hij het benauwd heeft maar wel gewoon zelf een hoog tempo kiest in stap en in draf.......

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:08

Nee, dat merk je wel idd. Mijn paard was in stap al benauwd en niet vooruit te branden. Ze willen dan ook het liefst niets doen.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 15:54


ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:04

jibbel,dat DDSP is ook precies wat ap heeft?
die maakt de laatste tijd ook bijgeluiden als hij loopt,ik hoor hem steeds ademen,heel grappig klinkt dat.
al is het misschien niet grappig,sorry :o

ap hoest ook weer hoor,in elk geval alweer na het rollen.
hij krijgt nu kuil,staat op vlas,al gooi ik daar nog wel een plakje stro op omdat de kuil op stal naar mijn idee veel te fijn is.
dus na ja stof zal er dan wel zijn..
straks gaat hij weer aan de olie ,en een kruidenmix en dan eerst maar es zien hoe het verder gaat.
hij is verder opgewekt en blij en heb echt geen zin om meteen weer naar allerlei medicatie te grijpen.

maris:
dit is een paard wat het benauwd heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=oKpxhgzG ... re=related
en deze ook:
http://www.youtube.com/watch?v=YqH77-I1 ... re=related

kwam ook nog dit filmpje tegen over het gebruik van een inhaler:
http://www.youtube.com/watch?v=Q0SZ40hG ... re=related

of deze:
http://www.youtube.com/watch?v=zWLUDjsv ... re=related

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:05

staat trouwens veel engelstalige info op youtube!
zoeken met de woorden horse,heaves,of copd geeft veel info

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:16

Hoi ellepel, bedankt voor het opzoeken van die fimpjes. En gelukkig nee, zo ademt mijn paard totaal niet. je krijgt het er zelf benauwd van als je die filmpjes ziet !
Die inhalers houd ik een beetje in mijn achterhoofd. Alhoewel dat hele masker wel erg 'te" is, dat eerste filmpje ziet er zooo simpel uit !

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:26

Lotteettol schreef:
Ik wil graag ook even reageren op dit topic. (...) je paard is verkouden en gaf Propolis mee. Ik ben begonnen met 3 pillen per dag en na 3 weken zag ik dat mijn mannetje weer beter ging worden. Na 4 maanden was hij helemaal hoest vrij en ik zag hem zienderogen weer opknappen!


En hoe sterk zijn de tabletten die je geeft? Ben wel benieuwd , want Propolis heeft mij van m'n voetwratten afgeholpen :j, dus ik weet dat het KAN helpen.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:20

@ Ellepel: ik wilde eigenlijk ook niet meteen naar allerlei medicatie grijpen, maar op adviseren van de DA heb ik het toch maar gedaan. Wij zijn nog maar zo 'kort' aan het tobben met die luchtwegen, dat ik op deze manier ergere schade hoop te voorkomen.

Ik hoop vooral dat het kuchje bij het aandraven wegblijft straks. We'll see. San is idd heel fit en fris! Vorige week strandrit gemaakt van 1,5 uur en dat is echt appeltje-eitje voor dr. Qua conditie is ze gewoon echt weer goed bijgekomen. Al merk ik wel dat ze in de bak dus sneller wat buiten adem is als ze nagevelijk loopt en dan maakt ze ook die geluiden. Het zou door de afwijking aan het strottenklepje kunnen komen, het zou mss DDSP kunnen zijn en het kan ook nog aan het bit liggen. Of ze heeft gewoon weer een virusje opgepakt wat door stal gaat, aangezien er meer paarden hoesten (vooral op rust) en dat doet die van mij niet gelukkig.

Eerst maar even aankijken wat die medicatie doet. Als het niet voldoende werkt, gaan we weer even naar de kliniek. Desnoods een controle scopie maken.

Lotteettol
Berichten: 368
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:21

@ Dorothea: ik geef 's ochtends 2 tabletten en 's avonds 1. Mijn pony heeft vanaf het begin er 3 gehad, heel even 4 als het wat minder gaat.
Hoe sterk ze zijn, ik denk wel sterk, want het heeft mijn pony uiteindelijk weer beter gemaakt en het voorkomt nu dat hij weer ziek wordt.
Uiteindelijk is hij dus ziek geworden van de regenbui waar hij in stond (zie begin van mijn verhaal).
Voor mijn pony is 3 tabletten genoeg, minder doe ik niet, want dan merk ik gewoon dat hij zich minder lekker voelt en weer gaat hoesten. Info over de pony: ruin, 6 jaar ongeveer 145 cm hoog en is new forest x arabier, gewicht ongeveer 400 kilo.
Je kan de propolis ook via internet bestellen denk ik. Het heet propolis, honingpollen. Mensen kunnen ze inderdaad ook gebruiken. Ze zijn wel duur: voor een grote pot met betaal ik 45 euro. Er zitten 60 of 90 tabletten in dus het gaat wel hard met 3 per dag.
Mijn andere paardje heeft echt vliegenallergie en heeft van de zomer een tijdje op propolis gestaan en daarmee was haar jeuk zowat weg! Ipv dat ze heel dag dag liep te scheuren heeft ze dat nu maar 1x per week ongeveer gedaan: geen manen meer hoeven te wassen of kapot scheurde staarten!
Voor mij is het echt HET middel geweest om mijn pony beter te krijgen (door het zolang door blijven lopen met alle klachten heeft mijn pony er chronische bronchitus aan overgehouden, wat ik mezelf soms nog wel kwalijk neem) en ook beter te houden.

Betreft vlas en stro in de stal: diezelfde pony is in september geopereerd aan een tumor onder zijn buik en had een grote wond. Hij mocht dus niet op vlas staan omdat dat er aan blijkt plakken. Hij stond op vlas en ik ben tijdelijk weer overgegaan naar stro. Ondertussen ook nog propolis gegeven en hij is niet gaan hoesten! Ook van de zomer bij de oppas heeft mijn pony af en toe in de regen gestaan (wat hij eerder niet kon) en ging niet hoesten. De propolis heeft dus wel degelijk bijgedragen aan een goed herstel en een betere weerstand. Echter is het nog wel steeds zo dat hij niet in lange regenbuien kan staan en ook een (dikke) winterdeken opmoet omdat het hoesten anders weer terug komt.

Ik blijf dit topic nog even volgen

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:24

Misschien dat omdat er propolis in zit de plantagines + C dan ook zo goed werkt voor veel paarden in duitsland !?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:31


beautyenlady
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:33

Mijn veulentje hoest ook, maar dan zó dat mijn ouders er niets van merken!
De DA is geweest(dierenarts/de arts) en zij heeft niets gemerkt.
dus ik denk dat het niet zo erg is als het lijkt.

kun paarden astma krijgen??

MVG

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:35

ja hoor,paarden kunnen astma krijgen, :j
als de dierenarst geweest is en die heeft niks kunnen horen dan zal het wel meevallen denk ik?

als het niet goed is kunnen ze namelijk horen of je veulen het benauwd heeft,snel ademt, of bijgeluiden in de longen heeft.
de dierenarts luisterd met en stethoscoop en dan kunnen ze alles goed horen in de longen

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:15

Zo, die filmpjes van die benauwde paarden zijn heftig. := Mijn merrie knijpt wel iets maar niet zo erg als in die filmpjes.